Windows Server 2003 R2...ehm, toch?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 10:25
ik heb even iets raars, via V&A heb ik Windows Server 2003 R2 gekocht.
althans, het moet R2 zijn, staat ook overal op de CD's, handleiding etc. etc. duidenlijk R2 dus.
maar toch, in Windows zelf is dit niet terug te vinden?

als ik op werk in Windows rechts klik op deze computer op de servers en dan eigenschappen kies, staat hier letterlijk "Microsoft Windows Server Standard 2003 R2 Service Pack 2".
het vreemde is, ik heb "Microsoft Windows Server voor Small Business Server 2003 Service Pack 2".
dus ik kan het nergens terug vinden.

althans, nergens? nou, op een plek wel, maar ook echt maar een, namelijk in serverbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://img580.imageshack.us/img580/5142/knipselt.jpg
nu kijk iedereen natuurlijk naar het logo met de rode rand er om, maar kijk een naar het grote logo, waar is de R2 daar? en ook bij het inlog venster, geen R2 op het logo.

maar nog wat raars, dat is de Nederlandse versie van "manage your server", welke er normaal, en op werk, zo uit ziet: Wikipedia: File:Windows Server 2003 Manage Your Server.png
dit hele programma was een van de nieuwe toevoegingen in server 2003, maar waar is die dan?
het lijkt mij immers raar dat Microsoft een geheel ander programma maakt enkel voor Nederlandse versies.
dat zou meer werk zijn dan die te vertalen. (lijkt mij)

nu ik toch vragen stel, waarom zie ik bij het tabblad algemeen onder eigenschappen van deze computer niet hoeveel RAM hij heeft? dat hoort daar geloof ik wel ook te staan!?

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je van een SBS 2003 alleen CD1 pakt en daar een normale setup mee doet (en niet de SBSSetup gebruikt) krijg je een installatie die bijna hetzelfde lijkt als een normale 2003 server.

Maak eens een foto van de CD zelf en kijk eens goed naar het volumeID van je CD?
* alt-92 has gut feeling you've been had

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
foto moet ik dan vanmiddag even maken want ik ben nu op werk.

en ik heb alle CD's gebruikt omdat ik juist niet de "normale" versie moet.
maar op werk is ook een server met SBS en die heeft dus wel het geen ik nu dus niet heb (overal R2 in het logo en Manage My Server zoals die voor 20003 was gemaakt.)

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:31
(jarig!)
foxofinfinety schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:14:
ik heb even iets raars, via V&A heb ik Windows Server 2003 R2 gekocht.
[...]
het vreemde is, ik heb "Microsoft Windows Server voor Small Business Server 2003 Service Pack 2".
Hoeveel CD's heb je? Een stuk of 6 of zo? (SBS 2003 CD1, CD 2, CD 3, R2 Tech, Outlook, eventueel ISA/SQL en volgens mij vergeet ik er dan nog een?) Als het screenshot is van je geïnstalleerde server, dan heb je dus geen Microsoft Windows Server 2003 gekocht, maar Microsoft Windows Small Business Server 2003. In SBS 2003 is het enige verschil tussen vanilla en R2 de CD met R2 Technologies, die een aantal componenten toevoegt.
maar nog wat raars, dat is de Nederlandse versie van "manage your server", welke er normaal, en op werk, zo uit ziet: Wikipedia: File:Windows Server 2003 Manage Your Server.png
dit hele programma was een van de nieuwe toevoegingen in server 2003, maar waar is die dan?
Server Manager (wat je linkt) zit in Windows Server 2003, en jij hebt Windows Small Business Server, die heeft Server Management, wat ze in 2008 hernoemd hebben naar de SBS Console.
nu ik toch vragen stel, waarom zie ik bij het tabblad algemeen onder eigenschappen van deze computer niet hoeveel RAM hij heeft? dat hoort daar geloof ik wel ook te staan!?
Dat hoort daar inderdaad te staan ja? En anders heb je in Task Manager nog het tabblad Performance :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
hm, aantal CD's, even zien, 7 geloof ik, CD's 1, 2, 3, en 4, en dan R2 technologies, Outlook inderdaad, en een OEM Installer disk, omdat het een OEM versie is.

en ja het is SBS, maar is het ook mogelijk gewoon Server manager te gebruiken? die server management vind ik namelijk gewoon regelrecht een ramp.

en ja ik zie het wel in het tabje prestaties, maar het hoort daar gewoon te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

foxofinfinety schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:32:
en ja het is SBS, maar is het ook mogelijk gewoon Server manager te gebruiken? die server management vind ik namelijk gewoon regelrecht een ramp.
Maar dan heb je dus een SBS Server set gekocht. En nee, dat is niet hetzelfde als een bog-standard 2003 R2 Server nee.

Heb je wel de SBS Setup gebruikt eigenlijk? Of heb je alleen de disk erin gestopt alsof het een standaard serverCD is?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
alt-92 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:42:
[...]

Maar dan heb je dus een SBS Server set gekocht. En nee, dat is niet hetzelfde als een bog-standard 2003 R2 Server nee.

Heb je wel de SBS Setup gebruikt eigenlijk? Of heb je alleen de disk erin gestopt alsof het een standaard serverCD is?
ik heb de installatie van de CD gedaan, er zat nog niks op dus kon niet specifiek iets kiezen nog.
dus wat hij maar neemt als je van de CD opstart is gebruikt.
maar hij gaf na de basis installatie wel "Windows Small Business Server installation" via een venster in Windows.

en ik weet dat het niet geheel gelijk is, maar ik vind de indeling van die server management niet erg handig, dat het een ander programma is is niet erg, maar wel wat minder dat je het dus niet erg goed kan terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
(jarig!)
Het is iets compleet anders... De taken van die twee programma's, ondanks dat de namen nogal erg veel op elkaar lijken, zijn 99% anders.

