Compaq/Intel snel, 3com niet vooruit te branden?

Pagina: 1
Acties:

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:58
OK, ik heb hier een 100-tal Compaq Deskpro EP's staan. Deze zijn voor het grootste gedeelte voorzien van Compaq NIC's en draaien perfect. Ik haal zelfs een overdracht van bijna 100 Mbit :9 per seconde (100 Mbit netwerk, 1GB backbone, volledig switched).

Een aantal van deze PC's zijn uitgerust met een 3COM 3c905b-tx kaart. Deze PC's zijn zonder uitzondering verschrikkelijk traag qua netwerkverkeer. Ik haal net 1MBit :'( per seconde met die dingen. (terwijl het toch echt 10/100 kaarten zijn, en ze ook staan ingesteld op 100Mbit)

De PC's zijn allemaal van hetzelfde type, alle biossen zijn hetzelfde ingesteld, ze hangen allemaal aan dezelfde switches, en zijn (afgezien van de netwerkdrivers) op exact dezelfde manier ingericht (Windows NT4, SP5)

Wat moet ik doen om die 3Com kaarten sneller te krijgen?

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan eens kijken voor wat die kaarten geoptimized zijn. (tcaudiag) Of je gooit de compaq's eruit. Compaq is heel kritisch met zijn hardware en levert zelf eigenlijk alleen maar compaq/intel netwerkkaartjes.

• Poltergeist
  • Laatst online: 16:58
Om nou 100 PC's weg te mieteren om 3com kaarten te blijven gebruiken lijkt me wel erg rigoreus. Dan kan ik beter die 25 3com kaartjes weg doen en daar compaq/intel kaartjes voor kopen.

Overigens blijkt uit de instellingen van de switches dat deze op 100Mb/FD communiceren met de kaartjes (ook de 3com kaartjes). Uit TCAUDIAG komt ook geen extra informatie, behalve dat alles goed zou werken (tenminste, als dat het 3com diagnostics programma is, ja toch?)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Dat had ik vandaag ook, het bleek dat de standaard Windows driver voor deze kaart enorm brak is. Na het installeren van de 3com driver versie 5.3 was de snelheid wl super.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• MinddiggerNL
  • Laatst online: 22-08 18:18
ten eerste moet je inderdaad nooit de standaard windows drivers gebruiken voor je netwerkkaarten...heb hetzelfde gehad met van die realtek kaartjes.
Ten tweede kun je echt beter die 3com zooi vervangen door intel/compaq kaarten want die zijn echt veel beter....3com is naar mijn idee niet echt de moeite waard.

Verwijderd

Zeer waarschijnlijk heeft dit iets te maken met het duplex-gedeelte van de instellingen.

Probeer de kaarten eens handmatig op 100Mbps te zetten in plaats van "auto-negotiate". Misschien verhelpt dat het probleem.

Maar vergeet niet dat Compaq, Intel en Microsoft dikke vriendjes zijn en dat 3Com dus een concurrent is.
Pagina: 1