Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Bij veel werkgevers is het tegenwoordig mogelijk om 4x 9 uur te werken om zo 36 uur te werken.

Momenteel heb ik een baan van 40 uur (5x 8uur) IVM de situatie thuis wil ik graag 1 dag per week vrij om wat meer te doen in huishouden en studie. Dit heb ik voorgelegd aan mijn manager, wat ik begreep is dat het niet mogelijk is om 4 x 9 uur te werken omdat we geen 9-5 mentaliteit hebben en dus scheef zou kunnen lopen met de mensen die elke dag al over werken (geen idee of die er ook echt zijn)

Ik begrijp het punt, maar welke werkgever vraagt wel een 9-5 mentaliteit? geen 1 terwijl 4 x 9 uur telkens vaker mogelijk is.

Nu is het zo dat ik nog nooit over heb hoeven werken, niemand eigenlijk, dus wat dat betreft prima werkgever. Ik mag ook wel 4x 8uur werken, maar dan ga ik zo'n 20% in salaris achteruit en dat gaat problemen opleveren.

Mijn vraag: hoe kan ik toch "afdwingen" dat ik wel 4 x 9 uur kan werken, iemand moet toch de eerste zijn ;) Gewoon op een nette manier wil ik uitleggen hoe dat bij andere bedrijven in z'n werk gaat.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Bij ons juist van 4 x 9 afgegaan omdat laatste uurtje een 'uitzwaai-uurtje' werd. Maargoed mijn oom werkt wel 4 x 9 en vind dat ideaal. Lijkt mij ook wel fijn, maar is net paar maanden uit de handel.

Over afdwingen, overtuig je baas van de voordelen dan moet mij voldoende lijken. Hij ruikt alleen de geur van geld, dus zal het hem daar in moeten zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door NeoMe op 25-02-2011 22:21 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

4x9 is een secundaire arbeidsvoorwaarde die je vrijwel alleen in de ambtenarij tegenkomt.
iedereen weet dat 4x9=32 ;) daar gaat een commercieel bedrijf niet graag mee akkoord.

Als het bij jou geen sec.arbeidsvoorwaarde is dan ben je afhankelijk van de liefde tussen jou en de baas. En die is duidelijk...

discl.: ben geen advo, weet niet of je er standaard recht op hebt

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pinin schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:17:
, wat ik begreep is dat het niet mogelijk is om 4 x 9 uur te werken omdat we geen 9-5 mentaliteit hebben en dus scheef zou kunnen lopen met de mensen die elke dag al over werken (geen idee of die er ook echt zijn)

Ik begrijp het punt,
ik niet.
Worden die mensen dus niet betaald voor hun overwerk?

Maakt het voor het werk dat jij doet uit op welk moment je je uren maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan ga je toch bij een ander bedrijf werken.

Bij m'n vorige werkgever was het werk in teamverband (productie), en dan heb je bloktijden van 4 uur. Dus 2x 4 voor 1 dag. 1 uur in je eentje werken, zonder een team mensen om je heen, is geen optie, want dan kan je niks.

De vraag is dan of je de enige in het pand bent misschien, en of door jou 1 uurtje langer, en nog een zwik mensen langer moeten blijven, werkt natuurlijk niet. Want voor die is het dan een uur overwerk.

Maar je kan toch 1 dag van 4 uur maken, zit je ook op de 36 uur. (ok, 4x9 is handiger, want je hebt 1x reizen minder, dus in verhouding goedkoper).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
MrJayMan schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:22:
4x9 is een secundaire arbeidsvoorwaarde die je vrijwel alleen in de ambtenarij tegenkomt.
iedereen weet dat 4x9=32 ;) daar gaat een commercieel bedrijf niet graag mee akkoord.

Als het bij jou geen sec.arbeidsvoorwaarde is dan ben je afhankelijk van de liefde tussen jou en de baas. En die is duidelijk...

discl.: ben geen advo, weet niet of je er standaard recht op hebt
Je bent ook geen wiskundeleraar ofwel ;w
Volgens mijn wiskundige berekeningen is 4x9 toch echt 36 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09
Afdwingen gaat je niet lukken. Zeker niet wanneer het gratis-overwerk argument al van stal is gehaald. Komt wel vaker voor (o.a. ondergetekende heeft een dergelijke werkgever).

