Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij heeft vorige week een nieuw moederbord en een nieuwe processor gekocht. Omdat ik al veel computers in elkaar heb gezet en hij er geen verstand van heeft zou ik m voor hem in elkaar zetten.

Toen ik hem in elkaar had gezet kreeg ik geen beeld waarna hij weer uitviel, weer opstarte, weer uitviel enz.

Daarna ben ik alles gaan testen, alleen mobo + cpu levert 3 korte piepjes, pauze weer 3 piepjes op en hij valt niet uit.

Met geheugen 3 korte piepjes, nog een piepje en hij valt uit.

Videokaart erbij, geen piepjes, maar wel uitvallen.

Videokaart en geheugen heb ik getest in mijn eigen computer en ze werken gewoon.

Het gaat hier dus om:

Asrock P45DE
Intel Pentium E6700
Buffalo 2 gb 800mhz geheugen
ATI Radeon HD 4850 512MB
OCZ Fatal1ty 550W

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, anders word het terug naar alternate.

Alvast bedankt,

Mvg, Bram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb even specs gechecked en wat op internet rondgekeken en kwam toen het volgende tegen :

http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm#

Volgens dit schema is er dus iets aan de hand met je geheugen. Download even memtest, brand het op cd en start dan op van deze cd. Als er echt iets met het geheugen aan de hand is, dan zal je snel errors krijgen.
Mocht dat niet zo zijn, laat MemTest dan minstens 8 uur draaien. Test de beide Dimm's wel even apart.
Dan eigenlijk de eerste vraag die ik stel als het om het geheugen gaat. Staat het geheugen op de QVL ja of nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee geheugen staat niet op de QVL maar mijn geheugen uit mijn eigen pc wel en daarmee werkte het ook niet.

Lijkt me daarom ook niet veel nut om memtest te draaien op het geheugen omdat mijn eigen geheugen dat zeker weten goed is ook niet werkte met dit moederbord.

Mvg, Bram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 18:23
Je reddenatie is correct, maar elk moederbord reageert anders met elk geheugen. Zo werkte het OCZ LV geheugen wel in het moederbord van mijn vriend, maar niet die van mij, uitwisselen gaf geen effect. Dus doe het toch even.
En dat hij zonder geheugen 3 piepjes geeft, is niet zo raar... 3 piepjes is fout in de eerste 64kb van geheugen... als er geen geheugen is, klopt dat wel.

[ Voor 25% gewijzigd door naarden 4ever op 25-02-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal anders vannacht memtest wel even laten draaien, enigste pc waar ik dat geheugen in kan stoppen is deze, heb voor de rest niks met ddr2. En het moederbord waar het om gaat is natuurlijk geen optie.

Maar wat zou verder het probleem kunnen zijn? Want ik blijf er persoonlijk bij dat het geheugen waarschijnlijk niet de oorzaak is.

Mvg, Bram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt 3 korte piepjes, het aangeleverde linkje verteld je dat dat met het geheugen te maken heeft, maar volgens jou is het toch niet zo. Waarom vraag je eigenlijk hulp, als je de aangeboden hulp toch afschiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:19:
Videokaart erbij, geen piepjes, maar wel uitvallen.
Waarom heb ik die piepjes dan niet meer als hij helemaal in elkaar staat? En ik zeg niet dat ik de hulp afsla, ik zeg alleen dat ik het pas vannacht test omdat dat alleen in deze pc kan en ik dan nu gaan pc meer heb dus ik vraag gewoon of iemand anders toevallig nog andere ideeën heeft?

Mvg, Bram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zeg je in je reactie van 18:04. Daarnaast dien je het geheugen natuurlijk wel te testen in het mobo waar het problemen oplevert, of klinkt dat onlogisch voor jou?
Waarom je de piepjes niet meer hebt als de videokaart er in zit, is mij ook niet duidelijk. Maar het lijstje met beepcode's is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar daarna zei ik toch iets anders, waarna jij weer reageerde? Laat maar zitten oke ;)

Het moederbord dat problemen geeft, geeft geen beeld, en valt steeds naar 10 seconden uit zoals is te lezen in de eerste post, hoe moet ik daar dan memtest mee doen volgens jou?

Mvg, Bram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt inderdaad een probleem. Maar ik kan je met 99% zekerheid zeggen dat als je het geheugen op je eigen mobo test, je geen fouten krijgt. Vervolgens zal je de opmerking plaatsen "zie je wel, geheugen is goed" en ben je eigenlijk geen stap verder. Lijkt me toch verstandig om er eens ander geheugen in te prikken. Kan je geen geheugen lenen van een kennis/vriend/familielid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denk alsjeblieft niet dat ik zo'n eigenwijs bent die iedereens hulp afslaat, dat is absoluut niet zo.

