Image van C op SSD, dikke problemen...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-04 09:46

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ey luitjes, ik vroeg me af of jullei hiermee konden helpen. Het zit zo:

Ik heb vandaag mijn SSD binnengekregen en hoopte er heel erg op dat ik mijn oude install gewoon opnieuw kon gebruiken door een image te kopieren. De drive letters van mijn oude harddisk zijn C (windows 7, 40 gig) en D(windows XP, 400 gig).

Ik heb het image op de nieuwe schijf geladen, aantal keer startup repair gedaan om de MBR te fixen ed.

Het probleem is echter het volgende: Als ik via de SDD opstart gebruikt hij voor 99% nog mijn oude harde schijf met drive letter C. Alle items op de desktop, alle programma's die ik verder laadt, C C C C C. Het enige dat op K staat (de SSD) is het OS zelf, maar alle andere verwijzingen gaan terug naar die oude C schijf.

Nou dacht ik gewoon wat drive letters te veranderen, ik wil immers gewoon dat die nieuwe drive C heet, maar dat werkt blijkbaar ook niet. Ook wanneer ik de computer laat opstarten met alleen de SDD erin loopt hij vast bij preparing your desktop", omdat hij teveel afhangt van mijn D partitie (dat verdenk ik iig).

Heeft iemand enig idee hoe ik de pc ervan kan overtuigen dat hij van de SSD C: moet maken, de oude D gewoon D laat en de oude C een M, K of weet ik het maakt?

Ben er al 3 uur mee bezig dus als ik wat gefrustreerd overkom dan kan dat kloppen :D

Jaap

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Heb je al geprobeerd met alleen de ssd je pc op te starten?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Anoniem: 292340

Wat er ook gebeurt, probeer je hoofd koel te houden. Je maakt alleen maar meer fouten als je gefrustreerd raakt.

Image te kopieëren? Wat moet ik daar onder verstaan? Heb je gewoon je Windir gekopieërd naar je K schijf? Want dat gaat niet werken.

Wat je kan proberen is even Ultimate BootCD te downloaden en die op cd te branden. Vervolgens start je op met deze cd en start je HDClone. Volg de aanwijzingen en start vervolgens je pc op (wel even de oude hd ontkoppelen).
Ander alternatief is CloneZilla, werkt eigenlijk op hetzelfde principe.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Ik zou alles opnieuw installeren, je had dat makkelijk kunnen doen in die 3 uur.

Het is zoiezo beter om alles opnieuw te installeren bij het gebruik van een nieuwe hardeschijf, vooral een ssd. Dit omdat een SSD icm. Windows 7 automatisch zijn instellingen aanpast naar SSD. Zoals nooit defragmenteren etc. (Dat vindt een SSD niet leuk ;))

Je instellingen kan je makkelijk overzetten door gebruik te maken van Windows Easy Transfer, deze staat standaard in je bureau accessoires.
Dan kopieert die jou instellingen van je taakbalk, bureaublad etc. Ook je gebruikers account en als je het aangeeft je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
navlim schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:57:
Heb je al geprobeerd met alleen de ssd je pc op te starten?
Ook wanneer ik de computer laat opstarten met alleen de SDD erin loopt hij vast bij preparing your desktop", omdat hij teveel afhangt van mijn D partitie (dat verdenk ik iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Anoniem: 292340 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:59:
Wat er ook gebeurt, probeer je hoofd koel te houden. Je maakt alleen maar meer fouten als je gefrustreerd raakt.

Image te kopieëren? Wat moet ik daar onder verstaan? Heb je gewoon je Windir gekopieërd naar je K schijf? Want dat gaat niet werken.

Wat je kan proberen is even Ultimate BootCD te downloaden en die op cd te branden. Vervolgens start je op met deze cd en start je HDClone. Volg de aanwijzingen en start vervolgens je pc op (wel even de oude hd ontkoppelen).
Ander alternatief is CloneZilla, werkt eigenlijk op hetzelfde principe.
Dat lijkt het probleem niet te zijn. Ik heb dus een image gemaakt met acronis en die...ge...kopieerd? hoe zeg je dat? Gewoon de image weer op die andere HDD laten restoren. Ofwel carbon copy van die andere partitie.

Het probleem komt pas wanneer ik probeer te booten. Zonder de D partitie loopt hij vast bij het inloggen, maar wanneer ik de HD erin doe, neemt die de drive letter C ook over.