Ik heb het ook precies zo zien uitwerken in een bedrijf wat de mogelijkheid bood om van de 7.5 urige werkdag naar 8 uur te gaan in combinatie met opbouw van extra verlofdagen. Voor de werknemer was dat prettig want een verlofdag is een echte dag vrij (meestal) terwijl dat halve uur dat niet is en ook niet doorwerkt naar 8.5 omdat dat buiten de norm valt. Mooi stukje behavioral economics in het voordeel van de werknemer.

Je zult gewoon met stevige rationele argumenten en voordelen voor je werkgever aan moeten komen. Kleine kans dat het lukt.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 25-02-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Awsom schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:24:
[...]
Alsof hij het wiskundige bedoelingen heeft ... :?

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Het ging om het uitzwaai-uurtje waarin men 0,0 productief is. 4x1 uur koffiedrinken ipv werken is identiek aan 4x8, welk gewoon 32 uur is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:18

Vos

AFCA

[...]

Euh zie je de ;) ?

;)

[ Voor 82% gewijzigd door Vos op 25-02-2011 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
4x9 - koffiedrinken = 32 ja. Maar 4x9 blijft 36 :9

edit//Maar ik begrijp het nu, voor mensen hier weer op in gaan :'(

[ Voor 46% gewijzigd door Bobmeister op 25-02-2011 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Out-of-the-box-thinking: als je minder wilt werken, wordt dan roker. Kan je om het half uur 10-15 min. pauzeren.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Afdwingen staat ook tussen aanhalingstekens ! Misschien bedoel ik meer overtuigen dat we echt geen bijzonder bedrijf zijn en dat er eigenlijk niets in de weg staat. (geen lease-auto, geen problemen dat er niemand aanwezig is enz.) Natuurlijk zal als ik overga er meer mensen volgen, en daar zullen ze wel zenuwachtig van worden want dat is nieuw en onbekend terrein.

Er is absoluut geen conflict en dat is het ook niet waard, ik ben ook geen lui varken maar ik wil gewoon weten hoe dit bij andere bedrijven wordt opgelost terwijl daar natuurlijk ook geen 9-5 mentaliteit gewenst is.

[ Voor 23% gewijzigd door Pinin op 25-02-2011 22:38 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrJayMan schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:34:
Out-of-the-box-thinking: als je minder wilt werken, wordt dan roker. Kan je om het half uur 10-15 min. pauzeren.
Ja, ik vond het ook soms redelijk schandalig hoevaak sommige rokers stonden te roken. Leuk dat je er mee weg komt, maar je collega's moeten daardoor wel jouw werk doen. Ik voelde me al bezwaard als ik even wat te eten uit de automaat ging halen.

Bovendien vind ik het wat gek dat verslavingen van mensen zo gefaciliteerd worden, maar dat is weer een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
RaZ schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:26:
[...]

Het ging om het uitzwaai-uurtje waarin men 0,0 productief is. 4x1 uur koffiedrinken ipv werken is identiek aan 4x8, welk gewoon 32 uur is.
Of het laatste uur een "uitzwaai uurtje" is of dat je gewoon productief bezig bent ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Ik werk zo vaak door na 6 uur 's avonds omdat mij dat beter uitkomt en dat zijn vaak de uren dat ik het productiefst ben (lekker rustig, geen telefoontjes, geen collega's, heerlijk)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 10:12

Whuzz

Dodgeball!

Stel dat die manager 5 man onder zich heeft. Die allemaal wel graag een extra dagje vrij zouden willen.
Als hij er één 4x9 laat werken, wil de rest dat ook. Dan is hij dus in het beste geval 20 uur per week aan resources kwijt. In het slechtste geval (9e uur = koffie uur) zelfs 40 uur en kost het hem 20 uur aan betaald nietsnutten.

Ik snap je manager wel ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik werk systematisch 7 tot 18.00 met een uur pauze over de middag. Geeft me 10 overuren per week die ik dan lekker in namiddagen opneem, zalige rustige namiddagen met mijn zoontje thuis en geen computer in zicht!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pinin schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:35:
Afdwingen staat ook tussen aanhalingstekens ! Misschien bedoel ik meer overtuigen dat we echt geen bijzonder bedrijf zijn en dat er eigenlijk niets in de weg staat. (geen lease-auto, geen problemen dat er niemand aanwezig is enz.) Natuurlijk zal als ik overga er meer mensen volgen, en daar zullen ze wel zenuwachtig van worden want dat is nieuw en onbekend terrein.
Dan kan je beter onder je collega's zieltjes gaan winnen. Want des te meer het willen, des te sneller zal het effectief worden.

