Toon posts:

Hulp gevraagd bij diagnose: Voeding/Mobo of beide?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net viel zonder enige aankondiging m'n pc uit. Geen plof, rook, vreemde geur. Gewoon inschakelen wil niet meer lukken. Alle overbodige hardware losgekoppeld, zonder resultaat. Voeding eruit gehaald en 'getest' door het groene draadje aan massa te hangen, gaat gewoon aan. Ik heb nog geen uitgangsspanningen gemeten, maar vraag me ook af of dit zinvol is, onbelast?

Nog even verder geprobeerd, en nu kan ik de pc wel inschakelen als ik de 12V connector voor de cpu lostrek. De pc boot dan niet, maar de fan's gaan draaien. Ik heb helaas geen up-to-date hardware bij de hand om een mobo of voeding te ruilen. Ik kan trouwens geen bolle elco's ontdekken.

Even wat specs:
Voeding: Enermax ELT-400
Mobo: Asus M2N-E

Lijkt dit eerder op een mobo of op een voedingsprobleem?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Heb je al geprobeerd om je bios te resetten?

Neem ook even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door

Verwijderd

Topicstarter
Ow ja, vergeten erbij te zetten, bios reset hielp idd ook niet. De dingen die in de troubleshooter staan ook al geprobeerd. De fan's gaan trouwens niet draaien, geen piepjes ook. Wel gaan de leds van de NIC en de diagnoseled van 't mobo aan, maar die brand gewoon vrolijk groen.

Ik hoor trouwens wel telkens een kleine tik in de voeding als ik de pc start, die ik ook hoor als ik de voeding start door de groene draad naar massa te trekken. Maar als de voeding aangesloten is zoals het hoort, komt hij niet verder dan die kleine tik.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-02 13:37

Pixeltje

Woo-woohoo!

Die tik die je hoort kan normaal zijn, op de draden die naar je power switch gaan staat altijd spanning (anders werken ze niet) door de voeding aan te zetten wordt ook spanning op de andere lijnen gezet, dit kan die 'klik' veroorzaken en is in principe geen teken van een brakke voeding.

het probleem wat je schetst klinkt een beetje alsof je voeding niet meer voldoende spanning (of stroom) levert. je zou een andere voeding kunnen proberen op je moederbord, maar ik zou je afraden om deze voeding nog aan te sluiten.. je weet nooit.

Ohja, dat de voeding onbelast aangaat is niet zo gek; kan best zijn dat er iets mis is met je 12V lijn bijvoorbeeld, de fan en ect. lampjes kunnen dan nog prima aangaan maar de uitgangsspanning is niet meer in orde.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor mijn begrip: Als de 12V lijn van de voeding brak zou zijn, hoe gaat dat vervolgens in zijn werk?

Bij het inschakelen van de pc, checkt 'het moederbord' de spanningslijnen en schakelt vervolgens de voeding weer uit, of heeft de voeding een soort selftest waardoor hij helemaal geen spanning op de belaste lijnen zet die niet stabiel zijn?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-02 13:37

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 10:48:
Even voor mijn begrip: Als de 12V lijn van de voeding brak zou zijn, hoe gaat dat vervolgens in zijn werk?

Bij het inschakelen van de pc, checkt 'het moederbord' de spanningslijnen en schakelt vervolgens de voeding weer uit, of heeft de voeding een soort selftest waardoor hij helemaal geen spanning op de belaste lijnen zet die niet stabiel zijn?
Daar durf ik geen uitspraken over te doen, ik weet alleen uit ervaring dat een voeding te weinig spanning kan gaan leveren door defect oid. Je moederbord hoeft daar niet perse iets van te vinden, behalve dat er te weinig stroom is om te draaien..

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
't Is het moederbord dat ermee is opgehouden. Inmiddels toch ook een nieuwe voeding gekocht. Case closed.
Pagina: 1