7200RPM HD ten opzichte van 5400rpm in laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:54
Goedenavond medetweakers,

Ik ben zelf in het bezit van een Asus N71Ja laptop met een 500GB 5400RPM hardeschijfje.
Nu wil ik deze gaan uitbreiden naar een 640 GB schijfje (misschien nog iets groter)

Nou is in theorie een 7200RPM schijfje iets sneller met verwerken als een 5400RPM schijfje.
Hoe zit dit in de praktijk?

En een medewerker van de Mycom vertelde me ook dat de laptop meer moet koelen en daardoor waarschijnlijk automatisch eerder gebreken gaat vertonen.

Iemand hier ervaring mee?

PS. Ik heb al een externe hd van 640GB 5400RPM maar die zit op 40GB na al vol. De interne hd van me laptop heeft totaal nog 30GB over.

EDIT: Mijn laptop is trouwens ook voorzien van een USB 3.0 poort, dus met eventueel een externe USB 3.0 schijfje i.c.m. een SSDtje zal heerlijk snel moeten lopen

[ Voor 11% gewijzigd door ictinteresse op 26-02-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je die data altijd direct nodig? Of is het meer voor storage?

Want dan zou ik persoonlijk kiezen voor een SSD in je laptop (80-160G) en een grote externe storage hdd van 2TB ofzo.

Dan heb je snelheid en ruimte tegelijk. Snelheid tegen nauwelijks warmte ontwikkeling ook nog eens.

Sec je vraag beantwoorden: Ja het maakt wel verschil maar niet zoveel als het verschil tussen een roterende harddisk en een SSD.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Of ze nou draaien op 5400, 7200 of 10000rpm, ze blijven de langzaamste componenten in je laptop. Als je echt een boost wilt hebben, moet je kijken naar een SSD. Het is mijn inzien niet de moeite waard om dat klein beetje verschil te gaan upgraden, of je moet meer ruimte willen.

spuit 11 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Vagabonding op 26-02-2011 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De extra warmteproductie van een 7200rpm tov een 5400rpm is ook weer niet schrikbarend groot hoor, ik heb nog niet gezien dat het daardoor problemen gaf. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een 7200rpm disk vaak iets minder zuinig is, en daardoor zorgt dat je accu wat sneller leeg gaat (aan de andere kant, hij is ook sneller met datadoorvoer, waardoor de schijf weer minder lang bezig hoeftte zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Het geld voor een SSD heb ik (nog) niet, heb zojuist ook een advertentie geplaatst ervoor.

Ik doe vrij veel met me laptop en benut de kracht van me laptop ook, heb eergisteren naar 8GB uitgebreid.
Ik gebruik bijv. Adobe Photoshop CS5 i.c.m. Adobe After Effects en nog wat programmaatjes.

De data heb ik ook echt nodig, weliswaar niet de volle 640GB maar toch zeker 300GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ictinteresse schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 23:32:
Het geld voor een SSD heb ik (nog) niet, heb zojuist ook een advertentie geplaatst ervoor.

Ik doe vrij veel met me laptop en benut de kracht van me laptop ook, heb eergisteren naar 8GB uitgebreid.
Ik gebruik bijv. Adobe Photoshop CS5 i.c.m. Adobe After Effects en nog wat programmaatjes.

De data heb ik ook echt nodig, weliswaar niet de volle 640GB maar toch zeker 300GB.
Continu, ook onderweg? Want met Adobe en After Effects zou ik zelf toch echt nog even wachten en een goeie SSD erin steken. Ik weet niet of je laptop een (powered) eSATA poort heeft want dan zou je nog een Powered eSATA behuizing kunnen aanschaffen voor de huidige harddisk in je laptop. Op die manier heb je toch nog 500GB aan externe storage mee onderweg zonder losse accu nodig te hebben.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Ik heb inderdaad eSATA. En onderweg ook ja, soms zit ik in de auto te wachten op iemand bijv. en dan ga ik vrolijk After Effecten :D
Maar ik heb ook USB 3.0 op/in me laptop

Ik heb ook veel liever een SSDtje maar als het geld er niet is wordt het natuurlijk een lastig verhaal.

Jullie mogen altijd geld sponsoren of een SSDtje :P

[ Voor 6% gewijzigd door ictinteresse op 26-02-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

Geniaal ding, zeker gecombineerd met een snelle SDkaart en eBoostr

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

7200RPM merk je weldegelijk in laptops, in vergelijking met 5400 RPM. Niet zo'n schokkend verschil als met een SSD, maar alsnog veel prettiger werken. Zelfs in m'n PS3's heb ik 7200 RPM disks geplaatst omdat het vlotter loopt. Warmteproductie is minimaal, kwa verschil onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Ziet er leuk uit, maar als ik toch plus minus 100 euro ervoor ga uitgeven kan ik denk ik net zo goed een SSD van 80GB kopen?

@ Exorcist
Heb je het snelheidsverschil gemerkt in je laptop of PS3?
Ik denk dat het nogal een rol speelt vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ictinteresse schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 23:51:
[...]

Ziet er leuk uit, maar als ik toch plus minus 100 euro ervoor ga uitgeven kan ik denk ik net zo goed een SSD van 80GB kopen?

@ Exorcist
Heb je het snelheidsverschil gemerkt in je laptop of PS3?
Ik denk dat het nogal een rol speelt vandaar
Beiden. De PS3 marginaal, let wel, maar alsnog een goed verschil.

Bij de laptops (velen eerst getest met 5400 daarna met 7200) merk je toch wel dat alles stukken vlotter draait en reageert hoor. Het minieme prijsverschil zou ik er in ieder geval niet door in de weg laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In mijn HP Mini 210 netbookje zit een 250GB Toshiba 7200rpm schijfje.

Volgens de specs:
Seek: 2,3 Watt
Read/Write: 2,1 Watt
Active Idle: 1,2 Watt
Low Idle: 1,0 Watt
Standby: 0,16 Watt
Sleep: 0,13 Watt

Ondanks de beperkte ruimte in zo'n netbookje wordt ie echt niet bijzonder warm. Ik heb hem gebencht op een maximale continue throughput van 95MB/s zowel lezen als schrijven.

Horen doe je hem ook niet. Ik ben er zeer tevreden over. Accuduur met een 6-cels accu is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Ik heb zelf ook een Momentus XT in mijn dell xps 15 gezet en moet zeggen dat het een zeer groot verschil is tegen over een normale 7200 rpm schijf!

Heb ook getwijfeld om een ssd erin te zetten maar op een laptop is het toch wel handig om ook wat vrije schijfruimte te hebben.

Ik kan je een Momentus XT in ieder geval zeker aanbevelen!!

Je hebt een gevoelssnelheid van een ssd en de ruimte van een normale hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier overigens nog een recente vergelijkende test van 7200rpm 2,5" schijfjes.
Pagina: 1