Heeft iemand al ervaring met Solcon via de kabel in Harderwijk?
Dat is wel een heel magere topicstart 
Ik heb zelf nog geen ervaring, maar heb het al wel aangevraagd. Volgens mij contacten bij de CAI loopt de uitrol goed. Een vriend van me heeft het en haalt (na wat gebel met Solcon) netjes zijn 20Mbit snelheden..
Ik hoorde wel dat je maar héél weinig mag instellen aan het modem. Zelfs het instellen van een eigen interne ip-reeks moet via Solcon
Ik heb zelf nog geen ervaring, maar heb het al wel aangevraagd. Volgens mij contacten bij de CAI loopt de uitrol goed. Een vriend van me heeft het en haalt (na wat gebel met Solcon) netjes zijn 20Mbit snelheden..
Ik hoorde wel dat je maar héél weinig mag instellen aan het modem. Zelfs het instellen van een eigen interne ip-reeks moet via Solcon
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen in het algemeen.
Hoe gaat de installatie (naar tevredenheid of niet)?
Wordt de beloofde snelheid gehaald?
Ik den kdat de snelheid nu nog wel mee zal vallen overigens. Ik ben meer benieuwd hoe die gaat uitpakken over een paar maanden als meer mensen overgestpat zijn. Want de overboeking is met 1:100 behoorlijk hoog volgens mij.
Dat je in het modem weinig kunt klopt. Maar volgens mij kun je wel via support een admin wachtwoord aanvragen waarmee je meer kunt, maar dan vervalt garantie/support, net zoals bij het gebruik van een andere router. Hoewel je dat weer kunt oplossen met een reset naar fabrieksinstellingen.
Ik ben toch al geen fan van Thomson, en wil ook zelf mijn IP range in kunnen stellen. Daarbij ben ik routers gewend die flexibeler zijn met het openzetten van poorten (zal zijn dat ik die manier meer gewend ben) en die wat functies hebben die ik bij Thomson mis.
Ik den kdat de snelheid nu nog wel mee zal vallen overigens. Ik ben meer benieuwd hoe die gaat uitpakken over een paar maanden als meer mensen overgestpat zijn. Want de overboeking is met 1:100 behoorlijk hoog volgens mij.
Dat je in het modem weinig kunt klopt. Maar volgens mij kun je wel via support een admin wachtwoord aanvragen waarmee je meer kunt, maar dan vervalt garantie/support, net zoals bij het gebruik van een andere router. Hoewel je dat weer kunt oplossen met een reset naar fabrieksinstellingen.
Ik ben toch al geen fan van Thomson, en wil ook zelf mijn IP range in kunnen stellen. Daarbij ben ik routers gewend die flexibeler zijn met het openzetten van poorten (zal zijn dat ik die manier meer gewend ben) en die wat functies hebben die ik bij Thomson mis.
Wij hebben sinds woensdag de aansluiting via Solcon, het abbo van 50Mb down.
Volgens mijn vriend verliep de installatie van het geheel vlot.
Telefoon was ook gelijk geregeld.
Via wifi op onze laptops halen wij bij de UPC speedtest tot nu toe minimaal 40Mb en zelfs regelmatig boven de 50Mb.
Verder kunnen we er nog niet zoveel over zeggen, want buiten internetten, downloaden en speedtest checken hebben we er verder nog niet echt wat mee gedaan.
Volgens mijn vriend verliep de installatie van het geheel vlot.
Telefoon was ook gelijk geregeld.
Via wifi op onze laptops halen wij bij de UPC speedtest tot nu toe minimaal 40Mb en zelfs regelmatig boven de 50Mb.
Verder kunnen we er nog niet zoveel over zeggen, want buiten internetten, downloaden en speedtest checken hebben we er verder nog niet echt wat mee gedaan.
Overboeking van 1:100 klinkt hoog, maar in de praktijk heb je er weinig last van. Er wordt gebruik gemaakt van Docsis3, dus meerdere downstream en upstream kanalen. Itt tot het oudere docsis2 wat maar 1 kanaal kan gebruiken (zoals de lichtere caiway pakketten) heb je bij docsis3 dus al minder last van bandbreedte issues op de betreffende kanalen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 09:59:
Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen in het algemeen.
Doordat er (veel) meer kanalen en het netwerk wat verder gesplits is in wijken zul je veel minder performanceproblemen hebben zoals Caiway nu heeft in een aantal wijken.
Installatie regelt Schuuring voor je, die komen je modem aansluiten. Over het algemeen gaat dit goed, maar omdat het nog vrij nieuw is loopt de provisioning van de modems nog niet in alle gevallen helemaal vlekkeloos, maar goed, dat is natuurlijk een kwestie van tijd.
Echte praktijkervaringen kun je nu nog niet over oordelen, dat merk je pas als er grotere aantallen klanten tegelijk online komen. Op dit moment is de performance goed.
Of Solcon ook een eigen router toestaat weet ik niet. Als je de diverse glasvezeltopics volgt zie je dat er vaak gebruik gemaakt wordt van PPPoE. In theorie zou je dan niet perse beperkt zijn tot het Thomson modem. Maar goed, voor de meeste gebruikers is zo'n Thomson natuurlijk wel voldoende.
Persoonlijk heb ik een hekel aan dichtgespijkerde routers. Een router met basisconfig is natuurlijk eigenlijk hetzelfde, met het verschil dat iemand met kennis natuurlijk wel lekker z'n eigen ding kan doen.
* DJSmiley heeft dus niet gekozen voor dichtgespijkerde routers
Bedankt voor de heldere uitleg DJSmiley.
Wat de routers betreft, ze verbieden het niet, maar ze geven geen ondersteuning. Ik heb e.e.a. al uitgebreid nagevraagd tijdens de info avond.
Wat de routers betreft, ze verbieden het niet, maar ze geven geen ondersteuning. Ik heb e.e.a. al uitgebreid nagevraagd tijdens de info avond.
Verwijderd
Is het nou een verbetering, want volgens mij hebben jullie in Harderwijk toch een hele goede kabelaar ?
Harderwijk heeft inderdaad een goeie kabelaar, alleen qua internet hebben ze alles uitbesteed aan andere aanbieders, zoals Solcon en Caiway.
Niet helemaal. 'vroeger' was er UPC (com21 platform heeft er tot aug 2009 gedraaid) en Caiway (Docsis). In augustus 2009 is UPC gestopt met het aanbieden van internet. Sindsdien was Caiway de enige partij via de kabel.-W0kk3L- schreef op zondag 27 februari 2011 @ 21:51:
Harderwijk heeft inderdaad een goeie kabelaar, alleen qua internet hebben ze alles uitbesteed aan andere aanbieders, zoals Solcon en Caiway.
Kwa TV is er idd niets te klagen, voor 12 eur ofzo analoog + dvb-c zonder coderingsellende + hdtv...
Bij UPC betaal ik 16,90+9 en krijg je gratis een mediabox, en mag je per extra decoder aftikken....
Helaas woon ik in UPC gebied, en ligt hier ook geen glas van hun (daarover bieden ze ook rtv)
Nu is Caiway niet meer de enige partij.
Inmiddels heeft de kabelstichting een eigen Docsis platform geplaatst. Die is ook in hun beheer. Andere partijen kunnen daar diensten overheen bieden (net zoals het WBA model van KPN: Provider x zorgt voor een uplink in hun ontvangstation en huurt de last-mile over coax)
Op dit moment zijn er dus 3 partijen actief die kabelinternet (kunnen) bieden, waarbij Caiway z'n eigen Docsis platform heeft (Scientific Atlanta uit mn hoofd), en Cai een Arris gebruikt. Bandbreedte bij Caiway staat dus volledig los van de andere providers.
En als provider C internet wil aanbieden, dan kan dat relatief eenvoudig, je krijgt dus concurrentie. Bandbreedteproblemen op het Docsis netwerk van hun heeft dan wel impact op allen providers die daar gebruik van maken. Maar op dit moment is de CMTS super-overgedimensioneerd dus ze kunnen nog even. Hoe het in de toekomst gaat kan natuurlijk niemand garanderen.
