Een andere auto - klasse vs km en leeftijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Binnenkort is het zover: tijd voor een nieuwe auto. Op zich natuurlijk altijd leuk want wie wil er nou niet iets nieuws of anders? Deze keer vind ik het op een of andere manier moeilijker dan eerder.

Wat is er aan de hand?

Na een aantal lease auto's gereden te hebben heb ik een stapje terug moeten doen en een paar jaar in een Skoda Fabia gereden. Na deze Fabia kwam een upgrade in de vorm van een zeer mooie Octavia met vrijwel alles er op en er aan (op leren bekleding na). Deze Octavia gaat binnenkort het veld ruimen. De bedoeling is de auto in te ruilen voor iets moois met redelijk wat luxe. So far so good.

Er zijn een aantal merken waar ik interesse in heb: voornamelijk europese auto's excl de franse merken. Ook Opel scoort niet hoog.

Een zoektocht via de bekende occasion sites als autotrader, gaspedaal etc leveren een aantal opties op. Ten eerste: een nieuwere Octavia. Het blijkt best lastig een mooi model te vinden binnen een toch beperkt budget (ik vind andere dingen belangrijker dan een auto) welke overeenkomt met de luxe uitvoering die ik nu rijd. Al zoekende valt mijn oog steeds weer op een totaal andere auto: de Volvo V50. Nou is dit een behoorlijk duurdere auto. Ook daar valt wel een mouw aan te passen maar dan kom je bij een vergelijkbaar bedrag automatisch uit bij een iets oudere occasion met meer KM op de teller.

Voor mij een dilemma welke ik best lastig vind: een jongere Octavia met minder KM vergeleken met de iets oudere V50 met meer KM wat toch een andere klasse is. De knoop doorhakken blijkt lastig voor mij.

Aan de ene kant weet ik wat ik aan een Octavia heb en voelt een jongere auto met minder KM op de teller beter dan een oudere oude met meer gereden KM.... maar ... aan de andere kant blijft die V50 toch ook trekken.

Hoeveel zeggen KM eigenlijk nog tegenwoordig? Wat is de invloed op eventuele latere inruil wanneer ik weer aan wat anders toe ben?

Wie heeft eerder voor een soortgelijk dilemma gestaan en hoe heb je uiteindelijk een keuze gemaakt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Meer km's betekent lastiger inruilen/verkopen. Bij hogere km-stand moet je ook rekening houden met zaken die slijten (riemen, remmen, uitlaat enz).
Als het gewoon snelwegkilometers zijn, maakt het voor de slijtage/het gebruik van een auto maar weinig uit, imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

V50 is misschien wel een andere klasse, maar je moet er een keertje inzitten. Hij is (veel) minder groot dan je op het eerste gezicht zou zeggen. De Octavia is misschien wat minder klasse, maar het is een grote, complete auto.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

KM's zeggen imho niet altijd veel en wat Raymond zegt klopt denk ik. Als een auto 200.000 heeft gereden (Benzine) hoeft dat niet te betekenen dat het einde verhaal is. Dit ligt per auto verschillend natuurlijk. Ik kan mij niet voorstellen dat een Smart na 200.000 nog steeds motorisch in staat is om iets te doen.

De klasse auto waarin je zoekt zijn over het algemeen gebruikt voor grotere afstanden (voor stads verkeer/korte afstandjes kies je toch liever een kleiner autootje). Dit laatste is bijvoorbeeld veel slopender voor de auto in het algemeen (motorisch, remmen) dan een auto die 100km per dag snelweg doet.

Boven een bepaalde KM stand telt het ineens ook niet meer wat de restwaarde zou zijn. Ik ben ook aan het kijken geweest naar bijvoorbeeld mijn auto voor de verkoop. Een Ford Focus uit 2004 (dus nog de orginele looks) met zaken als climate control erin. Er zit een 1.6 moter in en op steenslag na is er op het uiterlijk weinig te zien (krasjes bij de deur-hendel).
De KM stand is nu 209.500. Toen ik deze kocht stond er 158k op de teller.