Ik ben er alleen haast zeker van dat het geheugen niet het probleem is. Ik denk persoonlijk ook aan een kapot mobo, mede door het ontbreken van een zegel op de doos van het mobo, en de hoeveelheid kromme connectors overal op het moederbord, die ik wel netjes recht heb gebogen maar toch. Ik denk dat ze gewoon een kapot mobo hebben proberen te verkopen en ik ben benieuwd of ik een nieuwe krijg als we teruggaan.

Inderdaad memtest op mijn eigen mobo gaf geen fouten met mijn eigen geheugen, dat heb ik net getest.

En dat geheugen had ik ook geprobeerd in het probleem mobo. En het werkte niet. En dat geheugen stond wel op de QVL.

Dus ik weet 't nou eigenlijk ook niet meer.

Mvg, Bram.

Edit: of bedoelen jullie dat mijn geheugen misschien op dat moederbord niet werkt maar ander geheugen misschien wel? Want volgens de lijst zou het wel gewoon moeten werken?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:09

Quad

Doof

Hoeft niet persé wat mis te zijn met het geheugen hoor.
Natuurlijk, memtest op je eigen PC is ervoor om het te kunnen uitsluiten, snap je?
Want dan kun je verder kijken.
Wat gebeurt er als je 1 slot gebruikt
Moederbord heeft zo te zien 4 sloten, dus je zou kunnen proberen om met 1 dimmetje alle 4 de sloten na te gaan.

Wat ook kan zijn is dat je het in de verkeerde sloten hebt gestoken, dat je het in slot 1B en 2B hebt zitten ipv 0A en 0B.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 00:06:
Denk alsjeblieft niet dat ik zo'n eigenwijs bent die iedereens hulp afslaat, dat is absoluut niet zo.

Ik ben er alleen haast zeker van dat het geheugen niet het probleem is. Ik denk persoonlijk ook aan een kapot mobo, mede door het ontbreken van een zegel op de doos van het mobo, en de hoeveelheid kromme connectors overal op het moederbord, die ik wel netjes recht heb gebogen maar toch. Ik denk dat ze gewoon een kapot mobo hebben proberen te verkopen en ik ben benieuwd of ik een nieuwe krijg als we teruggaan.

Inderdaad memtest op mijn eigen mobo gaf geen fouten met mijn eigen geheugen, dat heb ik net getest.

En dat geheugen had ik ook geprobeerd in het probleem mobo. En het werkte niet. En dat geheugen stond wel op de QVL.

Dus ik weet 't nou eigenlijk ook niet meer.

Mvg, Bram.

Edit: of bedoelen jullie dat mijn geheugen misschien op dat moederbord niet werkt maar ander geheugen misschien wel? Want volgens de lijst zou het wel gewoon moeten werken?
Je geeft nu een hoop info die je eerder niet hebt gegeven. Als ik hier een doos binnenkrijg met verbroken zegel, gaat het gelijk RMA, dan test ik verder niet eens en ga ik zeker geen pinnetjes recht buigen.
Of je nu nog RMA kan claimen, daar ben ik niet zeker van. Ze kunnen nu zeggen dat je het zelf hebt gedaan. Accepteer nooit!! een mobodoos die al open is geweest, dat is gewoon geen zuivere koffie, tenzij je zelf hebt gevraagd om bijvoorbeeld het bios voor je te flashen. Zelfde geldt eigenlijk voor alle hardware.
Aan de omschrijving die je nu geeft, kunnen we er wel bijna zeker van zijn dat het niet aan het geheugen ligt, lees wel > bijna zeker. Je kan het nog proberen met ander geheugen, maar geef je weinig kans dat het gaat werken. Zoals Quad zegt, check even of je het in de goede sloten geprikt hebt en probeer het eens met een enkel Dimmetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al geprobeerd, zelfs nog elk slot 1 voor 1.

Dat ik ander geheugen geprobeerd heb had ik wel gezegd hoor, misschien niet zo duidelijk? Memtest heb ik pas net gedaan en de mogelijke slechte levering van het mobo denk ik net pas aan eigenlijk.

Ik zou bijna denken dat ik een 2de hands mobo heb gekregen ofzo?
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 18:04:
Nee geheugen staat niet op de QVL maar mijn geheugen uit mijn eigen pc wel en daarmee werkte het ook niet.

Lijkt me daarom ook niet veel nut om memtest te draaien op het geheugen omdat mijn eigen geheugen dat zeker weten goed is ook niet werkte met dit moederbord.

