Hoe het geluid te isoleren van een WTW unit?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.302 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:40
In mijn woning staat op zolder een WTW unit. Deze werkt samen met een warmtepomp en zorgt voor een lager energieverbruik. Aangezien mijn pc ook op zolder staat zou ik graag de geluidsproductie van de wtw unit dempen. Ik ben op zoek naar mensen die dit ook gedaan hebben en ben benieuwd naar tips. Do's en don'ts zeg maar.

Mijn WTW staat in een hoek op zolder onder een schuin dak naast het trapgat. Als het ding op stand een staat is hij in huis nauwelijks hoorbaar, maar op stand twee en drie is het hoorbaar/irritant. Op zolder zelf vindt ik het op stand een al irritant. Zelf denk ik erover om er een constructie omheen te maken met geluidsdempende matten aan de binnenkant. Belangrijke vragen zijn welke materialen ik moet gebruiken en hoe ik de kieren he beste kan dichten. Er moet zekere een deur in aan de voorkant om de filters te kunnen reinigen. Vooral de afwerking van deze deur is een uitdaging. In de hoek zit naast de WTW unit een opening voor de luchtafvoer naar de WTW unit. Deze moet door de constructie heen open blijven zodat de lucht op zolder afgevoerd kan worden. De afvoer zit op de foto achter de droger. De buizen wilde ik zoveel mogelijk in de constructie meenemen. Hieromheen kan ik wellicht nog geluiddempende matten plaatsen, al heb ik nog geen idee wat dat zou moeten zijn. In de aan en afvoerbuizen zitten geluidsdempers overigens.

Afbeeldingslocatie: http://xanders.nl/wtw1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoyvoy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

hoyvoy

Prutser

piepschuim dempt goed, maar is misschien wel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou er gewoon met mdf en eiermatten een kastje omheen bouwen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-07 15:01
Kastje eromheen bouwen met 2 wanden, dan is ie echt niet meer hoorbaar.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Zijn het trilgeluiden die je hooort? In dat geval moet je zorgen dat het geheel geen hard contact meer maakt met de buitenwereld. Vooral als je het beneden hoort, lijkt het mij dat de unit de buizen in trilling brengt en het geluid door deze buizen transporteert.

Oplossing bijvoorbeeld:
- Unit ophangen met een dempend materiaal tussen unit en muur.
- Ingaande en uitgaande kanalen voor een 10-20cm voorzien van flexibele aansluitingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 23:29
geren flexibele buis! dit zorgt voor meer luchtgeluiden door de kleinere openingen.

MDF en eiermatten is al genoemd.
venetueel ivm trillingen zou je bitumen op het WTW apparaat kunnen plakken, Be-quit heeft een pcdempingssetje voor 16 euro, met twee setjes heb je die unit wel trilvrij

Zelf heb ik mijn mech. ventilatie omkist met 2x9mm MDF en als deur gewoon 2 x9mdf (verschillende grote) die vastgeklemd zit en het past erg goed en je hoord niets meer.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:04

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mogelijkheid van oplossing (deels weergegeven door eerdere postings) welke niet uitputtend is maar wel de belangrijkste maatregelen aangeeft.

- Geen hard contact met de wand van de WTW (dus met een rubberen tussenkoppeling naar de muur)
- Flexibele buizen met geluiddemping (je hebt er al 1 maar van een (te?) kleine diameter)
- Grotere capaciteit van de buizen (maar daar kan je niks meer aan doen (bestaande installatie))
- INREGELEN van de installatie! Dit is/wordt bij veel huizen niet (goed) gedaan en is bij opleveren van een huis een kosten besparend punt (van de bouwer). Dus alle flows bekijken van de ventielen en de stroomsnelheid van de lucht zo laag mogelijk.
- Kast om de installatie bouwen, geen direct contact met de wanden/vloeren, en geluidsisolatie schuim (met van die piramide coontjes) aan de binnenzijde en aansluitingen Voor materialen geeft deze site een goede indruk wat er te krijgen is

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
Bedankt voor de reacties zover. Ik wil in eerste instantie de unit zelf inbouwen. De ventielatiegaten in de kamers zijn ingeregeld voor oplevering een na een paar maanden nog gecontroleerd. Dat deel zit gelukkig goed en daar richt ik me voorlopig ook nog niet op. Zover ik nu kan nagaan is het geen trilling van de unit maar van luchtgeluid van de ventillatoen in de unit.

