Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ltBlackadder
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-07-2020
Hoi!

Ik wil een nieuwe TV aanschaffen, EN ik wil een NAS aanschaffen.

Het plan is om dan Films te streamen naar die TV vanaf die NAS via DLNA.

Nu wou ik eigenlijk een Sony TV aanschaffen, maar ik heb ontdekt dat deze geen Divx ondersteund via DLNA... Aangezien ik de meeste films in Divx formaat krijg, is dit niet echt handig.

Ik wil graag zonder conversies, en zonder extra media speler direct Divx films afspelen op mijn TV (edit: hier stond eerst PC, typefoutje!) vanaf mijn NAS (dus ook niet via een USB stick).

Nu heb ik na wat zoeken deze conclusies getrokken:

- Sony TV's kunnen niet Divx streamen
- LG tv's kunnen alleen met Nero home media server streamen
- Panasonic kan divx aan, en ook meerdere DLNA servers
- Samsung gaat ook niet helemaal lekker met Divx
- Pioneer? Nog niet genoeg over gelezen
- Philips?

Een Sony TV wordt het nu iig niet, ik neig nu naar Panasonic.

Klopt dit allemaal een beetje? Is het echt nog zo slecht gesteld met DLNA ?

Heeft iemand nog tips voor een TV die wel goede DLNA ondersteuning heeft?

Tot nu toe is een Panasonic misschien wel wat.

Groeten!
ltBlackadder

[ Voor 3% gewijzigd door ltBlackadder op 26-02-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315629

Jou verhaal klopt niet helemaal? Als jou nas DLNA ondersteund hoef je niet via pc te gaan. Speel je via PC hoef je niet echt een DLNA tv: goeie videokaart met HDMI out naar je flatscreen.

Betreft Samsungs: kunnen meerdere DLNA servers gebruiken: Twonky, PC share van samsung, Windows Mediaplayer (Vista & Windows7), mediathomb, PSP3, en waarschijnlijk nog een resem andere.
Zal waarschijnlijk wel gelden voor andere merken ook.
Divx ondersteuning
video codec Divx 3.11, 4.x, 5.1, 6.0 wordt ondersteund in volgende containers: .avi, .mkv, .asf in combinatie met volgende audio codecs voor optie
avi: mp3, ac3, lpcm, adpcm (mulaw alaw)
mkv: mp3, ac3, lpcm, adpcm (mulaw alaw), aac
asf: wma, mp3, ac3, lpcm, adpcm (mulaw alaw), aac
enige probleem bij samsung 2009 & 2010 modellen is wanneer het eerste geluidspoor DTS is: dan krijg je coded niet ondersteund bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-05 16:28

Wiethoofd

Broadcast TOM

De Philips 2010 modellen, iig vanaf de 7000-serie, ondersteunen gewoon DLNA. Welke formaten ondersteund worden zou in de handleiding moeten staan, ik maak zelf gebruik van een HTPC ipv de DLNA van m'n TV.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ltBlackadder
@Jan Gruuthuse: Ik wil helemaal geen PC gebruiken? Ik wil mijn TV via het netwerk aansluiten op mijn NAS, en dat gaat dan via DLNA .
edit: Ik had per ongelukt "PC" in m'n eerste berichtje getypt ipv "TV"...foutje! Is nu aangepast.

Bedankt voor je info over de Samsung TV's!!

@Wiethoofd: Ik zal Philips eens bekijken. De meeste fabrikanten websites zijn nogal karig qua info over dit onderwerp. Sony zet er wel netjes neer welke video formaten ondersteund worden via DLNA, maar bij de anderen staat het er meestal niet bij.

Jij doet het via HTPC ? OK, nog een afkorting waarin ik me moet gaan verdiepen... :)

[ Voor 8% gewijzigd door ltBlackadder op 26-02-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ltBlackadder
@Wiethoofd: Een HTPC is eigenlijk een mediaspeler?
Dat wil ik liever niet, dan heb ik toch weer een extra kastje met extra kabels etc.

Ik wil mijn TV over het netwerk aansluiten op mijn NAS.

@allen: Oh, ik zie net dat ik in mijn eerste berichtje "PC" heb ingetypt ipv "TV"...Mijn excuses!! 8)7

Ik ga het even editen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-05 16:28

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een HTPC is een kleine PC aan je TV, een mediaspeler is een mediaspeler :P

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 22:09
Ik heb een Synology NAS (DS210j) aan mijn Philips TV 42pfl7655 via DLNA gekoppeld. Werkt prima. Ik speel oa VOB bestanden (van DVD's), gedownloade avi bestanden, MP4 bestanden van mijn HD videocamera af.

