Amiga 2000

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Onlangs heb ik een Amiga 2000 aangeschaft. Ik wil deze Amiga graag ombouwen tot game machine. Echter, waar moet ik beginnen? Er is zoveel hardware beschikbaar dat je door de bomen het bos niet ziet + dat de omschrijving ver te zoeken is van welk stukje hardeware wat doet.

Zijn hier op dit forum Amiga kenners aanwezig die mij op weg kunnen helpen om het spelen van spellen op de Amiga te kunnen vergemakkelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat wil je precies weten en wat lukt je zelf niet op dit moment? Je geeft maar weinig informatie en stelt eigenlijk geen gerichte vraag. Ik wil best helpen maar wat lukt er bv niet aan -> schijfje erin en spelen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Dat komt omdat ik nauwelijks op de hoogte ben van de verschillende mogelijkheden. Heb zojuist het een en ander bekeken.

Het liefst wil ik de spellen die op internet staan op diskette kunnen zetten. Volgens mij kun je die legaal downloaden. Dus is er een mogelijkheid om spellen via de pc op diskette te zetten zodat deze speelbaar zijn op de Amiga. En anders zou ik graag diskettes willen kopiëren van vrienden, maar met welk programma kan je games overzetten van diskette naar diskette?

En anders als alternatief een externe hardeschijf zoals een SD-kaart of iets dergelijks (zojuist gelezen dat zoiets ook mogelijk is). Alleen waar moet je beginnen als je dat voor elkaar wilt. Voor een Amiga 1200 is er redelijk wat hardware beschikbaar, maar voor een Amiga 2000 kan ik maar weinig vinden.

En in hoeverre moet een Amiga uitgebreid worden om met een redelijk tempo games te kunnen spelen en/of op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Dark0z schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:25:
Dat komt omdat ik nauwelijks op de hoogte ben van de verschillende mogelijkheden. Heb zojuist het een en ander bekeken.
Dat is niet helemaal de juiste instelling om een dergelijk topic mee te beginnen ;)
Van de users vragen we namelijk dat zich actief opstellen en inzet tonen, dus als je zelf nog niet op de hoogte bent lees je even in. Ga op zoek naar de verschillende mogelijkheden en stel gerichtere vragen :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je ombouwen dan?
Als je gewoon amiga games wilt spelen hoef je niks om te bouwen, dat loopt allemaal goed op snelheid (tis geen PC). Spellen speel je dus gelijk op een standaard A2000, hoef je helemaal niks voor aanpassen (alleen joystick moet je erbij hebben)

Een turbo kaart met een 68030 en copro heeft geen enkel effect op de games; alleen handig voor grafische software die daar gebruik van maakt.
Een harddisk is maar voor enkele spellen geschikt die zich op de HD laten instaleren sommige adventures en settlers als ik me dat nog goed herinner. Games hadden meestal een eigen bootstrap loader.

Wat handig is voor een Amiga 2000 is een tweede floppydrive en natuurlijk een joystick, want muis is daar in veel gevallen ook niet voor geschikt.

Voor disk naar disk kopieren is er natuurlijk maar 1 programma: X-Copy! (En daar is die 2e floppydrive zo handig voor).

DMS of Disksmasher was het formaat/programma dat van PC gedownloade bestanden werd omgezet naar Amiga disks (daar zal eenHD wel erg nuttig kunnen zijn als je een reeks moet omzetten).

Wat ook nog veranderd kon worden was dat de standaard kickstart 1.3 rom met een boardje uitge breid kon worden met kickstart 2.0, die was voorzien van een schakelaartje zodat men kon kiezen welke versie opstarte. Andere chip die men nog kon vervangen was de Denise chip naar een wat nieuwere versie (ook voor workbench 2.0).

Wat uiteraard niet werkt op een Amiga 2000 als je games hebt die gebruik maken van de AGA chipset, das voor A1200 enA3000 enzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geheugen uitbreiding was ook geen overbodige luxe, 8Mb voor 400 gulden oid, als je daar nu over nadenkt :X

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
en is het niet mogelijk om via een PC een amiga disk te maken oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark0z schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:04:
en is het niet mogelijk om via een PC een amiga disk te maken oid
Nee, Amiga floppydrives gebruiken aan andere schrijfwijze (FM ofzoiets), Amiga disks zijn ook 880KB enPC disk waren(toen) 720KB, wat wel kon was PC disks inlezen.
Amiga was toen zijn tijd nog wat vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De amiga duwd 11 sectoren ipv 9 op een track (daar is die heel flexibel btw) en dan gebruiken sommige dingen ook nog eens extra tracks
Dus met kopieren (bitcopy oid) moest je eigelijk altijd track 80, en 81 ook maar enabelen

Zo heb ik floppies gehad met 8 partities, pointles ik weet het maar toch :P

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 26-02-2011 22:12 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik zou ook even controleren of de onboard battery nog in orde is. Dat ding is toch al meer dan 20 jaar oud. Groot risico dat dat ding is gaan lekken. Op internet vind je wel instructies hoe je de battery kan vervangen.

Wat voor HD controllers had je trouwens voor de Amiga? SCSI of IDE ? Weet het echt niet meer maar als er nog een ide controller kaart te vinden is zou ik kijken of je zo'n ide to flash verloopstukje kan vinden er een 2 gb flash kaartje insteken ipv een HD

[ Voor 37% gewijzigd door CapTVK op 26-02-2011 22:20 ]

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fish schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:02:
geheugen uitbreiding was ook geen overbodige luxe, 8Mb voor 400 gulden oid, als je daar nu over nadenkt :X
Voor de gewone floppy games heeft dat totaal geen nut; werd alleen maar gebruikt bij grafische progsels zoals art department enzo.
En ach ja die prijzen van toen; herinner me nog een SCSI harddisk van 100MB was een beurs aanbieding voor een koopje van bijna 1100,- gulden ofzo......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb ook zoveel chips in dat ding (a500) moeten vervangen. dat ding was gewoon super esd gevoelig
(laat dat een tip wezen) want nu zijn de chips niet meer zo standaard verkrijgbaar

Maar de cia's vaak vervangen denise agnus gary, extra 286 ingebouwd 1.3+2.0 rom, extra drives bijgebouwd van een omgebouwde pc fdd (ja er kunnen 4 floppies op)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
CapTVK schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:15:
Ik zou ook even controleren of de onboard battery nog in orde is. Dat ding is toch al meer dan 20 jaar oud. Groot risico dat dat ding is gaan lekken. Op internet vind je wel instructies hoe je de battery kan vervangen.

Wat voor HD controllers had je trouwens voor de Amiga? SCSI of IDE ? Weet het echt niet meer maar als er nog een ide controller kaart te vinden is zou ik kijken of je zo'n ide to flash verloopstukje kan vinden er een 2 gb flash kaartje insteken ipv een HD
Ik zal eens hiernaar kijken.

Daarnaast heb ik ook een Amiga 500, is het op zo'n apparaat makkelijker op een externe sd kaart op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Volgen mijn was een amiga scsi (snel/duur) of mfm (langzaam maar dat weet ik niet meer zeker)

een sd kaart zou je rechtstreeks op een ide bus aan kunnen sluiten, maar ja dan kun je ook een hd pakken

Iperf

Pagina: 1