PC start niet op zodra SATA devices aangesloten zijn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382696

Topicstarter
Dag beste forum leden,

Ik zit al een hele periode met een probleem. Mijn PSU op mijn "hoofd"-computer is stuk gegaan zo'n jaar geleden waarna bleek dat mijn vervang PSU ook kapot was... dat is intussen allemaal uitgeklaard maar nu stelt zich een bijzonder raar (en vervelend) probleem.
Ik heb jullie FAQ/troubleshoot gecheckt of ik daar ergens een oplossing kon vinden, maar ik heb het meeste daarvan al geprobeerd... zoals de bios resetten bijvoorbeeld door batterij uit te halen en jumper te verplaatsen.
Ik zal het kort samenvatten:
Stap 1
Nieuwe PSU erin, enkel mobo aangesloten, verder geen andere onderdelen of randapparatuur aangekoppeld = pc start op geen probleem, kan in de bios en dergelijke.
Stap 2
Zelfde situatie, enkel cd-rom drive, muis en keyboard aangekoppeld = kan een linux live cd booten en draaien
Stap 3 (en nu komt het probleem...)
Ik koppel mijn harde schijf aan (sata model overigens), start opnieuw op en ... niets meer! De ventilators (en de schijf) draaien wel maar geen piep meer die erop wijst dat hij boot en het scherm blijft pik zwart :(
Stap 4
Ik vervloek mezelf dat ik geen back up gemaakt heb van die schijf die duidelijk kapot lijkt te zijn... ik koppel hem af MAAR het verhaal blijft desondanks hetzelfde... computer doet "niks" meer.
Stap 5
Compleet verslagen probeer ik enkele dagen later opnieuw hetzelfde stappen plan te doorlopen maar dit maal met een andere (lees nieuwe) PSU.
En daar was het identiek hetzelfde verhaal dus nu boot hij met beide PSU's niet meer op. Ik ben er zeker van dat als ik een 3e PSU erin gooi ik terug kan booten vanaf cd (of misschien een andere HDD ?) maar ik heb geen 3e PSU en ook geen zin om NOG eens nieuwe aan te schaffen. Vandaar dat ik met dit vreemd probleem naar jullie (de professionals ? :) ) kom in de hoop dat ik dit eindelijk eens opgelost raakt want ik zelf krijg kop, nog staart aan dit probleem.
Pc specificaties kan ik eventueel doorgeven maar op het eerste zicht leek dit probleem niet echt gebonden aan specifieke hardware. Het gaat om een intel quad core op een asus moederbord. Ik denk dat de schijf van samsung is maar dat zou ik moeten dubbel checken eigenlijk.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
The1philosophist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:29
Probeerde het volgende eens:
- Ander sata kabeltje
- Andere sata poort
- Ander moederbord.
- Harde schijf in andere pc (of externe behuizing)
Lijkt erop dat je moederbord de geest aan het geven is,

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik heb een tijd geleden iets vergelijkbaars mee gemaakt. De PC van een kennis vertoonde dezelfde kuren, PSU kapot en harde sluiting in de hard disk. Het bleek een zenerdiode te zijn die doorgeslagen was en daarmee de schijf had gered.
Zou je foto kunnen posten van het printje op je harddisk ter hoogte van je voedingsconnector, als je erg veel geluk hebt is dit bij jou ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 18:19

Joostk

Barkrukprofeet

Je kan je data van je harde schijf waarschijnlijk er nog wel af halen door de schijf in een andere PC te doen en daarvan dan de data halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:46
De hdd kan je ook via zo'n USB naar SATA converter aan een andere PC hangen om zo te testen zonder dat de gehele PC afsluit omdat er bijv. sluiting in zit.

Het lijkt inderdaad wel op sluiting in de harddisk. Vaak als je PSU in protectie schiet door kosrtsluiting, moet je de stekker er even een minuut uit laten en het opnieuw proberen. Je kan ook wanneer de PC aanstaat, de voedingskabel van de hdd aansluiten. Als de PC weer uitvalt, dan heb je vrijwel zeker sluiting in je harddisk. En net zoals jeronimo al zei, dan maar hopen dat de zenerdiode inderdaad stuk is. Dat is nog wel vrij eenvoudig te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frank__B schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:51:
De hdd kan je ook via zo'n USB naar SATA converter aan een andere PC hangen om zo te testen zonder dat de gehele PC afsluit omdat er bijv. sluiting in zit.