Let wel op, want als iedereen dat straks wil, en iedereen dan op maand of vrijdag die vrije dag wil, kan misschien simpelweg wel niet, vanwege onderbezetting dan.

Het heeft zo z'n voordelen, maar natuurlijk ook de nadelen, voor zowel werknemer als werkgever.
Er is absoluut geen conflict en dat is het ook niet waard, ik ben ook geen lui varken maar ik wil gewoon weten hoe dit bij andere bedrijven wordt opgelost terwijl daar natuurlijk ook geen 9-5 mentaliteit gewenst is.
Tjah, het ene bedrijf is makkelijker dan de andere. Ligt ook wel aan de grote van de zaak denk ik. Waar ik nu werk is dit geen optie, omdat er dan simpwel elke dag te weinig mensen zijn. Ligt dus ook in de tak van sport waar je werkzaam bent.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Overdrijven is ook een vak he. Voor 9/10 rokers is het eerder 10 minuten per 1,5 uur wat vaak gecombineerd wordt met koffie halen.
Ik heb een poos gerookt, ben ook al een poos gestopt, ik weet waar ik over praat en ik kan me niet druk maken om rokende collega's. Wel om niet-rokende collega's die zich druk maken om rokende collega's en zelf maar half zo productief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Whuzz schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:44:
[...]

Overdrijven is ook een vak he. Voor 9/10 rokers is het eerder 10 minuten per 1,5 uur wat vaak gecombineerd wordt met koffie halen.
Ik heb een poos gerookt, ben ook al een poos gestopt, ik weet waar ik over praat en ik kan me niet druk maken om rokende collega's. Wel om niet-rokende collega's die zich druk maken om rokende collega's en zelf maar half zo productief zijn.
Dat is nog steeds 53 minuten = dat 9e uurtje ;)

Bij ons krijg je voor elk uurtje overwerk een uurtje terug dus als je de hele week overwerkt ben je vrijdag lekker vroeg klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 25-02-2011 23:21 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Heb ik zelf al een paar keer over nagedacht, maar nooit nagegaan of zoiets wel eens gedaan wordt: maar kan je niet vier dagen van 9 uur doen en dan nog een half dagje? Dan zit je alsnog op 40 uur, maar heb je wel een halve dag vrij :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je hebt gewoon vette pech zoals we dat in Holland ook wel noemen.

Verder mensen die elke dag overwerken bestaan niet, dan heet het geen overwerken meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4x9... bij een beetje een serieuze baan werkt je vaak sowieso al meer dan 8 uur per dag. Je vraagt je werkgever dus eigenlijk om 20% minder arbeid te verrichten maar daar ongeveer hetzelfde voor betaald te krijgen. En wie vult die andere uren weer in, moeten je collega's daar dan voor opdraaien? Tuurlijk is dit niet reeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 01:19:
4x9... bij een beetje een serieuze baan werkt je vaak sowieso al meer dan 8 uur per dag. Je vraagt je werkgever dus eigenlijk om 20% minder arbeid te verrichten maar daar ongeveer hetzelfde voor betaald te krijgen. En wie vult die andere uren weer in, moeten je collega's daar dan voor opdraaien? Tuurlijk is dit niet reeel.
Als je nu gewoon je taken volbrengt zie ik niet zo'n probleem. Dat is namelijk ook iets dat bij de meeste serieuze banen geldt: met een 9 tot 5 mentaliteit kom je er niet. Het gaat om je productie en niet om je uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
Het hele topic dwaalt nogal af van het het originele doel hier mensen:
Bij veel werkgevers is het tegenwoordig mogelijk om 4x 9 uur te werken om zo 36 uur te werken.

Momenteel heb ik een baan van 40 uur (5x 8uur) IVM de situatie thuis wil ik graag 1 dag per week vrij om wat meer te doen in huishouden en studie. Dit heb ik voorgelegd aan mijn manager, wat ik begreep is dat het niet mogelijk is om 4 x 9 uur te werken omdat we geen 9-5 mentaliteit hebben en dus scheef zou kunnen lopen met de mensen die elke dag al over werken (geen idee of die er ook echt zijn)
Nee natuurlijk zit niemand daar op te wachten. Maar ik neem aan dat niemand bij jullie een 9-5 mentaliteit heeft, dan ben je namelijk 8 uur aanwezig en van die 8 uur werkt niemand er 8. Ik zie ook dat overwerken wordt aangehaald. Dat doet helemaal niet terzake. Als en of iemand overwerkt is helmaal hun probleem. Tenzij het een structureel iets is, dan zou ik daar ook werk van maken maar je liet al weten dat dat voor jou niet aan de orde is
Ik begrijp het punt, maar welke werkgever vraagt wel een 9-5 mentaliteit? geen 1 terwijl 4 x 9 uur telkens vaker mogelijk is.