Als ik nu deze waardes invul op die ANWB site, maakt het niet meer uit of ik 209k invul als km stand of 864k als km stand, de rest waarde (en dat is een gegarandeerde "verkoopprijs" volgens de ANWB) is altijd rond de 3000 euro. Zelfs met een km stand van 0k of 0.5k blijft die prijs hetzelfde. Slaat natuurlijk nergens op, maar dat geeft wel aan dat KM stand niet meer echt meetelt in de restwaarde.

Dus mijn visie is: De KM is bij bepaalde soorten autos misschien nog wel bepalend, maar over het algemeen niet (*mits onderhoud en geschiedenis bekend zijn)

Overigens zijn er bij een benzine auto (en ik denk ook bij diesel) natuurlijk wel onderdelen die na een bepaalde KM stand verslijten. Daar moet je altijd wel rekening mee houden.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KM stand telt nog wel mee, maar of die meetelt is afhankelijk van de leeftijd.

i.e. Voor de restwaarde van een auto van een jaar oud, is de km stand relevant. Echter voor een auto van 7 jaar (auto uit 2004) niet meer. Die 3000 euro is ongeveer de schrootwaarde van die auto. Als je auto echt in goede staat is, dikke kans dat je er dan een stuk meer voor kunt krijgen.

Ik weet nog dat ik mijn leasecontract gewoon een beetje langer kon maken, wilde de leasemaatschapij erg graat, totdat ze er achterkwamen dat ik al in de buurt van de 190K kwam, toen wilde ze de auto onmiddellijk terug, want als je over de 200K heen gaat, dondert de restwaarde ineens naar beneden. (auto was bijna 4 jaar oud). Tja, toch maar gezegd dat ze dan eerst mijn nieuwe leasebak klaar moesten hebben staan.
Inderdaad, ze wilde de auto zo graag terug hebben, dat ik het aanbod kreeg om een voorloper te krijgen tegen een flink gereduceerd tarief. Alleen wilde ze me dan een stationwagon geven, die toch wel een flink stuk kleiner was dan mijn vorige en mijn huidige auto. In verband met de tussenliggende vakantie leek me dat geen goed plan. Maar mijn huidige auto was (mits ik flexibel was qua kleur) ineens wel binnen 6 weken leverbaar, terwijl de dealer mij vertelde dat het minimaal 3 maanden ging duren. :P

Kortom KM tellen wel mee (in ieder geval voor de leasemaatschapij) mits de auto niet te oud is.

Maar eh, wellicht een move naar het auto-babbel-topic? Ik snap niet helemaal waarom dit hier los bijbungelt... Hmm, in het auto topic zou ik niets gezegd hebben, dus wellicht dat dat de reden was.... Neee, zo belangrijk ben ik persoonlijk ook niet. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Een jaar geleden heb ik een Volvo V70 (diesel) gekocht van net iets meer dan twee jaar oud. Die auto had toen 155.000 km gereden. Dat komt neer op 75.000 km per jaar. Zo'n afstand haal je natuurlijk alleen door dagelijks heel veel (in dit geval Duitse) snelwegkilometers te maken. Het aardige daarvan is dat dat weinig belastend is voor een auto. De doorsnee kilometervreter met een niet al te sportieve auto heeft ook wat minder behoefte aan stoplichtsprintjes dan een gemiddelde bestuurder van een of ander GTI-uitvoering. Mijn - op het eerste gezicht niet al te intuïtieve - gedachtengang is dan ook dat een relatief jonge auto met een hoge kilometerstand zelden is afgeragd.

Die V70 heeft inmiddels meer dan 200.000 km gereden, is nu iets ruim drie jaar oud en rijdt nog als nieuw. Motorisch is absoluut niets van motorslijtage te merken. De S80 (benzine) van mijn vrouw heeft nu ruim 300.000 gereden en begint inmiddels ouderdomsverschijnselen te vertonen. Aan de motor is echter absoluut niets te merken. Mijn voorzichtige conclusie is dan ook dat de grotere Volvo's met groot gemak 300.000 km kunnen rijden, zonder dat je er motorisch wat van merkt.

