Beste tweakers,
Sinds kort heb ik op een zelf samengestelde desktop computer enkele frappante problemen:
Probleem:
- Random freezes
Windows 7 loopt volledig vast, toetsenbord en muis reageert niet meer. Enige oplossing is een harde reset en komt vaker voor bij het kijken van video-bestanden met Media Player Homecinema, maar komt ook regelmatig voor met allerlei andere applicaties.
- Windows blijft tijdens booten hangen bij "Starting Windows"-scherm
Dit gebeurt ook met volkomen willekeur.
Specificaties:
- Windows diverse malen opnieuw geïnstalleerd.
- Ik vermoedde dat de harde-schijf mankementen was gaan vertonen (een Samsung HD502IJ 500GB), en heb vervolgens Samsung Hutil in DOS gedraaid. Deze gaf inderdaad aan dat er fouten waren gedetecteerd op de schijf. Ik heb de schijf verwijderd en een nieuwe Samsung HD103SJ toegevoegd.
Vervolgens heb ik Windows opnieuw geinstalleerd in de hoop dat de problemen verholpen waren, maar exact dezelfde problemen deden zich voor. Weer Hutil gedraaid, geen fouten op de schijf gevonden.
- Memtest 86+ uitgevoerd, 3 passes laten draaien en tevens geen fouten gevonden. Bij Test 5 geen errors dus ogenschijnlijk ook geen brakke processor.
- Videokaart verwijderd en onboard videokaart gebruikt, geen verschil.
Wat nu?
Ik zou echt niet meer weten waar het aan kan liggen, iemand een suggestie?
Moederbord, processor of iets heel anders? En hoe dit vervolgens te testen?
Alvast bedankt!
Sinds kort heb ik op een zelf samengestelde desktop computer enkele frappante problemen:
Probleem:
- Random freezes
Windows 7 loopt volledig vast, toetsenbord en muis reageert niet meer. Enige oplossing is een harde reset en komt vaker voor bij het kijken van video-bestanden met Media Player Homecinema, maar komt ook regelmatig voor met allerlei andere applicaties.
- Windows blijft tijdens booten hangen bij "Starting Windows"-scherm
Dit gebeurt ook met volkomen willekeur.
Specificaties:
- [table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000] [tr] [td]
- Processor: AMD Athlon X2 7750 @ stock frequenties
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Geheugen: Kingston PC6400 ValueRAM 4GB
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Moederbord: MSI K9A2VM-FD (laatste BIOS)
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Optisch station: Samsung Super-WriteMaster SH-S223Q
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Harde Schijf: Samsung Spinpoint F3 HD103S 1TB
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Videokaart: Sapphire RADEON HD 4670
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- CPU koeler: Cooler Master Hyper TX3
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Kast: Antec New Solution NSK4480B II
- [/td] [/tr] [td]
[/tr] - [/table]
- Windows diverse malen opnieuw geïnstalleerd.
- Ik vermoedde dat de harde-schijf mankementen was gaan vertonen (een Samsung HD502IJ 500GB), en heb vervolgens Samsung Hutil in DOS gedraaid. Deze gaf inderdaad aan dat er fouten waren gedetecteerd op de schijf. Ik heb de schijf verwijderd en een nieuwe Samsung HD103SJ toegevoegd.
Vervolgens heb ik Windows opnieuw geinstalleerd in de hoop dat de problemen verholpen waren, maar exact dezelfde problemen deden zich voor. Weer Hutil gedraaid, geen fouten op de schijf gevonden.
- Memtest 86+ uitgevoerd, 3 passes laten draaien en tevens geen fouten gevonden. Bij Test 5 geen errors dus ogenschijnlijk ook geen brakke processor.
- Videokaart verwijderd en onboard videokaart gebruikt, geen verschil.
Wat nu?
Ik zou echt niet meer weten waar het aan kan liggen, iemand een suggestie?
Moederbord, processor of iets heel anders? En hoe dit vervolgens te testen?
Alvast bedankt!