Toon posts:

PoE i.c.m. TL-POE10R & bijvoorbeeld en gigaswitch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil een Asteriks IP centrale gaan gebruiken,
daarvoor wil ik ook IP telefoons gaan gebruiken, die PoE ondersteunen,
omdat dit stroom bespaart denk ik, en stopcontacten in huis.

Echter, nu moet je daar speciale switches voor hebben heb ik gehoord,
en dat maakt het allemaal alweer wat lastiger, nu zag ik een soort van splitter, van TP-Link,
de TL-POE150S en TL-POE10R die een bestaande switch kunnen omtoveren in een PoE switch?
http://www.tp-link.com/support/showfaq.asp?id=167

Iig, ik begrijp de materie nog niet helemaal,
als ik dus PoE wil, dan moet iedere switch waar ik IP toestellen aan koppel, die ik zonder adapter wil gebruiken, dus PoE ondersteuning hebben, of zo'n soort splitter ding gebruiken?

:) Kan iemand me wat meer informatie geven?
Kon niet zoveel vinden met de zoekfunctie helaas :(

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt twee opties: een PoE switch gebruiken of voor iedere telefoon zo'n injector hangen. Je stroombesparing in dat laatste geval tov een adapter direct in de telefoon is nul, waar een PoE switch je wellicht een efficientievoordeel biedt. Sowieso is dat een stuk werkbaarder want met injectors heb je alsnog een stopcontact per telefoon nodig, alleen dan op een andere plek.

Ik gebruik injectors zelf alleen voor wat losse apparaten op plekken waar ik geen PoE-infra heb.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 23:22
Ik zou kiezen voor een "echte" POE switch zoals pricewatch: Linksys SRW208P 8-Port Managed Ethernet Switch with WebView and PoE (beetje duur, het kan vast wel goedkoper)

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar die is 100 mbits, was net me netwerk helemaal gigabit ready aant maken ;)
Nog maar 1 switch haha, (van de twee)

En nu moet ik dus weer aparte switch gaan kopen per kamer, als ik PoE wil eigenlijk :( Das wel echt minder.

Wat kosten 5 IP telefoons qua stroom op adapter eigenlijk? :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 18:57:
Meet het verbruik en reken aan de hand daarvan de kosten op jaarbasis uit. Not really rocket science :)

Als die kosten hoger zijn dan de aanschafwaarde van een PoE switch dan kan je dan nog eens heroverwegen.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Wat ook belangrijk is, is kijken naar het verbruik van de switch. die is ook hoger.

Het voordeel van PoE zijn eigelijk maar 2 dingen. 1 geen adapters meer & stopcontacten en een storingsbron minder.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ietsje duurder wegens gigabit maar wel PoE: pricewatch: D-Link DGS-1210-10P 0-port PoE/PoE+ Gigabit WebSmart Switch

(Ja, er staat 0 poort maar daar is een 1 weggevallen. Het ding heeft 10 poorten waarvan 8 met PoE).

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2011 19:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik vind het wel erg duur voor een thuis oplossing, als vervanging van mijn Vox Nuance :)

Misschien moet ik maar wachten tot het allemaal wat goedkoper wordt, thnx voor het advies alvast,
of een goedkope Gigabit switch met PoE vinden :)

Ja een Nuance was in 1994 ook heel duur, maar die heb ik gratis gehad in 2000 ;)
En die toestellen kosten allemaal 20 euro op M.P. en had ik er ook gratis bij :)
IP telefoons zijn duur, en zo'n switch ook ;)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37
Vaak wil je PoE op een telefoon inderdaad, maar dan ook je computer doorkoppelen aan de ingebouwde switch op de telefoon. Vaak is die doorkoppeling gewoon een heel kleine managed switch van 100 Mbit. Ook is je netwerk voor telefonie op 1 Gbit geschikt maken totale nonsens.
Wat ik zou doen als je Gbit snelheden wil je op PC: kleine PoE switch kopen voor telefoons en een gigabit switch voor PCs. Probleem is namelijk dat gigabit switches met PoE ranzig duur zijn.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 23:22
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 18:57:
Ja maar die is 100 mbits, was net me netwerk helemaal gigabit ready aant maken ;)
Nog maar 1 switch haha, (van de twee)

En nu moet ik dus weer aparte switch gaan kopen per kamer, als ik PoE wil eigenlijk :( Das wel echt minder.

Ja daar kan ik goed inkomen maar ik zou er toch een scheiding in aanbrengen.
Voor het "normale" netwerk een switch en een aparte PoE switch voor je VOIP telefoons.
De telefoons gebruiken toch geen 1Gbit en voor je andere apparatuur wil je geen PoE (of je moet een Linksys PoE Wlan-AP hebben liggen).