Een complete reinstall kost me denk ik enkele dagen. Ik ben nogal een gamer met ong 300 gig aan legale games op zijn pc, dus dat is een hel met cd-keys en installs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Probeer eens je bootloader te rebuilden met EasyBCD. Wanneer je een image maakt van je bootschijf, wordt de 100MB bootpartitie niet meegekopieerd.
Althans dat meen ik zelf ervaren te hebben in een soortgelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 16:19
Klinkt erg lullig, maar het is uberhaupt niet slim om harde schijf image over een SSD heen te zetten. De schijf is dan namelijk niet aligned, waardoor je nog steeds een flink snelheidsverlies hebt. Hierdoor mis je dus het voordeel van een SSD.

Mijn tip zou zijn om toch alles opnieuw te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-06 23:16

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Als dat niet zo was zou hij toch nooit zo ver als Preparing Desktop kunnen komen. Dan zou hij toch voor het booten / splash logo al lang ermee kappen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Zoals ro3lie en alex al aangeven loop je tegen een aantal problemen aan als je een (acronis)image terugzet.

Wil je van alle voordelen van je nieuwe ssd genieten zit je aan een nieuwe installatie vast.
Je kan evt. een installatie-image maken met de tools van Microsoft, zoek dan even op WAIK / ImageX .
Is eenmalig wat moeite doen, elke volgende installatie heb je er plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Even los van het prestatieverlies door een image...

Ik snap niet helemaal waar het nou verkeerd gaat, als je de schijf 1:1 cloned dan zou hij niks moeten veranderen aan je schijfletters.

Of heb je je oude OS disk er ook nog bijhangen, en start hij daar nu van op (check bootvolgorde in BIOS welke schijf hij eerst moet pakken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:55

Quad

Doof

Wat ik altijd doe is met acronis true disc image een 1 op 1 kopie maken van de HDD naar SSD.
In Hirens Boot CD (voorkeur 12.0 staat juiste software op hiervoor) staat die tool er wel in, en het werkt prima.
Wat je niet moet doen is van de schijf een image maken en dan pas overzetten, want dat gaat problemen geven (hier tenminste).

1. Dus download Hirens Boot 12.0: http://www.megaupload.com/?d=C7VKHQ7X
2. Brand de .iso naar een CD
3. Sluit zowel de HDD als SSD aan
4. Boot de pc vanaf de cd rom
4. Komt er zo'n DOS venster, ga naar dos programs
5. Kijk bij partition tools naar Acronis true image.

Start het op, maak de SSD clean, doe een copy van de OS partitie naar de SSD, en klik op proceed.
Als het klaar is moet hij werken.
Koppel daarna de HDD af, en check of het werkt door te booten vanaf de SSD.
Waarschijnlijk moet je een repair doen.
Ga met kopieren NIET zitten klooien met MBR, want daar staan ook gegevens in van de andere partitie's op de HDD, die de SSD vanzelfsprekend niet heeft.

Good luck!

Disclaimer: Gebruik manual op eigen risico ;)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het is voor mij alweer een tijdje geleden met Windows, maar die dingen werken toch nog met BIOS? Check daar even wat je boot-volgorde is en check zowel hardwarematig alsmede in je BIOS of één van de HDD's master of slave staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik ben maar begonnen met een nieuwe install.

Clone HD wilde ik in eerste instantie gebruiken, maar die van acronis wilde dan ook de grotere partitie ernaast zetten. Hij kloont dan dus de HD en niet de partitie. Kan zijn dat andere progs dat beter doen, maar nu ik gehoord heb dat het compleet reinstallen gewoonweg sneller is ben ik wel gek als ik dat niet doe. Dan zit ik maar een paar daagjes te klooien :P

Heeft iemand nog tips om games over te zetten? De games staan dus allemaal nog netjes op de schrijf, maar alle registry keys ed staan nog op de oude HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Wilf schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 02:25:
Het is voor mij alweer een tijdje geleden met Windows, maar die dingen werken toch nog met BIOS? Check daar even wat je boot-volgorde is en check zowel hardwarematig alsmede in je BIOS of één van de HDD's master of slave staat.
Betrof allemaal SATA dus dat was niet aan de orde, magoed, dat was het probleem dus niet, want ik kwam het login scherm wel tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

offtopic:
Er zit een edit knopje rechtsboven je reactie ;)
Zou bij je laatste 2 berichten dus dit of dit moeten zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door crizyz op 25-02-2011 02:56 . Reden: Linkjes toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 20:47

BeyondThunder

Lost Lightning

Xtinction schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 02:27:
Ik ben maar begonnen met een nieuwe install.