Nu is het zo dat ik nog nooit over heb hoeven werken, niemand eigenlijk, dus wat dat betreft prima werkgever.
Hier volg ik het niet. Je manager zegt dus dat het een probleem is ivm met mensen die overwerken terwijl er niet overgewerkt wordt?
Ik mag ook wel 4x 8uur werken, maar dan ga ik zo'n 20% in salaris achteruit en dat gaat problemen opleveren.
Ik denk dat we hier het echte probleem misschien hebben. Je manager vertouwt er blijkbaar niet op dat je dat ene uur ook echt werkt. Dat je er een dag niet bent is geen probleem, maar hij gelooft niet / wil niet / is er tegen / ouwe stempel / voodoo / whatever dat je 4x9 net zo productief ben. Sla 'm eens om de oren met wat statistieken (als die in je voordeel spreken)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Whuzz schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:44:
[...]

Kom op zeg..... In de meeste kantoren moet je naar buiten om te kunnen roken. Als ik kijk hoe lang mijn collega's weg zijn voor een rookpauze, dan heb je het over een kwartier... per rookpauze.. dat is ongeveer 1 uur per dag. Koffie halen is op je eigen verdieping halen en weer teruglopen. Nog geen minuut.

Sorry hoor.. maar wat je hier loopt te verkondigen is echt onzin.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korvaag schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 03:10:
Kom op zeg..... In de meeste kantoren moet je naar buiten om te kunnen roken. Als ik kijk hoe lang mijn collega's weg zijn voor een rookpauze, dan heb je het over een kwartier... per rookpauze.. dat is ongeveer 2 uur per dag. Koffie halen is op je eigen verdieping halen en weer teruglopen. Nog geen minuut.
Twee uur heb ik niet vaak meegemaakt, maar dat men meer dan een uur weg was in totaal wel. Toch best fors, meer dan een halve dag per week structureel niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of tweaker, kan je ipv roken op tweakers rondhangen:

Modbreak:Die flames hebben hier niets te zoeken

[ Voor 110% gewijzigd door SmartDoDo op 26-02-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Ook hier dus niet

[ Voor 122% gewijzigd door SmartDoDo op 26-02-2011 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je al zonder peuken kan? Je klinkt wat gespannen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 04:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
sig69 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 02:34:
Het hele topic dwaalt nogal af van het het originele doel hier mensen:

[...]

Nee natuurlijk zit niemand daar op te wachten. Maar ik neem aan dat niemand bij jullie een 9-5 mentaliteit heeft, dan ben je namelijk 8 uur aanwezig en van die 8 uur werkt niemand er 8. Ik zie ook dat overwerken wordt aangehaald. Dat doet helemaal niet terzake. Als en of iemand overwerkt is helmaal hun probleem. Tenzij het een structureel iets is, dan zou ik daar ook werk van maken maar je liet al weten dat dat voor jou niet aan de orde is

[...]

Hier volg ik het niet. Je manager zegt dus dat het een probleem is ivm met mensen die overwerken terwijl er niet overgewerkt wordt?

[...]

Ik denk dat we hier het echte probleem misschien hebben. Je manager vertouwt er blijkbaar niet op dat je dat ene uur ook echt werkt. Dat je er een dag niet bent is geen probleem, maar hij gelooft niet / wil niet / is er tegen / ouwe stempel / voodoo / whatever dat je 4x9 net zo productief ben. Sla 'm eens om de oren met wat statistieken (als die in je voordeel spreken)
Één van de weinige serieuze antwoorden, moest even checken of ik de vraag niet in HK gepost had..... Dat over overwerken terwijl er niet overgewerkt wordt is idd niet duidelijk. Wat ik bedoel is dat er in de Praktijk niemand over werkt, terwijl het een punt is wat de manager noemt waarom het niet zou kunnen. Bij mijn manager proef ik vooral dat het een onbekend gebied is en dat ze het een beetje lastig vinden omdat als er 1 schaap over de dam is...... (en idd dat zal ook wel gaan gebeuren) Er zullen dus meer mensen aangenomen moeten worden, terwijl het nu leeg loopt (qua personeel) omdat de arbeidsvoorwaarden matig zijn. Afgelopen 2 jaar denk ik dat 30% van personeel vertrokken is.

