Werkt een DOS programmatje nog onder Windows7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120031

Topicstarter
Ik heb nog een oud DOS programmatje (29Kb) dat een pincode versleutelde in een matrix en wat je met een wachtwoord kon uitlezen (visueel dus), het heet pincode.exe. Nu heb ik dat nog eens nodig, want een moderne Windows versie schijnt niet te bestaan.
Het programma start wel onder DOS op, maar als er output (een soort tekstbestandje) komt, valt DOS uit en een tekstbestandje kan ik niet vinden - is waarschijnlijk niet aangemaakt?
Met Windows Powershell kan ik niet uit de voeten - gesteld dat dit hiervoor geschikt is. Zo kan ik bv. niet in de windows directories van directory wisselen, kennelijk omdat de namen niet kloppen(spaties) of te lang zijn?
Ik heb heel vroeger wel wat met DOS gewerkt, maar het meeste is weggezonken :-(
Is er nog een relatief eenvoudige manier om dit op te lossen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
DOSBox? DOS in virtual machine?

[ Voor 99% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dos programma's sluiten automatisch na beëindiging.
Start een command line venster op ofwel door in startscherm cmd in te tikken ofwel via start/programma's/ bureau accecoires/opdrachtprompt
Zet je programma van te voren in een eenvoudige map, bijvoorbeeld c:\dos
Tik in je 'dos' scherm cd \dos in en druk op enter
Tik de naam van je programma en druk op enter.

De oplossing via DOS box zou misschien ook werken, maar is voor dit doel overkill, omdat daarin een echte DOS machine inclusief hardware wordt ge-emuleerd, meer bedoeld voor oude games uit die tijd.

edit:
Ik heb iets gevonden wat er op lijkt, maar het programmaatje is niet meer te downloaden.
link

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 25-02-2011 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379085

kijk eens of je output te vinden is op %USERPROFILE%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120031

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties!
De suggesties van Henk waren net wat ik nodig had, het is gelukt!
Ik zal ook toch nog even voor de aardigheid in dat userprofile kijken, als ik het vinden kan ;-)
Prettig weekend verder!

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Anoniem: 120031 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 19:14:
(...)Zo kan ik bv. niet in de windows directories van directory wisselen, kennelijk omdat de namen niet kloppen(spaties) of te lang zijn?(...)
Pro info: DOS zat nog vast aan het 8.3 formaat. Een programma dat in die tijd gemaakt is kan niet met lange namen overweg, maar er is wel een workaround: de moderne namen hebben immers allemaal een achterliggende 8.3-naam. Die kan je zelf gemakkelijk raden: je neemt de eerste 6 karakters zonder rekening te houden met de spaties en je voegt "~1" toe. Als er meerdere bestandsnamen of mapnamen zijn met dezelfde 6 eerste karakters dan wordt het ~1, ~2, ~3,... naargelang de alfabetische volgorde.

Voorbeeld:
"Program Files" -> PROGRA~1
"Deze Map Daar" -> DEZEMA~1
"Deze Map Hier" -> DEZEMA~2

Het commando om de korte namen te zien is overigens dir /x. Opgelet: dit werkt enkel op een command prompt en niet in powershell. In PoSh werkt dir wel omdat het een alias is voor Get-ChildItem, maar de switches (/x /a /...) werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Je kunt lange bestandsnamen ook in quotes (" ") sluiten om dubbelzinnigheid met spaties te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:15
Het simpelste is dan om de tab auto-complete optie te gebruiken (type eerste paar letters van de map / bestand in en druk op tab).

Om het misschien iets simpeler te maken kun je ook een klein bat-bestand maken (ik weet niet of je het programma ook input moet geven). Het simpelste zou dit zijn:

- Maak een tekstbestand aan
- Zet daarin deze 2 zinnen:
pincode.exe > result.txt
notepad.exe result.txt

- Sla de text op
- Verander de extensie van het bestand van ".txt" in ".bat"

(Als het programma in een map zit en je het bat bestand op je desktop hebt zul je ook het path moeten opgeven).

Edit: Als het programma ook nog input nodig heeft kan het volgende batch programmatje worden gebruikt:

@echo off
set pin=
set /p pin=PINCODE:
pincode.exe %pin% > result.txt
notepad.exe result.txt

[ Voor 14% gewijzigd door Max Hunt op 27-02-2011 00:53 ]

Pagina: 1