• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-02 15:40
Hallo allemaal,

Ik heb een vlug vraagje (ik hoop dat ik hem in het goede deel stel).

Mijn ouders hebben een pc met een AMD 4000+, dual core. ze willen graag een snellere. Ik wou een nieuw mobo en een processor voor ze halen, rest is allemaal nog goed.

Als ik dat doe, kan ik dan zonder problemen de harde schijf etc weer aansluiten en werkt hij dan gelijk weer, of moet windows opnieuw worden geinstalleerd?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hou er maar rekening mee dat je Windows wel opnieuw moet installeren, gezien de chipsets op het moederbord ander kunnen zijn.

De vraag is of de harde schijf en optisch drive mee kunnen als je zit met Pata en Sata.

Ey!! Macarena \o/

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Het werkt waarschijnlijk gewoon direct, alleen heractiveren van windows zal noodzakelijk zijn

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

luuksnijmegen, je vraag gaat over het Windows besturingssysteem, dus had het evengoed in Windows Cliets thuisgehoord als hier, maar waar dan ook op GoT is deze vraag in het verleden (veel) vaker gesteld.

Het is op GoT niet de bedoeling om vlugge vraagjes zonder enige eigen inzet te stellen, we verwachten dat je eerst zelf op zoek gaat. Kom je er niet uit, dan mag je rustig een topic openen, maar geef dan duidelijk aan waar en hoe je gezocht hebt, wat je gevonden hebt en wat dan exact onduidelijk is.

Deze topic voldoet niet aan de eisen die we hier stellen mbt eigen inzet dus gaat hij dicht. Los daarvan geef je ons onvoldoende info om een antwoord te kunnen geven. Een en ander hangt namelijk af van welke versie Windows je draait, en van welk moederbord (en dus chipset en dus harde schijfcontroller) en type HDD je hebt, en welke je wilt nemen. Paar steekwoorden om mee te zoeken: HAL en AHCI.

Overigens kun je je ook afvragen of het wenselijk is om met dezelfde OS door te draaien, nog los van of het technisch mogelijk is. OSsen van computers, vooral van computers van digibeten, hebben nogal eens de neiging vol te lopen met allerlei ongewenste troep waardoor het systeem steeds trager draait. Het kan goed zijn dat dat de reden is waarom ze nu een traag systeem ervaren. Mits voorzien van voldoende RAM en een snelle HDD (of liever SSD) kan een Athlon64 X2 4000+ voor desktop- en internettaken namelijk nog prima voldoen. Als het dat niet doet is een vervuilde OS de hoofdschuldige (en te weinig RAM de eerstvolgende). Het is een stuk goedkoper om dat als eerste aan te pakken en dan pas te kijken of nieuwe hardware zinnig is :o

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.