De overboeking van 1:100 merk je iig totaal niets van, ALS er al problemen ontstaan zal dat eerder op het docsis gebied gebeuren (vnl upstream), maar omdat het netwerk ook goed opgeschoond zijn er een hoop frequenties vrijgekomen en kan men vrij snel bijschakelen (itt tot de caiway problemen in sommige wijken. Geen beschikbare frequenties + docsis2 (geen kanaalbundeling) was in een aantal wijken de oorzaak van ellende.
[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 27-02-2011 22:03 ]
Ik heb begrepen dat CAI HWK zich in de toekomst meer op de infrastructuur wil richten, en het signaal aan andere partijen overlaat.
TV is inderdaad ideaal, nooit gedoe. Als ik dan van m'n vader hoor dat hij weer uren met Ziggo aan de lijn hangt omdat hij geen TV heeft met de melding dat de rekening niet betaald is, dat terwijl ze automatisch incasseren.
Bovendien heeft hij nu gene beschikking meer over analoge TV.
Wat dat betreft ben ik heel tevreden met CIA HWK. Ook toen ik problemen met UPC had (helaas een jaartje bij gezeten) waren ze bijzonder behulpzaam.
Ik ond het wel leuk dat UPC een jaar of twee geleden probeerde om digitale TV aan de man te brengen, terwijl heel Harderwijk in 2005 al gratis een digitale ontvanger had gekregen.
TV is inderdaad ideaal, nooit gedoe. Als ik dan van m'n vader hoor dat hij weer uren met Ziggo aan de lijn hangt omdat hij geen TV heeft met de melding dat de rekening niet betaald is, dat terwijl ze automatisch incasseren.
Bovendien heeft hij nu gene beschikking meer over analoge TV.
Wat dat betreft ben ik heel tevreden met CIA HWK. Ook toen ik problemen met UPC had (helaas een jaartje bij gezeten) waren ze bijzonder behulpzaam.
Ik ond het wel leuk dat UPC een jaar of twee geleden probeerde om digitale TV aan de man te brengen, terwijl heel Harderwijk in 2005 al gratis een digitale ontvanger had gekregen.
Voordelen CAI Harderwijk:
-Basispakket FTA, dus geen CI of CI+ module nodig
-Keus qua internet (en gelukkig eindelijk sinds 2009 dat stokoude COM21 van UPC weg)
-Behoorlijk goedkoop!
Nadelen:
-Niet alle zenders (SyFy, 13th Street, Misdaadnet worden niet doorgegeven want te duur)
-Signaalsterkte buiten de stadsgrenzen, dus in Hierden ZEER LAAG!!! Zelfs met een GHV30E en alles KOKA799 heb je analoog enorm veel ruis en digitaal af en toe zelfs nog blokvorming. Ook bij de buren moet er een versterker tussen, anders blokt de digitale ontvanger die ze er in 2005 bij gaven ook ontzettend. Dit is ook te zien met het kabelmodem van Caiway, gaat vaak over de zeik wegens een enorm slecht signaal.
Het is heel goed van opzet, maar signaaltechnisch gezien is het heel erg behelpen.
-Basispakket FTA, dus geen CI of CI+ module nodig
-Keus qua internet (en gelukkig eindelijk sinds 2009 dat stokoude COM21 van UPC weg)
-Behoorlijk goedkoop!
Nadelen:
-Niet alle zenders (SyFy, 13th Street, Misdaadnet worden niet doorgegeven want te duur)
-Signaalsterkte buiten de stadsgrenzen, dus in Hierden ZEER LAAG!!! Zelfs met een GHV30E en alles KOKA799 heb je analoog enorm veel ruis en digitaal af en toe zelfs nog blokvorming. Ook bij de buren moet er een versterker tussen, anders blokt de digitale ontvanger die ze er in 2005 bij gaven ook ontzettend. Dit is ook te zien met het kabelmodem van Caiway, gaat vaak over de zeik wegens een enorm slecht signaal.
Het is heel goed van opzet, maar signaaltechnisch gezien is het heel erg behelpen.
Inmiddels heb ik mijn aansluiting ook. Eigenlijk zou het de 21e al opgeleverd zijn, maar die dag was de persoon van Solcon die aan hun kant de boel moest instellen op vakantie volgens de monteur. De monteur heeft toen het modem en de router aangesloten en kon verder de verbinding niet instellen.
Dinsdag zou alles vanzelf on-line komen en de lampjes op groen gaan. Dinsdag waren de lampjes inderdaad groen, maar ik kon geen verbinding krijgen met internet. Een connectivitytest (een functie in de TG789) gaf aan dat alles on-line was maar dat niet de juiste IP nummers verkregen werden. Met deze informatie support gebeld. Er zou een storing zijn die de volgende dag zou zijn opgelost. De volgende dag nog niets, toen met iemand van support e.e.a. getest. Het zou in behandeling genomen worden. Donderdag werd ik op mijn werk gebeld of ik even wilde controleren of ik de WAN kabel niet in de LAN poort had zitten. Aangegeven dat ik dan nooit in de router een IP nummer en DNS servers zou krijgen, hoewel deze onjuist waren. Voor de zekerheid e.e.a. 's avonds getest en een Vigor 2130 aangesloten. Deze kreeg precies dezelfde onjuiste informatie toegewezen ls de TG789. Deze informatie weer aan support doorgegeven. Daarna bleef het stil.
Maandag in mijn ticket gekeken. Deze stond op ineens op beantwoord. Een status waardoor je niet weet waar de bal nu ligt, dus een berichtje gestuurd met de vraag wat de status is.
Woensdag werd ik gebeld of donderdag een monteur kon langskomen. De monteur kwam tot de conclusie dat de modem verkeerd is ingesteld, maar kon de juiste personen niet vinden. Na een uurtje heen en weer bellen kwam hij weer langs met iemand aan de lijn. Deze heeft op afstand de modem opnieuw ingesteld waardoor de verbinding nu naar behoren werkt.
Conclusie is wel dat de aansluiting over meerdere schijven gaat (in elk geval Solcon, CAIHWK, Schuuring en Divitel) waardoor niemand lijkt te weten wie waarvoor verantwoordelijk is.
Wat mij ook opviel is dat Solcon een uitgebreide installatie belooft waarbij ook eventueel een kabel door de kruipruimte gelegd zal worden. Meer werkzaamheden zouden dan meerwerk zijn. In de praktijk blijkt dat Schuuring (de installatuer) absoluut niet de mensen de kruipruimte in laat gaan. Van CAIHWK mogen de modem en router in de kamer niet aan de muur opgehangen worden door de monteurs. Kortom van de uitgebreide installatie komt niet veel terecht, mocht je daar op rekenen.
Dinsdag zou alles vanzelf on-line komen en de lampjes op groen gaan. Dinsdag waren de lampjes inderdaad groen, maar ik kon geen verbinding krijgen met internet. Een connectivitytest (een functie in de TG789) gaf aan dat alles on-line was maar dat niet de juiste IP nummers verkregen werden. Met deze informatie support gebeld. Er zou een storing zijn die de volgende dag zou zijn opgelost. De volgende dag nog niets, toen met iemand van support e.e.a. getest. Het zou in behandeling genomen worden. Donderdag werd ik op mijn werk gebeld of ik even wilde controleren of ik de WAN kabel niet in de LAN poort had zitten. Aangegeven dat ik dan nooit in de router een IP nummer en DNS servers zou krijgen, hoewel deze onjuist waren. Voor de zekerheid e.e.a. 's avonds getest en een Vigor 2130 aangesloten. Deze kreeg precies dezelfde onjuiste informatie toegewezen ls de TG789. Deze informatie weer aan support doorgegeven. Daarna bleef het stil.
Maandag in mijn ticket gekeken. Deze stond op ineens op beantwoord. Een status waardoor je niet weet waar de bal nu ligt, dus een berichtje gestuurd met de vraag wat de status is.
