Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PHP] vreemde uitkomt bij IF statement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 21:36
Hallo,

Bij mijn if statement krijg ik op de één of andere manier telkens een true, terwijl ik dit niet kan verklaren.
Ik heb een formulier die data post. De ontvangst van de data is:
PHP:
1
$contactNummer = $_POST["contactNummer"];

Als ik dit print, bij 7 ingevoerde tekens:
PHP:
1
print strlen($contactNummer);

krijg ik ook gewoon 7 terug. Zoals het hoort.
Nu wil ik een paar clausules aan de data hangen:
PHP:
1
2
3
if(empty($contactNummer) || !is_numeric($contactNummer)){
 print "leeg en/of niet numeriek"; //dit gaat goed
}

Echter, wanneer ik de volgende clausule erbij zet, dan is de clausule altijd true:
PHP:
1
2
3
4
5
6
if(empty($contactNummer) || !is_numeric($contactNummer) || strlen($contactNummer) != 7){
 print "leeg en/of niet numeriek";
}
else {
 print "oke!";
}

Hoe kan dit? Ook bij strlen($contactNummer) <> 7 krijg ik altijd "leeg en/of niet numeriek" terug. Waarom?
Zelfs al cast ik de data naar int, met (int) ervoor, dan is het ook true.. Kan iemand dit verklaren?
Waarom geeft PHP niet terug: oke! terwijl ik dit wel verwacht?

• ID-College
Of haal ik het nu zelf door elkaar? En moet het == zijn?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:54
De logica lijkt me wel correct. Print die $contactNummer ook eens op regel 2; de kans is groot dat er toch wat anders in zit dan je denkt.

Verwijderd

strlen($contactNummer) geeft in jou geval 1 terug.
Dan is het volkomen logisch dat die if statement true is toch?

http://nl.php.net/manual/en/function.strlen.php

succes hier kom je wel uit.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 16:31
PHP:
1
2
3
4
5
6
if(empty($contactNummer) || !is_numeric($contactNummer) || strlen($contactNummer) != 7){
}
else {
 print "oke!";
}

Er staat nu het volgende:
Als het contactNummer leeg is OF niet numeriek is OF de lengte is geen 7, dan is het geen correct nummer. Ik denk dat zoiets beter gaat:
PHP:
1
2
if (!empty($contactNummer) && is_numeric($contactNummer) && srlen($contactNummer) == 7)
    print 'Alles gaat goed!';

Dan staat er namelijk dat het nummer niet leeg mag zijn EN het moet numeriek zijn EN hij moet 7 tekens lang zijn.

Pas je trouwens wel op dat je de POST data ook goed filtert ;).

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Maar als $contactNummer een lengte van 7 heeft... kan-ie toch nooit leeg zijn? Waarom een dubbele controle?

if(is_numeric($contactNummer) && srlen($contactNummer) == 7)

is voldoende

is_numeric() accepteert overigens ook tekens die geen cijfers zijn:
"0.1" > true
"45e3" > true
"-445" > true

Als je wilt kijken of je tekenreeks enkel uit nummers bestaat, kan je beter deze gebruiken:
http://nl.php.net/manual/en/function.ctype-digit.php

[ Voor 41% gewijzigd door Gamebuster op 26-02-2011 18:47 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 11:54

Koppensneller

winterrrrrr

alex3305 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:40:
PHP:
1
2
3
4
5
6
}
else {
 print "oke!";
}

Er staat nu het volgende:
Als het contactNummer leeg is OF niet numeriek is OF de lengte is geen 7, dan is het geen correct nummer. Ik denk dat zoiets beter gaat:
PHP:
1
2
if (!empty($contactNummer) && is_numeric($contactNummer) && srlen($contactNummer) == 7)
    print 'Alles gaat goed!';

Dan staat er namelijk dat het nummer niet leeg mag zijn EN het moet numeriek zijn EN hij moet 7 tekens lang zijn.

Pas je trouwens wel op dat je de POST data ook goed filtert ;).
Bedoel je qua hoe logisch het leest? Want voor zover ik kan zien doen die twee gevallen precies hetzelfde...