Het lijkt inderdaad wel op sluiting in de harddisk. Vaak als je PSU in protectie schiet door kosrtsluiting, moet je de stekker er even een minuut uit laten en het opnieuw proberen. Je kan ook wanneer de PC aanstaat, de voedingskabel van de hdd aansluiten. Als de PC weer uitvalt, dan heb je vrijwel zeker sluiting in je harddisk. En net zoals jeronimo al zei, dan maar hopen dat de zenerdiode inderdaad stuk is. Dat is nog wel vrij eenvoudig te vervangen.
Voor alle duidelijkheid... ik heb geen PSU meer waarmee ik het moederbord nog opgestart krijg... ook niet wanneer de HDD geheel afgekoppeld is wil hij niet meer booten met de beide PSU's. Dus eerst werkte de combo van beide voeding met mobo perfect maar eens ik die HDD aansloot lijken de voedingen wel al kapot, de PC krijgt wel stroom (ventilators gaan draaien) maar hij boot niet maar beide voedingen werken perfect in mijn andere PC dus vooral daar krijg ik kop nog staart en vooral... geen idee hoe ik dat moet oplossen behalve een 3e voeding aanschaffen.
Ik zou de harde schijf graag uit testen in mijn andere PC maar ik ben bang dat het probleem dan gaat overslaan op die PC en dat is mijn laatste, dan blijft enkel mijn netbook over. Kan/moet ik toch dat risico nemen of valt er helemaal niet over een risico te spreken ?

Alvast bedankt voor alle suggesties.

PS: ik heb zo'n sata naar usb enclosure maar die lijkt ook stuk (of de schijf die erin zit) durf eerlijk gezegd niet direct er een andere aan te hangen want misschien gaat die hdd ik er dan in stop ook kapot... of bestaat hier ook geen risico voor ? Jammer genoeg niet meer zoveel reserve onderdelen rondslingeren als ooit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een topictitel op GoT hoort informatief te zijn.

"zeer bizar probleem" zegt werkelijk niets over wat je situatie is of wat er dan mis gaat.

Titelchange:

"PC start niet op zodra SATA devices aangesloten zijn"

Verder graag voortaan wel volledige specs geven. Geen aannames doen over de info die een ander nodig heeft - als je het zelf zo goed weet heb je onze hulp niet nodig. Je weet het niet, dus maak er aub voor anderen geen speurtocht van :o

Inhoudelijk:
Waarom ben je in vredesnaam steeds met de voeding bezig? Je hebt het probleem aanvankelijk herleid tot iets wat foutgaat bij aansluiten SATA HDD op mobo. Volgende stap is om een van die twee onderdelen uit te sluiten. In plaats daarvan haal je een andere voeding....
Vervolgens blijkt het nu helemaal niet meer op te starten ongeacht voeding, en werken de voedingen wel in een ander systeem. Dat zegt overduidelijk dat het niet aan je voeding ligt, maar je gaat weer klagen dat je geen 3e voeding wil kopen.

Begin nou gewoon eens logisch met andere SATA HDD of ander mobo. Ik vermoed sterk dat je mobo niet meer gezond is aangezien het nu ook zonder HDD problemen kan geven. Of dit een known issue is met dit moederbord en of er wat aan te doen valt kan ik uiteraard niet zeggen omdat je nagelaten hebt volledige specs te geven. Zie je wel dat we dat niet voor de lol vragen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:39:
Een topictitel op GoT hoort informatief te zijn.

"zeer bizar probleem" zegt werkelijk niets over wat je situatie is of wat er dan mis gaat.

Titelchange:

"PC start niet op zodra SATA devices aangesloten zijn"

Verder graag voortaan wel volledige specs geven. Geen aannames doen over de info die een ander nodig heeft - als je het zelf zo goed weet heb je onze hulp niet nodig. Je weet het niet, dus maak er aub voor anderen geen speurtocht van :o

Inhoudelijk:
Waarom ben je in vredesnaam steeds met de voeding bezig? Je hebt het probleem aanvankelijk herleid tot iets wat foutgaat bij aansluiten SATA HDD op mobo. Volgende stap is om een van die twee onderdelen uit te sluiten. In plaats daarvan haal je een andere voeding....
Vervolgens blijkt het nu helemaal niet meer op te starten ongeacht voeding, en werken de voedingen wel in een ander systeem. Dat zegt overduidelijk dat het niet aan je voeding ligt, maar je gaat weer klagen dat je geen 3e voeding wil kopen.