Woensdag werd ik gebeld of donderdag een monteur kon langskomen. De monteur kwam tot de conclusie dat de modem verkeerd is ingesteld, maar kon de juiste personen niet vinden. Na een uurtje heen en weer bellen kwam hij weer langs met iemand aan de lijn. Deze heeft op afstand de modem opnieuw ingesteld waardoor de verbinding nu naar behoren werkt.
Conclusie is wel dat de aansluiting over meerdere schijven gaat (in elk geval Solcon, CAIHWK, Schuuring en Divitel) waardoor niemand lijkt te weten wie waarvoor verantwoordelijk is.
Wat mij ook opviel is dat Solcon een uitgebreide installatie belooft waarbij ook eventueel een kabel door de kruipruimte gelegd zal worden. Meer werkzaamheden zouden dan meerwerk zijn. In de praktijk blijkt dat Schuuring (de installatuer) absoluut niet de mensen de kruipruimte in laat gaan. Van CAIHWK mogen de modem en router in de kamer niet aan de muur opgehangen worden door de monteurs. Kortom van de uitgebreide installatie komt niet veel terecht, mocht je daar op rekenen.
Misschien handig te melden dat komende woensdag er een infoavond is
van de Harderwijkse Computer Club. (HKCC)
Dit is een open avond en mensen van Solcon zijn hier ook aanwezig.
Zie:
http://hkcc.nl/index.php?...n=com_eventlist&Itemid=11
http://www.hyves.nl/agend...Solcon_Internet_ism_HKCC/
Een vriend van me zit overigens bij XSYou (100 Mbps synchroon)
en is daar aardig over te spreken.
van de Harderwijkse Computer Club. (HKCC)
Dit is een open avond en mensen van Solcon zijn hier ook aanwezig.
Zie:
http://hkcc.nl/index.php?...n=com_eventlist&Itemid=11
http://www.hyves.nl/agend...Solcon_Internet_ism_HKCC/
Een vriend van me zit overigens bij XSYou (100 Mbps synchroon)
en is daar aardig over te spreken.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Hier ook internet van Solcon via CAI Harderwijk. Internetsnelheid is idd prima, 19Mbit down, 16 up.
Helaas in de Thompson alle opties dicht, zelfs simpele zaken als ip-adres wijzigen e.d...
Weet iemand zo het admin ww of wordt het bellen?
Helaas in de Thompson alle opties dicht, zelfs simpele zaken als ip-adres wijzigen e.d...
Weet iemand zo het admin ww of wordt het bellen?
Wij hebben nu sinds een maandje ook via Solcon internet.
De thomson router is idd handig voor mensen die totaal geen verstand hebben van het opzetten van een thuisnetwerk. Maar voor iemand met een beetje verstand is het een on ding. Je kunt bijna niets instellen.
Ik heb dus de router vervangen voor een Vigor 2130Vn, dit werkt perfect. De instelling voor de WAN gaan via DHCP, dus het was aansluiten en gaan. Ik haal bijna altijd de 35mbit zowel up als down (vaak is up nog beter dan down) Maar op sommige momenten in het weekend loopt het wel een beetje terug richting de 20. Maar dit vind ik nog wel voldoende.
Ik was bij de installatie niet aanwezig, maar ze waren er toch nog 1,5 uur mee bezig. Terwijl het volgens mij niet meer dan 15-20 min werk had moeten zijn. Alles lag bij mij klaar om in te pluggen.
Tickets worden via Solcon binnen 24 uur beantwoord, dus dat is netjes. Het KPN nummer overzetten duurder ongeveer 2 weken. Voip werkt nog niet perfect, ik mis de eerste seconde van het gesprek maar ik gok dat dit aan de vigor2130 ligt. Moet dat verder nog even uitzoeken.
De thomson router is idd handig voor mensen die totaal geen verstand hebben van het opzetten van een thuisnetwerk. Maar voor iemand met een beetje verstand is het een on ding. Je kunt bijna niets instellen.
Ik heb dus de router vervangen voor een Vigor 2130Vn, dit werkt perfect. De instelling voor de WAN gaan via DHCP, dus het was aansluiten en gaan. Ik haal bijna altijd de 35mbit zowel up als down (vaak is up nog beter dan down) Maar op sommige momenten in het weekend loopt het wel een beetje terug richting de 20. Maar dit vind ik nog wel voldoende.
Ik was bij de installatie niet aanwezig, maar ze waren er toch nog 1,5 uur mee bezig. Terwijl het volgens mij niet meer dan 15-20 min werk had moeten zijn. Alles lag bij mij klaar om in te pluggen.
Tickets worden via Solcon binnen 24 uur beantwoord, dus dat is netjes. Het KPN nummer overzetten duurder ongeveer 2 weken. Voip werkt nog niet perfect, ik mis de eerste seconde van het gesprek maar ik gok dat dit aan de vigor2130 ligt. Moet dat verder nog even uitzoeken.
Waar Kraats het over heeft, ben ik 
laten we beginnen met een speedtest: (vanaf Wlan, dus enig verlies in snelheid)

Dit op zondagavond 22:45, primetime voor wat internet betreft.
mijn abbo is een 20/20 abonnementje.
de installatie was een maand geleden. op zich netjes, ik vind het pakket werkzaamheden voor de monteur zeer uitgebreid: x-aantal meter kabel aanleggen voor telefoons, x-aantal meter kabel aanleggen voor utp, stukkie Coax aanleggen, docsismodem aansluiten en instellen, thomson router aansluiten en instellen.
maar ook gaatjes boren voor wandmontage hoort erbij!
Voordat het 'werkte' heeft het me wel 24 uur offlinetijd gekost, er stond iets niet aan in het wijkverzamelpunt wat wel aan moest staan. Dit kostte me een paar telefoontjes. (ik zou die dag thuiswerken, kon dus alleen online komen via een umtsdongle)
heb nu Solcon al een tijdje mogen testen en ben er tevreden over, hoewel het meer de prijs/snelheidsverhouding is dan de uptime.
Heb er inmiddels 2 keer uit gelegen, wat maximaal een uurtje of 2 duurde overigens.
Ik vergeef het ze, als je een project opstart kan het altijd nog even haperen..
Ben al wel een stuk verder sinds de oplevering met configureren.
Ik heb voor het configureren van de Thomson TG789vn meer privileges gevraagd en gekregen.
Daarbij uiteraard geaccepteerd dat support op afstand komt te vervallen..
mijn 2 doelen hierbij waren:
- aanpassen subnet. (standaard is een C segment subnet 192.168.1.0/24).
- USB-disk aansluiten op usb-poort en deze als centrale opslagapparaat gebruiken
aanpassen subnet:
omdat het niet handig is met het subnet op mijn werk (bij ssl-vpn) heb ik deze verhoogd naar 192.168.100.0/24 met dhcp-scope 100-199 (laatste octet)
wel omslachtig als je 't mij vraagt: DHCP vinkje moet uit, opnieuw opstarten, IP-adressen aanpassen van router en netwerk, opnieuw opstarten, IP adressen van de DHCP-pool aanpassen, opnieuw opstarten, vinkje DHCP weer aanzetten, opnieuw opstarten, klaar!
usb aansluiten op usb poort
In 1e instantie is dit onmogelijk, aangezien in de GUI de optie 'Contentsharing' mist onder Toolbox.
Contentsharing heb je nodig om te kunnen kiezen voor FTP, netwerkshare of UPnPAV.
Ook heb je deze optie nodig om je USB-device in te stellen met de juiste mapjes en rechten voor FTP.
geen Contentsharing, niet instellen?
neu, niets is onmogelijk dus gebruiken we telnet.
vanaf de commandprompt is telnet te benaderen (in Win Vista/Win7 wel eerst even installeren!) en daar kun je, met je nieuwe username/password die je van Solcon kreeg je helemaal uitleven.
typ in 'Menu', ga naar Contentsharing, FTP, typ in 'Enable' en ga met tab naar OK
FTP staat nu aan, maar werkt nog niet.
in de GUI kun je onder Gaming and applications nu FTP toewijzen naar een IP-adress.
omdat ik mijn dhcp-scope heb ingesteld van 192.168.100.100 - 192.168.100.199 heeft de USB-stick een IP adres gekregen die de laatste in de pool is: 192.168.100.199
Dit is meteen een netwerkshare: onder WinVerkenner: \\192.168.100.199 zie je Disk_a1 staan. Dat is de usb-schijf.
nu loop ik zelf nog te worstelen met het toekennen van Disk_a1 als FTP-locatie. Dit lijkt alleen te kunnen in de GUI onder Contentsharing (toolbox) maar omdat contentsharing er niet staat gaat dit niet lukken.
