Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W2K8] User en Temp files op andere HDD

Pagina: 1
Acties:

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
(jarig!)
Hallo,

Is het mogelijk om, in Windows Server 2008 R2, het OS alle temp/internet/user/downloads/bedenkhetmaar bestanden op een andere HDD op te slaan? Mijn OS staat geïnstalleerd op een SSD met beperkte ruimte, terwijl er ook nog 1TB storage aan hangt. Ik zou dus liever hebben dat alle bovenstaande files ergens anders opgeslagen worden dan op de standaardlocatie (de SSD).

Kan ik dit ergens instellen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je gebruikt het als workstation gok ik?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
(jarig!)
Nee, als server.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Onder Server versta ik in dat geval niet een download/klooibak, maar een echte File/Home/Profile server inrichting, en in zo'n geval werk je niet zelf op die machine maar redirect je je userprofiles en folders naar je storage drives.

Anyways: de shell folders (zoals downloads) kun je verplaatsen en ook 2008R2 met Desktop Experience aangezet snapt hoe libraries werken dus ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
(jarig!)
In feite wil ik gewoon dergelijke bestanden van die schijf af hebben om zo min mogelijk ruimte in te nemen op de SSD. Ik wil hier wellicht een Hyper-V server op gaan draaien en zodoende diens OS-files op de SSD plaatsen, dus alle vrije ruimte is meer dan welkom.

Zodoende zou het dus fijn zijn als alle User files/Program files op de storage HDD komen te staan, ook wat er momenteel al in staat.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Reinstall doen en van tevoren met de WAIK aan de gang gaan om een custom unattended build te maken waarbij je %programfiles% en %userprofile% dirs naar een andere partitie gaat schrijven.

Voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens.

En als je dat niet ziet zitten kun je eventueel nog een deel van je 1TB disk af'hakken' en als mountpoint hangen aan je SSD.
Maar lang niet alles loopt dan even lekker, installers willen dan nog steeds wel eens denken dat je system volume vol zit ook al redirect je dat via dat mountpoint naar een fysiek andere disk.

[ Voor 42% gewijzigd door alt-92 op 26-02-2011 15:36 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Misschien ook handig om even aan te geven hoe groot je SSD is.

Hyper V Server zelf, kan al op een HD met 12GB vrije ruimte worden geïnstalleerd, maar ik neem aan dat je de VHD's van de VM's (systeem schijf) ook op de SSD wilt plaatsen.

Of dat verstandig is, is weer een ander verhaal. De meeste VM's booten gewoon en als er weinig schijf activiteit is op de OS schijf van de VM doet het gewoon zijn ding en heb je weinig aan de performance winst.

De meeste van mijn servers (2008R2) als Virtual Machine kunnen prima uit de voeten met een 40GB harde schijf en hebben dan nog de helft van de ruimte vrij. Zoals alt-92 zegt: je doet weinig op de server zelf waarmee veel ruimte in beslag wordt genomen.

Met Hyper-V Server doe je nog minder. Dat is gewoon een kale Windows 2008R2 (Core Services+Hyper-V role) waar niet eens een Explorer of Internet Explorer op draait. Alles gaat via de command line en externe beheertools. Dus er komt ook niet zomaar zut als tijdelijke bestanden op te staan.
Pagina: 1