Simpel thuisnetwerkje

Pagina: 1
Acties:

• Stiems3
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik wil thuis een netwerk met opslagcapaciteit aanleggen waar ik het volgende mee kan:
- uiteraard verbinding met de laptop
- backup en opslag van foto's, video's en documenten
- verbinding met de tv voor het afspelen van films. De tv heeft netwerkaansluilting met DLNA (Sony KDL37W5500)
- eventueel ook printer aansluiten op netwerk

Volgens mij zou ik daar een NAS voor kunnen gebruiken. Maar dat loopt al snel in de euro's. Het voordeel van een NAS is wel dat bij gebruik van 2 HDD's deze elkaars backup zijn (RAID).
Ook zie ik oplossingen met een netwerk storage router, maar eigenlijk weet ik niet goed hoe dat werkt.

Ik ben geen expert, maar wel redelijk handig.
Voor mijn draadloos netwerk maak ik momenteel gebruik van een simpel wlan-routertje, waar ik geen bedrade aansluiting mee kan maken. Het routertje is met kabel verbonden aan de enkele uitgang van de modem.

Graag jullie advies,
Mark

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

NAS is wat je zoekt, zoals je zelf al aangeeft.

• Stiems3
Ok, ik denk dat ik dan voor een tweedehandsje ga.
Bij niet alle types staat 'DLNA' vermeld. Houdt dat in dat ik dus ook niet de tv erop kan aansluiten? Of kan dat eigenlijk altijd wel, ook bij oudere types?

Verwijderd

RAID is geen backup, bij blikseminslag/mechanische storing/diefstal/water overlast/noem het maar op ben je alsnog de sigaar zonder offline backup.

Lees dit door om een idee te krijgen hoe en wat DLNA http://www.homecinemamaga...ma/netwerk-mogelijkheden/

DLNA NAS met jouw Sony TV; http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=177&t=22629
There is no way to get AVI or MKV played from a NAS on a Bravia TV because the TV does only support MPEG1, MPEG2 and AVCHD (did not find the right encoding yet). The only thing you can do is to buy a standalone streaming client that supports these formats. A few other TVs are capable of playing also AVI and MKV but not the Sony.
't is maar dat je het weet.

Ervaringen met een "standalone streaming client" kan je vinden op Mediaspelers en HTPC's

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 20:14 ]

• Stiems3
Mmm Fridgeman, je brengt me nu aan het twijfelen. Uiteraard wel bedankt voor de info, was usefull.

Nu twijfel ik tussen een mediaspeler en een NAS.

Ik ga er nog even over nadenken.

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:01
Stiems3 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:15:
Mmm Fridgeman, je brengt me nu aan het twijfelen. Uiteraard wel bedankt voor de info, was usefull.

Nu twijfel ik tussen een mediaspeler en een NAS.

Ik ga er nog even over nadenken.
Een aantal mediaplayers kun je als NAS gebruiken. Ze zijn echter nooit zo geavanceerd als de 'echte' NASsen van bijvoorbeeld Synology. Daarnaast is de capaciteit meestal beperkt tot 1 ingebouwde HDD, en een USB HDD. Heb je voor back-ups al eens een online service overwogen?

Ik heb geen clue of je er een printer op aan kunt sluiten. Uiteraard staat de mediaplayer naast je TV, dus of dat in jouw thuissituatie een handige plek is voor de printer kun jij alleen beoordelen.

Verwijderd

Mijn backup staat op een externe USB schijf, die ik op een ander adres bewaar. Mocht er ooit brand komen in dit huis of bezoek krijgen van inbrekers, ben ik zeker niet al mijn foto's en documenten kwijt.

Voor entertainment heb ik een Xtreamer gekocht, 99 euro, beslist geen miskoop. Films gaan via een USB stick of via het netwerk. D'r is een harde schijf in te bouwen, maar data overdracht via het netwerk gaat zo traag dat die harde schijf tegenwoordig m'n backup schijf is. :P

• Stiems3
Het wordt een tweedehands NAS.

Waarschijnlijk een conceptronic ch3hnas. Lijkt mij goede keus. Terecht? Iemand goede of slechte ervaringen mee?

Ik heb nog twee oude hdd's liggen die ik met usb op de pc kan aansluiten, die ga ik als backup gebruiken.
Pagina: 1