Onderdelenkeuze voor systeem met als hoofddoel virtualisatie

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views

• W3SII
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik wil van mijn huidige PC het moederbord, cpu en ram vernieuwen. Nu zou ik graag een systeem bouwen dat vooral als doel heeft om er meerdere VM's terzelfdertijd op te draaien zonder dat de host er ferm door afziet.

Nu zou ik dit systeem hoofdzakelijk voor VM's gebruiken, maar het moet terzelfdertijd toch nog een goede snelheid bezitten voor de meer desktop gerelateerde toepassingen en programma's die niet zo zeer gebruik maken van (of baat hebben bij) een grote verzameling cores. Hier denk ik dan aan zaken van Office tot Photoshop & Co. Het blijft tenslotte nog steeds een desktop.

Na enige tijd zoeken kwam ik voor het budget dat ik er wil aan spenderen uit op volgende config:
  • ASUS-KCMA-D8 (2x Socket C32 voor opteron)
    Afbeeldingslocatie: http://images.bizrate.com/resize?sq=400&uid=2337934094
  • 2x Opteron 4184 (6 cores per processor aan 2.8GHz)
  • Het nodige geheugen
Op zich heel leuke config, maar ik vroeg me hiernaast ook af of een systeem met een i7-990X (6 cores aan 3,46 GHz + HT) even goed of misschien zelf beter zou zijn voor wat ik er van verwacht? De enkele cores hebben per stuk een veel hogere snelheid. Deze bezit tevens Hyper-Threading, maar staat hij dan even sterk op "core-vlak" vergeleken met de opterons?

Wel nog even vermelden dat ik de config met de opterons alsook een eventuele config met een i7-990x wegens inkoopprijs voor de intel aan quasi dezelfde prijs kan krijgen.
Inzake prijs maakt het dus eigenlijk niet uit welk van de twee ik zou nemen.

Graag had ik hier wat meningen over gehoord en eventuele aanpassingen indien jullie het anders zien zijn altijd welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door W3SII op 26-02-2011 16:34 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor dit soort upgradevragen hebben we verzameltopics:

[UG Aanschaf] Workstation

Verder kunnen we ook daar niets roepen als je niet meer concrete info geeft. "Virtualisatie" zegt namelijk bijzonder weinig. Wat je exact op die VMs gaat doen en hoeveel RAM ze gaan vreten is daarentegen relevant. Verder trek je een moederbord en een keuze qua CPUs ergens uit een hoge hoed, maar geef je totaal niet aan hoe je tot die specifieke keuze komt. Ook daar kunnen we weinig mee.

Kortom, genoeg zelf te doen voordat je in bovengenoemde topic post.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.