• alex3305
  • Laatst online: 28-11 16:31
KoppenSneller schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:45:
[...]

Bedoel je qua hoe logisch het leest? Want voor zover ik kan zien doen die twee gevallen precies hetzelfde...
Het grote verschil is of er AND of OR gebruikt wordt. Dat staat ook duidelijk in mijn uitleg.

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 17:00
Je moet goed op de hoofdletters letten. Als ik jou was, zou ik eens proberen om de variabelen niet in hoofdletters te doen.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php 
$contactnummer = '0123456';
} 
else { 
 print "oke!"; 
} 
?>

geeft een 'leeg en/of niet numeriek', maar
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php 
$contactNummer = '0123456';
} 
else { 
 print "oke!"; 
} 
?>
geeft een 'Oke!' .

Rare vogel in spe

Verwijderd

alex3305 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:47:
[...]

Het grote verschil is of er AND of OR gebruikt wordt. Dat staat ook duidelijk in mijn uitleg.
Door het vanaf de andere kant te benaderen moet jij AND gebruiken en hij OR. Effectief heb je exact hetzeflde bereikt

• Retpics
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-11 18:26
alex3305 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:47:
[...]

Ja maar de logica is hetzelfde in beide gevallen:

Controleren of er niet 1 onderdeel mis is (OR) of controleren of alles goed is (AND) geeft hetzelfde resultaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Retpics op 26-02-2011 18:54 ]

Verwijderd

Xesxen schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:51:
Je moet goed op de hoofdletters letten. Als ik jou was, zou ik eens proberen om de variabelen niet in hoofdletters te doen.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php 
$contactnummer = '0123456';
} 
else { 
 print "oke!"; 
} 
?>

geeft een 'leeg en/of niet numeriek', maar
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php 
$contactNummer = '0123456';
} 
else { 
 print "oke!"; 
} 
?>
geeft een 'Oke!' .
Hier sla je natuurlijk de plank mis, fout zit hem niet in de naam van de variabele bij de topicstarter

• MueR
  • Laatst online: 28-11 20:07

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:53:
Hier sla je natuurlijk de plank mis, fout zit hem niet in de naam van de variabele bij de topicstarter
Hoewel Xesxen inderdaad de plank misslaat, doe jij dat deze keer ook. Het is juist aan te raden om wel hoofdletters te gebruiken. Camel casing (of vergelijkbare methoden) leest namelijk stukken prettiger. Zo is bijvoorbeeld $producttypenameid onduidelijker dan bijv. $productTypeNameId.

In dit geval heeft Xesxen wel gelijk, want $contactNummer !== $contactnummer. PHP is bij mijn weten op variabelen namelijk gewoon case-sensitive.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Xesxen
Hmmm... Dit is gek. Als ik een PHP-file aanmaak met deze code erin:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php 
$contactNummer = $_POST['contactNummer'];
} 
else { 
 print "oke!"; 
} 
?><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
  <head>
  <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1250">
  <meta name="generator" content="PSPad editor, www.pspad.com">
  <title></title>
  </head>
  <body>
  <form action="" method="post"><input type="hidden" name="contactNummer" value="0123456">
                      <input type="submit">
                      </form>
  </body>
</html>
dan krijg ik wel een ok terug... Kan je je vollledige PHP posten (of in ieder geval wat meer?)

EDIT: Ik krijg pas een ok als ik op die verzendknop heb gedrukt :o

[ Voor 4% gewijzigd door Xesxen op 26-02-2011 19:15 ]

Rare vogel in spe

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 17:34
ID-College schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:51:
Hoe kan dit? Ook bij strlen($contactNummer) <> 7 krijg ik altijd "leeg en/of niet numeriek" terug. Waarom?
Zelfs al cast ik de data naar int, met (int) ervoor, dan is het ook true.. Kan iemand dit verklaren?
Waarom geeft PHP niet terug: oke! terwijl ik dit wel verwacht?
Je geeft zelf het antwoord al. In de if zet je zelf als "strlen($contactNummer) <> 7" geef dan leeg en/of niet numeriek terug.