Onder telnet kan ik niet vinden hoe dit moet. Iemand tips?
grtz Ferdinand

de installatie was een maand geleden. op zich netjes, ik vind het pakket werkzaamheden voor de monteur zeer uitgebreid: x-aantal meter kabel aanleggen voor telefoons, x-aantal meter kabel aanleggen voor utp, stukkie Coax aanleggen, docsismodem aansluiten en instellen, thomson router aansluiten en instellen.
maar ook gaatjes boren voor wandmontage hoort erbij!
Voordat het 'werkte' heeft het me wel 24 uur offlinetijd gekost, er stond iets niet aan in het wijkverzamelpunt wat wel aan moest staan. Dit kostte me een paar telefoontjes. (ik zou die dag thuiswerken, kon dus alleen online komen via een umtsdongle)

heb nu Solcon al een tijdje mogen testen en ben er tevreden over, hoewel het meer de prijs/snelheidsverhouding is dan de uptime.
Heb er inmiddels 2 keer uit gelegen, wat maximaal een uurtje of 2 duurde overigens.
Ben al wel een stuk verder sinds de oplevering met configureren.
Ik heb voor het configureren van de Thomson TG789vn meer privileges gevraagd en gekregen.
Daarbij uiteraard geaccepteerd dat support op afstand komt te vervallen..
mijn 2 doelen hierbij waren:
- aanpassen subnet. (standaard is een C segment subnet 192.168.1.0/24).
- USB-disk aansluiten op usb-poort en deze als centrale opslagapparaat gebruiken
aanpassen subnet:
omdat het niet handig is met het subnet op mijn werk (bij ssl-vpn) heb ik deze verhoogd naar 192.168.100.0/24 met dhcp-scope 100-199 (laatste octet)
wel omslachtig als je 't mij vraagt: DHCP vinkje moet uit, opnieuw opstarten, IP-adressen aanpassen van router en netwerk, opnieuw opstarten, IP adressen van de DHCP-pool aanpassen, opnieuw opstarten, vinkje DHCP weer aanzetten, opnieuw opstarten, klaar!
usb aansluiten op usb poort
In 1e instantie is dit onmogelijk, aangezien in de GUI de optie 'Contentsharing' mist onder Toolbox.
Contentsharing heb je nodig om te kunnen kiezen voor FTP, netwerkshare of UPnPAV.
Ook heb je deze optie nodig om je USB-device in te stellen met de juiste mapjes en rechten voor FTP.
geen Contentsharing, niet instellen?
neu, niets is onmogelijk dus gebruiken we telnet.
vanaf de commandprompt is telnet te benaderen (in Win Vista/Win7 wel eerst even installeren!) en daar kun je, met je nieuwe username/password die je van Solcon kreeg je helemaal uitleven.
typ in 'Menu', ga naar Contentsharing, FTP, typ in 'Enable' en ga met tab naar OK
FTP staat nu aan, maar werkt nog niet.
in de GUI kun je onder Gaming and applications nu FTP toewijzen naar een IP-adress.
omdat ik mijn dhcp-scope heb ingesteld van 192.168.100.100 - 192.168.100.199 heeft de USB-stick een IP adres gekregen die de laatste in de pool is: 192.168.100.199
Dit is meteen een netwerkshare: onder WinVerkenner: \\192.168.100.199 zie je Disk_a1 staan. Dat is de usb-schijf.
nu loop ik zelf nog te worstelen met het toekennen van Disk_a1 als FTP-locatie. Dit lijkt alleen te kunnen in de GUI onder Contentsharing (toolbox) maar omdat contentsharing er niet staat gaat dit niet lukken.
Onder telnet kan ik niet vinden hoe dit moet. Iemand tips?
grtz Ferdinand
[ Voor 13% gewijzigd door Hotdog op 20-03-2011 23:03 . Reden: stukkie vergeten ]
De uptime zal wel beter worden, er wordt nu regelmatig nog werkzaamheden verricht aan het netwerk. De storingen die er geweest zijn waren dan ook in het kabel-traject (en niet bij Solcon), door diverse oorzaken, en natuurlijk geplanned onderhoud (zo gaan ze vannacht ook weer eea updaten). Maar goed, dat is idd het gevolg van een groot project. Er zijn vele factoren die hier invloed op hebben. De (onduidelijke) communicatie is hier ook een onderdeel van, wat Sidderaal ook ondervond.Hotdog schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:52:
Waar Kraats het over heeft, ben ik
[afbeelding]
heb Solcon al een tijdje mogen testen en ben er tevreden over, hoewel het meer de prijs/snelheidsverhouding is dan de uptime.
Maar de tijd zal het leren, het zal ongetwijfeld verbeteren.
Retourband moet geactiveerd worden per aansluiting. Als je adres anders in het systeem staat (bv bij een hernummering) kan het hierop fout gaan: je US blijft dan knipperen en modem komt niet online. Als je voorheen Caiway had staat het al open, maar in alle andere gevallen moeten ze dat wel aanzetten.Hotdog schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:52:
Voordat het 'werkte' heeft het me wel 24 uur offlinetijd gekost, er stond iets niet aan in het wijkverzamelpunt wat wel aan moest staan
In tegenstelling tot veel UPC gebieden is het in Harderwijk redelijk up-to-date: Poorten kunnen op afstand in- en uitgeschakeld worden, en retourband kan afzonderlijk geschakeld te worden.
Bij mij (UPC gebied) moeten ze fysiek een stekker pluggen, en retourband staat overal open
[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 20-03-2011 23:05 ]
@DJSmiley: retourband was het niet. ook geen hernummering gehad (ik woon op nr 1) sinds de bouw van mijn huis in 1957 en ik was hiervoor al lid bij caiway.
Het was iets anders, maar wat precies boeit me eigenlijk niet zo. het werkt iig
het komt overeen met de 'klacht' van Sidderaal.
bij mij was nml de oplevering 22 februari, en 23 februari opgelost, net als Sidderaal schrijft.alleen was het bij mij wel die woensdag opgelost..
Het was iets anders, maar wat precies boeit me eigenlijk niet zo. het werkt iig
het komt overeen met de 'klacht' van Sidderaal.
bij mij was nml de oplevering 22 februari, en 23 februari opgelost, net als Sidderaal schrijft.alleen was het bij mij wel die woensdag opgelost..
Verwijderd
Ik heb trouwens gelezen dat CIF glasvezel wil aanleggen in Harderwijk. Dan krijgen jullie nog meer keus.
Strijd om glasvezel
In Harderwijk weten ze ondertussen ook hoe een strijd tussen grootkapitaal en een plaatselijk initiatief eruit ziet. Daar dingen het investeringsfonds CIF van de Rabobank/Bouwfonds en Cai Harderwijk om de gunst van 16.000 klanten. Cai Harderwijk is een stichting die al 36 jaar het plaatselijke kabelnet bezit en daar tegen zo laag mogelijke kosten diensten op aanbiedt. CIF koopt in Nederland zulke kabelnetten op om die vervolgens te vervangen door glasvezelnetten.
CIF heeft onlangs Cai Harderwijk willen kopen, maar de stichting heeft dat aanbod beleefd afgeslagen. Directeur Edo Kweldam van Cai Harderwijk: 'Eerder waren er ook wel eens kopers aan de deur maar we meenden telkens, en nu ook weer, dat verkoop niet in het belang van onze abonneees is.'
