Excel punt naar komma in slechts 1 kolom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157478

Topicstarter
Hallo,

Momenteel heb ik via txt bestand mijn bankafschriften naar excel geimporteerd. Probleem is echter dat financiele waarden met punt staan genoteerd. Hierdoor worden zij niet herkend als financiele waarden en kun je ze niet optellen/aftrekken enzo.
Ik wil dus in deze kolom de punten vervangen door komma's. Als ik echter deze kolom selecteer, op zoeken en vervangen klik kan ik kiezen tussen vervangen (slechts 1 voor 1 vervangen) of alles vervangen (alle punten in hele blad worden vervangen). Ik wil echter slechts de punten in de ene kolom vervangen.

Is hier een (simpele) oplossing voor?

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
de kolom kopieëren naar een nieuw blad, daar alles vervangen en het resultaat terugplakken in het originele werkblad?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
kolom selecteren
ctrl-h
find: ","
replace with: "."

replace all

klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:15
Molybdenum schreef op zondag 27 februari 2011 @ 15:34:
kolom selecteren
ctrl-h

replace all

klaar
Als je van punt naar comma wilt moet het net andersom ;)
dus find '.' replace with ','

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
oh ja :)

anyway, het zou moeten werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36
En als bovengenoemde op één of andere manier niet werkt:
Kolom selecteren.
Data - text to columns kiezen.
Next, Next
Advanced
Decimal seperator op . zetten.
Finish.
Dat is volgens mij de iets moeilijke manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

kolom selecteren
ctrl-h

replace all

klaar
Welke oplossing niet helemaal hufterproof is als je ook nog een duizendscheidingsteken hebt ;)
In dat geval moet je eerst nog even naar een ander teken omvormen, anders heb pak je je duizendtalenscheidingsteken ook mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Archie_T schreef op zondag 27 februari 2011 @ 15:42:
En als bovengenoemde op één of andere manier niet werkt:
Kolom selecteren.
Data - text to columns kiezen.
Next, Next
Advanced
Decimal seperator op . zetten.
Finish.
Dat is volgens mij de iets moeilijke manier ;)
Mijn oorspronkelijke probleem is opgelost met reactie 1., waarvoor dank!

Nu heb ik nog 1 probleem:

De datum staat als 20091217. Hoe krijg ik dit als 17-12-2009?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:00
En als je hier vaker tegenaan loopt kun je ook in de instellingen van windows kijken, volgens mij ergens bij de taalinstellingen. Daar kun je aangeven welke currency je gebruikt en ook welke tekens je gebruikt om duizenden te scheiden en decimalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kolom selecteren
ctrl-h

replace all

klaar
Dit werkte dus niet, aangezien hij dan alle punten in hele blad verving. Dit had ik nl ook zelf al geprobeerd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Laatst online: 23:36
HenkEisDS schreef op zondag 27 februari 2011 @ 16:06:
En als je hier vaker tegenaan loopt kun je ook in de instellingen van windows kijken, volgens mij ergens bij de taalinstellingen. Daar kun je aangeven welke currency je gebruikt en ook welke tekens je gebruikt om duizenden te scheiden en decimalen.
En daarvoor zou ik dus text to columns gebruiken. Dan verknal je je eigen landinstellingen niet en importeer je dus kolommen vanaf een "andere" landinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

Reptile209

- gers -

Anoniem: 157478 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 16:05:
[...]

Mijn oorspronkelijke probleem is opgelost met reactie 1., waarvoor dank!

Nu heb ik nog 1 probleem:

De datum staat als 20091217. Hoe krijg ik dit als 17-12-2009?
Uit m'n hoofd met in A1 de datumnotatie 20091217 gebruik je deze formule in een hulpkolom:
=RECHTS(A1;2)&"-"&DEEL(A1;5;2)&"-"&LINKS(A1;4)

Wel aangenomen dat de notatie altijd uit 8 cijfers bestaat, anders gaat het mis.
Anoniem: 157478 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 16:07:
[...]
Dit werkte dus niet, aangezien hij dan alle punten in hele blad verving. Dit had ik nl ook zelf al geprobeerd ;).
Dat werkt wèl, als je eerst netjes de hele kolom geselecteerd hebt, zoals Molybdenum ook aangeeft. ;)

Nog even uit nieuwsgierigheid: welke bank gebruik je? Als ik bij ING mijn afschriften exporteer, krijg ik altijd een keurig bruikbaar bestand (.csv) aangeleverd.

