Toon posts:

externe harddisk wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede middag,

Ik heb het probleem dat de externe harde schijf (waarop meerdere back-ups staan) niet meer wordt herkend. Met 2 dagen puzzelen met googlen en dit forum heb ik hem nog steeds niet aan de praat. De schijf is ongeveer 1 jaar oud en heeft hiervoor probleemloos op meerdere pc's gewerkt.

Het gaat om een Western Digital 2 TB 'my book office edition' externe Harde Schijf met een AC adapter. productnummer: WD3200H1B-00. Op meerdere PC's wordt deze niet herkend, OS: XP SP3 en windows 7.

Wanneer ik hem aansluit wordt de schijf wel 'actief' en komt er rechtsonder een icoontje waarmee je de hardware veilig kan verwijderen. Echter in ' deze computer' wordt de schijf niet zichtbaar. Als ik bij computerbeheer kijk en dan via apparaatbeheer bij schijfstations wordt de externe harde schijf wel gezien. Echter kan daar met rechtermuisknop geen schijf (bv. G:/) toewijzen. Als ik op eigenschappen van WD klik, staat er dat het apparaat correct werkt.

Wanneer ik testdisk draai en een log file wil maken geeft hij de volgende melding: partition: Read error.

heeft iemand tips hoe ik de harddisk weer aan de praat kan krijgen, zodat hij op alle computers weer normaal wordt?

alvast bedankt voor de tips
groet mark

Verwijderd

Offtopic : Als je een schijf aan de "praat" wil krijgen, moet je hem naar een logopedist sturen.

Ontopic : Het kan zijn dat je voeding aan het falen is, dus wel genoeg stroom levert om aan te gaan, maar te weinig om zijn werk te doen (lezen en schrijven). Je kan eens kijken of een andere adaptor het probleem oplost, anders zit er niets anders op om de schijf uit zijn behuizing te halen en direct aan te sluiten op het mobo.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 18:27:
Offtopic : Als je een schijf aan de "praat" wil krijgen, moet je hem naar een logopedist sturen.
Geloof mij nou, mijn zus is logepediste en die snapt echt niks van HDD's :+
Ontopic : Het kan zijn dat je voeding aan het falen is, dus wel genoeg stroom levert om aan te gaan, maar te weinig om zijn werk te doen (lezen en schrijven). Je kan eens kijken of een andere adaptor het probleem oplost, anders zit er niets anders op om de schijf uit zijn behuizing te halen en direct aan te sluiten op het mobo.
Falende voedingen zijn nogal eens een probleem bij externe HDD's. Mijn Lacie had destijds de zelfde problemen, en die deed het aan een normale IDE kabel en de interne voeding prima :)
Een andere USB kabel wil ook nog wel eens helpen btw, is denk ik goedkoper te testen als een andere behuizing of de HDD uit zijn behuizing halen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Falende voedingen is een bekend fenomeen bij externe hd's. Zeker bij LaCie's (hier spreek ik uit ruime ervaring). Aangezien het bij hem om een 2TB versie gaat, kan de schijf niets anders zijn dan een Sata schijf, IDE gaat maar tot 750GB. Uiteraard kan die ook even een andere USB kabel gebruiken, baat het niet, dan schaadt het ook niet. Terugbrengen naar de winkel is eigenlijk geen optie, want die vegen zo je data er af.
Mocht een andere kabel of voeding niet werken, dan blijft er weinig anders over dan de patient op de operatietafel te leggen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vaak is het zo dat een losse adapter bijna even duur is als een nieuwe externe behuizing en daarbij nog eens de vraag of er nog een losse adapters voor die externe harddisk te krijgen zijn. Soms gebruiken ze wel eens afwijkende plugjes en is het link om zomaar een willekeurige adapter aan te gaan passen met alle risico's van dien.

Beste zou zijn zoals hierboven al geschreven om de harddisk eens uit te bouwen en aan een s-ata poort van de pc zelf te hangen en kijken of ie dan wel herkent word, en in dat geval kan je er voor 99% vanuit gaan dat de adapter aan zijn einde aan het komen is.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gezien de grootte van de schijf zou het me niet verbazen als die nog binnen de garantie zit. Dan zou ik toch even contact met WD zoeken om te vragen wat ze willen doen? Ik neem aan dat ze daar ook wel snappen dat de schijf nog wel eens goed kan zijn en dat je die niet kwijt wilt.

Het lijkt me in zo'n geval (goede schijf, defecte voeding of elektronica in behuizing) niet onredelijk medewerking van hun kant te vragen die er toe leidt dat jij je schijf kunt behouden en dat zij er voor zorgen dat die weer in een werkende behuizing komt te zitten. Als zij weten dat dit veroorzaakt kan worden door een semi defecte voeding zouden ze bijv. kunnen beginnen met je een vervangende voeding toe te sturen. Hoor maar eens wat zij evt. willen doen.

Verwijderd

Topicstarter
zowel geprobeerd met meerdere usb-kabels (geen effect), als met een andere (werkende) adapter van een externe WD harddisk echter hiermee zelfde verhaal. Wordt wel herkend door de computer, maar de schijf wordt niet zichtbaar.
Ik ben helaas niet zo technisch dat ik mijn externe HD even uitbouw en aan een s-ata poort hang, daar moet ik eerst even goed voor gaan zitten.
Het lijkt me raar dat dit het einde van mijn HD betekent aangezien hij nog wel ' werkt' (lichtjes branden en wordt door de computer gezien). Zijn er nog andere stappen die ik kan proberen alvorens ik de HD uit elkaar haal?
mvg mark

Verwijderd

Het hoeft ook helemaal niet aan de HD te liggen. Het kan zowel de voeding als de interne electronica zijn. Voeding heb je al uitgesloten net als de datakabel. Er zijn nu nog 2 dingen die overblijven, de electronica in de behuizing en de schijf zelf. De laatste zal het niet zo 1, 2, 3 zijn, dus blijft er nog 1 ding over.
Voor het uit elkaar halen van een behuizing hoef je geen raketgeleerde te zijn, goed kijken en dan doen kom je heel ver mee.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De vraag is of je nog een garantieclaim wilt kunnen doen. Zo ja wachten tot je met WD gebeld hebt (ze hebben meen ik een gratis nummer) en anders.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Wat gebeurt er als je met een linux live cd opstart? Krijg je dan wel toegang tot je data? Of geeft je kernel usb addresserings errors? Of misschien een kapotte mbr indeling? Windows is niet heel vrijgevig met meldingen over wat er nou echt aan de hand is...
Pagina: 1