Ik denk dat ik juist productiever ben die 4 dagen van 9uur, vooral omdat het 1e en laatste uur lekker rustig zijn. Mijn werkt kan makkelijk in die 36 uur, en benadeel er niemand mee.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Waarom niet een compromis sluiten en 36 uur gaan werken per week, waarbij je om de week een dag vrij hebt? Dus 40 / 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Pinin schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 09:57:
[...]

Ik denk dat ik juist productiever ben die 4 dagen van 9uur, vooral omdat het 1e en laatste uur lekker rustig zijn. Mijn werkt kan makkelijk in die 36 uur, en benadeel er niemand mee.
Dat was ook voor mij de reden om dat dit jaar eens te proberen. Tot nu toe is het mij prima bevallen. Ik heb, aangezien wij een jaarrooster moeten maken, 4x9 afwisselend di-vr en ma-do ingepland zodat ik om de week een weekend heb van 4 dagen. Voorheen was het 5x8 met opbouw van uren (CAO was 37 en is nu 36 uur). Ik begin al 16 jaar om 7.30 uur en werk nu dus door tot 17.00 uur.

Goed, af en toe worden er op mijn vrije dagen zaken gepland waar ik eigenlijk niet onderuit kan, dan ben ik wel zo flexibel om met die dag binnen dezelfde week te schuiven. Maar juist in de uren dat er veel collega's niet meer zijn schiet ik veel beter op, vooral met het papierwerk wat 'erbij' hoort maar gelukkig niet de basiswerkzaamheden zijn.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Kan je niet proberen om 36 uur in de week te gaan werken maar dan 5x8 en 4x8 dus om de 2 weken 1 dag extra vrij. Dan kan jij toch 1/2 dag extra aan je huishouden besteden en heeft de baas zijn 9-5 mentaliteit zin.
Niet de beste oplossing misschien maar je wint er tenminste de helft van wat je zou willen me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Korvaag schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 03:10:
[...]

Kom op zeg..... In de meeste kantoren moet je naar buiten om te kunnen roken. Als ik kijk hoe lang mijn collega's weg zijn voor een rookpauze, dan heb je het over een kwartier... per rookpauze.. dat is ongeveer 1 uur per dag. Koffie halen is op je eigen verdieping halen en weer teruglopen. Nog geen minuut.

Kom op zeg... in de meeste kantoren ben je binnen 30 seconden buiten om te kunnen roken. Als ik kijk hoe lang mijn collega's weg zijn om te roken en tegelijk koffie te halen is dat zelden meer dan 10 minuten... per rookpauze. Dat is ongeveer 30-40 minuten per dag. Koffie halen op deze verdieping en 10 minuten ouwehoeren met je andere collega's bij de automaat. Net zo lang.

;)

De niet-rokers nemen net zoveel pauzes als de rokers. Sommigen meer, anderen minder, gemiddeld hetzelfde. Of je in je pauze nu buiten je longen staat weg te branden, of binnen bij de automaat staat te kwebbelen, of 20 minuten op de plee zit (serieus, die zijn er), maakt niet uit.
De ene collega is productiever dan de andere, maar roken is daar in mijn omgeving geen factor in.

On topic: Nogmaals... als TS manager iedereen even 4 uur per week minder laat werken als ze dat willen, moet hij een nieuw persoon aannemen om alle verloren capaciteit op te vangen.
1 persoon voor 36 uur is zeker duurder dan de 36 uur die het team in levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Momenteel heb ik een baan van 40 uur (5x 8uur) IVM de situatie thuis wil ik graag 1 dag per week vrij om wat meer te doen in huishouden en studie. Dit heb ik voorgelegd aan mijn manager, wat ik begreep is dat het niet mogelijk is om 4 x 9 uur te werken omdat we geen 9-5 mentaliteit hebben en dus scheef zou kunnen lopen met de mensen die elke dag al over werken (geen idee of die er ook echt zijn)...
Als je 9 uur op een dag werkt heb je toch juist geen 9-5 mentaliteit :?

En als je werkgever bedoelt dat hij/zij wil dat je niet op een bepaalde tijd met je jas buiten staat, dan kun je dat ook omdraaien en in rustige periode vroeg naar huis. Kan dat wel? Of gaat de flexibiliteit één kant op? Als er structureel overgewerkt moet worden dan dient er iemand aangenomen te worden, dat is duidelijk.

