Geluid via HDMI in Ubuntu ATI Radeon X1950 XT Arctic X2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Thuis ben ik bezig met mijn nieuwe (oude pc) mediacenter in te stellen, met een hoop wikken en wegen ben ik nu al een heel eind. Netjes XBMC, SABnzbd, Sickbeard etc... geïnstalleerd. Nu stuit ik alleen nog op het volgende probleem: Geluid via HDMI. Ik wil graag mijn audio laten verlopen via mijn TV zodat ik niet constant de AUX hoef te switchen op mijn stereo wanneer ik weer op TV overschakel.

Ik heb al gekeken of het systeem als output device mijn ATI Radeon X1950XT ziet, helaas is dit niet het geval... Ik heb ook al gekeken via aplay -l, maar daar zie ik alleen mijn onboard geluid.

Heeft wellicht iemand een idee wat ik moet doen? Zover ik weet is het toch wel mogelijk om via HDMI met mijn kaart audio te verwerken. Ik draai de laatste versie van Ubuntu Desktop (10.10) en heb dus een ATI Radeon X1950XT.

Alvast vriendelijk bedankt.

P.s. nog een beetje beginneling wat betreft het opzetten van Ubuntu en Unix in dit soort dingen. (alleen webservers gaan me redelijkaf tot nu toe. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Weet je zeker dat je Radeon X1950XT uberhaupt wel geluid over de HDMI output kan sturen?

Volgens mij heeft de X1xxx serie namelijk geen geluidschip op de kaart zitten waarmee geluid over HDMI gestuurd zou kunnen worden en zit dit pas op kaarten vanaf de HD2xxx serie.
Als dat klopt, dan is wat je wilt niet mogelijk met de hardware en zul je de kaart moeten vervangen. Bijvoorbeeld voor een HD4xxx kaart, welke dit kunstje onder Linux volgens mij wel zonder veel problemen kan flikken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 25-02-2011 08:24 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm.. ik had het op zitten zoeken laatst, had ergens een vaag bericht gelezen dat het zou moeten kunnen. Maar nu ik nog even snel zoek op kantoor kan ik er zo snel even niets over vinden... Dus daar zou je best nog wel eens gelijk in kunnen hebben dan. Hoop het niet. ;)

Iemand die dit bovenstaande kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:55
Wikipedia: Comparison of AMD graphics processing units

Pas vanaf 2xxx serie zit er UVD op.

Mijn onboard 4250 kan gewoon via hdmi audio weergeven, staat keurig in het lijstje van mogelijke opties. Vrees dat je x1950 dus niet genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm... balen! Dan toch nog maar even voorlopig via analoog en draadjes patchen elke keer dat ik wil switchen van tv naar mediacenter (XBMC).... :)

Alsnog bedankt! ;)