Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-03 17:58
Beste mede tweakers, Met welke cooler kan ik mijn CPU het beste gaan koelen, tegenover het stilste geluid.

Deze vraag is vast vaker op het forum gekomen. Maar ik heb geen eenduidig antwoord gevonden. Mijn pc bestaat uit deze onderdelen :

P7H57D-V EVO Moederbord
i7 870 CPU 2,93 GHz
2x 1 TB sangsung Spinpoint HDD
1x Vertex 2 60 GB SSD
MSI Hawk R5770 VGA kaart
8 GB Kingston 1333 DDRIII
Cooler master CM 690 II Advanced kast

Ik heb mijn CPU op 3.89 GHz Draaien. En dat was stabiel tot ik er mijn Vertex SSD in gezet had. Nadien krijg ik BSOD als ik aan het gamen ben. Ik dacht dat ligt aan de SSD schijf. Maar na verder onderzoek kwam ik er achter dat mijn CPU wel erg warm aan het worden is. Dit is met de boxed cooler. Dus wil ik daarvoor een goede maar wel stille koeler hebben. Water cooling is geen optie. Maar als ik een luchtcooling er op zet. Kan ik dan temperaturen krijgen die niet boven de 40 graden uit gaan komen? Of is dat teveel gevraagd van een luchtcooler?

Btw hoeveel maakt het uit als mijn kast open is ipv dicht.

edit : Vraag over VGA kaart even laten zitten.

Als je je veters niet strikt heb je kans om te vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de mugen 2 en moet zeggen is echt wel goed

temp zijn 43 max stress
kast is wel open

en mijn intel e7400 draaid op 3.85
ik hoor hem wel draaien maar dat komt omdat men kast open staat xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
"Maar ik heb geen eenduidig antwoord gevonden."

Die zijn er ook niet. Iets met 12cm fans is altijd goed. T liefst een tower, en vooral geen coolermaster of zalman fans. Zelf heb ik een XIGMATEK HDT-S1283 met een nexus real silent en mijn pc is onhoorbaar. Fans moet je niet harder als 800 RPM willen hebben

En een open kast vs dichte kast maakt werelden van verschil. De kast zorgt ervoor dat je lucht gestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-08 10:40
BlackWhizz schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:39:
En een open kast vs dichte kast maakt werelden van verschil. De kast zorgt ervoor dat je lucht gestuurd kan worden.
Als je je airflow optimaal maakt zou het niet veel verschil moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Nieknikey schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:45:
[...]

Als je je airflow optimaal maakt zou het niet veel verschil moeten maken...
Je houdt je 'leklucht' binnen je behuizing. Bovendien kun je dan beter lucht drukken. Dus het maakt altijd een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
nieuws: Corsair H70-waterkoeler debuteert volgende week

Ik had het dan niet op watercooling. Maar heeft iemand enige ervaring met alleen een CPU watercooling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-08 21:57
Let ook even op je andere componenten, en dan met name je voeding. Ik heb zelf bijna een gelijke configuratie, en heb sinds een tijdje een Zalamn CNP10X Silent op mijn CPU. Die draait op op 4ghz en wordt onder belasting 55-60 graden (met burn tests uiteraard warmer) en dat terwijl ik het vermoeden heb dat ik em nog beter kan installeren (minder koelpasta).

Maar goed mijn punt dus, is dat ik nu met een nagenoeg onhoorbare CPU koeler zit (lees ook maar reviews over de koeler) en dat ik nu de hele dag luister naar het gezoem van mijn voeding. Daarnaast maakt mijn videokaart maar weinig geluid in idle stand en komt die net boven de CPU koeler uit.

(En 3.90 op de stockcooler is wel hard volgende mij, hoe warm wordt het nu?)

Wat is je budget trouwens? De topkoeler gaan zo richting de 75 euro en hoger. En de eerste fatsoenlijke goedkope beginnen bij zo'n 30 euro.

En dan gelijk een vraag terug...:) Hoe bevalt die kast trouwens? Aanrader?, is die een beetje stil?, want mijn pc is met de nieuw koeler letterlijk uit zijn kast gegroeid ;) En ben die kast aan het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
Kast is geweldig.

Ik heb geen budget. ik kijk naar kwaliteit mijn 750 Watt voeding is heerlijk stil. Ik ga er vanuit dat mijn CPU te warm aan het worden is waarom ik BSOD krijg.

Maar ik wil m`n CPU nooit warmer laten worden dan 45 graden. Ook niet gestrest. Dus dan is de cooler die jij hier aanraad niet iets voor mij. ik zoek toch een tikkie kouder. Ik wacht nog even een ander antwoord af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-08 13:48

Camulos

Stampert

Zelf heb ik een Core-i7 860 cpu met een Noctua NH-U12P SE2 CPU-koeler erop ;)
Je krijgt er 2 Noctua fans bij die zeer stil zijn en toch veel lucht verplaatsen.

