• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:20
Beste tweakers,

Sinds kort heb ik op een zelf samengestelde desktop computer enkele frappante problemen:

Probleem:

- Random freezes
Windows 7 loopt volledig vast, toetsenbord en muis reageert niet meer. Enige oplossing is een harde reset en komt vaker voor bij het kijken van video-bestanden met Media Player Homecinema, maar komt ook regelmatig voor met allerlei andere applicaties.

- Windows blijft tijdens booten hangen bij "Starting Windows"-scherm
Dit gebeurt ook met volkomen willekeur.

Specificaties:
  • [table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000] [tr] [td]
  • Processor: AMD Athlon X2 7750 @ stock frequenties
  • [/td] [/tr] [tr] [td]
  • Geheugen: Kingston PC6400 ValueRAM 4GB
  • [/td] [/tr] [tr] [td]
  • Moederbord: MSI K9A2VM-FD (laatste BIOS)
  • [/td] [/tr] [tr] [td]
  • Optisch station: Samsung Super-WriteMaster SH-S223Q
  • [/td] [/tr] [tr] [td]
  • Harde Schijf: Samsung Spinpoint F3 HD103S 1TB
  • [/td] [/tr] [tr] [td]
  • Videokaart: Sapphire RADEON HD 4670
  • [/td] [/tr] [tr] [td]
  • CPU koeler: Cooler Master Hyper TX3
  • [/td] [/tr] [tr] [td]
  • Kast: Antec New Solution NSK4480B II
  • [/td] [/tr] [td]
    [/tr]
  • [/table]
Wat heb ik al geprobeerd?

- Windows diverse malen opnieuw geïnstalleerd.

- Ik vermoedde dat de harde-schijf mankementen was gaan vertonen (een Samsung HD502IJ 500GB), en heb vervolgens Samsung Hutil in DOS gedraaid. Deze gaf inderdaad aan dat er fouten waren gedetecteerd op de schijf. Ik heb de schijf verwijderd en een nieuwe Samsung HD103SJ toegevoegd.

Vervolgens heb ik Windows opnieuw geinstalleerd in de hoop dat de problemen verholpen waren, maar exact dezelfde problemen deden zich voor. Weer Hutil gedraaid, geen fouten op de schijf gevonden.

- Memtest 86+ uitgevoerd, 3 passes laten draaien en tevens geen fouten gevonden. Bij Test 5 geen errors dus ogenschijnlijk ook geen brakke processor.

- Videokaart verwijderd en onboard videokaart gebruikt, geen verschil.

Wat nu?

Ik zou echt niet meer weten waar het aan kan liggen, iemand een suggestie?

Moederbord, processor of iets heel anders? En hoe dit vervolgens te testen?

Alvast bedankt!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Wat je sowieso altijd moet doen met zulke problemen is om zo kaal mogelijk op te starten. Dus alleen voeding, moederbord, cpu, geheugen en de hardeschijf met het OS.

De hardeschijf, het geheugen en de videokaart heb je al getest, dus daar kan de fout eigenlijk al niet meer inzitten. Heb je de hardeschijf al eens aangesloten op een andere controller?

Wat je nog zou kunnen testen is het moederbord, de processor of de voeding. Een testvoeding is vrij makkelijk te regelen denk ik. Een andere processor of moederbord wordt wat lastiger. Ken je misschien niet iemand die ongeveer dezelfde hardware heeft?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Morgoth88 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:46:

[...]

- Memtest 86+ uitgevoerd, 3 passes laten draaien en tevens geen fouten gevonden. Bij Test 5 geen errors dus ogenschijnlijk ook geen brakke processor.
Test 5 zegt helemaal niets specifiek over de processor. Er bestaan veel grote verhalen over wat de verschillende tests betekenen, maar die slaan als een tang op een varken. Zie voor meer informatie de officiële Memtest FAQ.