Kortom wat wil je precies?

Volgens mij leest niemand zover :P

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 26-02-2011 19:17 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

MueR schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:08:
[...]

Hoewel Xesxen inderdaad de plank misslaat, doe jij dat deze keer ook. Het is juist aan te raden om wel hoofdletters te gebruiken. Camel casing (of vergelijkbare methoden) leest namelijk stukken prettiger. Zo is bijvoorbeeld $producttypenameid onduidelijker dan bijv. $productTypeNameId.

In dit geval heeft Xesxen wel gelijk, want $contactNummer !== $contactnummer. PHP is bij mijn weten op variabelen namelijk gewoon case-sensitive.
Zie niet waar ik de plank mis sla, ik heb volgens mij nergens het afraden van camel casing benoemd. Daarnaast heb ik in een van de eerste post de oplossing van het probleem al aangedragen of heb ik ergens een fout gemaakt? :?

• Xesxen
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:18:
[...]
Zie niet waar ik de plank mis sla, ik heb volgens mij nergens het afraden van camel casing benoemd. Daarnaast heb ik in een van de eerste post de oplossing van het probleem al aangedragen of heb ik ergens een fout gemaakt? :?
Je hebt de oplossing niet gegeven. strlen geeft de lengte van de string. Als je er 0123456 in stopt, krijg je 7, niet 1.

Rare vogel in spe

• ID-College
Hmm ik ben even bezig maar ik moet helaas zo weg. Ik kan dus nu niet meer testen.
Het betreft alleen een IF statement. Ik heb er net even over zitten nadenken, en de IF statement moet worden ingegaan wanneer:
- de ingevoerde waarden numeriek zijn
- string niet leeg is
- de lengte 7 is of de lengte 9 is..

M.a.w: Ik zou dus zeggen:
PHP:
1
2
3
4
5
if(!empty($contactNummer) && is_numeric($contactNummer)){
 if(strlen($contactNummer) == 7 || strlen($contactNummer) == 9){
  //oke
 }
}

[/php]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-11 21:11

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:18:
[...]

Je eerste post was helemaal niet de oplossing, waarom zou strlen 1 teruggeven bij een string van 7 tekens? En waarom zuig je zomaar specifiek 1 uit je duim?

[ontopic]

Met de logica is in ieder geval niets mis. Het is verstandig om een beetje te debuggen, waarschijnlijk is de oorzaak al vrij snel duidelijk als je voor de if-statement even het volgende zet:
PHP:
1
var_dump($contactNummer)

EDIT:
@hierboven: Hetzelfde geldt voor wat je hier post. Het is logisch gezien nagenoeg identiek aan wat je eerst had (alleen accepteer je nu ook een lengte van 9). Het probleem zit niet in je if-statement, maar waarschijnlijk in de variabele die je wilt controleren.

[ Voor 15% gewijzigd door Patriot op 26-02-2011 19:26 ]

• DutchKel
Zoals het normaal hoort:
code:
1
2
3
<php if (!empty($contactNummer) && is_numeric($contactNummer)) && (strlen($contactNummer) == 7 || strlen($contactNummer) == 9) { 
  //oke 
}

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-11 23:10
Xesxen heeft wel gelijk, maar het is niet relevant voor het probleem. De variabel heet namelijk gewoon contactNummer.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
}
else {
 print "oke!";
}
?>

@ID-College, probeer eens te troubleshooten. Als in: waar gaat het dan mis. Dit kun je doen door bijv. een IF statement helemaal uit te schrijven. In jouw geval zou dit voor mij betekenen dat ik het volgende ga doen:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php
$error = NULL; //Stel een variabele in om een eventuele foutmelding te kunnen weergeven

if (empty($contactNummer)) { 
    $error .= 'De variabele is leeg. <br />'; 
}
if (!is_numeric($contactNummer)) {
    $error .= 'De variabele is niet numeriek. <br />';
}
if (strlen($contactNummer) != 7) {
    $error .= 'De variabele bestaat uit meer of minder dan 7 cijfers. <br />';
}

if ($error != NULL) {
    echo $error;
}
?>

Wat gebeurt er als je dit invult? Welke foutmeldingen krijg je terug als je de gewenste invoer bekijkt?