Mvg, Bram.
Nouja, moederbord is niet via de post gekomen, vriend is het zelf wezen kopen bij de alternate en heeft 't gelijk bij mij gebracht, maar hij heeft het in ieder geval niet open gemaakt. Dus ik weet niet hoe het dan met RMA zit, aangezien hij dat zelf had kunnen zien toen hij het kreeg natuurlijk. Maar ik weet nou echt niet meer waar het nou aan zou kunnen liggen behalve mobo of processor, of zou het misschien mogelijk zijn dat zijn voeding zijn mobo en processor gesloopt heeft? Heb de processor net op m'n eigen pc getest maar dat leverde zwart beeld op. Maar dat kan misschien ook komen omdat ik de bios niet kon resetten omdat ik daar niet bij kan omdat ik dan al m'n harde schijven eruit moet schroeven om er bij te komen en dat is in mijn overvolle kast nogal veel werk. Maar bij z'n vorige moederbord waren ook zijn moederbord en processor kapot dus ik zit nou eigenlijk te denken dat de voeding het gesloopt heeft op een of andere manier. Maar in het boekje van het mobo staat dat het mobo geen storingen mag veroorzaken en alle storingen moet kunnen hebben, dus hoe zou dat dan met garantie zitten?

Mvg, Bram.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan hoop ik dat hij het de volgende keer controleert. Of het nou in een winkel is of via de post komt, alles moet gewoon gesloten zijn, anders accepteer ik het niet. Je vriend kan proberen RMA aan te vragen, maar Alternate kennende, zit je vriend gewoon met de gebakken peren. Kleine kans dat ze het terugnemen. Je kan nu verder gaan zitten gissen naar wat het kan zijn, maar daar kom je niet verder mee. Gezien de staat van het mobo, zou ik daar als eerste de oorzaak zoeken. Pas als er een ander mobo komt, kan je verder gaan met onderzoeken. Het is natuurlijk mogelijk dat de voeding er mee te maken heeft. Enige wat je kan doen is de voltage's doormeten met een multimeter en kijken of er een fluctuatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ik krijg opeens een idee...

Kun je twee foto's maken, 1 van de hele DIMM, en 1 van de sticker, duidelijk genoeg om te lezen, want ik heb een vermoeden dat het gewoon incompatibiliteit is...
Mocht je het zat zijn, kun je het ook nog eventueel opsturen naar mij en dan bekijk ik het voor je, ik heb namelijk 100% zeker werkende en compatibele hardware liggen die ik erop kan proberen. Ik woon alleen wel een stuk uit de buurt.

[ Voor 38% gewijzigd door naarden 4ever op 26-02-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.alternate.nl/h...eugen&l2=DDR2&l3=DDR2-800

Dit is het geheugen van die vriend, wat er bij staat klopt precies met wat op de sticker staat.

http://www.alternate.nl/h...eugen&l2=DDR2&l3=DDR2-667

En dit is mijn geheugen, klopt ook met de sticker, en deze staat ook in de QVL.

Als je nog denkt foto's nodig te hebben moet je 't maar even zeggen.

Mvg, Bram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Hmm... en je kunt dus ook niet in de BIOS komen...

duw even van het setje kingston 1 dimm er in en doe even een jumper CMOS reset. Wat je moet doen, is het kleine schuifje welke net onder de batterij zit (tussen de batterij en de PCI slot) even omzetten voor 3 seconden. De belangrijkste dingen zouden nu gereset zijn. Want aangezien het gewoon moet werken, gok ik erop dat er gewoon oude overklok timings op het geheugen staan waardoor deze niet meer werken. Incompatibiliteit zal het ook niet zijn gok ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
http://www.asrock.com/mb/memory/P45DE.pdf

Van dat buffalo geheugen zou ik voorlopig maar even niet van uit gaan, dat kingston zou echter moeten werken. Duw 1 kingston reepje erin en kijk eens wat er gebeurd. Anders is er toch iets met het moederbord. Kijk even voor bolle / lekkende condensators, dan kun je meteen terug. Ze zijn te herkennen aan een prutje bovenop een condensator of ze staan, zoals het zichzelf al verklaard, bol. Kortom, de bovenkant poft er bijna vanaf bij het hevigste voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met een reepje kingston heb ik al geprobeerd in combinatie met een cmos reset en dat had ook geen effect.

Moederbord ziet er overal nog prima uit heb ik verder al helemaal nagekeken en behalve een paar kromme pinnetjes van usb poorten en audio zag alles er nog goed uit. Ik vind het jammer dat ik die processor nergens kan testen want dan zou ik die ook uit kunnen sluiten.

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval, mvg, Bram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:09

Quad

Doof

Kun je niet terug met het moederbord en processor bij het bedrijf waar je neef het gekocht heeft?
Daar kunnen zij het in elk geval voor je testen..

Was het misschien niet handiger geweest om het aan te melden als een DOA bij dat bedrijf?

[ Voor 18% gewijzigd door Quad op 28-02-2011 23:57 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1