Bericht van Philips:

De volgende bestanden worden door uw 42PFL7655H ondersteund:
Multimediatoepassingen
•Beeldweergaveformaten: JPEG
•Muziekweergaveformaten: MP3, WMA (versie 2 tot versie 9.2), AAC
•Videoweergaveformaten: Ondersteunde codecs:, H264/MPEG-4 AVC, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, WMV9/VC1, Containers: AVI, MKV

Het is overigens een utopie om met een TV ALLE verschillende Divx codecs af te kunnen spelen. Het blijft tenslotte een TV.

Wat ik dan weer wel jammer vind is dat de HD-filmpjes die ik met mijn Panasonic TZ7 fototoestel maak (HDAC light) niet ondersteund worden.

[ Voor 9% gewijzigd door aard01 op 26-02-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 08:40
wij hebben thuis een LG 32LE5300, en ik stream bijna alle formaten perfect over het netwerk icm een synology ds210j. Divx wordt ondersteund, nooit zelf geprobeerd. Ook windows 7 shares en dlna wordt ondersteund. Het enige waar ik nog naar kijken moet zijn de subtitels, ze worden ondersteund maar heb ze nog niet aan de praat gekregen.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 16:56
Mijn Samsung deed het ook.

Praktijk vind ik het maar niets.. maar dat kan ook aan mij liggen.. Niet elk formaat werd ondersteunt, beperkte firmwareupdates (je bent afhankelijk van de fabrikant van je TV), hoofdstukken en ondertiteling werkte niet altijd even goed, doorspoelen was onmogelijk.
(Ondertiteling werkte bv alleen via een los SRT, en niet embedded in MKV)

2 weken later een popcorn gescoord, (en een asus oplay voor de slaapkamer). Beide hebben meer mogelijkheden, meer compatibiliteit, betere firmwaresupport enz. Behalve het kastje minder vind ik DLNA persoonlijk geen meerwaarde.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 26-02-2011 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
Mee eens, heb een WD tv Live, en die is in alles superieur aan dlna. Overigens ondersteunt die Live zelf ook DLNA, wat ik nooit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ltBlackadder
OK, dus niet iedereen is enthousiast over DLNA. Toch denk ik dat dat wel de toekomst heeft. Maar dan moet, inderdaad, de TV fabrikant wel updates aanbieden.
Is er nu een fabrikant die updates aanbiedt voor zijn TV's?

Het lijkt me toch wel mooi dat je alleen een TV en een NAS hebt, eenvoud is altijd beter, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DLNA is een samenspel: server en klant bvb flatscreen, de flatscreen hoeft dit niet te zijn. Zelf ben ik wel enthousiast, rekening houdend met de beperkingen.
Ik had een centrale opslag nodig, de foto's en videos zijn nu een voudig bereikbaar zonder dat mijn computer moet opstaan. Mijn 1ste flatscreen le40b650 had DLNA mogelijkheden en bouwde op deze voort. Nas met DLNA mogelijkheden, Toekomstige AV receiver met DLNA (mp3 verzameling, flac archivering) CD verzameling ondervind al problemen door CD rot enz. Dat niet alles afspeelt is evident. Dit vang je op door ofwel een DLNA server die zelf omzet naar wat je klant verwacht of je doet zelf de eenmalige conversie voor je het op de NAS plaatst. Met mijn oude P4 duurt dit wel eventjes (HD materiaal omzetten vanaf 4.5 fps) maar eens je de conversie deed valt dit nogal mee. Dus voorlopig ga ik wel verder die richting uit al is niet alles zoals ik het zou willen.
voor meer info http://www.dlna.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 22:09
Of DLNA in combinatie met een NAS voordeel heeft boven een aparte mediaplayer hangt ook af waarvoor je het gaat gebruiken. Het afspelen van filmpjes, fotos, home videos e.d. via de TV is erg simpel, mijn hele gezin heeft dit ondertussen onder de knie.

Ik zie ze echter nog niet stoeien met een mediaplayer, ook al is dit voor ons tweakers ook een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 14:35
Hmmmm dit is exact hetzelfde vraagstuk wat ik ook heb tbv aanschaf nieuwe TV. En de zoektocht loopt veelal stuk op de gaten in vele reviews....zo ook bij de tweakers reviews. Het testen van welke videobestanden wel en niet afgespeeld kunnen worden op de interne mediaplayer van de TV wordt vaak zeer summier aangestipt.

Eigen ervaring met Philips is dat deze erg veel bestandstypes niet af weet te spelen (getest bij schoonouders). Die valt bij mij direct af. Samsung maak ik uit reviews op heeft betere afspeelmogelijkheden en is waar ik nu naar neig. Een goede vergelijkingsreview zou een eyeopener zijn....tip voor Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 09:16
Ik persoonlijk heb een Panasonic P42G20 en een NAS (Readynas Duo van Netgear). Over het DLNA-gebeuren ben ik matig positief. De meeste bestanden spelen wel af zolang het de normale divx-films zijn. Van zodra het één of andere rip van een blueray is mag ik het meestal vergeten. Echt diep ben ik er nog niet op ingegaan omdat ik dan snel mijn laptop neem en hdmi-kabel aan de tv.
Waar ik me echter wel serieus aan mispakt heb is het slecht ondersteunen van ondertitels. Hou hier zeker rekening mee, want DLNA ondersteunt niet zomaar ondertitels. Om ze werkend te krijgen zonder de volledige video te moeten re-encoden gebruik ik dan ook AVIAddXSubs
Is misschien een tip voor mensen die er ook problemen mee hebben.

