MSI Geforce430GT fan blijft op 100% draaien

Pagina: 1
Acties:

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik vandaag mijn Geforce 9500 moeten vervangen (vanwege een kapotte ventilator, hij werd een beetje warm).
Heb er een Nvidia Geforce 430GT OC van MSI ingezet.

Nu doet de fan het uitstekend, netjes op 31 graden (ipv 80 onbelast met de 9500), maar het probleem is dat er ventilator continu op max blijft draaien.
Met afterburner krijg ik netjes alle gegevens van de kaart, maar geen gegevens van de fanspeed.
Met speedfan (van alfredo milani, versie 4.42) krijg ik wel de temp, maar ook geen fanspeed.
Ik heb alle drivers geupdate naar de laatste versies met Liveupdate van MSI.
Daarna heb ik met afterburner geprobeerd om handmatig de instelling aan te passen, gereboot, maar geen effect.
Heb nog even gekeken of hij echt op max draaide door hem wat warm te laten worden (dnet koe, cudaversie een tijdje laten draaien). De temp stijg dan tot ongeveer 45 graden, maar ik hoor geen verschil in het toerental bij het opwarmen en weer afkoelen.

Ik heb alles afgezocht via google, MSI service centre (en forum) en uiteraard op dit forum, gezocht op (in NL en engels) fanspeed, drivers, noem het maar op, maar ik heb geen idee.

Kan iemand me vertellen wat er aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?

Specs:
XP Home edition, SP3
Intel E2220@2.4GHz,
Asrock Conroe1333-d667 moederbord BIOSver P1.80,
2 x 1024 Mb DDR-RAM.
Bios versie van de kaart 70.08.34.00.00
Driverversion is 6.14.12.6658, forceware 266.58

[ Voor 18% gewijzigd door martinx76 op 25-02-2011 22:37 ]

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Kun je zien of de fan met een 3 pins aansluiting op de kaart zit (de 3e pin zou voor het toerental moeten zijn)? Bij CPU koelers is er een 4e pin voor PWM snelheidscontrole, misschien dat iemand anders hier weet of deze ook op videokaarten is terug te vinden? Als je een 2 pins aansluiting hebt, denk ik dat de kans klein is dat er regulatie op zit (hoewel niet onmogelijk als er een VRM circuitje voor de ventilator is gemaakt..).

Heb je al geprobeerd MSI NL te emailen over dit onderwerp?
Edit(2); never mind, ik zie dat hier een 3e pin is voor een toerental uitlezing. Het is dan heel vreemd dat je met MSI afterburner geen informatie krijgt over het toerental van de koeler..

[ Voor 28% gewijzigd door RmanX op 26-02-2011 00:01 ]

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
Heb hier een MSI 8600GTS liggen die geen temperatuur geregelde fan heeft en ook continue op 100% draait. Misschien dat MSI dat bij meerdere budget kaartjes doet?

Sowiezo de MSI drivers er af flikkeren en Nvidia drivers downloaden. Te krijgen op de website van Nvidia.

Temp geregelde fan is 3 of 4 draadjes vanaf de ventilator.

Niet temp geregeld is 2 draadjes

EDIT: @ hierboven: dat is dus inderdaad 3 draadjes. Dus hij zou temperatuur geregeld moeten werken.

Probeer de officiele Nvidia drivers eens (oude drivers fatsoenlijk verwijderen, veilige modus, driversweeper etc.)

Wat een klein kaartje trouwens :+

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 26-02-2011 00:47 ]

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
@RmanX, ik heb idd al een mailtje naar MSI gestuurd, zal wel ff duren voor er reactie komt denk ik.

@FastFred, ik heb eerst meegeleverde drivers gebruikt, maar inmiddels al de officiele Nvidia drivers gedownload. Helaas geen verschil
En idd, wel een klein kaartje, maar mijn budget (en voeding) trokken op dit moment niet veel meer.

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.