Toon posts:

[Discussie] Compleet systeem+Monitor <5Watt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

Inleiding

De laatste tijd ben ik meer en meer geinteresseerd in zeer energiezuinige computers. Mijn interesse is voornamelijk gewekt door de vele ARM 'smartbooks' die op verschillende beurzen zijn aangekondigd. (in 2009 en 2010)

Het moet anno 2011 volgens mij prima mogelijk zijn om een compleet systeem inclusief monitor te draaien met 5 Watt of minder vermogen. Het probleem is echter dat de op beurzen aangekondigde systemen nog steeds niet goed verkrijgbaar zijn, of wanneer deze verkrijgbaar zijn, ze volkomen zijn dichtgetimmerd door de fabrikant.

Bedoeling van dit topic

Kijken wat de mogelijkheden zijn voor een computersysteem wat in zijn totaal 5 Watt of minder trekt. Hoe minder benodigd vermogen, hoe beter!

De computers besproken in dit topic zijn niet noodzakelijk snelheidsmonsters waarop moderne games/software moet draaien. De computers zijn bij voorkeur zelf makkelijk te voorzien van een OS naar keuze (tot zover het OS draait op het betreffende platform) en zijn bij voorkeur niet door de fabrikant dichtgespijkerd.

Grafische pracht en processorsnelheid is geen noodzaak. Wanneer je een leuk systeem weet wat enkel in Linux Textmode werkt, is dat bijvoorbeeld ook prima. (Er zijn immers allerlei leuke dingen te beleven in de CLI)

En wat is daar het praktisch nut van?

Er is niet zoveel nut. Voor mijzelf is echter wel een uitdaging om bv. mijn huishouden met een zo laag mogelijk vermogen te laten draaien. Een zeer zuinige computer kan daar aan bijdragen. Hoewel het misschien niet helemaal realistisch is en er mogelijk veel meer bespaard kan worden in andere delen van het huishouden is het gewoon leuk om de geest te prikkelen en te kijken naar alternatieven voor de grote dikke 400W Desktops, of de lompe 60W 17.3" laptops.

Een computersysteem is?

In mijn opinie is een computersysteem een computer + monitor. Of dit nou in de vorm van een netbook is, of in de vorm van een kastje + losse monitor maakt niet zo veel uit.

Wat echter naar mijn idee belangrijk is, is dat de systemen open zijn. Dus dat je net als bij een gewone PC elk OS kan installeren wat jij wil (zover dat OS geschikt is voor het platform) Gesloten systemen, die geunlocked, gejailbreaked, oid moeten worden, doen wat mij betreft niet mee.
Wat dat betreft vallen smartbooks die bewust door de fabrikant zijn dichtgetimmerd en welke als opgeblazen telefoons worden verkocht dus ook af.

Netbooks/Laptops

Netbooks welke minder dan 5W verbruiken zijn nog niet echt heel erg verkrijgbaar. Het meest actuele voorbeeld is de Toshiba AC100
Toshiba AC100
Dit systeem is gebaseerd op de Nvidia Tegra 2 SOC. De CPU in deze SOC is een ARM Cortex A9
De Toshiba AC100 zou tussen de 3 en 6W verbruiken. (bron)

De Toshiba AC100 heeft helaas enkele nadelen zoals:
- Het ontbreken van een Ethernet poort
- Het hebben van maar 1 USB poort
- Wordt geleverd met Android 2.1 of 2.2 en is niet makkelijk te voorzien van een ander OS.

Het is zelfs zo dat Toshiba het support forum voor de AC100 (waarin de users het installeren van Ubuntu bespraken) onlangs zonder aankondiging heeft dichtgegooid. (bron)
Kortom, alles behalve ideaal.
Efika MX Smartbook
Een goed voorbeeld van een open community is bijvoorbeeld die van de Efika MX Smartbook (Forum)

Deze smartbook is echter in Europa lastig te krijgen, en slurpt bovendien volgens de specs < 12W.
Lowbudget 7" Craptopjes
Een ander voorbeeld zijn de bekende lowbudget 7" netbookjes uit china. Deze systeempjes werden eerder bij speelgoedwinkels en budgetwinkels aangeboden. (Blijkbaar in de hoop dat het 'algemene publiek' zou geloven dat deze apparaten zeer geschikt waren voor dagelijks gebruik)

Deze 'craptopjes' komen voor in vele verschillende merken. De bekendste in Nederland is echter de Trendtac EPC 700. Een klein netbookje voorzien van een 266/300Mhz MIPS Cpu. Deze craptopjes zijn absoluut leuke speledingetjes, en er is een redelijke community rondom het installeren van een bruikbare linux distro op deze machines. Verwacht echter geen wonderen van het apparaat. Ze zijn voornamelijk geschikt om te experimenteren.

Overigens zijn er ook varianten met een ARM processor. Veelal de VIA VT8500 of VIA WM8505. Hiervoor is ook het een en ander te vinden betreft het vervangen van de standaard Windows CE voor Linux.

