Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:00
Ik heb een Excelbestand met daarin een groot aantal rijen met gegevens. Een van de kolommen geeft de tijd weer in het volgende formaat:

2011/02/16 13:49:12.249

Dit is dus 16 februari 2011 13 uur, 49 minuten en 12 seconden. De laatste .249 staat achter elke waarneming en hoort er niet bij. De waarnemingen hebben nu het celtype "Algemeen". Hierdoor kan ik in Excel geen berekeningen met deze kolom uitvoeren. Het celtype moet dus datum of tijd worden.

Ik heb geprobeerd doormiddel van een aangepast celtype de cel te definiëren als jjjj/mm/dd uu:mm:ss.249 maar dan kan ik er nog steeds niets mee. Het gaat mij primair om het tijdstip in uren, minuten en seconden. De datum is niet van belang. Heeft iemand de verlossende tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Strip het laatste deel er af, bijv. met =LINKS(A1;19)
Afhankelijk van wat je wilt berekenen kan je ook met =DEEL(A1;6;2) etc. de diverse onderdelen afsplitsen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Of nog simpeler: zoek en vervang binnen de kolom: ".249" --> "" ?
De laatste .249 staat achter elke waarneming en hoort er niet bij.
Of neem ik dit nu te letterlijk?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:00
F_J_K schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 12:20:
Strip het laatste deel er af, bijv. met =LINKS(A1;19)
Afhankelijk van wat je wilt berekenen kan je ook met =DEEL(A1;6;2) etc. de diverse onderdelen afsplitsen.
Doormiddel van de functie =DEEL(A1;11;9) houd ik inderdaad alleen de tijd over. Daarna heb ik met Excel het celtype op tijd gezet en het werkt nu. Waarvoor mijn dank _/-\o_