Cassettes digitaliseren en deck schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10
Goedenavond allen!

Voor mijn muziekvereniging ben ik van plan de collectie cassettebandjes (268 stuks, maar ik ben niet van plan ze allemaal te doen) te archieveren in digitaal formaat. De opnames op die cassettes zijn redelijk tot behoorlijk goed.

Om recht te doen aan de inhoud wil ik natuurlijk wel een beetje kwaliteit, dus leek het me verstandig goede componenten te gebruiken. Welke ADC ligt nog open, maar ik heb momenteel enkel de beschikking over een Creative X-Fi surround 5.1. Niet de beste keus, maar best redelijk denk ik. Het cassettedeck is een Technics RS-TR 333, waarvan ik geen idee heb of het erg goed is of juist helemaal niet.

Ik vroeg me voornamelijk af hoe ik dit ding schoonmaak en demagnetiseer, en of dat laatste eigenlijk wel nodig heb? Ik heb ook geen zin om er bakken geld tegenaan te smijten, maar zoiets als dit lijkt me wel weer errug goedkoop: link naar eBay. Kan dat wel, voor zo weinig geld een demagnetizer? Hebben de vintage tweakers onder jullie suggesties voor mij?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is gewoon een ronddraaiend magneetje. kan wel hoor

schoonmaken deed ik vroeger altijd met een paar wattestaafjes en wat alcohol.

[ Voor 44% gewijzigd door Fish op 24-02-2011 23:20 ]

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is en blijft cassette, dus CD kwaliteit zul je nooit echt 100% krijgen.
D'r zijn tegenwoordig behoorlijk wat programma's te krijgen die precies doen wat je wilt ivm nabewerking enzo. Dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Sowieso wil je eigenlijk gewoon een tape laten lopen en pas achteraf in delen snijden, ipv iedere keer de tape stopzetten na een nummer :)

Waarom probeer je er niet gewoon 1 of twee en kijk je wat het doet? Koppen schoonmaken kan overigens ook gewoon met pure alcohol / spiritus en een wattenstaafje, werkt ook prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Tja ik weet niet in hoeverre je dit professioneel wil aanpakken, is het een vriendendienst een hobby of een betaalde klus met budget?

Ik weet dat in de prof. wereld cassette's (zover dat nog voorkomt) worden gedigitaliseerd met een 3 koppige Nakamischi cassette deck.
De Sony TC-KA6ES wordt ook vaak gebruikt.

Zie ook: http://www.cs.cmu.edu/~mleone/gdead/taping-guide/part1.html

In mijn opstelling heb ik een 3 koppige Sony die via een Pioneer DJM-1000 waarna het digitaal weer uit naar een Tascam CD-RW901SL CD recorder gaat.

Maar natuurlijk is ook het soort cassette erg belangrijk, een cheap bandje van de blokker heeft geen nut in een high-end cassette deck.

[ Voor 12% gewijzigd door crack_en_hack op 24-02-2011 23:35 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
De cassettes die worden gebruikt verschillen sterk in kwaliteit, maar voor de grotere uitvoeringen zijn goede bandjes gebruikt. Ik kan eventueel ook gebruik maken van een (3-koppige) Nakamichi bx300 gecombineerd met een professionele multitrackrecorder (waarvan ik dan maar 2 tracks gebruik dan, natuurlijk) maar dat moet ik dan bij iemand anders thuis doen, en dat is natuurlijk gewoon onpraktisch. Als dat inderdaad grote verschillen oplevert moet dat maar dan, maar in ieder geval niet voor all 268 tapes :)