Ik denk dat je het toch eerder in minder werken moet zoeken. Daarbij heb je namelijk de wet aan je zijde. Zoals voorgesteld een vrije middag in de week of één keer in de twee weken een dag vrij. Of zelfs standaard vier dagen werken. Dat kost je wel geld natuurlijk, maar je krijgt er ook veel voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:05

Red Boll

Kick Ass!

Ik werk sinds de zomer van vorig jaar 36 uur@4x9 bij mijn nieuwe werkgever.
Dat was in het begin wel even wennen, het zijn toch wel lange(re) dagen.
Daarnaast ging ik van 40uur naar 36uur en heb ik nu geen leasewagen meer.
De motivatie voor mij was: minder uren werken en leuker werk doen.

Het argument "uitzwaaiuurtje(s)" is natuurlijk onzin bij 4x9. Dat kun je ook bij 5x8 hebben of op een bepaalde dag in de week. Dat maakt het verschil dus niet. :w
Hoe haal je het in je hoofd haalt dat de rest van wereld rekening gaat houden dat je "in je laatste uurtje zit" snap ik niet. 8)7 Het werk moet nog gewoon gebeuren.

Kom dan meteen met een echt argument in plaats van jezelf publieke belachelijk te maken. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Red Boll op 26-02-2011 14:05 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik ben benieuwd wat tot de mogelijkheden behoort, manager overlegt met de grote boze baas :)

4x8 en 5x8 is ook een idee, heb ik ook aan zitten denken, misschien goed compromis.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
Whuzz schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 13:46:
[...]
Kom op zeg... in de meeste kantoren ben je binnen 30 seconden buiten om te kunnen roken. Als ik kijk hoe lang mijn collega's weg zijn om te roken en tegelijk koffie te halen is dat zelden meer dan 10 minuten... per rookpauze. Dat is ongeveer 30-40 minuten per dag.
offtopic:
Geen idee wat de kwaliteit is van deze uitzendingen, maar zag het toevallig langskomen. Volgende week vrijdag 20:25 op NL3, KRO De RekenKamer - Wat kost roken (voor de samenleving). En wat leveren ze op natuurlijk, ze betalen immers wel een vermogen aan accijns en gaan eerder dood dus wellicht uiteindelijk toch minder aanslag op ons zorgstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

werk al 4 jaar 4x9 uur in de week.
nee, ik ben geen ambtenaar.
ideaal moet ik zeggen vooral met een kleine over de vloer, ben iedere vrijdag vrij dus lekker lang weekend.
me contract is van 7 uur tot 5.
maar ik werk meestal 1x in de week van 5 tot 5 en 1/2x in de week van 6/7 tot 8.
ik denk zelf dat je eigenlijk meer doet met 4 x9 dan met 4x8 en 1x4 ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Je kunt wel afdwingen dat je minder gaat werken, zie hiervoor de Wet aanpassing arbeidstijden. In beginsel is een werkgever verplicht om met een dergelijk voorstel akkoord te gaan, tenzij de werkgever zwaarwegende reden heeft om dat niet te doen. Dit betekent echter niet dat je 9x4 af kunt dwingen. Wellicht is bovenstaand compromis een oplossing? Of 4x8 en 1x4?
Edmin schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:24:
[...]

ik niet.
Worden die mensen dus niet betaald voor hun overwerk?
Veel mensen niet nee. Je krijgt een (goed) salaris en daarvoor wordt je geacht bepaalde werkzaamheden te verrichten. Soms vraagt dat meer tijd dan 40 uur per week, part of the deal. Het is zelfs zo dat in bepaalde arbeidsovereenkomsten niet eens een aantal uren is vermeld.

[ Voor 38% gewijzigd door argro op 26-02-2011 19:28 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
argro schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:27:
Je krijgt een (goed) salaris en daarvoor wordt je geacht bepaalde werkzaamheden te verrichten. Soms vraagt dat meer tijd dan 40 uur per week, part of the deal. Het is zelfs zo dat in bepaalde arbeidsovereenkomsten niet eens een aantal uren is vermeld.
Niet mee eens. Ik heb een contract van 38 uur per week maar werk er ruim 50 uur per week, soms meer. Dat doe ik omdat er eenvoudigweg ontzettend veel te doen is. Ik doe het alhoewel ik ook een gezin en een privé-leven heb. Ik begrijp dat het nodig is voor de onderneming en dat er op dit moment gewoonweg geen andere optie is dan dat ik af en toe op piekmomenten veel extra uren werk.

