Toon posts:

Schokjes coax, tel en stopcontact aan muur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

De schroefjes in de aansluiting voor de coax kabel, de telefoonkabel en het stopcontact (aan de muur) geven vaak vonkjes. De ene keer af en toe, de andere keer geregeld. Soms bij de stopcontact blijft het even lichtjes doorknetteren. Ze hangen alle 3 bij elkaar, iets onder de helft van de muur. Ik vraag me af hoe dit zou kunnen komen. Ik heb onlangs wel geboord in de muur voor plinten, maar de kabels komen van boven, tel en coax sowieso en de stroomkabel voor 90% zeker ook. En ik denk dat ik het wel gemerkt zou hebben als ik in de 220 geboord had.
Ik zit een beetje aan statisch elektriciteit te denken, want als ik de groep uitzet blijft het evengoed schokjes geven. Als ik de kapjes van de aansluitingen los haal, voel ik nergens spanning of schokjes meer. Alles is zo´n beetje nieuw in het huis. Ook lijkt het effect te hebben of de bank dicht bij staat of wat verder weg, maar die bank staat echter nooit tegen de muur of aansluitingen aan.. TV doet het trouwens gewoon.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Is het verstandig zonder verdere actie mn ziggo kastje, tv, telefoon e.d. aan te sluiten?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

220 ligt als het goed is in een andere leiding als coax/ptt dus wbt boren mag dat geen consequenties hebben op elkaar

foto's filmpje ?
wel een wtf probleempje

spanning op een coaxkabel is bekend als je deze niet ontkoppeld met een scheidingstrafo, een los ding of bijv een tras1000
Maar overslag

[ Voor 46% gewijzigd door Fish op 25-02-2011 23:58 ]

Iperf

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Is de boel wel geaard? Heb je misschien een foto ter verduidelijking, waar de vonken wegkomen?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond de bank op 1,5m afstand gezet, nog geen vonkjes gezien vandaag... :?
Kan statische elektriciteit doorgegeven worden zonder contact tussen bank/muur?

Nee de boel is niet geaard. Twee foto's, van de schroefjes springen vonkjes, ook wel s van die coax plug:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/121489.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/121490.jpg

Ik zit btw op de begane grond van appartementencomplex.

Verwijderd

-

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 12:01 ]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:49

painkill

Pain(k)(ill)

Heb je zin om hem even los te halen?

Dan moet je goed kijken of de koperdraad van de coax kabel de metalen behuizing niet raakt.
Ook de ijzerdraadjes als bescherming in de coax kabel mogen de koperen kern niet raken..

En als het zelfs zonder dat er 220 volt is nog voorkomt dan ligt het bijna zeker wel aan iets anders..
Maar als jij het even los haalt voor ons en er dan wat mooie foto's van maakt dan is er denk ik meer van te zeggen..

Ps. Op een coax kabel staat maar een paar volt, dus het is veilig aan te raken :)

Maar het stopcontact zou ik maar even met rust laten, al zou ik die nu ook wel even van de achterkant willen zien :P

[ Voor 10% gewijzigd door painkill op 26-02-2011 11:49 ]

Mijn SNES verzameling!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:51

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het kan ook liggen aan het type contactdoos, oudere stopcontacten (zoals de jouwe :? ) hebben dit probleem vaker. Je kan ze gewoon vervangen, dit staat mooier en de vonkjes zouden moeten verdwijnen :)

Android developer & dürüm-liefhebber

• DDR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 11:20

DDR

een tijdje geleden had ik dit met een dubbele licht schakelaar, als je contact maakte begon de rommel te vonken. hiervoor heb ik een nieuwe schakelaar geplaatst en problem solved, wellicht een kortsluiting in de schakelaar zelf oid. kan ook met een stopcontact gebeuren natuurlijk :) zou het gewoon vervangen, tenzij het een huurhuis is. Dan kun je het beter laten doen.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:49

painkill

Pain(k)(ill)

Ik moet wel de opmerking plaatsen dat stroom ALTIJD vonkt als je het inschakeld..
Als er problemen zijn met de aansluitingen dan ga je er pas last van krijgen..

Mijn SNES verzameling!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Aangezien het ook doorknetterd als je de groep uitzet lijkt het me stug dat het je 220V is.
Lijkt er meer op dat je coaxkabel, en dan waarschijnlijk het scherm ergens contact maakt.
Je hebt niet heel veel voltage nodig om het te laten vonken.
Maar omdat het je schroefjes zijn die vonken is het 99% zeker dat er iets contact maakt met de behuizing.
En omdat je geen aarde hebt kan die spanning niet afgevoerd worden en gaat het zijn eigen weg zoeken.
Veiligste oplossing is een aarddraad trekken naar je 220v stopcontact.
Haal er wel iemand bij die er verstand van heeft, want officieel mogen er geen 2 groepen in 1 centraaldoos zitten, maar er is wat afgehobbyd in nederland.
Gisteravond de bank op 1,5m afstand gezet, nog geen vonkjes gezien vandaag...
Kan statische elektriciteit doorgegeven worden zonder contact tussen bank/muur?
Is die bank toevallig met synthetische bekleding? Zoja is het inderdaad waarschijnlijk statische electriciteit die wegstroomt via het betonijzer in de muur. Want dat ligt wel aan aarde normaal gesproken.

[ Voor 22% gewijzigd door arbraxas op 26-02-2011 12:02 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1