In reactie daarop wil CIF in concurrentie met Cai Harderwijk een glasvezelnet in de grond gaan leggen. Martijn Visser, investment manager bij Rabo/CIF: 'Wij denken dat we in Harderwijk voldoende kansen hebben om op dat nieuwe net snel genoeg dienstenaanbieders en dus ook abonnees te krijgen. Ook Cai Harderwijk is dan als aanbieder welkom op ons net.'
Extra wrang voor Cai Harderwijk: als een van de weinige kabelnetten in het land heeft het buitenstaanders op zijn net toegelaten, waaronder CaiWay. Dat bedrijf is inmiddels in handen van CIF. CaiWay heeft al een kwart van Harderwijk als klant voor internet en telefonie, en kan die abonnees straks dus makkelijk overzetten op het nieuwe glasnet van moeder CIF.
CIF wil waarschijnlijk al snel beginnen met de aanleg van glasvezel. Als dat net er eenmaal ligt, zal Cai Harderwijk geen tweede net meer kunnen aanleggen en zal zijn coax-net op den duur de strijd met de glasvezel verliezen. Dan rest voor Cai Harderwijk nog slechts een rol als dienstenaanbieder die ruimte huurt op het net van CIF. Terwijl de afgelopen 36 jaar juist is gebleken dat een eigen netwerk Cai Harderwijk in staat heeft gesteld een hoogwaardige dienst (70 tv-kanalen) tegen lage kosten (12 euro per maand) te leveren, waar grote commerciële partijen al gauw 17 euro voor een kleiner pakket vragen. Als directeur Kweldam dat voordeel ook de komende 36 jaar aan zijn abonnees wil kunnen bieden, moet hij zelf glasvezel aanleggen voordat CIF daarmee begint.
Van zijn kant stelt CIF-manager Visser dat het 'uitdrukkelijk niet de intentie van CIF is om een strijd aan te gaan met CAI Harderwijk'. 'De mogelijke samenwerking ziet niet alleen op een mogelijke rol als huurder en dienstenleverancier op de glasvezelinfrastructuur maar we bespreken ook andere samenwerkingsmogelijkheden. Kweldam van Cai Harderwijk voelt dat echter anders aan: 'De huidige ontwikkelingen stellen CAI Harderwijk voor een keuze: zelf versneld verglazen of samenwerken met CIF.'
Strijd om glasvezel
In Harderwijk weten ze ondertussen ook hoe een strijd tussen grootkapitaal en een plaatselijk initiatief eruit ziet. Daar dingen het investeringsfonds CIF van de Rabobank/Bouwfonds en Cai Harderwijk om de gunst van 16.000 klanten. Cai Harderwijk is een stichting die al 36 jaar het plaatselijke kabelnet bezit en daar tegen zo laag mogelijke kosten diensten op aanbiedt. CIF koopt in Nederland zulke kabelnetten op om die vervolgens te vervangen door glasvezelnetten.
CIF heeft onlangs Cai Harderwijk willen kopen, maar de stichting heeft dat aanbod beleefd afgeslagen. Directeur Edo Kweldam van Cai Harderwijk: 'Eerder waren er ook wel eens kopers aan de deur maar we meenden telkens, en nu ook weer, dat verkoop niet in het belang van onze abonneees is.'
In reactie daarop wil CIF in concurrentie met Cai Harderwijk een glasvezelnet in de grond gaan leggen. Martijn Visser, investment manager bij Rabo/CIF: 'Wij denken dat we in Harderwijk voldoende kansen hebben om op dat nieuwe net snel genoeg dienstenaanbieders en dus ook abonnees te krijgen. Ook Cai Harderwijk is dan als aanbieder welkom op ons net.'
Extra wrang voor Cai Harderwijk: als een van de weinige kabelnetten in het land heeft het buitenstaanders op zijn net toegelaten, waaronder CaiWay. Dat bedrijf is inmiddels in handen van CIF. CaiWay heeft al een kwart van Harderwijk als klant voor internet en telefonie, en kan die abonnees straks dus makkelijk overzetten op het nieuwe glasnet van moeder CIF.
CIF wil waarschijnlijk al snel beginnen met de aanleg van glasvezel. Als dat net er eenmaal ligt, zal Cai Harderwijk geen tweede net meer kunnen aanleggen en zal zijn coax-net op den duur de strijd met de glasvezel verliezen. Dan rest voor Cai Harderwijk nog slechts een rol als dienstenaanbieder die ruimte huurt op het net van CIF. Terwijl de afgelopen 36 jaar juist is gebleken dat een eigen netwerk Cai Harderwijk in staat heeft gesteld een hoogwaardige dienst (70 tv-kanalen) tegen lage kosten (12 euro per maand) te leveren, waar grote commerciële partijen al gauw 17 euro voor een kleiner pakket vragen. Als directeur Kweldam dat voordeel ook de komende 36 jaar aan zijn abonnees wil kunnen bieden, moet hij zelf glasvezel aanleggen voordat CIF daarmee begint.
Van zijn kant stelt CIF-manager Visser dat het 'uitdrukkelijk niet de intentie van CIF is om een strijd aan te gaan met CAI Harderwijk'. 'De mogelijke samenwerking ziet niet alleen op een mogelijke rol als huurder en dienstenleverancier op de glasvezelinfrastructuur maar we bespreken ook andere samenwerkingsmogelijkheden. Kweldam van Cai Harderwijk voelt dat echter anders aan: 'De huidige ontwikkelingen stellen CAI Harderwijk voor een keuze: zelf versneld verglazen of samenwerken met CIF.'
CAI HWK wil zelf juist de infrastructuur leveren en anderen de diensten laten leveren. Datvertelden ze tijdens een info avond.
Sinds the update waar DJSmiley het over heet vind ik e.e.a. wel wat stabieler geworden. Daarvoor werd voor mij om de paar uur de DHCP verbinding vernieuwd, sinds de update is die een week actief gebleven voordat er weer een onderbreking in de verbinding kwam. Ik ben dus hoopvol dat het langzaam maar zeker stabieler wordt.
Dat e.e.a. op zondagavond wat langzamer is, boeit me niet veel. Grote dingen downloaden laat ik mijn NAS toch 's nachts doen.
@Hotdog, bij mij wss het probleem dat de modem verkeerd geconfigureerd was, deze meldde zich aan bij Divitel en niet bij Solcon. Divitel kende het mac adres natuurlijk niet en gaf geen signaal door.
Solcon kon wel op afstand in de modem komen, maar dit blijkbaar niet aanpassen. Waarvoor weer een monteur langs moest komen is me onduidelijk, want uiteindelijk is het door een van de betrokken partijen wel weer op afstand opgelost.
Sinds the update waar DJSmiley het over heet vind ik e.e.a. wel wat stabieler geworden. Daarvoor werd voor mij om de paar uur de DHCP verbinding vernieuwd, sinds de update is die een week actief gebleven voordat er weer een onderbreking in de verbinding kwam. Ik ben dus hoopvol dat het langzaam maar zeker stabieler wordt.
Dat e.e.a. op zondagavond wat langzamer is, boeit me niet veel. Grote dingen downloaden laat ik mijn NAS toch 's nachts doen.
@Hotdog, bij mij wss het probleem dat de modem verkeerd geconfigureerd was, deze meldde zich aan bij Divitel en niet bij Solcon. Divitel kende het mac adres natuurlijk niet en gaf geen signaal door.
Solcon kon wel op afstand in de modem komen, maar dit blijkbaar niet aanpassen. Waarvoor weer een monteur langs moest komen is me onduidelijk, want uiteindelijk is het door een van de betrokken partijen wel weer op afstand opgelost.
Zo.. sinds gisteren heb ik ook mijn verbinding. 50Mbit/50Mbit. Da's wel een verbetering vergeleken met mijn ADSL. Download trekt 'ie makkelijk, met de upload groei ik steeds langzaam naar het maximum toe. Maar dat kan ook prima komen door de pc waar ik het mee testte.