Begin nou gewoon eens logisch met andere SATA HDD of ander mobo. Ik vermoed sterk dat je mobo niet meer gezond is aangezien het nu ook zonder HDD problemen kan geven. Of dit een known issue is met dit moederbord en of er wat aan te doen valt kan ik uiteraard niet zeggen omdat je nagelaten hebt volledige specs te geven. Zie je wel dat we dat niet voor de lol vragen :o
Excuses, het zei misschien inderdaad niet echt veel over het probleem maar langs de andere kant de titel die jij het gegeven hebt is dan ook weer niet volledig correct maar wel al beter als die van mij :) Bedankt voor dat even recht te zetten.
Ik weet dat jij moderator bent maar dat geeft je des te minder het recht om een toon aan te slaan. Door hetzelfde te zeggen met een vriendelijke ondertoon kom je veel beter... politie agenten (wat moderators van de samenleving zijn) worden opgeleid om altijd rustig te blijven. Bon ... ik wou dat gewoon even zeggen, ik wil hier totaal niet in de verdediging gaan maar ik vond dat toch even gezegd moest. Ik wil hier niet gebant worden of kwaad bloed zetten, dat spreekt voor zich. Ik ging overigens nergens vanuit, ik had gewoon de gegevens niet bij de hand en was meer dan bereid die later toe te voegen, zeker wanneer dat nodig bleek of naar gevraagd werd door jullie. Voortaan nooit meer een topic beginnen zonder alle gegevens eerst te verzamelen.

Hierbij de gegevens die ik eerder nog niet had opgezocht:
Het gaat om:
Een asus P5K3 Deluxe/WiFi-AP met Intel® Core™2 Quad (Voor jullie het makkelijker te maken: http://uk.asus.com/product.aspx?P_ID=jYaMspLhLdPxpz7w)
De voedingen waren beide van enermax een eco+ en een pro82+ van allebei 500 watt
samsung HDD van 1 tb (zoals al gezegd, sata model)
LG DVD writer met ATA aansluiting
Meer zit er niet in die case. Oja videokaart... 2 verschillende ATI radeon kaarten, vrij verouderd met 128 MB RAM maar heb de nummers niet bij de hand. Sorry mod, recent verhuist en internet aansluiting is nog niet geactiveerd dus post dit van op cafe.

Hoop dat deze gegevens voldoende zijn of moet het nog specifieker ?

Dankzij mij afgelopen weekend te hebben bezig gehouden met het repareren van een PC van een vriend heb ik met zijn PC de kans gekregen al mijn HDD's uitvoerig te testen en ze werken allemaal nog, idem voor de DVD writer overigens.
Aangezien het duidelijk (zoals al gezegd) niet aan de voedingen kan liggen blijft er nog over de CPU of het mobo... aangezien de PC al 2 x gedraaid heeft (voor aansluiten van een HDD) lijkt het mij eerder aan het moederbord te liggen (zoals ook al gesuggereerd)
Dus de vraag die over blijft word het op zoek gaan naar een nieuw moederbord of is er nog een andere manier? Ik herhaal wat ik zei in de 'topic start' : ik heb al geprobeerd de bios manueel te resetten zoals beschreven in de handleiding, dit zonder succes.

Ik hoor graag suggesties en advies. Alvast bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik vervloek mezelf dat ik geen back up gemaakt heb van die schijf die duidelijk kapot lijkt te zijn
Voor alle duidelijkheid, de harddisk welke in je startpost nog defect leek deed het wel in een andere pc (zoja schijf dus ok), maar niet in je USB naar SATA converter? Heb je die converter nog met een andere schijf getest (converter niet OK)?

Je voedingen lijken goed, daaruit volgt de vraag of je getest hebt met je mobo, zonder harde schijf, zonder DVD, maar met grafische kaart. Bios volgens manual gereset? ( mobo boot niet, dan mobo defect) Bij een werkend mobo zou je dan in ieder geval in het bios moeten kunnen komen.
Pagina: 1