Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(softwarematige) Load balancer voor thuisgebruik?

Pagina: 1
Acties:

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
...Waarom bestaat zoiets niet?

Ik heb een programma nodig (voor gebruik in Windows (7) dat ongeveer lijkt op Netlimiter, dat I.p.v. het limiteren van de bandbreedte die verschillende programmas gebruiken, de bandbreedte verdeelt/balanceert. Met één NIC en met één internetverbinding.

Als ik op Google hierna zoek krijg ik altijd zakelijke (veelal hardware) oplossingen.. vaak veel te ingewikkeld en te technisch voor een gemiddelde thuisgebruiker.

In mijn praktijkvoorbeeld wil ik graag dat mijn P2P programmas (die altijd op de achtergrond draaien) automatisch worden afgeknepen als ik bijvoorbeeld een clip op Youtube ga streamen, een gesprek met Skype begin, een bestandje upload naar een webadres etc.
Het komt er dus op neer dat bepaalde programmas meer (ingestelde) voorrang moeten krijgen met netwerkverkeer dan andere.

Ik kan mij herinneren dat de FritzBox modems/routers al zoiets hebben .. het was iets van "Prioritize network applications" o.i.d. Met mijn huidige modem lukt dat niet meer. Maar of het uberhaupt werkte en iets uit maakte in de praktijk, betwijfel ik

Bestaat er niet zo´n tooltje, en zonee, waarom niet? Lijkt me een gat in de markt.

spek pc, spek hifi, last.fm

Verwijderd

QoS

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb je al op Google gekeken, want met "netlimiter priority" als zoektekst kom ik uit op: http://www.smartcode.com/...fic-control-priority.html

En dat lijkt me toch echt wat je zoekt.

Ey!! Macarena \o/

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Monowall of zijn broer PfSense doet precies was jij wilt. Beide een router OS met verschillende qos opties. Gebruik zelf monowall om netwerk hier te reguleren. Vooral upload van p2p (lees huisgenoten ) wordt flink geknepen als er wat anders nodig is.

• YoG
  • Niet online
YoG schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:07:
vaak veel te ingewikkeld en te technisch voor een gemiddelde thuisgebruiker.

RaZ schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:12:
Heb je al op Google gekeken, want met "netlimiter priority" als zoektekst kom ik uit op: http://www.smartcode.com/...fic-control-priority.html

En dat lijkt me toch echt wat je zoekt.
Dan heb ik de verkeerde keywords geprobeerd.. Ik ga eens Netbalancer proberen.. bedankt !
j-a-s-p-e-r schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:15:
Monowall of zijn broer PfSense doet precies was jij wilt. Beide een router OS met verschillende qos opties. Gebruik zelf monowall om netwerk hier te reguleren. Vooral upload van p2p (lees huisgenoten ) wordt flink geknepen als er wat anders nodig is.
Ook bedankt, maar dat vind ik weer net iets te techtnisch.. en eigenlijk zocht ik iets voor Windows.. zal het ff aan mn startpost toevoegen

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Voor j-a-s-p-e-r z'n bijdrage heb je een dedicated pc nodig. Dus een machine die ook weer aan moet staan. Dat is totaal niet aan de orde in jouw situatie (gezien alles lokaal op 1 werkstation draait).

Laat even weten welk je gaat gebruiken als het bevalt. Ik zet namelijk gewoon m'n downloads uit op een moment als ik andere zaken ga checken zoals online streaming content.

Ey!! Macarena \o/

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

RaZ schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:27:
Voor j-a-s-p-e-r z'n bijdrage heb je een dedicated pc nodig. Dus een machine die ook weer aan moet staan. Dat is totaal niet aan de orde in jouw situatie (gezien alles lokaal op 1 werkstation draait).
Mwoa, Monowall is met een virtuele machine met een paar dozijn MB geheugen al redelijk tevreden. Daar is geen fysieke machine voor nodig.
Laat even weten welk je gaat gebruiken als het bevalt. Ik zet namelijk gewoon m'n downloads uit op een moment als ik andere zaken ga checken zoals online streaming content.
Dat, of in een fatsoenlijke app zelf de bandbreedte beperken, is voor een enkele machine inderdaad sowieso een goede optie :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• YoG
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:27:

Netbalancer krijg ik niet aan de praat hier.

cFosspeed bevalt tot nu toe goed, qua instelmogelijkheden dan. Het heeft alles wat ik wil. Per programma installeren, per port, monitoren enz..
Het schijnt dat het een paar dagen duurt voordat het programma goed is ingewerkt in je verbinding.

De driver fungeert als een ´hook´ op het netwerk. Dat heeft totaal geen nadelige gevolgen op de snelheid van mn up en downstream. Nog steeds full pull 8)

Netlimiter 3 lijkt dood na starten van cFosspeed.

Het surfen lijkt wat soepeler te gaan.. kan ook placebo zijn
F_J_K schreef op zondag 27 februari 2011 @ 00:34:
[...]

Dat, of in een fatsoenlijke app zelf de bandbreedte beperken, is voor een enkele machine inderdaad sowieso een goede optie :Y)
Dan kan ik wel aan de gang blijven.. i.c.m. met bijv. XBMC waarvan ik stream via diverse kanalen + Utorrent en Soulseek op de achtergrond is echt niet te doen zonder zelf constant te moten ingrijpen. En XBMC is nou juist gemaakt om lekker op je luie krent optimaal te genieten van je systeempje zonder steeds van alles in te stellen.

[ Voor 56% gewijzigd door YoG op 27-02-2011 01:45 ]

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 11:52
Ik weet dat dit niet je wens is (zoals ik al las), maar ik weet dat er redelijk simpele Sitecom routers te koop zijn die precies dit kunnen doen vanuit de software op de router zelf. Zo kun je bijvoorbeeld games bij downloaden altijd voorrang geven en kun je veel secs per gebruiker definieren.

Zo ben je voor (geloof ik) minder dan €100 klaar en heb je direct een retesnelle router klaar voor thuisnetwerk gebruik op hoge snelheid.

Wanneer je nog een oude router hebt staan misschien dus wel een idee?

• YoG
  • Niet online
Joppiesaus2 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 14:40:
Ik weet dat dit niet je wens is (zoals ik al las), maar ik weet dat er redelijk simpele Sitecom routers te koop zijn die precies dit kunnen doen vanuit de software op de router zelf. Zo kun je bijvoorbeeld games bij downloaden altijd voorrang geven en kun je veel secs per gebruiker definieren.

Zo ben je voor (geloof ik) minder dan €100 klaar en heb je direct een retesnelle router klaar voor thuisnetwerk gebruik op hoge snelheid.

Wanneer je nog een oude router hebt staan misschien dus wel een idee?
Goeie tip.. ik had nog een nieuwe router nodig omdat mijn nieuwe modem van Ziggo er geen heeft ingebouwd.. ik ga ff zoeken

Pagina: 1