Ook hoeft het feit dat je geen errors krijgt niet per definitie te betekenen dat je geheugen de problemen niet veroorzaakt. Daarom wil ik je adviseren om het systeem op te starten met slechts één geheugenmodule geïnstalleerd en tevens het voltage licht te verhogen, bijvoorbeeld naar 2,1V.

Zie verder ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:20
Ik had bijna de zelfde problemen, wel met een hele andere configuratie maar toch. Ik heb toen ook van alles vervangen. Uiteindelijk bleek het geheugen niet ondersteund te worden door mijn moederbord. Het geheugen was nieuw. Ik heb toen dus een nieuw moederbord gekocht dat wel mijn geheugen ondersteunde en..... voila, probleem opgelost. Zulke problemen komen dus ook niet naar voren als je memtest draait. Het geheugen is namelijk in orde. Bij mij ging het dus om de combinatie van beide produkten.

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Memtest is inderdaad niet heilig, maar de Kingston ValueRAM modules staan gewoon in de QVL. Dus dan zouden die geheugenmodules normaal gesproken gewoon moeten werken in dat bord. Met het voltage verhogen zou ik wel oppassen.

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:20
Hartelijk dank voor de reacties.
Bee.nl schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:27:
Wat je nog zou kunnen testen is het moederbord, de processor of de voeding. Een testvoeding is vrij makkelijk te regelen denk ik. Een andere processor of moederbord wordt wat lastiger. Ken je misschien niet iemand die ongeveer dezelfde hardware heeft?
Voeding heb ik inderdaad nog wel liggen, zal het eens testen. Het leek mij echter geen probleem gezien er een 400 watt voeding op deze (niet bijzonder veeleisende) hardware is aangesloten. Het is echter het proberen waard. Tevens heeft het een tijd lang goed gedraaid, al zegt dat natuurlijk niets over de huidige staat van de voeding.
Rone schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:38:
[...]

Test 5 zegt helemaal niets specifiek over de processor. Er bestaan veel grote verhalen over wat de verschillende tests betekenen, maar die slaan als een tang op een varken. Zie voor meer informatie de officiële Memtest FAQ.

Zie verder ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Ik heb juist het volgende gelezen in de Tweakers FAQ:

Draai memtest86+. Er is info te over op deze site. De belangrijkste is wel het volgende: indien je fouten krijgt tijdens Test #5, dan is hoogstwaarschijnlijk de CPU brak. Je kunt hierachter komen door in de BIOS de CPU L2 Cache (en alle andere caching opties) uit te schakelen en de memtest opnieuw te draaien.

Wat is het nut van het voltage opvoeren op het RAM? Zou dat de stabiliteit kunnen verbeteren?

Verwijderd

Ik zou denken aan een biosupdate, heb je de laatste bios?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Morgoth88 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:54:

[...]

Ik heb juist het volgende gelezen in de Tweakers FAQ:

Draai memtest86+. Er is info te over op deze site. De belangrijkste is wel het volgende: indien je fouten krijgt tijdens Test #5, dan is hoogstwaarschijnlijk de CPU brak. Je kunt hierachter komen door in de BIOS de CPU L2 Cache (en alle andere caching opties) uit te schakelen en de memtest opnieuw te draaien.
Als je een recente versie van Memtest hebt is dat niet het geval. In de Memtest FAQ staat:
- I'm getting errors in test #5 and/or #8 and have read a lot about it.

Yes there are just about enough discussions on the topic to fill a book, but it all boils down to the answer given above. The only thing that can be said is that many a times, when memory latencies are incorrectly set in the BIOS you will experience errors in test #5 and #8.
Dat zegt dus hooguit iets over de geheugentimings en niets over de processor.

Wat is het nut van het voltage opvoeren op het RAM? Zou dat de stabiliteit kunnen verbeteren?
Onder andere, maar wat vooral belangrijk is is dat het je max twee minuten kost om toe te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 26-02-2011 21:22 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1