Vaak zorg ik ervoor dat ik voor ik alles ga controleren, ik nog even een echo uitvoer van alle variabelen die ik ga gebruiken. Bijv:
PHP:
1
2
3
4
<?php
echo 'Het contactnummer is: '. $contactNummer;
echo 'De stringlengte is: '. strlen($contactNummer);
?>

Zeker als ik ga troubleshooten zet ik dat vaak nog even bovenaan (zeker bij complexere code is dit ideaal, dan kun je heel snel overzichtelijk krijgen waar een variabele bijv. verandert).

EDIT: Ik zie dat er meerderen hebben gereageerd, ik weet niet of er een goed antwoord tussen staat maar mijn bericht op zich blijft actueel qua troubleshooten :+

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 26-02-2011 19:29 . Reden: Fout in code ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Je eerste post was helemaal niet de oplossing, waarom zou strlen 1 teruggeven bij een string van 7 tekens? En waarom zuig je zomaar specifiek 1 uit je duim?
Ik heb me daar verkeken dacht dat in $contactNummer een waarde met de lenght 1 zat, excuses.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MueR schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:08:
PHP is bij mijn weten op variabelen namelijk gewoon case-sensitive.
Bij mijn weten zijn talen als Java en Javascript dat. PHP is wat dat betreft best wel 'forgiving' en is het standaard dus case insensitive. Al is het in PHP.ini wel in te schakelen trouwens. ;)
Gamebuster schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:44:
is_numeric() accepteert overigens ook tekens die geen cijfers zijn:
"0.1" > true
"45e3" > true
"-445" > true
Ik denk dat PHP dan typecast naar een integer. ;) 45e3 is dan natuurlijk hexadecimaal en dus ook een getal. ;)

Ik zag hierboven iemand, die een getal als string behandeld, ook niet bepaald slim als je wil weten of iets nummeriek is (en dus een float of integer verwacht).

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 26-02-2011 19:31 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

kfaessen schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:26:
Zoals het normaal hoort:
code:
1
2
3
<php if (!empty($contactNummer) && is_numeric($contactNummer)) && (strlen($contactNummer) == 7 || strlen($contactNummer) == 9) { 
  //oke 
}
Hoort het zo? Volgens mij zijn er nog veel meer correcte manieren te verzinnen om te controleren of een variabele een waarde bevat in het door jou gewenste format.

• Xesxen
Als ik bij mij dit doe:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php 
if(!empty($contactNummer) && is_numeric($contactNummer)){ 
  print "oke!"; 
 }else{
  print "Niet de juiste lengte.";
 }
} 
else {  
} 
?>
, dan doet het script precies wat jij net zei. Moet je straks maar even testen, dan wacht ik op resultaten :)

EDIT: als we toch gaan debuggen, waarom doe je dan niet gelijk dit?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php 
if(!empty($contactNummer)) 
 {if(is_numeric($contactNummer)){ 
   print "oke!"; 
  }else{
   print "Niet de juiste lengte.";
  }
 }else{ print "getal";
 }
}else {  
 print "leeg"; 
} 
?>

Dan weet je gelijk waar je blijft haken :)

[ Voor 32% gewijzigd door Xesxen op 26-02-2011 19:38 ]

Rare vogel in spe

• DutchKel
Waarom is iedereen bezig over troubleshooten, hij wil gewoon weten waarom != gelijk is aan <> volgens het eerste bericht, dat is gewoon zo in de programmeertaal.

Hij zegt toch niet dat er iets fout gaat hij verwachtte zelf alleen niet bij een lengte ongelijk aan 7 dat er dan true uit zou komen bij strlen($contactNummer) != 7.

Tenminste zo vatte ik zijn vraag op.