Daar moet dan wat mij betreft wat tegenover staan. Dus compenseer ik ieder overuur dat ik presteer, in halve namiddagen die ik rustig met mijn baby zoontje thuis doorbreng (als ik geen problemen met het datacenter verwacht) zonder ook maar één computer in zicht.

Eerlijk is eerlijk. De baas gaat ook heus geen spullen met verlies verkopen omdat hij de klant zo sympathiek vindt. Nu, ik vind de onderneming waar ik werk sympathiek, maar ik ga er heus niet gratis werken.

[ Voor 4% gewijzigd door demichel op 26-02-2011 23:23 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

argro schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:27:
Je kunt wel afdwingen dat je minder gaat werken, zie hiervoor de Wet aanpassing arbeidstijden. In beginsel is een werkgever verplicht om met een dergelijk voorstel akkoord te gaan, tenzij de werkgever zwaarwegende reden heeft om dat niet te doen.
Thnx! Die had ik net nodig voor mijn vrouw die bij een bedrijf werkt waar ze alle part-timers die niet minimaal 4 dagen werken eruit gooien (geen verlenging contract). Er wordt zelfs gespeculeerd dat de net bevallen dame met een contract voor onbepaalde tijd na haar zwangerschapsverlof ook aan het minimum moet voldoen. Lijkt me sterk afdwingbaar, zeker in een order entry positie.
[...]
Veel mensen niet nee. Je krijgt een (goed) salaris en daarvoor wordt je geacht bepaalde werkzaamheden te verrichten. Soms vraagt dat meer tijd dan 40 uur per week, part of the deal. Het is zelfs zo dat in bepaalde arbeidsovereenkomsten niet eens een aantal uren is vermeld.
Dan heb je het over managersfuncties en hoger. Niet over de gewone onderdanen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
PcDealer schreef op zondag 27 februari 2011 @ 10:17:
[...]
Thnx! Die had ik net nodig voor mijn vrouw die bij een bedrijf werkt waar ze alle part-timers die niet minimaal 4 dagen werken eruit gooien (geen verlenging contract). Er wordt zelfs gespeculeerd dat de net bevallen dame met een contract voor onbepaalde tijd na haar zwangerschapsverlof ook aan het minimum moet voldoen. Lijkt me sterk afdwingbaar, zeker in een order entry positie.
Je kunt een bedrijf niet verplichten om tijdelijke contracten te verlengen. Pech voor de parttimers met tijdelijke contracten. Geluk voor de parttimers met vaste contracten.

Het geval van de werkneemster in haar bevallingsverlof is iets anders. Zij heeft een contract OT. Dat contract blijft gewoon in stand na het zwangerschaps- en bevallingsverlof. Zij kan binnen dat contract het verzoek doen om deeltijd te werken en dan mag de werkgever een zwaarwegend belang verzinnen om dat tegen te gaan.
[...]

Hangt van de organisatie af. Er zijn bedrijven die nauwelijks overwerk betalen, ook niet bij uitvoerende functies. Maar meestal heb je gelijk en betreft dit alleen de hogere functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
PcDealer schreef op zondag 27 februari 2011 @ 10:17:
[...]

[...]

Nou nee, kijk bijvoorbeeld maar eens in de advocatuur en de financiële sector, daar geldt iets dergelijks ook voor starters. Ook in mijn eigen branche, de bouwadviesbranche, is iets dergelijks niet vreemd. Overwerk is part of de deal in mijn geval, behalve als het structureel wordt, dan wordt het tijd voor een nieuwe collega.

Het nadeel van overwerk compenseren is dat dit strategisch gedrag in de hand kan werken, vergelijkbaar met het eerder genoemde uitzwaaiuurtje.

[ Voor 34% gewijzigd door argro op 27-02-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

argro schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:14:
[...]
Nou nee, kijk bijvoorbeeld maar eens in de advocatuur en de financiële sector, daar geldt iets dergelijks ook voor starters.
Maar die staan/zitten vast niet te werken voor € 1800 bruto per maand?

Ik kan niet vinden dat ik slecht wordt betaald, maar overwerk is bij mij niet gratis. Doorgaans is er wel de mogelijkheid om voor een uurtje of wat langer werken elders in de week eerder weg te gaan en dat is wat mij betreft prima.

