Compleet nieuw netwerk aanleggen in woning?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik hoop over enige tijd te verhuizen naar een rijtjes huis, woei :-).
Nu wil ik daar ook een bedraad (Cat5e / Cat6) netwerk gaan aanleggen voor elke kamer.

Ik zal even een beeld schetsen wat ik nu in gedachten heb.

UPC modem / (in de toekomst) glasvezel provider modem
|
D-Link Dir-855 (dit om een draadloos netwerk te regelen)
|
TP-Link TL-SG1024D Switch
http://www.tp-link.com/pr...switch&pmodel=TL%2DSG1024
|
Woonkamer 7 x 1Gb aansluitingen / Computerkamer 6 x 1Gb aansluitingen /
Slaapkamer 1 t/m 4 elk 2 x 1Gb aansluitingen

In totaal dus 21 x 1Gb aansluitingen

De reden dat ik in elke kamer 2 of meer aansluitingen wil is dat i.v.m. de glasvezelproviders je dus ook je tv signaal dmv Ethernet Cat5e of Cat6 kan laten gaan.

Ik lees op internet verschillende verhalen over de diverse internetkabels, shielded / unshielded / twisted / untwisted / stugge Cat6 en soepele Cat6 en de 1 zegt er dit over en de ander dat.
Kortom ik als leek zie daardoor nu niet meer in wat waar is en hoop op enige reacties van mensen uit de praktijk?

Nu is dus mijn vraag:

1 - wat voor soort kabel moet ik gebruiken shielded / unshielded / twisted / untwisted / stugge Cat6 en soepele Cat6 ? - Rekeninghoudend met de toekomst en de groei van internetsnelheden.
Ter info ik zal de kabels die naar de verschillende kamers gaan scheiden van de electrakabels.
Antwoord: Als ik de NT FAQ lees zal Cat5e voldoen

2 - als ik dus in de toekomst via een glasvezelprovider ook mijn televisiebeelden over Cat5e of Cat6 wil versturen kan dit gewoon via de switch of zijn er andere dingen waar ik rekening mee dien te houden? (wellicht een patch paneel?)

3 - is de switch die ik op het oog heb goed, hetgeen wat ik graag wil met het netwerk is snel data heen en weer versturen tussen verschillende computers en media apparaten (eventueel kan ik in de toekomst wanneer de internetsnelheden omhoog gaan uiteraard ook de switch vervangen dus de kabels zijn in eerste instantie belangrijker!)

4 - zijn er nog andere dingen waar ik moet / kan letten met betrekking tot een switch wake up on lan of dergelijke functies?

5 - zijn er nog dingen waar ik op moet letten met betrekking tot de wandcontactdoosjes. (los van het feit of het inbouw of opbouw is (zie de plaatjes)

Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/img/Kabels/Dozen/Intellinet_Surface_Mountbox_8xUTP.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/img/Kabels/Roline/Roline_UTP_Inbouwdoos.jpg

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:04
1 cat5e is voldoende voor Gigabit. koop een kwalitatief betrouwbare switch van 24 poorten, netgear bijv.
2 lijkt mij niet zomaar te kunnen gaan werken, zou namelijk betekenen dat je meerder TV's zou kunnen voorzien van een signaal terwijl je hier niet voor betaald. informeer bij je provider hoe dit werkt.
3 zie antwoord vraag 1, mogelijk beter om een managed switch aan te schaffen, kan je bepaalde kamers afschermen van elkaar. mogelijk handig straks met kids ;-)
Voor een patchpaneel zie ik geen nut, alle 21 kabels vanuit de kamers gaan direct naar de switch, vergeet deze niet te voorzien van een label.
4 ?
5 praxis meuk is prak, ga voor in- of opbouwdozen van de bouwmaat of iets professionelers, is betere kwaliteit en heb je dus langer plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb onlangs mijn langste kabel in m'n netwerk kunnen testen, en die blijkt op 90% signaalsterkte te zitten. Dit is een kabel van tussen de 15 en 20 meter, door muren en zelf aangelegd. Bedrading is Cat5e, wat dus voor 1Gb voldoende is.
Voor tv weet ik niet hoe dat systeem werkt. Heb je per tv een ontvanger nodig die het ethernet-signaal omzet naar iets wat een tv snapt? Als dat het geval is, zou een cat5e UTP-kabel prima volstaan.

Wil je helemaal veilig zitten, kan je cat 6 trekken, maar die is sowieso dikker en stugger en kan dus wat lastiger gaan.