Ik ben daar lid en dit jaar moet er worden opgeruimd. Er is eigenlijk geen budget dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:26
Is de technics ook het deck waarmee de opnames gemaakt zijn? Dit kan dan een voordeel zijn boven de Nakamichi. Een mulittracker lijk me niet noodzakelijk. Een goede ADC is ook in bijvoorbeeld een DAT, DCC of minidisk recorder te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Nee, de opnames zijn in de loop van 30 jaar gemaakt met allerlei verschillende decks waarvan niet meer na te gaan is wie, welke en wat. Een multitracker is inderdaad niet noodzakelijk, maar ik heb eigenlijk twee opties: ik doe het thuis met mijn eigen spullen (Technics + Creative of eventueel iets geleend) of met die Nakamichi, en dan is die multitracker (geen harddisk, hij tracks naar USB-stick, nog makkelijker) toch al aanwezig, dus dan is dat meteen het makkelijkste en waarschijnlijk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 15:26
Ik denk dat dat allebei gewoon goed gaat werken. Als de opnames niet bijzonder goed zijn, dan denk ik dat je weinig verlies met de Technics - combi.
Als je voor topkwaliteit gaat, dan zou ik voor de nakamichi gaan, iedere casette opnieuw de azimuth inregelen (Nakamichi Dragon, dan gaat dat lekker makkelijk), digitaliseren in 24 bit (om wat ruimte te creeren voor het oppoetsen) ontruisen / opfrissen / dolby-fouten compenseren en vervolgens opslaan als FLAC/WAV/Monkey.
Als het niet om legendarische verloren opnames van de Beatles gaat, dan zou ik me er niet zo druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je geeft aan dat je dat Technics deck thuis hebt staan...dan ken je ook vast de historie van dat ding ;)
Hoe vaak is ie gebruikt de laatste tijd. EN vooral: test even uit wat ie doet met afspelen van een tape en het opnemen vanaf CD. Weet je meteen of het haalbaar is. Ik zou dan wel meteen een hele CD dubben, gewoon in autorevers (als er dat op zit), ben je meteen een stuk zekerder dat ie geen tapes opvreet naar verloop van tjid :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nu zijn er tegenwoordig ook genoeg apparaten die zelf al digitaliseren. Zie Google.

Heeft iemand daar ervaring mee? Je kunt eens wat reviews opzoeken. Desnoods verkoop je zo'n apparaat na afloop van de klus weer voor een paar eurotientjes minder aan de volgende die zo'n klusje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

download de inhoud van de cassette bandjes maar dan in .flac klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iNFiNiTY- schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:07:
download de inhoud van de cassette bandjes maar dan in .flac klaar?
Om dat te kunnen doen moeten de tapes eerst gedigitaliseerd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:35:
Nu zijn er tegenwoordig ook genoeg apparaten die zelf al digitaliseren. Zie Google.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Ja, is 3x ruk, net als die 50 Euro USB platenspelertjes.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crack_en_hack schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:36:
[...]
Ja, is 3x ruk, net als die 50 Euro USB platenspelertjes.
Precies, dat is hetzelfde alsof je hiermee dia's digitaliseert
Afbeeldingslocatie: http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/ION_film_2_SD_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Voor dit werk dedicated Deck kopen op marktplaats (zitten soms prachtige exemplaren tussen voor bijna niks) en met schroevendraaiertje op het gehoor de azymuth van de kop optimaal instellen.Dit scheelt vaak enorm in het hoog.Ook de juiste dolby gebruiken bij afspelen.Extra hoog kun je nog verkrijgen door af te spelen op stand type I als je type II tapes hebt.
Ik heb zo mijn tapes gedigitaliseerd, de meesten klinken nog verbazend goed :)
Nakamichi dragon is overkill, veel te duur voor wat oude bandjes, tenzij je unieke professionele opnames hebt oid.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Wat blobber zegt. En dan vooral dat stukje over het schroevendraaiertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:35:
Nu zijn er tegenwoordig ook genoeg apparaten die zelf al digitaliseren.
Ben ik me druk aan het maken over de kwaliteit van mijn ADC, komt er zoiets langs :P Nee, inderdaad, ik zoek wel een beetje kwaliteitsspul.