Clone HD wilde ik in eerste instantie gebruiken, maar die van acronis wilde dan ook de grotere partitie ernaast zetten. Hij kloont dan dus de HD en niet de partitie. Kan zijn dat andere progs dat beter doen, maar nu ik gehoord heb dat het compleet reinstallen gewoonweg sneller is ben ik wel gek als ik dat niet doe. Dan zit ik maar een paar daagjes te klooien :P

Heeft iemand nog tips om games over te zetten? De games staan dus allemaal nog netjes op de schrijf, maar alle registry keys ed staan nog op de oude HD.
Nee, een echte tip heb ik niet, maar met steam is e.e.a. uiteraard niet zo'n probleem.
Veel games schrijven de settings & saved game data in je gebruikers profiel.
Na de installatie van de game de betreffende map in het profiel opzoeken (documents meestal), backup maken van de dir en je "oude" map uit je oude profiel er overheen zetten.

Er zijn enkele games die het register niet gebruiken, gewoon testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:37
Misschien een beetje te laat, maar ik heb gelezen dat je met deze (gratis) versie van HD naar SSD kan. Je kan ook nog kiezen om bepaalde delen niet mee te nemen, zodat je SSD kleiner kan zijn dan je huidige HD.

http://www.paragon-softwa...egistrierung/mos2ssd.html

Pagina is in het duits, maar wijst zich zelf.

Weet niet hoe lang de software nog te krijgen is, de promo is al een tijdje aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Clone HD wilde ik in eerste instantie gebruiken, maar die van acronis wilde dan ook de grotere partitie ernaast zetten. Hij kloont dan dus de HD en niet de partitie.
Je moet ook de hele HD clonen.
Of althans.. Je moet de bootsector + bootloader + partitie C.
acronis heeft die optie niet, dus als gevolg moet je alles overzetten.
Alleen de C: partitie is niet genoeg.

Maar opnieuw installeren (oude HD eruit halen tijdens install) is de handigste methode.
Dan weet je zeker dat de bootsector op de ssd komt te staan.
Later oude HD ernaast zetten (bootvolgorde goed instellen zodat je van de ssd boot), en de oude c: (die zal waarschijnlijk dan d: zijn) wissen en je d: (die dan waarschijnlijk e: is) partitie uitbreiden.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 25-02-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 16:14
[quote]job schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 21:48:
[...]
Je moet ook de hele HD clonen.
Of althans.. Je moet de bpptsector + bootloader + partitie C.
acronis heeft die optie niet, dus als gevolg moet je alles overzetten.
Alleen de C: partitie is niet genoeg.

Dat is dus dikke onzin, Acronis kan dit wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Okee, dan heb ik laatst over die optie heen gekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:00
iemand nog tips om games over te zetten? De games staan dus allemaal nog netjes op de schrijf, maar alle registry keys ed staan nog op de oude HD.
Ja: installeer ze allemaal in de directory waar ze nu al staan. Met een beetje mazzel hebben sommige games een slimme installer en kopieert ie de files niet omdat ze er al staan. Kan toch wat tijd schelen

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:54
Wat trouwens wel werkt is beide schijven dynamic maken, mirror instellen van de gewenste partities (ook de 100mb system reserved meenemen). Daarna de volgorde van de boot schijven veranderen, mirror breken en klaar!

Dit trouwens gedaan in Windows Server 2008 R2, maar zou in Windows 7 ook moeten werken.

Ben je geen vage tooltjes nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
Ik zie het nergens staan. Maar heb je reeds het volgende gedaan.
  1. In schijfbeheer alle andere schijven ontdoen van een letter, ook geen nieuwe toewijzen
  2. Computer uit
  3. Overige schijven loskoppelen
  4. Opstarten en C toewijzen in schijfbeheer
  5. Nog een keer opstarten ter verificatie
  6. Rest aankoppelen één voor één letters toewijzen
Dit is wat ik meestal doe en werkt prima.
Pagina: 1