• josss9
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-03-2025
Sinds kort heb ik deze pc gebouwd en was benieuwd of jullie denken dat ik nog iets kan verbeteren mbt airflow. De videokaart is een XFX 6950 welke idle 45 graden is. De CPU is idle (16a17 graden in Speedfan, en 30 graden in RealTemp, welke geeft nou de juiste waardes aan?) De HD's zijn 32C volgens SpeedFan. Er is nog niets overgeclockt maar hier wil ik wel aan gaan beginnen wanneer mijn systeem stabiel loopt...

Hoe kan het trouwens dat als ik een fan aansluit op de CPU_fan 1 aansluiting op het mobo deze gewoon op 1550rpm draait(1600 volgens specs) en wanneer ik deze aansluit op een andere fan of chassis aansluiting dat deze op 900 rpm draait?

CPU koeling: Corsair H50 met 2x Scythe Gentle Typhoon 120mm
Exhaust onder/achter Scythe S-Flex 80mm
Voor/onder: Nexus originele fan van de kast 120mm
GPU koeling: in de behuizing van de gpu zit een kleine fan, die als intake dient.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/3581/huidigesituatie.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img823.imageshack.us/img823/3299/img20110227171404.jpg

Optie zodat de airflow beter wordt?:
Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/7787/optie1.jpg

Hier (groen op het tweede plaatje) wat ik veranderen wil:
- 80mm Scythe S-Flex aan de voorzijde bovenin plaatsen zodat er koele lucht via het moederbord naar de achterste Scythe gentle Typhoons gaat.
- Plaat maken zodat het bovenste compartimentje naast de voeding afgesloten wordt. Ik voel nu dat er hier lucht loopt rond te tollen als ik mijn hand er houdt)

Eventueel kan ook aan de bovenzijde naast de voeding een 120mm geplaatst worden. Dit lijkt mij echter de gehele luchtstroom om zeep te helpen. Tevens kan op de bodem een fan geplaatst worden zodat die direct de gpu inblaast, maar ook dit lijkt mij de luchtstroom te verknoeien. Wordt er ook wel eens de behuizing van de videokaart vewijdert? Of kan ik dat beter niet doen?

Hardware:
Intel I-5 2500K
XFX Radeon HD 6950 2048 MB
Asus P8P67
Corsair Vengeance 8 GB, PC3-12800, 1600 MHz,
OCZ 700W ModXStream Pro Power Supply EU
Nexus Technology Clodius Zwart
LG GH22NS50
HP 22-in-1 Media Card Reader
WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rp
Windows 7 64-bit

[ Voor 6% gewijzigd door josss9 op 27-02-2011 20:39 ]

• Jean37
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:46
Het verschil in RPM is te verklaren omdat verschillende poorten op een verschillend voltage staan ingesteld. Er zijn programma`s om die voltages te veranderen.
Wat betreft het uitlezen van de temperaturen kan ik u mededelen dan die 16 graden niet kan kloppen. Ik neem aan dat het warmer is dat 15 graden in uw kamer?
Ik ben echter van mening dat uw kast geen verbetering nodig heeft. Zoals het eruit ziet heeft u al een goede airflow. U heeft 3 ventilatoren naar buiten(inclusief voeding)
Dit lijkt mij ruim voldoende.

Mvg,
Jan

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Speedfan is niet betrouwbaar en kan je beter bv Aida van Lavalys gebruiken, althans daarmee lees ik meestal de globale temperaturen mee uit. Meest betrouwbare is vaak nog de temperatuur in het bios maar voor zover ik kan zien is je airflow verder wel goed.

Voor de instellingen van het aantal RPM van de casefans moet je eens in je bios kijken waar veelal diverse instellingen hiervoor staan, maar je hebt helaas verzuimt je systeemspecs volledig in je startpost te schrijven dus moeilijk om te zeggen waar je moet zoeken in je bios.

[ Voor 35% gewijzigd door Roel1966 op 27-02-2011 19:45 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

de onderste fan onder je videokaart lijkt mij een onlogische keuze om daar een fan te doen. Warmte stijgt omhoog en op die plek zul je geen warme lucht in je kast vinden om naar buiten te blazen. Haal de fan maar eens weg daar en check je temperaturen. Je zult geen verschil merken.

