Kan je een kopie van een HDD gebruiken in je laptop?

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven. Zal ook wel op de verkeerde termen gezocht hebben.
Momenteel is mijn HDD kapot. Ik verwacht snel een nieuwe te ontvangen. Dit is echter wel vervelend, vandaar dat ik me zit te bedenken of ik nu al precies zo'n zelfde HDD kan kopen (kost iets van 50,- of zo dus dat is het geld niet) die kan installeren, mijn back-ups terug zetten etc... Als ik dan de 2e HDD ontvang, kan ik daar dan alles naar toe kopiëren, zodat ik die 2e HDD als fall-back kan gebruiken?

Dan staat daar alles op geïnstalleerd en geconfigureerd en dan hoef ik alleen nog maar de back-up van mijn nieuwere documenten, e-mail, foto's etc... op die schijf te zetten en kan ik gewoon verder werken op de laptop.

Nu zit ik allemaal maar te klooien met een externe HDD, USB-sticks etc...

Dus een soort van reserve HDD voor als er weer eens iets mis gaat zeg maar?
Kan dat door middel van een kopie van de ene schijf naar de andere te maken? (of op een andere manier wellicht?)

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ja, klonen noem je dat. Als ik het goed begrijp is harde schijf A nu kapot. Je krijgt schijf 1 binnen en schijf 2 moet nog komen. Schijf 1 wordt dan standaard je harde schijf, en schijf 2 wil je dan als back-up gebruiken zodat je in ieder geval kunt werken.

Wat ik mij kan bedenken is DD of DCFLDD, daarmee kun je een kloon maken (bit for bit copy) van bron [A] naar bron [B]. Dit werkt op linux (BackTrack heeft het geïntegreerd).

Je moet echter wel beide schijven aan kunnen sluiten tegelijk, of een grote storage hebben waar je het heen kan schrijven. Als je het echt moeilijk wilt maken kun je met DD en Netcat ook over het netwerk versturen, of zelfs SSL als je wilt.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-02 14:10
Dat kan op verschillende manieren, via image, via direct copy, via sync-software ... als je op deze termen zoekt in google zal je al een hoop resultaten vinden die je kunnen helpen

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
OK thx!
Ik gebruik overigens Win7 Ultimate (geen Linux dus).
DD en DCFLDD dat zijn programma's die ik daarvoor kan gebruiken? (volgens mij is dat meer op Linux gericht leert Google mij?)

Direct copy is dus gewoon 2e disk aansluiten via USB to SATA kabel en daar simpelweg alles naartoe kopiëren?
(vast niet het snelst, wel lekker simpel en failproof volgens mij).

Verwijderd

Iets dergelijks ben ik ook van plan. Aangezien ik binnenkort een 2e schijf in mijn laptop heb zitten leek het mij bizar handig om de 1e te clonen naar de 2e schijf, liefst elke week.

Main hdd (=SSD) crasht/virus/"oeps"? geen probleem, andere boot volgorde kiezen er verder gaan waar je vorige wek was gebleven.

Dat is de theorie, nu nog de praktijk.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

DD en DCFLDD (DCFLDD is verbeterde versie door amerikaanse defencie) zijn linuxtools inderdaad. Backtrack (livecd) kun je gebruiken. De command is niet zo moeilijk

dd if=[bron] of=[bestemming conv=notrunc,noerror,sync

voorbeeld:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=notrunc,noerror,sync

en daar zitten geen spellingsfouten in, precies die code.
Dat is de snelste ne betrouwbaarste manier. als je naderhand wil controleren of de data op de schijven identiek is kun je dat doen met md5sum

All-Round nerd | iRacing Profiel

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
De backup tool in Win7 is een hele verbetering t.o.v. vorige versies.

2e schijf extern aansluiten bij backup opties kiezen voor systeem image (evt andere partities moet je dan handmatig toevoegen).

Mocht het weer fout gaan,opstarten van dvd, kiezen voor reparatie, dan systeem image terugplaatsen.
(met een paar trucjes is het met Ultimate zelfs mogelijk om vanaf je backup te starten).
Pagina: 1