Prijstechnisch zijn auto's met een hoge kilometerstand natuurlijk interessant, niet in de laatste plaats omdat veel potentiële kopers geen hoge kilometerstand willen. Daarom kijken we voor mijn vrouw nu wederom naar een Volvo ter vervanging van de S80, volgens het beproefde recept: jong en met veel kilometers op de teller. Dat drukt de waarde, zonder dat er een echte malus tegenover staat. Voor wat betreft de waarde als je de auto zelf weer wilt verkopen: die lijkt me niet relevant, aanzien verkoop pas over een paar jaar aan de orde komt.

Voor wat de afweging van de Octavia versus de V50: je geeft zelf deels al aan wat de verschillen zijn. De Octavia is degelijk, heeft een degelijke en een beetje saaie uitstraling en is redelijk ruim. De V50 is ook degelijk, heeft een wat frissere uitstraling, is van binnen comfortabel, maar ook klein. Als je vanuit de Octavia overstapt in de V50 vind je de V50 wellicht een luxer interieur hebben, maar vind je de beenruimte op de achterbank niet overhouden. Het is maar wat je voorkeur heeft. Voor wat betreft de prijs-kwaliteitsverhouding van occasions van beide modellen kan ik je niets zinnigs zeggen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Ik heb vanmiddag in een V50 gezet en vond de ruimte wel meevallen moet ik zeggen. Achterin en het inderdaad wat krapper maar ik koop geen auto om veel passagiers te vervoeren. De kofferbak is ook iets kleiner maar daar krijg je wat betreft design en luxe wel veel voor terug valt mij op. Toch blijft de keuze lastig omdat een vergelijkbare V50 toch een stuk duurder is ivm een Octavia. Binnenkort plan ik nog weer een proefrit. Uiteindelijk is dat waar het om draait. Toch blijft het verschil in KM stand knagen. Inruilwaarde wanneer ik hem over een aantal jaar weer inruil blijft ook belangrijk. Wat is meer waarde vast?
Maar eh, wellicht een move naar het auto-babbel-topic?
Was inderdaad makkelijker geweest achteraf. Ik zal eens kijken of ik hem verplaatst krijg.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 28-02-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
*schopje*

Iemand die inbreng heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Pff, een auto kopen is duur in Nederland, mijn s40 (nieuw) koste me geen 25k waar die op de Nederlandse site pas begint op 31k!

Als je even rond kijkt dan zie ja dat volvo's met 300k+ op de teller niet heel vreemd zijn. Het record staat zelfs op een volvo (Wikipedia: Volvo P1800) Ik zou dus even kijken hoe de merken met elkaar verhouden, een v50 met 200k lijkt me interessanter als een Oktavia met 200k, maar dat kan ook enkel een persoonlijk gedacht zijn.

Is er een reden dat je voor de v50 kijkt en niet naar bv de iets goedkopere s40? Ik rijd er nu een paar maanden mee en het is een fijne auto om mee te rijden.
Ga je kijken voor een diesel of benzine?
En ga je dan voor de zwaardere modellen (2L+ 150+pk) of eerder naar zuinige motoren (~1,6L bluepower/drive/bluemotion/econetic/...)
Ben je iemand die gaat voor handgeschakeld of liever met automaat?
...

[ Voor 4% gewijzigd door kluyze op 03-03-2011 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Raymond schreef op maandag 28 februari 2011 @ 08:48:
Als het gewoon snelwegkilometers zijn, maakt het voor de slijtage/het gebruik van een auto maar weinig uit, imho.
Hangt er vanaf. Sommige mensen staan iedere ochtend en iedere avond in de file. Dat zijn redelijk slijtagegevoelige snelwegkilometers.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Het gaat om een benzine auto en dan handgeschakeld; waarschijnlijk 1.8. Een automaat is aan mij niet echt besteed op de een of andere manier. Wat betreft afstand rij ik niet boven gemiddeld. Waar mijn zorgen (als ik het zo moet beschrijven) vooral naar uitgaan is wat de auto gaat opleveren wanneer ik hem weer wil inruilen over een tijdje.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 05-03-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Floor-is schreef op maandag 28 februari 2011 @ 09:01:
V50 is misschien wel een andere klasse, maar je moet er een keertje inzitten. Hij is (veel) minder groot dan je op het eerste gezicht zou zeggen. De Octavia is misschien wat minder klasse, maar het is een grote, complete auto.
Eens. M'n huidige manager heeft een Octavia, de vorige een V50. Ik heb in beide gezeten als passagier en bestuurder. Ik vond de Octavia zowel ruimer als comfortabeler, en het rijgedrag was beter.