Wat je zelf aangegeven hebt als optie is niet perse beter, omdat je geen luchtgekoelde CPU koeler hebt. Dus je hoeft daarboven niets echt van "frisse" lucht te voorzien.
Je kast voorzien van een top-exhaust fan is meestal wel een goed idee. De natuurlijke flow van warmte is van onder naar boven. Dus eventuele restwarmte (die niet door de voeding-fan aangezogen wordt), help je naar buiten te ontsnappen via de top-exhaust fan dan.

Wat ook zou kunnen helpen is als je voor je H50 andere fans zou nemen. Fans met een hogere static pressure dan die Gentle Typhoons. Kijk eens voor S-Flex 1900rpm fans of de Silverstone fm123. Vooral deze laatste heeft een erg goeie staticpressure en je krijgt er een fan-regelaar bij zodat je tot 2600rpm kunt gaan. (en dan verplaatst ie 106 CFM aan lucht!!). Ook niet geheel onbelangrijk is dat deze allebei een fluid/ball bearing hebben, dus deze gaan een stuk langer mee dan sleevedbearing fans.

EDIT: btw, je kast ziet er wel netjes uit van binnen. Mooi opgeruimd. Dat scheelt al behoorlijk in temperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 27-02-2011 19:50 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• josss9
@ roel1966 de volledige specs staan in de startpost.

@deathchant, ik had juist deze fans genomen omdat er veel goede verhalen over gaan dat ze in pushpull goed werken en dan met name bij de H50. En bedankt voor je edit:) (ben er ook wel even mee bezig geweest om alles weg te werken)

Ik zit trouwens te denken om een scythe server te installeren zodat ik alle fans gewoon handmatig kan bedienen.

Edit: Zou dit misschien beter zijn? In het groen weer de verandering. Dus de kleine achter onderin weghalen, 120mm fan aan bovenzijde, en op de vloer 1 120mm fan leggen of evt 2?
Afbeeldingslocatie: http://img829.imageshack.us/img829/9819/optie2.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door josss9 op 27-02-2011 21:06 ]

• Roel1966
  • Niet online
Dat is al een stuk handiger nu je moederboard erbij staat want namelijk Asus werkt met Q-Fan waarmee je de snelheid van je casefans kan instellen. Alleen weet ik even niet direct meer uit mijn hoofd waar Q-Fan zit maar dat zie je vanzelf wel wanneer je even door je bios heen spit en ik uit het blote hoofd dat bij APM Power.

• josss9
De fans hebben allemaal een 3-pins connector, dus deze is dan toch niet regelbaar vanuit de pc? En wat vinden jullie van mijn 2e voorstel voor plaatsing van fans?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 15:38
http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart

Zijn al genoeg topics over, gebruik in het vervolg dan ook de zoekfunctie

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

eclipsejos schreef op zondag 27 februari 2011 @ 20:43:

@deathchant, ik had juist deze fans genomen omdat er veel goede verhalen over gaan dat ze in pushpull goed werken en dan met name bij de H50. En bedankt voor je edit:) (ben er ook wel even mee bezig geweest om alles weg te werken)
Het gaat zich om de static pressure. Dit is belangrijk wanneer een fan zijn lucht moet "persen" door koelvinnen (weerstand). Juist in pushpull opstelling kan dit wel wat graadjes schelen, vandaar dat ik het aandroeg. Daarbij zijn de silverstone fm123 fans zelf te regelen tot 2600RPM. Dus hoe hoger die draaien, hoe meer lucht ook aangezogen wordt en dus sneller de kast uitgaat.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Roel1966
  • Niet online
eclipsejos schreef op maandag 28 februari 2011 @ 01:24:
De fans hebben allemaal een 3-pins connector, dus deze is dan toch niet regelbaar vanuit de pc? En wat vinden jullie van mijn 2e voorstel voor plaatsing van fans?
Je kan een fan via PWM sturen en dat zijn de 4 pins fans die via pulsen werken ( Pulse-Width Modulation ) of de 3 pins fans via het voltage te sturen. Het verschil zit hem erin dat bij een PWM fan de fan als het ware telkens aan en uit gezet word met heel korte pulsen. Bij de 3 pins fans gaan deze langzamer draaien door eenvoudigweg de fan van minder stroom te voorzien, dus beiden kan je evenzogoed sturen.