Wat wil je precies doen, want er is bijzonder weinig dat je met de niet-SBS variant kunt doen wat je niet ook via Administrative Tools kunt doen :)

Ik denk dat we de vraag 'Wat wil je precies doen?' eerst op een flink wat hoger niveau moeten stellen, want het is (in ieder geval bij mij) momenteel totaal onduidelijk of je nu Windows Server 2003 wilt hebben (waardoor je dus het verkeerde hebt gekocht) of Windows Small Business Server 2003.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
ik moest een versie van 2003 hebben, SBS is ook wel prima.
enige probleem daarmaa is dat ik gewent ben aan de tools uit 2003 R2 standard, omdat die op werk gebruikt word.
en 2003 SBS heb ik wel mee gewerkt voor een ander bedrijf waar wij mee samen werkte, maar die was al geheel geconfigureerd, dat was vooral logs kijken e.d. en dan zie je geen verschil.
(de event maneger is gelijk).

eigenlijk vind ik SBS eigenlijk beter, want daar zit ook Exchange Server in, anders had ik een losse email server moeten gebruiken.
(en de actieve directory is wel gelijk, dus Exchange instellen kan ik al wel, want dat moet ik op werk ook)

het geen ik vooral wil is IIS configureren, maar ik krijg hem niet zo ver om de IIS manager te gebruiken, en dat ding dat er in zit heeft veel minder functies.

en verder vraag ik me vooral af waarom ik op de grote logo's geen R2 zie, maar op de kleine logo's wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik begrijp je punt niet helemaal. Je hebt een SBS 2003 R2 gekocht om IIS te gebruiken. Hiervoor kun je toch gewoon bij start->systeembeheer->iis manager openen?

deze is bij SBS 2003 R2 hetzelfde als in Server 2003 R2. Enkel heeft de SBS variant ook nog servermanagement en een aantal instellingen al gedaan in IIS omdat ook exchange geinstalleerd is.

Voor controle van de versie open je de eigenschappen van 'deze computer'. Daar hoort de geinstalleerde versie te staan. Als dit niet klopt met de cd's, heb je volgens mij niet alle cd's gebruikt die nodig zijn voor installatie van R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:30:
Als dit niet klopt met de cd's, heb je volgens mij niet alle cd's gebruikt die nodig zijn voor installatie van R2.
ik heb geen R2 op de logo's of onder deze computer.
echter geven andere systeem informatie programma's wel aan dat het R2 is, en ook de kleine logo's zijn met R2.

waar het om gaat is waarom dat zo is.
ik heb alle CD's gebruikt, daarbij zou anders de installatie gewoon zoeizo niet voltooid zijn omdat hij zelf om de CD's vraagt, als die er niet zijn voltooid de installatie niet, en zou ik dus ook Exchange niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
(jarig!)
foxofinfinety schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:54:
het geen ik vooral wil is IIS configureren, maar ik krijg hem niet zo ver om de IIS manager te gebruiken, en dat ding dat er in zit heeft veel minder functies.
Die zit gewoon in de folder Systeembeheer ergens in het Start Menu? Daar kun je alles mee dat je op een gewone Server 2003 ook kunt. De SBS bij ons op kantoor heeft ook 30 websites of zo (ontwikkelomgevingen). Zolang je van de (onder 2003) Default Web Site afblijft (kunt er uiteraard wel mappen [al dan niet virtueel] onder plaatsen, het gaat meer om de Exchange-dingen), blijven de SBS-wizards ook van jouw configuratie af :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 10:21

mvz

muziek verslaafde

En ik weet niet of je het wil of gaat gebruiken, maar SBS support geen TS in application mode op de sbs server. Als je het niet gebruikt niet erg, maar anders is het best lastig. :P

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
@mvz: TS als in terminal services? heb ik in elk geval geen planning voor dan.
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:06:
[...]
Die zit gewoon in de folder Systeembeheer ergens in het Start Menu? Daar kun je alles mee dat je op een gewone Server 2003 ook kunt. De SBS bij ons op kantoor heeft ook 30 websites of zo (ontwikkelomgevingen). Zolang je van de (onder 2003) Default Web Site afblijft (kunt er uiteraard wel mappen [al dan niet virtueel] onder plaatsen, het gaat meer om de Exchange-dingen), blijven de SBS-wizards ook van jouw configuratie af :)
die is er ook, maar ik bedoelde die vanaf de client.

deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://blogs.msdn.com/blogfiles/webdevelopertips/WindowsLiveWriter/Tip.YoucanhavecanonicalURLsandRedirectsw_A5D6/IIS_Manager_4.jpg
probleem is alleen dat ik niet kan vinden waar ik hem kan aangeven de server te gebruiken, en dat moet wel kunnen, want dat heb ik eerder gedaan...

als het goed is heeft hij wel minder functies als je met 2003 verbind dan als je met 2008 verbind, of eigenlijk, als je met IIS6 verbind heb je minder functies dan met IIS7.5

kan ook via die op de server zelf, maar ik vind deze prettiger, en ben er ook sneller mee, vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

foxofinfinety schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:11:

die is er ook, maar ik bedoelde die vanaf de client.
dan moet je de IIS6 management tools ook installeren.

Pagina: 1