Dat gezegd, ik vind de V50 opvallend minder rijden dan de Focus station waar hij op gebaseerd is. Misschien een slecht exemplaar, maar gezien een V50 normaal duurder, zwaarder en minder zuinig is dan de Focus zou ik nooit de V50 nemen in die vergelijking.
kluyze schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:12:
Pff, een auto kopen is duur in Nederland, mijn s40 (nieuw) koste me geen 25k waar die op de Nederlandse site pas begint op 31k!

Als je even rond kijkt dan zie ja dat volvo's met 300k+ op de teller niet heel vreemd zijn. Het record staat zelfs op een volvo (Wikipedia: Volvo P1800) Ik zou dus even kijken hoe de merken met elkaar verhouden, een v50 met 200k lijkt me interessanter als een Oktavia met 200k, maar dat kan ook enkel een persoonlijk gedacht zijn.
De Volvo P1800 was een puur Zweeds ontwerp uit een totaal andere tijd. Een groot deel van de legendaire betrouwbaarheid ervan kwam doordat de motor gebaseerd was op een vrachtwagenmotor (de helft van een V8 dus :z ). Veel van de onderdelen waren bemeten op de belasting die het in een vrachtwagen zou krijgen, waardoor het idioot overengineerd was voor een personenauto.

De V50 is wat disrespectvol gesteld niet veel meer dan een andere body op een Ford Focus, net zoals de Octavia grotendeels een VW Golf is.

Niet dat een Focus een slechte auto is om op gebaseerd te zijn, maar het gaat erg ver om enige verwantschap met iets als de P1800 te suggereren.
Is er een reden dat je voor de v50 kijkt en niet naar bv de iets goedkopere s40? Ik rijd er nu een paar maanden mee en het is een fijne auto om mee te rijden.
Ga je kijken voor een diesel of benzine?
En ga je dan voor de zwaardere modellen (2L+ 150+pk) of eerder naar zuinige motoren (~1,6L bluepower/drive/bluemotion/econetic/...)
Ben je iemand die gaat voor handgeschakeld of liever met automaat?
...
Relevante info idd. Dat kan allemaal nogal uitmaken in je keuze. Exact hoeveel denk je te rijden? Dan kun je adhv geschatte verbruik en wegenbelasting berekenen wat de verschillende opties je gaan kosten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 23:29:
Het gaat om een benzine auto en dan handgeschakeld. Een automaat is aan mij niet echt besteed op de een of andere manier. Wat betreft afstand rij ik niet boven gemiddeld. Waar mijn zorgen (als ik het zo moet beschrijven) vooral naar uitgaan is wat de auto gaat opleveren wanneer ik hem weer wil inruilen over een tijdje.
hoeveel kilometera rij je en hoeveel jaar wil je er ongeveer mee rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Het aantal km is inderdaad iets wat ik nog niet verteld had. Tussen de 20 en 30.000 km per jaar op dit moment. Ik rijd gemiddeld 3 tot 4 jaar in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 20:43
Als ik nu deze waardes invul op die ANWB site, maakt het niet meer uit of ik 209k invul als km stand of 864k als km stand, de rest waarde (en dat is een gegarandeerde "verkoopprijs" volgens de ANWB) is altijd rond de 3000 euro. Zelfs met een km stand van 0k of 0.5k blijft die prijs hetzelfde. Slaat natuurlijk nergens op, maar dat geeft wel aan dat KM stand niet meer echt meetelt in de restwaarde.
Net alsof de ANWB waarden nog maar íets zeggen. Natuurlijk is dat een gegarandeerde verkoopprijs; de ANWB is zijn eigen auto inkoopdienst begonnen en voor het geld wat in de koerslijst staat willen ze graag je auto overkopeen. (Geeft je te denken niet? Mijn Passat van '06 was voordat ze een inkoopdienst begonnen 16k waard en daarna 8k).