Desktops

Losse computers welke minder dan 5W verbruiken bestaan al enige tijd. Denk hierbij aan de FitPC of de Sheevaplug.

Maar denk bv. ook aan ontwikkelborden zoals het Beagleboard of Pandaboard Deze twee ontwikkelborden zijn gebaseerd op de OMAP SOC's van Texas Instruments. Het Pandaboard is gebaseerd op de nieuwere OMAP4 SOC

Bij een dergelijke computer moet ook nog een monitor komen. Samen moeten de computer en monitor minder dan 5W verbruiken. Lijkt me een uitdaging. :P

Tablets

Hoewel er interessante tabletten bestaan, zoals de iPad, kunnen deze systemen toch niet worden gezien als een volwaardige Laptop of Desktop. Tablets zijn handige gadgets welke ongetwijfeld nuttig kunnen worden gebruikt, maar vallen wat mij betreft buiten de categorie systemen voor dit topic.

Hoewel er wellicht wel randgevallen zijn. Tablets die open zijn, waarvan de linux support groot is, en welke voorzien kunnen worden van keyboard e.d. kunnen mogelijk interessant zijn.

Losse Monitoren

Zuinige monitoren zijn naar mijn idee wat lastig te vinden. De standaard voor het formaat van een monitor is wat aan het verschuiven. Eerder was men nog dik tevreden met een 14" of 15" TFT monitor. Tegenwoordig is het al bijna lastig om aan een monitor kleiner dan 19" te geraken.

Hoewel de monitoren dankzij LED backlights of OLED technologie telkens wel zuiniger worden, worden ze ook telkens groter.

Voor mijn dagelijks computerwerk maak ik gebruik van een 11.6" monitor (onderdeel van mijn netbook). Deze is voor mij groot genoeg. (Ook om b.v. TV op te kijken.)

Wat mij betreft mogen er wel weer wat kleinere losse monitoren op de markt komen. (10" of 11.6" of 12").
Uiteraard is er wel het een en ander verkrijgbaar, maar de prijzen zijn hiervoor tamelijk hoog.

Conclusie

Heb je goede ideeen over hoe je een <5W systeem kan samenstellen. Ken je een netbook die binnenkort beschikbaar komt. Heb je ideeen over het maken van je eigen Beagleboard laptop. etc etc. Post het!

Misschien dat we in de loop van de tijd de startpost kunnen uitbreiden en een mooie opsomming van <5W systemen kunnen maken.

Over de startpost

Suggesties/Tips over de startpost zijn welkom, maar plaats deze bij voorkeur in een DM.

Verwijderd

Open deur: een laptop.

Ik heb zelf al wat testen gedaan, en al surfend onder wifi kom ik tot een gemiddelde van 8,9w met scherm erbij (15,6", P8600, 2x2GB ddr2, intel postvile SSD).
Daar zitten echter een paar kanttekeningen aan, bijvoorbeeld, de efficientie van de adapter komt er nog bij, daarmee kom je wel over de 10w

Het scherm verbruikt overigens zo'n 1,5 tot 6w, volgens mij word het heel moeilijk om voor e overgebleven 3,5w een processor, netwerkkaart, gpu, en adapter te poweren, vraag maar aan mux ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

productreview: MSI X-Slim X340-025NL review door TERW_DAN
Met mijn X340 kom ik op 8.9W uit als ik het scherm een heel eind dim
MSI X340 schermtest
20% brightness20% brightness: 8.9 W20% brightness: 8.9 W20% brightness: 8.9 W 8.9 W
60% brightness60% brightness: 9.4 W60% brightness: 9.4 W60% brightness: 9.4 W 9.4 W
100% brightness100% brightness: 12.1 W100% brightness: 12.1 W100% brightness: 12.1 W 12.1 W

Dit is dan weliswaar zonder het laden van de accu (maar goed, het ligt natuurlijk aan je doel of je dit voor elkaar wil krijgen).

Ik denk dat als je gaat kijken naar dingen die evt nog uitkunnen (en bijv een HDD vervangen door een SSD oid) je er nog wel iets vanaf kan snoepen. Minder dan 5W lijkt me lastig worden overigens, maar wellicht dat het mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal binnenkort ook eens even mijn huidige netbookje doormeten. De Acer Timeline 1810TZ. Ik verwacht hier ook al een vrij laag energieverbruik, aangezien ik zonder WIFI en met 20% brightness werk. Maargoed meten is weten. Hoe dan ook dat verbruik kan altijd lager. :D

Nog geen mensen hier die dagelijks op een ARM machine werken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik verwacht dat die niet veel zuiniger zal zijn dan m'n X340. Die chipset is niet de meest zuinige. Ik denk eerder dat je iets moet zoeken in de nieuwe APUs van AMD, maar zelfs dan is 5W krap hoor.