My favorite programming language is solder.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Puch-Maxi schreef op zondag 27 februari 2011 @ 21:04:
[...]
Ja daar kan ik goed inkomen maar ik zou er toch een scheiding in aanbrengen.
Voor het "normale" netwerk een switch en een aparte PoE switch voor je VOIP telefoons.
Dat is wat ik op kantoor doe trouwens. 10/100 switch met PoE voor telefoons en AP's, gbit voor de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik kan ook geen goedkope 4 poorts PoE switches vinden volgens mij, iemand ideeën?

:)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:07
Goedkoopste is idd een losse 10/100 POE switch voor je voip toestellen, bv een Netgear FS108P. Iets van 90 eur ofzo, met 8 poorten, waarvan 4 POE.

Let wel even op HOE je POE je kabel op gaat.

De goedkopere POE switches zijn 10/100Mbit, en gebruiken de 4 andere aders voor de voeding (mode B, midspan).

Voor Gigabit gaat dit niet werken, dan zijn die aders namelijk ook nodig. Je komt dan op phantom voedingen (mode A, endspan), waarbij de data en voeding over hetzelfde aderpaar gaan. Logischerwijs is dat dus ook een stuk duurder.

Uiteraard moet je toestel de betreffende standaard snappen.

Verder moet je het nog even opletten op het vermogen wat je toestellen nodig hebben. Standaard PoE (802.3af) is 15,4W per poort MAX.
Sommige fancy toestellen verbruiken meer (kleurenscherm, camera, bluetooth enz). Verder moet je opletten op het totaalvermogen: Veel switches hebben (bv) 16 POE poorten, maar leveren maar 150Watt max. Je totaalvermogen moet dit natuurlijk niet overschreiden, en als je veel (Stroomverbruikende) toestellen tegelijk aansluit kan het dus zijn dat je van de 16 maar 10 poorten kunt gebruiken.

ps: dat TPlink ding is gewoon 12V-over-een-paar-aders. Dat wil je al helemaal niet. Bij 12V over cat5 heb je vrij veel verliezen door kabellengte en doordat de aders dun zijn mag je maar weinig stroom erdoor halen.
PoE is niet voor niets 48V als standaard: Minder stroom door de kabels, dus hogere belasting mogelijk icm minder verliezen

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 27-02-2011 22:46 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op zondag 27 februari 2011 @ 22:39:
Goedkoopste is idd een losse 10/100 POE switch voor je voip toestellen, bv een Netgear FS108P. Iets van 90 eur ofzo, met 8 poorten, waarvan 4 POE.

Let wel even op HOE je POE je kabel op gaat.

De goedkopere POE switches zijn 10/100Mbit, en gebruiken de 4 andere aders voor de voeding.

Voor Gigabit gaat dit niet werken, dan zijn die aders namelijk ook nodig. Je komt dan op phantom voedingen, waarbij de data en voeding over hetzelfde aderpaar gaan.
Geeft niet. Gbit PoE switches houden daar rekening mee, en 10/100 PoE switches hoeven daar geen rekening mee te houden. Aan de kant van de PD (Powered Device) verplicht de standaard (802.3af) dat de power zowel over de data-aders als over de spare aders geaccepteerd moet worden.
Verder moet je het nog even opletten op het vermogen wat je toestellen nodig hebben. Standaard PoE (802.3af) is 15,4W per poort MAX.
Sommige fancy toestellen verbruiken meer (kleurenscherm, camera, bluetooth enz). Verder moet je opletten op het totaalvermogen: Veel switches hebben (bv) 16 POE poorten, maar leveren maar 150Watt max. Je totaalvermogen moet dit natuurlijk niet overschreiden, en als je veel (Stroomverbruikende) toestellen tegelijk aansluit kan het dus zijn dat je van de 16 maar 10 poorten kunt gebruiken.
Met de meeste telefoontoestellen kom je niet snel boven de 3W. Natuurlijk zijn er superfancy dingen die meer nodig hebben maar die kosten dan weer geen 20 euro ;)

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordeel is als de rest van je infra ook op UPS hangt (zoals je PoE switch), mensen nog kunnen bellen in een stroomuitval. Voor vijf toestellen zonder gigantische groei voor ogen lijkt mij het niet waard.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap hem, ;) Mijn Topic titel is verkeerd, ik bedoelde dat je gigabit netwerk had, maar een apart klein switch ding (zo groot als een 10/100 sitecom switch bijv.) met PoE ondersteuning 4 poorts, dat bestaat niet heh? :)

Thnx
Pagina: 1