Ideaal is het natuurlijk niet en ik hoop dan ook voor jou dat de huidige generatie tv's hier beter mee om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
De mediasupport in een TV zal altijd beperkt zijn. Daarnaast is DNLA een beetje een hackjob imho. Ik heb er recent met mijn nieuwe Panasonic Plasma mee zitten stoeien (met verschillende mediaservers op mijn Windows-PC) maar het gedoe dat je ermee hebt weegt gewoon niet op tegen het gemak en de vrijwel universele mediasupport van bv. een Popcornhour icm Windows filesharing. Die extra afstandbediening is wmb een non-issue en anders bestaat er altijd nog het Logitech Harmony-concept.

Tip: Ga allereerst voor de TV die het beste beeld geeft, denk daarna pas aan mediaspeler-opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120071

Sony kun je sowieso wel vergeten. Daar zal nooit fatsoenlijke media support voor komen omdat Sony Pictures dat niet leuk vind.

Voor zo ver ik weet steekt Samsung er met kop en schouders bovenuit voor wat betreft formaten die afspeelbaar zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 19-05-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BeF-Bacchus schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 17:06:
De mediasupport in een TV zal altijd beperkt zijn. Daarnaast is DNLA een beetje een hackjob imho. Ik heb er recent met mijn nieuwe Panasonic Plasma mee zitten stoeien (met verschillende mediaservers op mijn Windows-PC) maar het gedoe dat je ermee hebt weegt gewoon niet op tegen het gemak en de vrijwel universele mediasupport van bv. een Popcornhour icm Windows filesharing. Die extra afstandbediening is wmb een non-issue en anders bestaat er altijd nog het Logitech Harmony-concept.

Tip: Ga allereerst voor de TV die het beste beeld geeft, denk daarna pas aan mediaspeler-opties.
Agree! Dat geklooi om subtitles werkend te krijgen via DLNA of dat ene formaat... Pfff, lang leve losse media players die pikken gewoon alles en zijn snel (geen buffering e.d.)! (en de harmony idd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteyP
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09-2021
Ik maak al jaren gebruik van DLNA. Ik heb een Synology DS107+ en middels mn PS3 en Samsung TV werkt dit perfect. Uiteraard zijn er sommige formaten die niet werken maar dit kom ik zelden tegen.

Nu zoek ik zelf een kleinere TV voor de badkamer en helaas zit er op de kleine Samsungs geen DLNA. Ik twijfel over een sony maar vind het lastig te vinden of ik XVID kan afspelen op een bravia via DLNA. Ik speur nog even verder want ik vind dit wel de techniek van de toekomst. Des te minder apparaten des te beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PeteyP schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:30:Nu zoek ik zelf een kleinere TV voor de badkamer en helaas zit er op de kleine Samsungs geen DLNA. Ik twijfel over een sony maar vind het lastig te vinden of ik XVID kan afspelen op een bravia via DLNA. Ik speur nog even verder want ik vind dit wel de techniek van de toekomst. Des te minder apparaten des te beter!
32 inch zijn de kleinste smart tv's bvb UE32D6200 of UE32D6510. Mocht dit nog te groot zijn en je vindt geen kleinere tv met DLNA (Smart TV) kan je eventueel overwegen een Blu-ray Smart TV bij te plaatsen. Ga je naar andere merken hou dan ook rekening dat DLNA en ondersteunde formaten totaal anders kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ltBlackadder
Onder het motto: beter laat dan nooit! :

Uiteindelijk heb ik voor een Samsung TV gekozen, en die gebruiken we al weer zo'n 2,5 jaar.

De Samsung is verbonden via een (bedraad) netwerk met een Qnap NAS. Op de NAS draait de Twonky media server. De TV benaderd via DLNA de media server en we kunnen probleemloos divx (.avi) bestanden afspelen. Dit werkt erg goed! Het ondersteund zelfs ondertitels.

De .mkv bestanden zorgen soms voor problemen, maar dat ligt meer aan de Twonky server dan de TV of de NAS.
Maar meestal doen die het ook prima.

Mooie bijkomstigheid is dat we ook Foto's kunnen bekijken die op de NAS staan. We hoeven geen foto's meer te laten afdrukken, maar kunnen gewoon vanaf de bank de vakantiekiekjes bekijken. :)

Conclusie: Zeer tevreden met de Samsung TV en DLNA! 8)

Allen alsnog bedankt voor de reacties.
Pagina: 1