Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 18:35
Ik ben nu bezig met een HBO Informatica-opleiding, waar ik in mijn tweede jaar beland ben. Omdat ik heel gemotiveerd ben zou ik na mijn HBO-opleiding graag door willen leren aan de universiteit. Het probleem is echter dat ik niet goed weet welke studierichting het best bij mij past.

Ik ben mij momenteel voornamelijk in de breedte aan het verdiepen; oftewel ik ben voornamelijk bezig met beter worden in wat ik doe (programmeren, software architectuur, testen, etc.). Ik zie mijzelf echter niet mijn hele leven als programmeur werken. Ik ben van nature vrij 'dominant' en 'assertief' en heb het in me om de leiding te nemen. Dat is dan ook wat ik graag zou willen doen (uiteraard na eerst gewoon onderaan de ladder begonnen te zijn ;) ). Vandaar dat ik een beetje twijfel over de studie die ik hierna wil gaan doen: dieper in gaan op de stof waar ik nu mee bezig ben (vind ik razendinteressant) of juist meer op de managementkant afstevenen (beter voor mijn toekomstvisie)?

Nu ben ik dus gaan zoeken naar een leuke WO studie die hier bij past. Er zijn echter gigantisch veel opleidingen en ook gigantisch veel universiteiten. Kortom, ik ben lichtelijk het bos kwijt door de hoeveelheid bomen die er voor staan. Wie kan zijn danwel haar visie delen omtrend deze kwestie?

Wat meer gegevens:
- HAVO met NT afgerond (geen economie)
- Nu bezig met HBO Informatica
- Momenteel werkzaam als software developer (C#, Scrum, etc.etc.)

Verwijderd

Is het een idee eerst werkervaring op te doen voor je een dergelijke keuze maakt? Ergens zomaar aan beginnen leidt natuurlijk ook niet tot goede resultaten (al kan het natuurlijk wel hoor).

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 21:57:
Is het een idee eerst werkervaring op te doen voor je een dergelijke keuze maakt? Ergens zomaar aan beginnen leidt natuurlijk ook niet tot goede resultaten (al kan het natuurlijk wel hoor).
Absoluut, maar ik wil na mijn HBO gelijk verder aan een studie om niet uit mijn studieritme te raken. Vandaar dat ik nu al bezig ben met het kiezen van een richting. Ik weet namelijk wel vrij goed wat ik wil qua soort werk.

Verwijderd

Avalaxy schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:41:
Absoluut, maar ik wil na mijn HBO gelijk verder aan een studie om niet uit mijn studieritme te raken. Vandaar dat ik nu al bezig ben met het kiezen van een richting. Ik weet namelijk wel vrij goed wat ik wil qua soort werk.
Persoonlijk heb ik wel ontdekt dat je als je daadwerkelijk aan de slag gaat achter dingen komt waar je nooit aan gedacht had, dus misschien is even werken helemaal niet zo'n slecht idee. Maargoed, als je vrij goed weet wat je wil, is het dan misschien handig dat hier te delen? Dat beperkt de keuze wel aanzienlijk. Voor zover ik kan overzien heb je echter de keuze tussen management en materie bijvoorbeeld nog niet gemaakt.

Vergeet trouwens ook niet dat je later gewoon kunt bijscholen. Ik zou me niet te veel richten op wat goed is voor je toekomst, al is het niet verkeerd om in je achterhoofd te houden. Wat echt goed is voor je toekomst is iets doen wat je leuk vindt en waar je je thuis in voelt. Naast dat je daar gelukkiger in wordt ben je ook alleen goed in dingen die je echt leuk vindt en wordt je er dus meestal ook alleen rijk van als je er plezier in hebt.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Even een zijstraat; dominantie is niet per definitie een goede eigenschap van een leidinggevende. Verder zie ik vaak dat veel mensen leidinggevende willen worden. Op het niveau van teamleider/groepsleider/meewerkend voorman kun je met je huidige studie redelijk vooruit. Wil je wat hoger dan is dat ook niet uitgesloten met deze studie, maar is een bedrijfskundige richting misschien wat handiger, maar niet strict noodzakelijk. Realiseer je wel dat je in een echte managementfunctie meer dan de helft van de tijd met communiceren en mensen bezig bent in plaats van ICT. Dat moet je wel liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Taigu op 25-02-2011 22:49 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou sowieso direct door gaan als je door wilt gaan. Simpelweg omdat het lastig is om terug te gaan naar de studiebanken zonder inkomen nadat je je HBO inkomen gewend bent.

Als je je huidige gebied hardstikke interessant vindt, zou ik gewoon (technische) informatica WO gaan doen, daar kan je vaak ook mee doorstromen naar een leidinggevende richting als dat je ligt.