Ons bedrijf heeft ook een auto inkoopdienst en kan wel zeggen dat de Fordjes vaak weinig meer waard zijn. Ik denk dat de Skoda's meer waarde blijft behouden en Volvo waarschijnlijk nog meer.

Ik zou toch voor de Skoda gaan, meer waar voor je geld.

Owja: ANWB Verkoopservice: http://www.anwb.nl/auto/k...,/autoverkoopservice.html

[ Voor 19% gewijzigd door RedHat op 05-03-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Grappig, een beetje hetzelfde als wat je tegenwoordig met je telefoon kan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:21:
Het aantal km is inderdaad iets wat ik nog niet verteld had. Tussen de 20 en 30.000 km per jaar op dit moment. Ik rijd gemiddeld 3 tot 4 jaar in een auto.
Dus je rijdt er maximaal 120k mee. Boven de twee ton worden mensen huiverig, dus dan zou je op zoek moeten naar een auto met zo'n 80k op de teller om de auto gunstig weg te kunnen doen. Of je kiest voor een 'bewezen' merk en juist voor een auto gaan die er al twee ton op heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
RedHat schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:27:
[...]

Net alsof de ANWB waarden nog maar íets zeggen. Natuurlijk is dat een gegarandeerde verkoopprijs; de ANWB is zijn eigen auto inkoopdienst begonnen en voor het geld wat in de koerslijst staat willen ze graag je auto overkopeen. (Geeft je te denken niet? Mijn Passat van '06 was voordat ze een inkoopdienst begonnen 16k waard en daarna 8k)./autoverkoopservice.html
De inkoopprijzen zijn niet gelijk aan de bedragen uit de koerslijst. Koerslijst zal voor een 2006 Passat waarschijnlijk 12 - 18 noemen (afhankelijk van uitvoering en kilometerstand). Inkoop ligt geheid lager,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
t_captain schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:02:
[...]

De inkoopprijzen zijn niet gelijk aan de bedragen uit de koerslijst. Koerslijst zal voor een 2006 Passat waarschijnlijk 12 - 18 noemen (afhankelijk van uitvoering en kilometerstand). Inkoop ligt geheid lager,
Maar dan bevreemd het mij wel dat een Passat ineens de helft waard is 8)7 . Kan natuurlijk een foutje zijn in het systeem maar raar is het wel. En dat kilometerstanden nauwelijks / niets uitmaken geeft mij ook al te denken.

[ Voor 7% gewijzigd door RedHat op 05-03-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat de kilometers niet uit zouden maken is natuurlijk ook onzin. Als je 2 vergelijkbare auto's hebt qua uitrusting en bouwjaar en dergelijke van hetzelfde type (Zeg voor het gemak een VW Golf) en de ene heeft 90K gelopen en de andere 150K, kan ik je wel vertellen welke auto meer geld opbrengt. 60K verschil in kilometers is voor veel mensen gewoon 4 jaar rijden. Sterker nog, 90K en 110K maakt al verschil, omdat de ene "psychologisch" nog geen ton gelopen heeft en dan is het verschil nog maar 20K ipv 60K. Het gevoel bij de auto net onder de ton weegt veel zwaarder in de verkoopprijs dan het realistisch gezien zou moeten uitmaken.

[ Voor 37% gewijzigd door GaMeOvEr op 05-03-2011 13:29 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oftewel valt er sterk wat voor te zeggen om zelf eentje te nemen die net over de ton is, aangezien die objectief niet noemenswaardig slechter zal zijn dan eentje van er net onder, maar wel voor minder verkocht zal worden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Inderdaad. :) Rond de ton is ook een goeie KM stand voor de TS, dan rijd hij het ding tot grofweg 220-230K, dan voorkom je ook de meeste shit wel qua echt enge vervangingsdingen. :)

[ Voor 87% gewijzigd door GaMeOvEr op 05-03-2011 14:07 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
De meeste VAG groep motors hebben een distributiewissel bij 120. Dat is misschien ook iets om mee rekening te houden.
Pagina: 1