Ik zou zeggen: neem even een basiscursus programmeren met vergelijkingen dan is het een en ander misschien meer duidelijk, voor deze is != dus ongelijk aan in php.

Edit:
Patriot schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:30:
[...]

Hoort het zo? Volgens mij zijn er nog veel meer correcte manieren te verzinnen om te controleren of een variabele een waarde bevat in het door jou gewenste format.
Ik doelde op je zet geen 2 ifjes boven elkaar als je ze niet beide gebruikt, dan zet je ze bij elkaar met haakjes.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchKel op 26-02-2011 19:35 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

CptChaos schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:30:
[...]
Bij mijn weten zijn talen als Java en Javascript dat. PHP is wat dat betreft best wel 'forgiving' en is het standaard dus case insensitive. Al is het in PHP.ini wel in te schakelen trouwens. ;)
Euh, nee? PHP is case-sensitive, en dat is afaik niet uit te schakelen. Zie ook de manual.
[...]
Ik denk dat PHP dan typecast naar een integer. ;) 45e3 is dan natuurlijk hexadecimaal en dus ook een getal. ;)

Ik zag hierboven iemand, die een getal als string behandeld, ook niet bepaald slim als je wil weten of iets nummeriek is (en dus een float of integer verwacht).
Ik denk niet dat hij typecast. Hij kan namelijk ook omgaan met erg grote cijfers, waar PHP normaliter niet goed in is. Ik denk dat hij gewoon per teken kijkt of het een cijfer is, en dan nog wat andere controles erbij om andere formats te accepteren (zoals 0xFF, 4e3, 9.1, etc.).

EDIT:
@Hierboven: Wát? Als je zijn verhaal goed leest en de code goed interpreteert, dan zou je weten dat hij een string van 7 nummers wél wil accepteren. Zijn if-statement is zo opgebouwd dat als de expressie waar is, er dus een fout is opgetreden (hij is leeg, niet numeriek of langer/korter dan 7 tekens). Dus ik denk dat je zijn verhaal verkeerd hebt begrepen.

[ Voor 15% gewijzigd door Patriot op 26-02-2011 19:47 . Reden: typetyfus ]

• DutchKel
Patriot schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:34:
@Hierboven: Wát? Als je zijn verhaal goed leest en de code goed interpreteert, dan zou je weten dat hij een string van 7 nummers wél wil accepteren. Zijn if-statement is zo opgebouwd dat als de expressie waar is, er dus een fout is opgetreden (hij is niet leeg, niet numeriek of langer/korter dan 7 tekens). Dus ik denk dat je zijn verhaal verkeerd hebt begrepen.
Edit: ik heb volgens mij een nieuwe bril nodig... Op naar hans anders ;)

[ Voor 33% gewijzigd door DutchKel op 26-02-2011 19:45 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
kfaessen schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:26:
Zoals het normaal hoort:
code:
1
2
3
  //oke 
}
Waarom hoort dat zo? Je onzin onderbouwen kan geen kwaad hoor ;)

trouwens: Parse error: syntax error, unexpected T_BOOLEAN_AND

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Cartman! schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:49:
[...]

Waarom hoort dat zo? Je onzin onderbouwen kan geen kwaad hoor ;)

trouwens: Parse error: syntax error, unexpected T_BOOLEAN_AND
Heeft 'ie al gedaan ;)

EDIT: Dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben dat het dan maar zo 'hoort', maar zijn opmerking was iig niet volledig onzin :+

[ Voor 19% gewijzigd door Patriot op 26-02-2011 20:08 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:53
Patriot schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:53:
EDIT: Dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben dat het dan maar zo 'hoort', maar zijn opmerking was iig niet volledig onzin :+
Want random haakjes toevoegen helpt? Volgens mij illustreert hij al heel mooi waarom dat soms niet helpt - hij vergeet namelijk een haakje, vandaar de parse error :+ In tegenstelling tot de TS, wiens code functioneel gewoon correct is (inclusief casing van de variabele). Een var_dump van de variabele voor die if zou wel duidelijk moeten maken waarom het fout gaat.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1