[ Voor 32% gewijzigd door Reptile209 op 27-02-2011 21:10 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reptile209 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 21:05:
[...]

Uit m'n hoofd met in A1 de datumnotatie 20091217 gebruik je deze formule in een hulpkolom:
=RECHTS(A1;2)&"-"&DEEL(A1;5;2)&"-"&LINKS(A1;4)

Wel aangenomen dat de notatie altijd uit 8 cijfers bestaat, anders gaat het mis.

[...]

Dat werkt wèl, als je eerst netjes de hele kolom geselecteerd hebt, zoals Molybdenum ook aangeeft. ;)

Nog even uit nieuwsgierigheid: welke bank gebruik je? Als ik bij ING mijn afschriften exporteer, krijg ik altijd een keurig bruikbaar bestand (.csv) aangeleverd.
Hoi Reptile209,

Bedankt voor je reactie.

Helaas werkte je opgegeven formule niet en kreeg ik de NAAM?# error.

Ik had bij zoeken, vervangen juist de kolom geselecteerd, daarom verbaasde het me dat het niet werkte (zeg maar vanaf kolom 1 met pijltje naar beneden hele kolom selecteren. Misschien deed ik iets verkeerd?

En ik zit bij de Rabobank.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

Reptile209

- gers -

Anoniem: 157478 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 21:43:
[...]
Helaas werkte je opgegeven formule niet en kreeg ik de NAAM?# error.

Ik had bij zoeken, vervangen juist de kolom geselecteerd, daarom verbaasde het me dat het niet werkte (zeg maar vanaf kolom 1 met pijltje naar beneden hele kolom selecteren. Misschien deed ik iets verkeerd?
Probeer de losse delen van de formule eens om te kijken waar hij mis gaat? Dus de Links(), Deel() en Rechts() afzonderlijk? In mijn Engelse Excel is het namelijk:
=RIGHT(A1;2)&"-"&MID(A1;5;2)&"-"&LEFT(A1;4)
en werkt het als een tiet. En volgens mij heb ik je de juiste vertalingen van de formules gegeven.

Voor het zoeken en vervangen zou het niet uit mogen maken hoe je de boel selecteert of wat je precies geselecteerd hebt, hij zou alleen binnen de selectie moeten werken.

offtopic:
Je hoeft op Tweakers overigens geen hele brief van je post te maken met "hoi $naam, ... groetjes $ikke". Gewoon lekker kort en krachtig houden :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reptile209 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 21:54:
[...]

Probeer de losse delen van de formule eens om te kijken waar hij mis gaat? Dus de Links(), Deel() en Rechts() afzonderlijk? In mijn Engelse Excel is het namelijk:
=RIGHT(A1;2)&"-"&MID(A1;5;2)&"-"&LEFT(A1;4)
en werkt het als een tiet. En volgens mij heb ik je de juiste vertalingen van de formules gegeven.

Voor het zoeken en vervangen zou het niet uit mogen maken hoe je de boel selecteert of wat je precies geselecteerd hebt, hij zou alleen binnen de selectie moeten werken.

offtopic:
Je hoeft op Tweakers overigens geen hele brief van je post te maken met "hoi $naam, ... groetjes $ikke". Gewoon lekker kort en krachtig houden :)
Bij die selectie ging het er meer om dat bij zoeken en vervangen hij wel de juiste zoekresultaten gaf (uit die ene kolom), maar als je dan op alles vervangen klikte, hij alle komma's in sheet aanpaste.

Het gaat in de formule trouwens fout in middelste deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb even gekeken in excel en de juiste formule was MIDDEN() en niet DEEL() :)

De juiste formule wordt dan:

=RECHTS(A1;2)&"-"&MIDDEN(A1;5;2)&"-"&LINKS(A1;4)

Zo werkt het dus perfect! Dank!

Hoe kun je dan deze nieuwe data laten staan en de oude wissen, zonder de nieuwe data te verliezen?

Edit 2: Ok plakken speciaal, nieuwe kolom > waarden plakken.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 157478 op 27-02-2011 22:23 ]

Pagina: 1