Installatie was erg snel geregeld, maar dat komt ook doordat ik alles al had voorbereid in de meterkast. De monteur hoefde alleen een nieuw AOP te plaatsen, apparatuur te testen en kon weer vertrekken. Was hij wel blij mee, geloof ik
Daarna was het voor mij vooral wachten op het admin-wachtwoord van de router. Dat duurde wel een paar uur voor ik deze van Solcon kreeg.
Meteen daarna aan de slag gegaan om het interne subnet aan te passen. Dat werkt helaas niet zo denderend, omdat sommige zaken (zoals DHCP-range) in de webinterface aan te passen zijn, maar dan niet doorgevoerd worden bij een apply. Pas als je eerst DHCP uitzet en daarna aanpast lukt het wel. Ook was de router niet te benaderen via Telnet, omdat de allow-range voor telnet niet automatisch mee wijzigt als het eigen subnet aangepast wordt. Deze heb ik aangepast door de user.ini even te downloaden, aan te passen en weer in te lezen.
Hierna nog proberen om mijn Synology-NAS weer van buitenaf te kunnen benaderen met FTP. Maar helaas was de applicatieregel 'FTP Server' niet toe te wijzen aan m'n NAS omdat de poort al in gebruik was. Blijkt dat de router zelf FTP-server speelt en dit in de webinterface niet aan te passen is. Gelukkig had ik al telnet-toegang en kon daar met wat gedoe de ftp-service uitschakelen en (apart) de portforward naar de router zelf verwijderen.
En nu draait het en ben ik weer blij
Over een tijdje zorgen dat mijn telefoonnummer netjes overgenomen gaat worden van Telfort en dan ben ik helemaal klaar.
Installatie was erg snel geregeld, maar dat komt ook doordat ik alles al had voorbereid in de meterkast. De monteur hoefde alleen een nieuw AOP te plaatsen, apparatuur te testen en kon weer vertrekken. Was hij wel blij mee, geloof ik
Meteen daarna aan de slag gegaan om het interne subnet aan te passen. Dat werkt helaas niet zo denderend, omdat sommige zaken (zoals DHCP-range) in de webinterface aan te passen zijn, maar dan niet doorgevoerd worden bij een apply. Pas als je eerst DHCP uitzet en daarna aanpast lukt het wel. Ook was de router niet te benaderen via Telnet, omdat de allow-range voor telnet niet automatisch mee wijzigt als het eigen subnet aangepast wordt. Deze heb ik aangepast door de user.ini even te downloaden, aan te passen en weer in te lezen.
Hierna nog proberen om mijn Synology-NAS weer van buitenaf te kunnen benaderen met FTP. Maar helaas was de applicatieregel 'FTP Server' niet toe te wijzen aan m'n NAS omdat de poort al in gebruik was. Blijkt dat de router zelf FTP-server speelt en dit in de webinterface niet aan te passen is. Gelukkig had ik al telnet-toegang en kon daar met wat gedoe de ftp-service uitschakelen en (apart) de portforward naar de router zelf verwijderen.
En nu draait het en ben ik weer blij
Ben ook maar overgestapt op Solcon, maar tot nu toe niks dan slechts. (Edit: nu, 3 dagen later, werkt alles)
Vrijdag 25-03-2011: monteur komt langs. Aan het televisie signaal is niets veranderd, echter het internet werkt niet. Door navraag van de monteur blijkt dat Solcon ons nog geen IP adres toegewezen heeft, en laat het nou net vrijdag 5u zijn wanneer alle technische mensen bij Solcon weekend aan het houden zijn. Wachten tot maandag dus...
Maandag 28-03-2011: internet werkt. Dat wil zeggen, we hebben verbinding. De snelheden blijven op 20/20 hangen, terwijl we voor 35/35 betalen. Gebeld naar Solcon laat in de middag, maar alweer waren alle mensen met technisch inzicht vertrokken.
Dinsdag 29-03-2011: weer gebeld. Degene die ik aan de telefoon had kon vrijwel meteen zien dat het in hun eigen systeem wel goed vermeld staat, maar in de computer van het CAI kon hij terug lezen dat wij incorrect als 20/20 geregistreerd staan. De medewerker heeft dit als storing aangemeld bij Schuuring, die het weer op moet gaan lossen. Dit gaat volgens Solcon 2-3 dagen duren.
Heb zelf nog even naar Schuuring gebeld. Die weigeren echter iets te ondernemen omdat ze nog niks van Solcon hebben gehoord. Er is mij verteld dat er altijd diezelfde dag nog contact wordt opgenomen. Het is nu half vijf, en ik heb weinig hoop.
Donderdag 31-03-2011: nog een aantal keer gebeld naar Solcon. "Ja meneer, we gaan het voor u regelen." Vandaag maar eens even Schuuring gebeld om te kijken of zij het probleem al hebben doorgekregen. Wat blijkt, ze weten nog van niets! De communicatie tussen Solcon en Schuuring loopt dus voor geen ene meter, op zijn zachtst uitgedrukt.
Donderdag 31-03-2011 (update): bleek dat de helpdesk medewerkers van Solcon het tot 3 keer toe niet goed hebben doorgegeven aan Schuuring. De 4e medewerker deed het wel goed en binnen 30 minuten heeft Schuuring mijn verbinding omgezet in 35/35.

Overigens loop ik naast de snelheid ook tegen andere problemen aan. Om de haverklap krijg ik hele hoge ping tijden naar doodgewone servers en zelfs timeouts.
16:25:47 : Reply[38] from 212.45.32.175: bytes=32 time=8.0 ms TTL=59
16:25:48 : Reply[39] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.4 ms TTL=59
16:25:49 : Reply[40] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.2 ms TTL=59
16:25:51 : 212.45.32.175: request timed out
16:25:52 : 212.45.32.175: request timed out
16:25:53 : Reply[43] from 212.45.32.175: bytes=32 time=754.8 ms TTL=59
16:25:54 : Reply[44] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.3 ms TTL=59
16:25:55 : Reply[45] from 212.45.32.175: bytes=32 time=8.5 ms TTL=59
16:25:56 : Reply[46] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.8 ms TTL=59
16:25:57 : Reply[47] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.1 ms TTL=59
16:25:59 : 212.45.32.175: request timed out
16:26:00 : Reply[49] from 212.45.32.175: bytes=32 time=458.5 ms TTL=59
16:26:01 : Reply[50] from 212.45.32.175: bytes=32 time=474.9 ms TTL=59
16:26:02 : Reply[51] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.9 ms TTL=59
16:26:03 : Reply[52] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.2 ms TTL=59
Dat is overigens een ping naar www.solcon.nl, maar exact hetzelfde gebeurd bij pingen naar google en in games voel ik deze lagspikes ook.
Ben in het proces om alle eigen apparatuur nog even extra te testen. (Edit: router bleek de boosdoener van deze connectie issues.) Ik maak trouwens geen gebruik van de door Solcon bijgeleverde router, maar een eigen Netgear. Heb dan ook geen borg hoeven betalen.
Vrijdag 25-03-2011: monteur komt langs. Aan het televisie signaal is niets veranderd, echter het internet werkt niet. Door navraag van de monteur blijkt dat Solcon ons nog geen IP adres toegewezen heeft, en laat het nou net vrijdag 5u zijn wanneer alle technische mensen bij Solcon weekend aan het houden zijn. Wachten tot maandag dus...
Maandag 28-03-2011: internet werkt. Dat wil zeggen, we hebben verbinding. De snelheden blijven op 20/20 hangen, terwijl we voor 35/35 betalen. Gebeld naar Solcon laat in de middag, maar alweer waren alle mensen met technisch inzicht vertrokken.
Dinsdag 29-03-2011: weer gebeld. Degene die ik aan de telefoon had kon vrijwel meteen zien dat het in hun eigen systeem wel goed vermeld staat, maar in de computer van het CAI kon hij terug lezen dat wij incorrect als 20/20 geregistreerd staan. De medewerker heeft dit als storing aangemeld bij Schuuring, die het weer op moet gaan lossen. Dit gaat volgens Solcon 2-3 dagen duren.
