Ik ben op zoek naar een voeding die van 12V naar 9V gaat. Hij moet stromen van 2 microA tot 300 mA aankunnen. Nou heb ik deze: http://www.circuitsonline...n/mini-lm317-voeding.html gevonden maar heb dus geen idee of deze vrij stabiel blijft in het bereik waarin ik hem nodig heb. Heeft iemand enige ervaring met deze voeding? Ik ben een beetje roestig op dat gebied.
Welkom op T.net, een topic als dit past beter in de Electronica afdeling.
Over je vraag: niet meteen de zuinigste, maar wel een prima oplossing. Alternatief is: http://www.circuitsonline...edingen/78xx-voeding.html waarbij je T1 en BR1 weg kunt laten.
Over je vraag: niet meteen de zuinigste, maar wel een prima oplossing. Alternatief is: http://www.circuitsonline...edingen/78xx-voeding.html waarbij je T1 en BR1 weg kunt laten.
7809 anders een idee, nog makkelijker dan een LM317
.
En een LM317 is heel eenvoudig en stabiel.
En een LM317 is heel eenvoudig en stabiel.
Verwijderd
Waarom haal je gewoon niet een adapter bij bijvoorbeeld de kijkshop. Deze kun je instellen in verschillende stappen van 1,5 v tot 12 v. Ook kan je vaak de polariteit omdraaien. Heb zo'n ding jarenlang gebruikt voor mijn keyboard. Ze kosten niet veel en zijn stabiel.
Groot en overmatig complex? En je bent tweaker.
Verwijderd
Omdat die dingen bij een (relatief) lage belasting vaak een te hoge spanning uitsturen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:59:
Waarom haal je gewoon niet een adapter bij bijvoorbeeld de kijkshop. Deze kun je instellen in verschillende stappen van 1,5 v tot 12 v. Ook kan je vaak de polariteit omdraaien. Heb zo'n ding jarenlang gebruikt voor mijn keyboard. Ze kosten niet veel en zijn stabiel.
Verwijderd
Of ik een tweaker ben of niet, heeft daar niets mee te maken. Het is gewoon een tip, niets meer en niets minder.Boudewijn schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:23:
Groot en overmatig complex? En je bent tweaker.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2011 12:30 ]
Ja maar waarom zou je dan nog wat zelfbouwen qua PCs? Je kunt ze ook gewoon kopen.
Idem voor modding en electronica.
Idem voor modding en electronica.
Verwijderd
Omdat je dus iemand een simpele oplossing aanraadt, moet dat gelijk maar over de hele linie gelden. Als we het over kortzichtigheid hebben, dan is dit een goed voorbeeld. Daarnaast is niet iederen zo goed als jou met electronica.
Verplaatst naar Elektronica
Die gestabiliseerde voedingen blijven ook stabiel bij zwaardere belastingen. Maar zo'n 7809 is inderdaad heel erg simpel zelf te gebruiken en goedkoop. Misschien nog een klein koelblikje erop monteren, bij 300 mA kan ie nog wel eens warm worden.
Verwijderd
Voor stromen die zo klein zijn, is een 7809 heel geschikt.
Aansluitschema:

Als je 300mA hieruit wil trekken, kan je best een kleine koelplaat monteren omdat je tohc 0,9watt gaat disiperen
Aansluitschema:

Als je 300mA hieruit wil trekken, kan je best een kleine koelplaat monteren omdat je tohc 0,9watt gaat disiperen
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 19:42 . Reden: typo ]
Pagina: 1