Verwijderd

Ik heb eerst VWO gedaan, ben met kunstmatige intelligentie begonnen,
helaas door omstandigheden gestopt (ziekte ouders etc), dus toen ben
ik gaan werken. Nu heb ik de draad weer opgepakt, ben ik weer bezig
met een HBO (technische informatica), werk ik ernaast als systeem-
beheerder en zit ik eigenlijk een beetje hetzelfde. Deeltijd is er niet veel
te doen aan WO-opleidingen, graag zou ik IMM willen doen, zie nog wel
even wat het gaat worden :(. Lastig dit soort keuzes! Zou lekker wat van
die meeloopdagen volgen, daar word je écht wel wat wijzer van, geloof me.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:47:
[...]

Persoonlijk heb ik wel ontdekt dat je als je daadwerkelijk aan de slag gaat achter dingen komt waar je nooit aan gedacht had, dus misschien is even werken helemaal niet zo'n slecht idee. Maargoed, als je vrij goed weet wat je wil, is het dan misschien handig dat hier te delen? Dat beperkt de keuze wel aanzienlijk. Voor zover ik kan overzien heb je echter de keuze tussen management en materie bijvoorbeeld nog niet gemaakt.
Mja, deels is dat inderdaad waar omdat ik het programmeren ontzettend interessant vind. Echter zie ik mezelf ook als sociaal persoon en zou ik dus niet mijn hele leven als programmeur willen werken en juist meer de sociale kant binnen de ICT op willen. Daarbij denk ik aan projectmanager of accountmanager.
buddhole schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:48:
Even een zijstraat; dominantie is niet per definitie een goede eigenschap van een leidinggevende. Verder zie ik vaak dat veel mensen leidinggevende willen worden. Op het niveau van teamleider/groepsleider/meewerkend voorman kun je met je huidige studie redelijk vooruit. Wil je wat hoger dan is dat ook niet uitgesloten met deze studie, maar is een bedrijfskundige richting misschien wat handiger, maar niet strict noodzakelijk. Realiseer je wel dat je in een echte managementfunctie meer dan de helft van de tijd met communiceren en mensen bezig bent in plaats van ICT. Dat moet je wel liggen.
Dat is inderdaad ook exact mijn probleem. Ik ben niet zozeer heel dominant, maar ik denk wel dat een leidinggevende functie op de lange termijn beter bij mij zou passen dan een functie als programmeur. Daar hoort ook het communiceren bij. Nu heb ik dus de keus: wil ik mij verder verdiepen in wat ik doe of wil ik alvast een soort aansluiting zoeken bij wat ik op de lange termijn wil? Uiteraard kan ik nog projectmanager worden als ik mij nu ga richten op WO informatica, maar het zal waarschijnlijk moeilijk worden dan wanneer ik iets als Bedrijfskunde ga studeren.
furby-killer schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:58:
Als je je huidige gebied hardstikke interessant vindt, zou ik gewoon (technische) informatica WO gaan doen, daar kan je vaak ook mee doorstromen naar een leidinggevende richting als dat je ligt.
Weet je zeker dat het niet makkelijker is om iets anders te kiezen...? Dat is namelijk het dilemma waar ik voor sta.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Ratborg, het forum is prima zelf in staat om aan het einde van een regel verder te gaan op een nieuwe regel.
Weet je zeker dat het niet makkelijker is om iets anders te kiezen...? Dat is namelijk het dilemma waar ik voor sta.
Zeker weten uiteraard niet. Maar wat mij altijd verteld is kan je prima met een beta universitaire opleiding doorstromen naar een leidinggevende positie, zal je wel waarschijnlijk een beetje redelijk in je vakgebied moeten zijn. Moet toegeven dat ik zelf nog geen ervaring heb.
Sowieso is WO informatica ook al niet gericht erop om je de rest van je leven te laten programmeren.

Maar of het makkelijker is om iets anders te kiezen, ondanks dat ik niet onder de indruk ben van de moeilijkheidsgraad van bestuurskunde studies, heb je al gekeken wanneer je kan instromen? Sterker nog, of je uberhaupt kan instromen met jouw voor-opleiding.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zitten die hogescholen tegenwoordig niet vol met studiebegeleiders (nieuwe leren ftw)? Daar kun je toch vast wel bij aankloppen voor een goed gesprek en wat advies?

Verwijderd

Edmin schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 10:45:
Zitten die hogescholen tegenwoordig niet vol met studiebegeleiders (nieuwe leren ftw)? Daar kun je toch vast wel bij aankloppen voor een goed gesprek en wat advies?
Denk dat men 'al doende' leert, daarom is het een beetje een geluk bij een
ongeluk dat ik nu werk en WEL weet wat ik wil (qua toekomst), ik wil enkel
weten welke opleiding daar het best bij past, alleen is dat ook niet zo'n makkie.