Heb zelf nog even naar Schuuring gebeld. Die weigeren echter iets te ondernemen omdat ze nog niks van Solcon hebben gehoord. Er is mij verteld dat er altijd diezelfde dag nog contact wordt opgenomen. Het is nu half vijf, en ik heb weinig hoop.
Donderdag 31-03-2011: nog een aantal keer gebeld naar Solcon. "Ja meneer, we gaan het voor u regelen." Vandaag maar eens even Schuuring gebeld om te kijken of zij het probleem al hebben doorgekregen. Wat blijkt, ze weten nog van niets! De communicatie tussen Solcon en Schuuring loopt dus voor geen ene meter, op zijn zachtst uitgedrukt.
Donderdag 31-03-2011 (update): bleek dat de helpdesk medewerkers van Solcon het tot 3 keer toe niet goed hebben doorgegeven aan Schuuring. De 4e medewerker deed het wel goed en binnen 30 minuten heeft Schuuring mijn verbinding omgezet in 35/35.

Overigens loop ik naast de snelheid ook tegen andere problemen aan. Om de haverklap krijg ik hele hoge ping tijden naar doodgewone servers en zelfs timeouts.
16:25:47 : Reply[38] from 212.45.32.175: bytes=32 time=8.0 ms TTL=59
16:25:48 : Reply[39] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.4 ms TTL=59
16:25:49 : Reply[40] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.2 ms TTL=59
16:25:53 : Reply[43] from 212.45.32.175: bytes=32 time=754.8 ms TTL=59
16:25:54 : Reply[44] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.3 ms TTL=59
16:25:55 : Reply[45] from 212.45.32.175: bytes=32 time=8.5 ms TTL=59
16:25:56 : Reply[46] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.8 ms TTL=59
16:25:57 : Reply[47] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.1 ms TTL=59
16:26:00 : Reply[49] from 212.45.32.175: bytes=32 time=458.5 ms TTL=59
16:26:01 : Reply[50] from 212.45.32.175: bytes=32 time=474.9 ms TTL=59
16:26:02 : Reply[51] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.9 ms TTL=59
16:26:03 : Reply[52] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.2 ms TTL=59
Dat is overigens een ping naar www.solcon.nl, maar exact hetzelfde gebeurd bij pingen naar google en in games voel ik deze lagspikes ook.
Ben in het proces om alle eigen apparatuur nog even extra te testen. (Edit: router bleek de boosdoener van deze connectie issues.) Ik maak trouwens geen gebruik van de door Solcon bijgeleverde router, maar een eigen Netgear. Heb dan ook geen borg hoeven betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door Xyrr op 31-03-2011 13:53 ]
Schuuring kan/mag/zal niets doen. Iedereen kan zeggen dat ze 35/50/100Mbit hebben, de provider zal hun opdracht moeten geven. Overigens zou de isp zelf deze snelheidsmutatie moeten kunnen doen, maar het kan zijn dat dit nu nog niet goed werkt.Xyrr schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:38:
...Heb zelf nog even naar Schuuring gebeld. Die weigeren echter iets te ondernemen omdat ze nog niks van Solcon hebben gehoord. Er is mij verteld dat er altijd diezelfde dag nog contact wordt opgenomen. Het is nu half vijf, en ik heb weinig hoop.
Doordat het allemaal relatief nieuw is voor alle partijen, merk je vaker dat er veel schakels tussen zitten. Veel processen lopen nog niet automatisch, situaties wijken af van bestaande klanten, en als gebruiker krijg je teveel te maken met de diverse partijen (wat door de provider aangestuurd zou moeten worden). En veel is nog handwerk / afwijkend enz, waardoor je dus de situatie krijgt 'alle mensen met technisch inzicht vertrokken'. Overigens waren de problemen van Sidderaal (deels) veroorzaakt doordat een er op dat moment een storing was.
Of je 20 of 35 hebt, dit maakt niet uit, dat zou in beide gevallen niet zo moeten zijn. Zijn je signaalwaardes wel ok? En heb je hetzelfde probleem als je pc direct op de modem zit?Overigens loop ik naast de snelheid ook tegen andere problemen aan. Om de haverklap krijg ik hele hoge ping tijden naar doodgewone servers en zelfs timeouts.
16:25:47 : Reply\[38] from 212.45.32.175: bytes=32 time=8.0 ms TTL=59
16:25:48 : Reply\[39] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.4 ms TTL=59
16:25:49 : Reply\[40] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.2 ms TTL=59
16:25:53 : Reply\[43] from 212.45.32.175: bytes=32 time=754.8 ms TTL=59
16:25:54 : Reply\[44] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.3 ms TTL=59
16:25:55 : Reply\[45] from 212.45.32.175: bytes=32 time=8.5 ms TTL=59
16:25:56 : Reply\[46] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.8 ms TTL=59
16:25:57 : Reply\[47] from 212.45.32.175: bytes=32 time=11.1 ms TTL=59
16:26:00 : Reply\[49] from 212.45.32.175: bytes=32 time=458.5 ms TTL=59
16:26:01 : Reply\[50] from 212.45.32.175: bytes=32 time=474.9 ms TTL=59
16:26:02 : Reply\[51] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.9 ms TTL=59
16:26:03 : Reply\[52] from 212.45.32.175: bytes=32 time=10.2 ms TTL=59
Ben in het proces om alle eigen apparatuur nog even extra te testen. Ik maak trouwens geen gebruik van de door Solcon bijgeleverde router, maar een eigen Netgear. Heb dan ook geen borg hoeven betalen.
Een brak signaal geeft namelijk ook dergelijke haperingen.
Ik vermoed inderdaad dat mijn eigen router kuren geeft. Het betreft een pas twee weken oude Netgear router maar had er voordat we Solcon kregen ook al dergelijke problemen mee. Heb morgen meer tijd om een directe modem-pc verbinding te proberen.Of je 20 of 35 hebt, dit maakt niet uit, dat zou in beide gevallen niet zo moeten zijn. Zijn je signaalwaardes wel ok? En heb je hetzelfde probleem als je pc direct op de modem zit?
Een brak signaal geeft namelijk ook dergelijke haperingen.
Signaalwaardes, dan bedoel je de ontvangst van het kabelsignaal op het modem neem ik aan? Zo ja, hoe kan ik dat testen?
[ Voor 5% gewijzigd door Xyrr op 29-03-2011 23:05 ]
Het bevalt mij tot nu toe erg goed, eerst een tijd ADSL gehad, ook via Solcon trouwens, was erg instabiel, daarna via Caiway, zelfde probleem, nu 100/100 en probleemloos (als, m'n broertjes hebben nog niet geklaagd)
Wel wat opstartproblemen gehad, na een week is m'n router vervangen (kreeg er zelfs 2 voor terug, beetje dom van Solcon...) en 't werkt nu allemaal al een tijd stabiel
Wel wat opstartproblemen gehad, na een week is m'n router vervangen (kreeg er zelfs 2 voor terug, beetje dom van Solcon...) en 't werkt nu allemaal al een tijd stabiel
Heb je nu Caiway of Solcon?
Solcon draait nu een stuk beter dan in het begin, maar toch zijn er (vaak 's avonds tussen tien en elf) nog wel eens kleine onderbrekingen. Voor normaal surfen niet merkbaar, maar voldoende om bijvoorbeeld een VPN verbinding om zeep te helpen.
Solcon draait nu een stuk beter dan in het begin, maar toch zijn er (vaak 's avonds tussen tien en elf) nog wel eens kleine onderbrekingen. Voor normaal surfen niet merkbaar, maar voldoende om bijvoorbeeld een VPN verbinding om zeep te helpen.
CAI HWK gaat nu zelf FttH aanleggen.
http://www.destentor.nl/r...el-in-heel-Harderwijk.ece
Nice... Had Edo er al over gesproken op de open dag. Ik mag het wel, dat ze zo'n beslissing durven te nemen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 15:10:
CAI HWK gaat nu zelf FttH aanleggen.
Idd. Kost wat, maar dan heb je ook wat. (/me wist t ook al
)
Een beetje het reggefiber-idee, alleen dan door een lokale partij uitgevoerd. Voordeel is dat er aardig wat flexibiliteit mogelijk is.