Ik ben na een zoektocht tussen de rommel wel een prachtige Philips N2521 tegengekomen (kwist niet dat we zulk mooi spul hadden staan thuis) maar helaas heeft ie wat onderhoud nodig, er is een snaartje verteerd. Iemand enig idee of dat ook 'gewoon met een elastiekje' kan? Ik heb het nu even met een elastiek gedaan, maar hij loopt 20% te traag, dat is niks voor een apparaat wat nieuw 1200 gulden kostte, ook niet na 30 jaar denk ik zo :) Ik kan helaas geen onderhoudshandleiding (enkel voor een euro of 30, vind ik een beetje zonde) vinden. Ik denk dat dat als 'dedicated deck' wel dienst kan doen, hoewel net voor het hoogtepunt voor het cassettebandjestijdperk, naar men zegt wel zijn tijd ver vooruit.

[ Voor 8% gewijzigd door ktf op 26-02-2011 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
ktf schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:59:
[...]

Ik ben na een zoektocht tussen de rommel wel een prachtige Philips N2521 tegengekomen (kwist niet dat we zulk mooi spul hadden staan thuis) maar helaas heeft ie wat onderhoud nodig, er is een snaartje verteerd. Iemand enig idee of dat ook 'gewoon met een elastiekje' kan? Ik kan helaas geen onderhoudshandleiding (enkel voor een euro of 30, vind ik een beetje zonde) vinden. Ik denk dat dat als 'dedicated deck' wel dienst kan doen, hoewel net voor het hoogtepunt voor het cassettebandjestijdperk, naar men zegt wel zijn tijd ver vooruit.
Nee elastiekje kan niet als je het goed wil doen.
Dan nog zou ik voor de Nakamischi gaan.

Ik kan wel een Service Manual voor je regelen van de Philips N2521, zal dan een gescanned pdf'je worden.

Let me know...

[ Voor 3% gewijzigd door crack_en_hack op 26-02-2011 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Nou, als dat zou kunnen, zou dat geweldig zijn! Dan kan ik tenminste opzoeken welke maat snaar ik wél nodig heb :) De Nakamishi kan wel, maar het is gewoon om praktische redenen niet erg handig. Voor de betere bandjes ga ik dat waarschijnlijk wel doen, maar voor het grootste gedeelte is dat teveel werk.

edit: Laat maar zitten. Ik heb hem nu redelijk aan de praat, maar er mankeert vanalles aan dit ding. Storende potmeters, drop-outs en het ergste van al, een overdracht die gewoon niet zo mooi klinkt als die Technics :) Hij heeft toch te lang ongebruikt gestaan vrees ik.

[ Voor 76% gewijzigd door ktf op 26-02-2011 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
(overleden)
Als je een Philips DCC recorder op de kop kunt tikken dan zou je het daarmee eens kunnen proberen. Er zijn twee voordelen:
1) Door de afwijkende constructie van de koppen is de ruisbijdrage van de kop zelf bij het afspelen van een analoog bandje een stuk minder dan bij traditionele.
2) In de stand rec/pauze heb je het digitale (SPDIF) beschikbaar aan de digitale uitgang.
Als je audiokaart een SPDIF ingang heeft kun je het digitale signaal direct opnemen. De DCC recorders hebben iha. een goede AD converter aan boord.

Ik heb op deze manier met succes een groot aantal bandjes gedigitaliseerd. Dit werkt natuurlijk ook met LP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Oh, dat klinkt wel heel interessant. Ik kan alleen vrijwel niets vinden over de kwaliteit van het lezen van analoge tapes. Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat het lezen met 9 koppen beter gaat dan met 1 (als hij ze ook alle 9 gebruikt bij analoge tapes tenminste) maar ik kan er nergens iets over vinden eigenlijk.

Op marktplaats staan er best een hoop, voor een geflopt product :)

edit: ik lees dat de Philips DCC 900 niet met type 4 (metaal) cassettes werkt, maar van de andere DCC apparaten kan ik daar eigenlijk niets over vinden. Is dit bij de andere types ook zo?

[ Voor 19% gewijzigd door ktf op 28-02-2011 13:11 ]

Pagina: 1