Wat aansluitdoosjes betreft, koop Jung (te krijgen in de speciaalhandel of bij Hornbach) of verwante A-merken. Die hebben 2 voordelen, ten eerste voldoen ze helemaal aan de standaarden (kantoren e.d. hangen meestal vol met Jung) en ze zien er beter uit dan die goedkope meuk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Tip: Als je nog niet alle kabels in gebruik wil nemen, gebruik dan geen kabels, maar loze leidingen.
Als er binnenkort een interessante ontwikkeling komt (glasvezel voor in huis), dan kan je gemakkelijk een glasvezelkabeltje door die buis trekken. Ook kan je gemakkelijk een ander type kabel (voor je boxen bijvoorbeeld) daar doorheen trekken, en hoef je niets open te breken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En doe jezelf een plezier en kijk naar 3/4" buizen in plaats van de standaard 5/8" pvc pijpjes.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
n0m0r3675 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 07:26:
Voor een patchpaneel zie ik geen nut, alle 21 kabels vanuit de kamers gaan direct naar de switch, vergeet deze niet te voorzien van een label.
Patchpaneel heeft zeker wel voordelen, zeker bij 21 aansluitingen!
  • Geen los hangende niet gebruikte kabels / opgeruimd / overzichtelijk
  • Hierdoor minder storingsgevoelig
  • Makkelijk te patchen / verwijderen, ook voor bijvoorbeeld telefoon
De kabels naar de wandcontactdozen hebben aders met een massieve kern. Dit is goed voor de data overdracht, maar zijn niet gemaakt om te buigen (dus als patchkabel te gebruiken is wat je in feite doet door direct aan de switsch aan te sluiten).

Dus als je het in een keer netjes wilt doen zou ik een patchpaneel nemen. Ik installeer voor twee UTP aansluitingen vanaf de meterkast al een 'patchpaneel' (gewoon een contactdoos). Ook netjes als je de aansluiting niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-08 01:10
Ik zou inderdaad ook kiezen voor een patch paneel. Telefoon en IPTV doe je namelijk meestal niet via de switch en dat is dan netjes te reelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb het net z'n beetje allemaal af in mijn huis. Cat5e en Cat6, patchpanal en cat6 dozen in de muren.

Wat tips op je vragen

Cat6 is stugger. Cat5e voldoet en is makkelijk te trekken (toch heb ik op veel plekken cat6 nu)
Gebruik een patchpanel en doosjes die je met een punchtool bedraad. Geen schroefjes als aansluiting.
Dan is stugge draad (solid) ook beter als soepel.

Ga voor 3/4 buis ipv 5/8. Door 3/4de kun je met moeite 3x cat 6 krijgen (of 5x cat5e) met 5/8 minder.

Als je IPTV hebt, wil die soms niet in hetzelfde netwerk als de rest van je systeem (b.v. bij glas). Dan kan het handiger zijn met een patchpanel, zodat je die aanslutingen direct kunt patchen op je glasvezelmodem. Je bent dan veel flexibeler

Tip voor patchpanel: http://www.netwerkproduct...nfo_pages.php/pages_id/44
En als je alleen voor cat 5e gaat: http://www.lets-sell.info/Netzwerk---7.html

Succes!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ligt eraan. Je hebt stugge (met harde kern) of flexibele.

Ik ben momenteel bezig met het bekabelen van een hotel (ook veel aansluitingen) en ik raad je aan om naar shielded twisted pair te kijken ivm storingsgevoeligheid waardoor je dus snelheidsverlies kunt krijgen.

Kost ietsje meer, maar beter 1x goed dan dat je het daarna alsnog komt te vervangen.
100M S-FTP CAT6 Flexibel kabel kost hier slechts 28,59 euro
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Freekers schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:07:
Ja duh... alleen is de vaste kern cat6 stugger als Cat5e vaste kern.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Cyberpope schreef op zondag 27 februari 2011 @ 19:00:
Ja duh... alleen is de vaste kern cat6 stugger als Cat5e vaste kern.
Sorry, wist niet dat je boos werd.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

allereerst allemaal hartelijk dank voor de reacties.
Excuses voor mijn late reactie.
Op dit moment ligt er in de familie iemand op sterven.
Tevens was het huis nog niet helemaal rond, vermoedelijk volgende week pas.
Wanneer ik dalijk wat meer rust heb zal ik nogmaals alle reacties goed doornemen!

Groeten David.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Freekers schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:07:
[...]

Ik ben momenteel bezig met het bekabelen van een hotel (ook veel aansluitingen) en ik raad je aan om naar shielded twisted pair te kijken ivm storingsgevoeligheid waardoor je dus snelheidsverlies kunt krijgen.

Kost ietsje meer, maar beter 1x goed dan dat je het daarna alsnog komt te vervangen.
100M S-FTP CAT6 Flexibel kabel kost hier slechts 28,59 euro
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
Het is alleen zo jammer dat je met 100meter soepele kabel niet een gecertificeerd netwerk opgeleverd krijgt omdat je gewoon weg niet aan de signaal waardes gaat voldoen. (soepel is niet bedoelt voor vaste bekabeling maar voor patchkabels)
Fysiek gezien is het koper oppervlakte van soepele kabel zelfs nog groter dan die van stug. Waar stugge cat5e kabel awg24 is ( 0,205 mm2) is Cat6 kabel awg23 ( 0,258 mm2). linkje naar awg info
Maximum length

When used for 10/100/1000BASE-T, the maximum allowed length of a Cat 6 cable is 100 meters (330 ft). This consists of 90 meters (300 ft) of solid "horizontal" cabling between the patch panel and the wall jack, plus 10 meters (33 ft) of stranded patch cable between each jack and the attached device. Since stranded cable has higher attenuation than solid cable, exceeding 10 metres of patch cabling will reduce the permissible length of horizontal cable.

When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat 6a.
En aangezien je hebt over een hotel bekabelen lijkt me het dat je een installateur bent en dan zou je dat soort dingen moeten weten.

* The-Source is ook installateur maar met technische informatica achtergrond

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1