@technopeuter: Jij hebt zelf een ombouw gemaakt om je WTW unit. Je schrijft dat je 2x9mm MDF hebt gebruikt. Zit er een luchtlaag tussen de twee platen of heb je ze tegen elkaar gebruikt? De luchtlaag lijkt mij de meeste logische maar ook de lastigste om te maken. Vooral de deur naar de filters ben ik benieuwd naar. Zou je daar foto's van kunnen plaatsen, of eventueel mailen? Ik wil niet graag opnieuw het wiel uitvinden om er later achter te komen dat rond beter werkt dan achthoekig. Daarnaast ben ik ook benieuwed hoe je de MDF aan de muren en grond hebt bevestigd. Heb je daar ook nog een of andere demping tussen geplaatst?

Dat de binnenkant van de kast met een geluidabsorberend materiaal bevestigd moet worden staat vast. Nu is het de vraag welk materiaal het beste werkt tegen het geluid dat de WTW maakt. De meeste tonen liggen onder de 1 Khz en daarom denk ik dat http://www.akoestiekwinkel.nl/acusticab.html (Ollie 1965, bedankt voor de link) de beste keus zou zijn van de matten op deze website. Als er nog andere suggesties zijn hoor ik het graag. Het noppenschuim op deze site zou ook een optie kunnen zijn alleen de grafiek met dempingswaarden is helaas veranderd in een rood kruis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:04

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor de aansluitingen naar de vloer en wanden zou ik een regel constructie gebruiken ala Merfoflex Ook bij de Gamma/Praxis/(vul je eigenbouwmarkt in) zijn dit soort (vergelijkbare) producten te verkrijgen.

Wil je het lux doen dan kun je ook de volledige wanden hierop laten aansluiten welke dubbel zijn uitgevoerd en voorzien van dempend isolatie materiaal als Akotherm . Ook hier weer er is van alles te krijgen van eenvoudig (goedkoop) tot super de lux (duur)
Wat je dan krijgt is |buitenkant|| MDFplaat || Akotherm || MDFplaat || geluidsisolerend materiaal.
Het laatste (geluidsisolerend materiaal aan de binnenzijde) zou ik pas aanbrengen als de eerste maatregelen niet voldoende blijken te zijn (wel rekening houden met de noodzakelijke dikte).

De deurconstructie kun je uitvoeren als een opdekdeur waarbij een dubbele afdichting wordt gebruikt.

Succes met keuzes die je gaat maken.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 23:29
ik heb gewoon een frame van 4x4 vurenhouten balkjes gebruikt en deze aan de muur gemaakt (met wel een spul er tussen maar dat was alleen om dat luchtdicht te krijgen.)
Daarna MDF er op en de binnenkant eerst netjes en daarna losjes bekleden met de matten van de Gamma, het hoeft niet moeilijk en duur.
over het paneel om er toch bij te kunnen:
de panelen zijn recht op elkaar gelijmd maar de binnenste is kleiner! daardoor heb je een getrapte afdichting en dit werkt goed

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
OK, wederom bedankt voor de reacties. Ik heb de eerste materialen in huis gehaald en de matten er even snel en los om de buizen gevouwen. Het scheelt nu al en dus heb ik goede hoop! Er zitten nog een paar ongelukkige hoeken in de buizen en de afvoer van de wasmachine loopt erlangs. Afgezien daarvan lijkt het allemaal goed te doen. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Blij dat je er uiteindelijk uitgekomen bent; dit topic hoort namelijk eigenlijk helemaal niet in EL. De aangewezen plek ervoor zou Stuffis Generalis zijn, maar dat is een subforum waar je nog niet bij kan; dit topic verplaatsen heeft dus weinig zin. Dat betekent helaas dat me geen andere optie rest dan er een slotje op te zetten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.