• josss9
Ok, bedankt voor de info. Ik zal de fm123 in mijn achterhoofd houden mocht ik later als ik ga overklokken toch te hoge temps ga krijgen! En al mijn fans zijn 3 pins. Ik ga de scythe server halen, dan kan ik alles gewoon makkelijk aansturen. Voor gamen ff alles op hoog zetten, en verder voor dagelijkse taken alles rustig laten lopen.

Ook ga ik binnenkort dan een fan bovenin plaatsen die naar buiten is gericht, en zal experimenteren met op de vloer een intake. De kleine achteronderin zal dan verdwijnen.

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
Deathchant schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:58:
[...]

Het gaat zich om de static pressure. Dit is belangrijk wanneer een fan zijn lucht moet "persen" door koelvinnen (weerstand). Juist in pushpull opstelling kan dit wel wat graadjes schelen, vandaar dat ik het aandroeg. Daarbij zijn de silverstone fm123 fans zelf te regelen tot 2600RPM. Dus hoe hoger die draaien, hoe meer lucht ook aangezogen wordt en dus sneller de kast uitgaat.
Niks mis met de static pressure van Gentle Typhoon AP15's, juist daarom worden ze gekozen voor H50/H70, omdat ze best stil zijn voor hoeveel ze er doorheen persen. Als ik me niet vergis komen ze op 2.1mm/h20 op 1850RPM, stock fans van de H70 komen op 2.3mm/h20 met herrie.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Check deze maar eens:
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/fan-roundup/88_table.png
Dan zie je dat de silverstone fan zowat de hoogste static pressure heeft op de scythe ultra kaze 3000 na dan.
Zelfs de zalman ZM-F3 fans (die ik op mijn prolimatech megahalems heb) hebben meer pressure dan die Gentle Typhoons en dan ook op 1800RPM. Wel 32dB.....

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
Leuke dingetjes die silverstones, zijn er nog niet zo lang of wel? Kan me iig niet herinneren dat ik ze vorig jaar zag toen ik naar wat fans met goede static pressure/niet veel herrie op zoek was op review sites/fora.

Bij de ultra kaze 3000 moet ik altijd denken aan dit filmpje:
YouTube: Scythe Ultra Kaze 3000
Vanaf 8 volt vind ik het al teveel herrie =D

Filmpje komt trouwens uit dit topic:
http://www.overclock.net/...art-2-radiator-tests.html

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hehe ja dat bedoel ik. ik ben zelf iemand die wel wat gewend is. GeForce FX5800Ultra, mijn Gainward 6800GT GS wat nu bij mijn vriendin in mijn pc zit.....damn wat een takkeherrie. Maar deze ultra kaze 3000 is wel erg goed, maar ook erg luidruchtig en dat wil je gewoon niet in je case hebben.

De fm121 en fm122 zijn er al een tijdje geloof ik, de fm123 nog niet zo gek lang. Je leest ook niet al te veel reviews ervan en op youtube ook niet veel te vinden.
Ze zijn wel wat duurder (rond de 15/16 euro), maar ze zijn wel goed. Beste CFM/dB verhouding, hoge static pressure, ballbearing (dus niet sleeve), kleine motor-radius en wordt geleverd met een fancontroller.
Net zoals de noctuafans, zijn ze wel oerlelijk qua kleur.

• Roel1966
  • Niet online
De Scythe Gentle Typhoons 1800 rpm vond ik dus behoorlijk tegenvallen wat lawaai betreft nadat ik ze op mijn Prolimatech Megahalem in push/pull config had gemonteerd. Wat mij vooral op viel was dat ze bij hogere toerentallen een heel hoge toon veroorzaakten en net alsof ik een soort luchtsirene in mijn pc had zitten.

Uiteindelijk heb ik toen 2 Noctua's erop gezet in push/pull en qua koelprestatie leverde dat maar net 1 a 2 graden verschil op, echter daarentegen qua lawaai is dit een wereld van verschil te noemen. Dus in die zin vind ik de Scythe Gentle Typhoons echt geen succes zoals wel in een aantal reviews beweerd werd.
Pagina: 1