Maar goed, het was ook wel een kant die ze op moesten gaan, met andere partijen die ze anders voor zouden zijn.
Met glasvezel kun je natuurlijk net even wat meer als Docsis, en het is een stuk minder gevoelig voor storingen (bij docsis heb je nog wel eens RF-issues en zit je met de wat beperktere bandbreedte, zeker kwa upload)
Een beetje het reggefiber-idee, alleen dan door een lokale partij uitgevoerd. Voordeel is dat er aardig wat flexibiliteit mogelijk is.
Maar goed, het was ook wel een kant die ze op moesten gaan, met andere partijen die ze anders voor zouden zijn.
Met glasvezel kun je natuurlijk net even wat meer als Docsis, en het is een stuk minder gevoelig voor storingen (bij docsis heb je nog wel eens RF-issues en zit je met de wat beperktere bandbreedte, zeker kwa upload)
Ik begreep dat de eerste plannen er zijn voor Drielanden (zoals al genoemd in het artikel) en een stukje van Stadsweiden waar al een gedeelte van de infrastructuur in de grond ligt. Daar wordt het dus het eerst uitgerold. Ik geloof zelfs dat ik in het juiste stukje Stadsweiden woon
.
[ Voor 99% gewijzigd door sontax op 23-10-2022 09:59 ]
Cai != caiway, wat je nu vermoedelijk hebt.sontax schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 12:07:
Beste tweakers even een vraagje,
Wij hebben op dit moment een abonnement bij CAI van ik geloof 6 of 8 mb.
Nu wil ik binnenkort bij Solcon een 2e lijn (100 MB Glasvel) aanschaffen alleen vroeg ik me af of dit mogelijk is ?
Is glasvezel van Solcon echt glasvezel ? en dus eenvoudig als 2e lijn aan te schaffen of loopt dit net zoals bij CAI over de kabel ?
Ik wil namelijk ons huidige abonnement wel behouden maar zou voor mij zelf graag op de bovenverdieping de glasvezel lijn gebruiken van Solcon
Iemand die er ervaring mee heeft of weet hoe dit zit ?
En glasvezel van Solcon is glasvezel van Solcon, alleen hebben ze net gisteren aangegeven dat ze gaan verglazen, dus er ligt niet morgen glasvezel in je straat, dat kan nog wel 1-2 jaar duren afhankelijk van waar je woont.
Het huidige Solcon aanbod loopt via de kabel. Je kan inderdaad gewoon 2 abbonementen hebben, zowel Caiway als Solcon naast elkaar. Wel moet je, zeker bij 100Mbit, de modem niet boven willen zetten, te grote kans op storingen door de lange coaxkabel. Dus beide modems beneden direct op het AOP.
Let wel ff op dat Schuuring niet vrolijk alles wegtrekt, nadenken is voor sommige monteurs nogal moeilijk

Verder zal Schuuring 1 modem aansluiten en opleveren, de dan behaalde signaalwaardes zijn leidend. Als je een 2e modem (+splitter) aansluit krijg je zo'n 4db extra verlies. Hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel. Als je signaal ruim voldoende is dan verwacht ik echter geen problemen.
Worst-case zul je zelf een geschikte versterker moeten plaatsen.
Mooi initiatief, wel hopen dat ze gewoon DVB-C in de huidige vorm blijven aanbieden, werkt allemaal net zo lekker.
Hoop wel dat ze dan EIN-DE-LIJK eens een FATSOENLIJK signaal er op zullen zetten. Het huidige signaal in Hierden is zó dusdanig slecht dat een DOCSIS2 modem wekelijks over de zeik gaat, en dat zelfs een 30dB Hirschmann versterker met KOKA799 bekabeling nog geen garantie is voor succes.
Grappig detail is ook dat Michiel Hop op de Zuiderzeestraatweg ook alleen maar 40dB versterkers verkoopt..
Hoop wel dat ze dan EIN-DE-LIJK eens een FATSOENLIJK signaal er op zullen zetten. Het huidige signaal in Hierden is zó dusdanig slecht dat een DOCSIS2 modem wekelijks over de zeik gaat, en dat zelfs een 30dB Hirschmann versterker met KOKA799 bekabeling nog geen garantie is voor succes.
Grappig detail is ook dat Michiel Hop op de Zuiderzeestraatweg ook alleen maar 40dB versterkers verkoopt..
Signaal op glasvezel (dvb-c) is een stuk sterker dan het 'reguliere' signaal, de CPE's die ze nu gebruiken gooien er zo'n 80dbuv uit (itt tot 65-70 bij een normale aansluiting)tha_bulldog schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 22:55:
Mooi initiatief, wel hopen dat ze gewoon DVB-C in de huidige vorm blijven aanbieden, werkt allemaal net zo lekker.
Maar 40dB versterkers... da's wel ziekelijk. Daarmee stuur je een complete flat aan

Daarbij ook een beetje onzinnig, want de retourband zal niet superveel versterkt worden (ik gok max 10db).
Dat een docsis2 modem eerder om de zeik gaat zou kunnen, die hebben immers maar 1 down en 1 upstream tot hun beschikking. En dan is je errormarge al wat kleiner.
Een 30-40db versterker is gewoon overkill. Als dat serieus nodig zou zijn is er echt iets goed mis. Je kan ook TE hard signaal krijgen... Daarnaast is 40db boosten niet echt een verbetering van je SNR. Met 90dbuv en een snr van 27 ga je minder ver komen dan met 70dbuv @ 40
Maar goed, meten is weten. Veel modems kun je gewoon uitlezen via de webpagina om zo je signaalwaardes te zien
Maar superslecht signaal in Hierden... volgens mij valt dat wel mee. Ik ken er meerdere mensen, en hoor er eigenlijk niemand over. Modems zijn ook met prima waardes online (us gemiddeld 37db, down rond de -2). 1 modem die wel een wat zwakke downstream heeft (-10) maar de rest is allemaal prima. Heb wel iemand gehad met brakke upstream maar na schuuring geschopt te hebben is die ook stabiel.
Alleen jammer in jouw geval dat Hierden een vervolgstap wordt, en verglazing in principe eerst Harderwijk is.
Er komt op de aansluiting waar ik het over heb 41dbuv binnen. De buren 42, daarnaast 44. Allen hebben een versterker op advies van de CAI zelf. Twee 40dB's van Hirschmann en 1 eerder genoemde GHV30E. Modems mogen NIET op de versterkers aangesloten worden want dan vindt ie geen US signaal meer (en ja, het zijn retourgeschikte versterkers
)
Sinds Caiway DOCSIS3 aanbiedt is het goed stabiel te noemen, maar die versterkers zijn echt hard nodig
Aangezien jij nogal bekend bent in deze materie, zal je ook de oude kerkradiokastjes wel kennen (inmiddels voor het grootste gedeelte vervangen door de kerkTV via de 7xx kanalen). Die dingen werken al bij 37dbuv. Ook die gingen in de winter klapperen
Zou de CAI er trouwens niet verstandig aan doen direct glas in de Hoge Varen te schieten? Al heb je nog niet direct een koppeling met de headend in H'Wijk heb je wel alvast wat liggen
Sinds Caiway DOCSIS3 aanbiedt is het goed stabiel te noemen, maar die versterkers zijn echt hard nodig
Aangezien jij nogal bekend bent in deze materie, zal je ook de oude kerkradiokastjes wel kennen (inmiddels voor het grootste gedeelte vervangen door de kerkTV via de 7xx kanalen). Die dingen werken al bij 37dbuv. Ook die gingen in de winter klapperen
Zou de CAI er trouwens niet verstandig aan doen direct glas in de Hoge Varen te schieten? Al heb je nog niet direct een koppeling met de headend in H'Wijk heb je wel alvast wat liggen
[ Voor 11% gewijzigd door RadioAir op 06-06-2011 13:43 ]
Er ligt een vezel daar bijna op de hoek... zal de suggestie doorgeventha_bulldog schreef op maandag 06 juni 2011 @ 13:40:
Pagina: 1