Toon posts:

NIC onthoudt IP adres en subnetmask niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Info hardware:

Ik heb een Atom 1.8 Ghz. mobo, type GA-D525TUD op een legale Windows 7 Home draaien.
Heb een gigbit netwerk met vaste IP's en op de betreffende PC een onboard Intel gigabit NIC.
Voor de hele PC geldt dat ik de nieuwste drivers van de Gigabyte website heb gedowned en met succes geïnstalled.

Het probleem:

Eerst had ik deze NIC op een vast IP staan die met 141 eindigde. Ik wil hem graag op dit IP houden ivm de volgorde van mijn netwerk PC's. Hij heeft met dit IP goed gewerkt.
Toen ik met de kast bij mijn broertje was (die DHCP heeft) had ik bij de NIC instellingen DHCP ingesteld.
Dit werkte echter niet en toen hebben we succesvol de IP gegevens maar hard ingeklopt.
Maar dan: Ik wilde thuis mijn NIC weer op 141 zetten, maar bij het toepassen ervan komt er een uitroepteken bij het netwerkicoontje rechts onderin.
Een controle bij de IP gegevens leverde me een 169.blablabla IP op (oftewel: windows kan niets met mijn IP 141, dus geeft hij met dit ongeldig adresje maar).

Als ik dan weer bij de IP settings in de NIC kijk, zie ik tot mijn verbazing dat hij mijn IP adres en subnetmask eruit gegooid heeft. De velden staan blanco. Gateway en DNS staan nog wel goed. Ik heb ook een keer gehad dat hij alleen de standaard gateway vergat of alleen de DNS.
Als ik de gegevens vervolgens opnieuw erin zet gebeurd weer precies hetzelfde. Hij kan met de 141 helemaal niets meer. Andere IP adressen lijkt hij nog wel te kunnen pakken. Maar ik wil graag de 141 aanhouden.
Mijn vermoeden is dat ergens in Windows IP 141 gelocked of geblokkeerd staat en die niet meer vrij wil geven.

Wat heb ik geprobeerd (zonder resultaat):

- Comodo eraf gedonderd en gereboot.
- NIC drivers helemaal gedeïnstalleerd, PC afgesloten en opnieuw opstarten.
Opnieuw nieuwste NIC drivers geïnstalleerd, PC afgesloten en opnieuw opgestart.
- Teaming en vlan in de NIC uit gevinkt.
- Groen ethernet uitgezet.
- Gegoogled naar gelijksoortige problemen. Niets tegengekomen...
- DNS cache geflushed.
- release en renew met ipconfig (weet het, gebruik geen DHCP maar toch proberen in de hoop dat ie mijn gejatte 141 terug zou geven).
- 100mbit kabel eraan gehangen.
- loopback test, was OK.

Hoe is het mogelijk dat dergelijke IP gegevens gewoon "vergeten" worden en hoe is dit op te lossen beste Tweakers? 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 12:06 . Reden: Edit: Typo's in de nacht ]

Verwijderd

Weet je heel zeker dat je alles correct invult, met ook het juiste subnetmasker?

In principe hoor je alleen een 169.x.x.x adres te krijgen als de computer geen vast IP-adres heeft gekregen en niet via DHCP een adres kan krijgen.

Ik vermoed een foutje in het IP/subnetmasker.

Verwijderd

Topicstarter
100% zeker. Ik kijk wat ik type. En ik type precies hoe het kort geleden heeft gewerkt ;)
En dat kan bevestigd worden, zoals te lezen in mijn post, dat als ik de 141 aan het einde vervang door bv 100 ik dan wel keurig een verbinding krijg. En 141 heeft het in het begin gedaan totdat ik de NIC switchte van werkend vast 141 --> DHCP --> vast ander netwerk IP met zelfde sub --> Eigen IP netwerk.

Subnet is standaard 255.255.255.0 bij mij. Zo werk ik al jaren met mijn vast IP netwerk en deze bak is dan ook de enige die nu dit kuurtje vertoont.

Mij lijkt het dat windows ergens dat adres "gijzeld" en het niet terug wil geven.
Ik zal eens met de nodige voorzichtigheid in de registry duiken en kijken of ik daar nog wat kan vinden.
Als iemand nog tips heeft zijn deze van harte welkom _/-\o_

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vroeg me af of je SP1 ook geïnstalleerd hebt en zo ja wanneer je dat gedaan hebt in relatie tot de problemen.

Verwijderd

Topicstarter
SP1 heb ik niet geïnstalleerd.

Verwijderd

Het blijft wel wat vreemd.

Ik heb nog wel een leuk testje bedacht om te checken of het ergens in je pc, óf ergens in je netwerk zit. Hiervoor moet je even x.x.x.141 instellen op een andere host. Mocht dat wel gewoon werken, dan weet je dat het in je Windows installatie zit. Mocht dat ook niet werken, dan weet je dat je het moet gaan zoeken in je netwerk.

Ik weet dat het wat onzinnig lijkt, maar op een gegeven moet je gewoon dingen uit gaan sluiten.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ik heb ook wel is last van gehad. Schakel je onboard nic maar is een keer uit terwijl je er een vast IP aan gekoppeld heb. Dit is vaag, maar of het is een bug of Windows werkt zo (wat ik me niet voor kan stellen. Tenzij er een goede reden voor is die ik misschien niet weet).

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Topicstarter
@GrensgevalX: Lijkt idd onzinnig maar is niet zo gek. Zal het testen en later resultaat posten. Moet zo de deur uit.

@Ventrigo: Het zou me een bug lijken. Anders zou ik de nek van de programmeur omdraaien die dit verzonnen heeft ;-) Als ik 141 wil gebruiken dan moet dat kunnen, tenzij die al in je netwerk gebruikt wordt, maar dan krijg je netjes een melding daarvan.

In de registry heb ik niets kunnen vinden helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Even de 141 IP op mijn laptop ingeklopt en geen problemen ermee. Zit dus ergens in mijn windows installatie.

Ik denk dat de oplossing erg moeilijk is.
Dit topic mag op slot. Bedankt voor de meedenkers! :-)

Verwijderd

Jammer dat je het opgeeft. Ik had het wel leuk gevonden als we er achter gekomen waren waar het precies aan ligt.

Het is bijvoorbeeld nog een optie TCP/IP opnieuw in te stellen bij Windows:
How to reset Internet Protocol (TCP/IP)

Verwijderd

Topicstarter
He GrensgevalX, je hebt de oplossing!
Het was een rotte TCP/IP setting die dwars lag......

Uitvoeren van deze fix resulteerd dat ik nu weer gewoon de 141 kan gebruiken in mijn netwerk!
Hartstikke bedankt voor je hulp man :-)
Pagina: 1