Het is een beste investering maar als je veel prestatie (== lage CPU-temps) + lage geluidsproductie voor terug!

En BTW dichte kast is wel een must voor goede airflow (zoals anderen al aangeven)

[ Voor 13% gewijzigd door Camulos op 26-02-2011 20:52 ]

Not just an innocent bystander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
Als jij je CPU stressed. op welke temps zit jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-08 13:48

Camulos

Stampert

Idle rond de 30-35
Stressed .. 50-55 graden onder OCCT
CPU == overclocked van 2.8 GHz naar 3.4GHz

Specs van de koeler -> HWI test lab

[ Voor 66% gewijzigd door Camulos op 26-02-2011 21:02 ]

Not just an innocent bystander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Die Noctua NH-U12P SE2 CPU-koeler is wel de beter keus, maar natuurlijk ook afhankelijk van het budget (vandaar mijn keuze). Die is toch 40% duurder. Kijk ook eens op onderstaande link. Kun je heel gemakkelijk coolers vergelijken. Ga er dan maar vanuit dat je processor overgeclock waarschijnlijk in de 120Watt regio zit. (kan iemand dat bevestigen/ontkrachten)

http://nl.hardware.info/p...81875;82022;87664/?sort=0

Ziet dat de verschillen kwa temps niet heel groot zijn, maar de Noctua is wel iets stiller nog. Hoewel ik mijn koeler tot ongeveer 1100RPM ook niet kan horen. Dat gaat zeker weten niet boven het geluid van je goede voeding uitkomen.

Trouwens lees net wel dat die test met low en high speed fan zijn uitgevoerd met 7 en 12 volt respectievelijk. In de laagste stand verbruikt mijn cooler 5V dus die kan in werkelijkheid nog wel wat stiller. Dat zal misschien ook voor de noctua gelden, maar dat weet ik niet. Sowieso is het vergelijken van coolers erg lastig. Je hebt allerlei verschillende fans, met verschillende snelheids instellingen. Bovendien verschillen de resultaten ook erg bij verschillende af te voeren vermogens.

Ikzelf heb ook wat reviews gelezen voor de aanschaf van mij cooler en moet zeggen dat ik die H50 en H70 koelers maar wat tegenvallen trouwens (gezien de prijs), dan ben je beter af met de noctua denk ik.

De Noctua NH-D14 schijnt ook een erg goede te zijn. Die is nog net ff een stapje boven de NH-U12P. En wordt op veel website geprezen als een van de best koelers.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:47
die H70 is egt een topper , ik draai hem hier hier net een klein weekje met als hoogste temp 18 en als laagste 10. uitgelezen met speedfan. alleen de prijs van gemiddeld 90 kan een afknapper zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Kloppen die temps wel? Of geef je het verschil met de omgeving aan? En met welke processor? overgeclocked?

Om de temperatuur uit te lezen kan ik Core Temp 0.99.8 adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
Ik heb ook even mijn voeding er bij gezet, zodat jullie daar ook wat van weten. :) Maar iedereen geeft een verschillend antwoord. En hoe meer ik lees hoe meer ik ga twijfelen welke ik moet nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Kijk ook ff bij dit topic: Welke cooler?

Ik had hetzelfde, erg lastig om een koeler uit te zoeken. Maar denk dat er gewoon veel gelijkwaardige koelers op de markt zijn met maar kleine verschillen. Het principe is natuurlijk niet heel moeilijk, gewoon zoveel mogelijk heatpipes gebruiken en voldoende oppervlak om de warmte af te voeren, en een degelijke ventialtor die de warmte definitief afvoert.

Ik denk dat je je keuze dan ook moet maken door bepaalde eisen te stellen. Afmetingen , prijs, geluidsniveau, koelprestaties etc... En dan kom je vanzelf bij een kleiner groepje koelers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
Het gaat mij om een zeer laag geluidsniveau. maar dan gaat de warmte wel omhoog. prijs mag 5 a 6 tientjes zijn, maar daar kijk ik niet naar.

http://nl.hardware.info/productinfo/86488/noctua-nh-d14

Deze komt er naar mijn gevoel het beste uit atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-08 22:56
Ik zou een Thermalright Archon met een extra pricewatch: Thermalright TY-140, 140mm fan nemen. Fanclips zijn meegeleverd. Ik zie http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=CadI5xNLwMYopFyJ hier dat je moederbord 2 aansluitingen voor PWM fans heeft, dus je kan de 2e fan daarop aansluiten.
Een Mugen 2 met een 2e fan is ook aan te raden als je budget iets kleiner is :)

Edit: Ik lees net dat je de NH-D14 interessant vindt, lees dan ook even deze review:
http://www.xbitlabs.com/a...alright-silver-arrow.html

Silver Arrow koelt beter en is stiller.

[ Voor 18% gewijzigd door MartijnLoarne op 27-02-2011 19:41 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Pagina: 1