En trouwens, werkuren, overuren, vergoedingen etc. staat doorgaans allemaal vastgelegd in een CAO dus daar heeft een bedrijf zich aan te houden (mits het bedrijf meedoet aan de CAO natuurlijk).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Bastien schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:24:
[...]
Maar die staan/zitten vast niet te werken voor € 1800 bruto per maand?
Nee, maar het ging er om of iets dergeliijks alleen voor hogere en managementsfuncties zou gelden. Dat is dus, volgens mij althans, niet het geval.

Maar wat mij betreft tot zover dit zijstapje in dit topic over 4x9 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
argro schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:14:
[...]
Nou nee, kijk bijvoorbeeld maar eens in de advocatuur en de financiële sector, daar geldt iets dergelijks ook voor starters. Ook in mijn eigen branche, de bouwadviesbranche, is iets dergelijks niet vreemd. Overwerk is part of de deal in mijn geval, behalve als het structureel wordt, dan wordt het tijd voor een nieuwe collega...
Dat iets gewoonte is wil niet zeggen dat het ook goed is natuurlijk. ;)

Zolang er 'iets' tegenover staat is er eigenlijk niet zo veel aan de hand. Het geeft pas wrijving als er geen 'compensatie' is. Dan krijg je wrijving. En dan gaat het niet alleen over geld, maar ook om flexibiliteit of zelfs imago. Het idee dat je bekend bent als iemand die heel veel uren maakt, is voor sommigen een zeer prettige compensatie ;)
argro schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:28:
...Maar wat mij betreft tot zover dit zijstapje in dit topic over 4x9 werken.
In zoverre toch geen zijstapje dat de gewoontes binnen een organisatie met betrekking tot overwerk ook iets zeggen over hoe er over 4x9 gedacht wordt.

Maar goed, het lijkt erop dat de werkgever van de TS bang is dat de kantjes er van af worden gelopen. Nu ligt het misschien aan het soort werk, maar zo'n motie van wantrouwen, daar zou ik problemen mee hebben. Sowieso wordt ik graag beoordeeld op mijn output en niet op de uren die ik er voor nodig heb en hoe ik die in vul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Roenie schreef op zondag 27 februari 2011 @ 13:00:
[...]
Maar goed, het lijkt erop dat de werkgever van de TS bang is dat de kantjes er van af worden gelopen. Nu ligt het misschien aan het soort werk, maar zo'n motie van wantrouwen, daar zou ik problemen mee hebben. Sowieso wordt ik graag beoordeeld op mijn output en niet op de uren die ik er voor nodig heb en hoe ik die in vul.
Waar lees je dat ? Ik schrijf 2x dat ik denk de werkgever geen zin heeft in de gevolgen omdat als er 1 over is, er meer zullen volgen. Ik heb niet de indruk dat mijn werkgever/manager mij niet vertrouwd > en terecht.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Pinin schreef op zondag 27 februari 2011 @ 20:26:
Waar lees je dat ? Ik schrijf 2x dat ik denk de werkgever geen zin heeft in de gevolgen omdat als er 1 over is, er meer zullen volgen. Ik heb niet de indruk dat mijn werkgever/manager mij niet vertrouwd > en terecht.
Dat lees ik tussen de regels door :) Daarbij komt, als iedereen 4x9 wil werken is het zaak om die vrije dagen te spreiden. Uiteindelijk worden de uren wel gedaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36
Koop ongeveer 180 verlofuren, werk elke dag 9 uur en schrijf 1 dag 4 uur vrij.....
Contractueel werk je gewoon 40 uur, in de praktijk 36.

Als het om boekhouden gaat: schrijf je elke dag 8 uur en de dag dat je vrij bent 4 uur werk en 4 uur verlof.

Ik vind het onzin om mensen niet 4x9 te laten werken. Het feit dat men dan in totaliteit minder werkt klopt, maar je hebt ook minder salaris te betalen. Met die besparing kan je weer een nieuw persoon aannemen. Probleem opgelost.

Het koffie uurtje is natuurlijk grote onzin.
Dat laatste uurtje van de dag, sta ik echt niet meer te springen om een bakkie koffie. Het verlies aan effectieve tijdsbesteding aan werk zit hem niet in het laatste uurtje, maar over het geheel van de werkdag.
(en dan te zwijgen over de mensen die roken....)

Zelf werk ik 36 uur (4x9), contractueel 40 (dus verlofuren kopen) en in praktijk 40+....maargoed, dat laatste is een eigen keus.

[ Voor 31% gewijzigd door Valandil op 27-02-2011 22:47 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Kun je altijd zoveel uren kopen dan? Wellicht dat dit niet bij elke werkgever kan.
Pagina: 1