• Avalaxy
furby-killer schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 10:40:

Maar of het makkelijker is om iets anders te kiezen, ondanks dat ik niet onder de indruk ben van de moeilijkheidsgraad van bestuurskunde studies, heb je al gekeken wanneer je kan instromen? Sterker nog, of je uberhaupt kan instromen met jouw voor-opleiding.
Sommige dingen kunnen inderdaad niet. Maar bedrijfskundige informatica zou prima moeten kunnen lijkt me. Maar er zijn zo vreselijk veel opleidingen...
Edmin schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 10:45:
Dat is wel een goed idee. Echter hebben die verder ook geen praktijkervaring hiermee, dus ik vraag me af in hoeverre hun advies nauwkeurig kan zijn.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik kan me anders niet voorstellen dat je situatie uniek is. Hoe dan ook heb je iig iemand om je idee aan te spiegelen. Reflexie kan je al een hoop op weg helpen.

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik zou inderdaad eens gaan praten met je SLB'er (studieloopbaanbegeleider) of iets in die trend. Zij kunnen je vertellen welke studies er goed aansluiten op je huidige opleiding. Zij kunnen je waarschijnlijk ook in contact brengen met studenten die dezelfde opleiding hebben gedaan en nu WO doen. Er zijn zitten vast wel mensen bij die wat over hun WO studie willen vertellen en hoe het op hun HBO opleiding aansluit.

Verwijderd

furby-killer schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:58:
Ik zou sowieso direct door gaan als je door wilt gaan. Simpelweg omdat het lastig is om terug te gaan naar de studiebanken zonder inkomen nadat je je HBO inkomen gewend bent.

Ik denk het ook, volgens mij is het nu als starter slimmer om überhaupt die hogere positie te kunnen bereiken door ervoor te zorgen dat je kennis van jouw vakgebied hebt, uiteindelijk zal je die kennis ook nodig hebben om een goede leidinggevende te kunnen zijn verwacht ik. Dan heb je ook (technisch) overzicht en kun je beter sturen en ik denk dat je meer gezag zult krijgen als mensen een idee hebben dat je weet waar je het over hebt (?). Die managementtechnieken komen dan vanzelf, en daar zijn ook genoeg cursussen voor lijkt me.

Ik heb overigens ook nog geen ervaring maar heb zelf een technische WO master gedaan na HBO. Ik denk ook dat het waarschijnlijk slim is om meteen door te gaan nu je nog in die leerfase zit, ik begin nu bij mezelf te merken dat ik zin krijg om te gaan werken en als je dan nog de keuze moet maken om te beginnen aan een studie..

• Avalaxy
Ik zal eens goed gaan informeren welke (technische) informaticastudies er zijn op WO niveau en welke vakken ze behandelen. Ik krijg nu op het HBO ook het e.e.a. over projectmanagement, dus wellicht dat ze dat daar ook doen.

Verwijderd

Avalaxy schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 21:55:
Ik ben nu bezig met een HBO Informatica-opleiding, waar ik in mijn tweede jaar beland ben. Omdat ik heel gemotiveerd ben zou ik na mijn HBO-opleiding graag door willen leren aan de universiteit. Het probleem is echter dat ik niet goed weet welke studierichting het best bij mij past.

[..]
opleidingen en ook gigantisch veel universiteiten. Kortom, ik ben lichtelijk het bos kwijt door de hoeveelheid bomen die er voor staan. Wie kan zijn danwel haar visie delen omtrend deze kwestie?
[..]
Ik heb exact dezelfde situatie gehad na een Informatica studie afgerond te hebben. Je kunt ervoor kiezen om een technische WO vervolgopleiding te gaan doen. Maar naar mijn visie leg je je dan teveel vast in een bepaalde richting.
Ik vind dat iemand na een HBO informatica studie gevolgd te hebben al vrij veel IT kennis heeft.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je de behoefte hebt om ook meer met de business (management) kant bezig te houden. Ik had dat ook, vanwege dat ik me meer op het snijvlak van business en IT wilde gaan begeven.
Mijn conclusie was dat een bedrijfskundige master daar het beste bij past. Je kunt er daarna ook nog alle kanten mee op. Nooit spijt gehad van mijn keuze. Ga maar eens kijken op wat vacature sites: iemand die zowel de IT kant als de business kant begrijpt is veelgevraagd.

Je hebt nog even, maar succes alvast met je keuze.

• Avalaxy
Dankjewel voor je post :) Ik ga na de vakantie even informeren op school.
Pagina: 1