Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nameservers en dns-servers. Ben ik nou zo dom? Of zij?

Pagina: 1
Acties:

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Beetje vreemde topic-titel wellicht, maar ik begin echt aan mezelf te twijfelen ;)

Helaas is het historisch zo gegroeid dat ik een aantal domein bij verschillende aanbieders heb lopen. Sommige staan voor meerdere jaren vast en het is daarom zonde om alles te veruizen naar 1 aanbieder.

De hosting wil ik echter wel centraal. Ik heb 1 hosting-account, en ik wil dat al mijn domeinen daar op uitkomen. De hoster heeft netjes al mijn domeinen als alias toegevoegd aan mijn hosting-account en de juiste dns-gegevens ingevuld (A-record, MX-record, etc) in hun nameservers.

Vervolgens heb ik bij alle aanbieders verzoeken gedaan om de nameservers van mijn domein te wijzigen van hun eigen nameservers naar die van mijn hoster. (nep)Voorbeeld: voor mijndomein.nl die ik bij domeinboer.nl heb besteld, moeten de nameservers veranderd worden van ns1.domeinboer.nl naar ns1.mijnhoster.nl etc. Hier hebben ze allemaal gehoor aan gegeven. Als ik nu een dnslookup doe naar mijndomein.nl krijg ik inderdaad de records van mijn hoster. Alles lijkt nu dus goed te werken.

Echter, bijna alle aanbieders van domeinnamen vergeten de verwijzing naar mijn domeinnamen uit hun eigen dns-servers te halen. Als ik dus een dnslookup doe naar mijndomein.nl op ns1.domeinboer.nl krijg ik nog steeds oude/foute resultaten (fout A-record, fout MX-record, foute nameservers). Ook na een week te wachten.

Als ik ze hier over mail, lijken ze allemaal niet te begrijpen wat ik bedoel en doen ze alsof ik gek ben. Immers, het werkt toch zolang ik hun dns-server maar niet specifiek ga benaderen? Ja duh. Maar jullie andere klanten dan? Die mailen via jullie mailservers? Die maken dan toch (zonder het te weten) gebruik van jullie dns-servers? En die krijgen dan toch foute resultaten? En kunnen mij toch niet mailen?

Nu is mijn vraag: ben ik gek en zie ik spoken? Of heb ik misschien toch gelijk?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 08:56
In principe word de NS alleen maar gebruikt om de query's te doen, dus het verwijderen van de records is inderdaad niet nodig.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 18:00
Je hebt gelijk, maar er is niks aan de hand, als hun mailserver wilt mailen word er gewoon naar de correcte dns verwezen

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als het goed is wordt straks de nieuwe nameserver gebruikt. lekker boeie wat de instelingen van op oude zijn toch ?

Als je bijv resolved met tele2 kan het godslang duren (maanden) voordat die worden geupdate, maar dat ligt aan tele2 en niet jou dns. stel eens opendns in bijv

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 24-02-2011 22:01 ]

Iperf

• woekele
  • Niet online
Maar stel, de mailserver van domeinboer.nl krijgt een mail binnen voor mijndomein.nl, dan moet hij toch de mx-record opzoeken? Dus dan stuurt hij toch een query naar ns1.domeinboer.nl, die vervolgens een foute mx-record teruggeeft? En dan gaat de mail dus richting een andere mailserver dan de bedoeling is?

Of wil je zeggen dat een mailserver van domeinboer.nl niet ns1.domeinboer.nl gebruikt voor zijn query, maar alleen de authorative nameservers (en dus de goede) oid?
fish schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 21:58:
Als het goed is wordt straks de nieuwe nameserver gebruikt. lekker boeie wat de instelingen van op oude zijn toch ?
De nieuwe nameservers worden op heel het internet al gebruikt, dat is niet het probleem. Het (mogelijke) probleem wat ik zie, is dat klanten van domeinboer.nl de dns-server van domeinboer.nl gebruiken en dus foute resultaten krijgen en dus zullen blijven krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door woekele op 24-02-2011 22:05 ]

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
Heel simpel antwoord: je hebt inderdaad gelijk.

Uitgebreider antwoord: het hoeft niet altijd problemen op te leveren.
Wij doen het precies hetzelfde omdat alle domeinnamen die wij registreren en in ons systeem staan, ook automatisch op onze nameservers aangemaakt worden. Echter één cruciaal punt: geen enkele server gebruikt deze nameservers voor de (interne) resolving van de domeinnamen, daar hebben we aparte DNS recursors voor staan.
Hierdoor maakt het dus niet uit dat deze domeinnamen inderdaad nog als DNS zone aanwezig zijn in de nameservers, de DNS resolving (ook vanuit de servers in ons netwerk) gaat gewoon goed.

Dus mits de provider niet zijn eigen nameservers gebruikt voor de interne resolving is er in principe niets aan de hand.

Edit: /laat en verduidelijking

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 24-02-2011 22:08 ]

Verwijderd

Het gaat misgaan op het moment dat andere klanten van de oude domeinboer naar je domein mailen en je ip`s veranderd zijn

Verwijderd

Precies, als de recursors verschillen van de autoritive servers is er niets aan de hand. Ook bij ons is dat strict gescheiden.

• woekele
  • Niet online
@EDIT: tnx voor je uitgebreide antwoord. Lullige is dat ik dus niet kan testen bij die aanbieders of ze wel of niet hun eigen nameservers gebruiken om te resolven, omdat ik geen hostingaccount bij ze heb. Van eentje weet ik in elk geval wél dat het problemen opleverde.
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:02:
Het gaat misgaan op het moment dat andere klanten van de oude domeinboer naar je domein mailen en je ip`s veranderd zijn
De ip's zijn inderdaad veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 24-02-2011 22:09 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

woekele schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:01:
Maar stel, de mailserver van domeinboer.nl krijgt een mail binnen voor mijndomein.nl, dan moet hij toch de mx-record opzoeken? Dus dan stuurt hij toch een query naar ns1.domeinboer.nl, die vervolgens een foute mx-record teruggeeft? En dan gaat de mail dus richting een andere mailserver dan de bedoeling is?

Of wil je zeggen dat een mailserver van domeinboer.nl niet ns1.domeinboer.nl gebruikt voor zijn query, maar alleen de authorative nameservers (en dus de goede) oid?

[...]

De nieuwe nameservers worden op heel het internet al gebruikt, dat is niet het probleem. Het (mogelijke) probleem wat ik zie, is dat klanten van domeinboer.nl de dns-server van domeinboer.nl gebruiken en dus foute resultaten krijgen en dus zullen blijven krijgen.
Je mail wordt verstuurd naar het ip wat uit je mx record volgt. dus hij zal nooit op de oude terecht moeten komen.
Zolang je niet een smtpforwarder van de oude domeinboer gebruikt hoef je in princiepe geen problemen te verwachten. Hell als je het niet vertrouwd verwijder he toch gewoon de oude records ? (na een weekje ofzo)

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 24-02-2011 22:09 ]

Iperf

• woekele
  • Niet online
fish schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:08:
[...]
Je mail wordt verstuurd naar het ip wat uit je mx record volgt. dus hij zal nooit op de oude terecht moeten komen.
Zolang je niet een smtpforwarder van de oude domeinboer gebruikt hoef je in princiepe geen problemen te verwachten. Hell als je het niet vertrouwd verwijder he toch gewoon de oude records ? (na een weekje ofzo)
Volgens mij praten we nog al langs elkaar heen. Ja, de mail wordt verstuurd naar het ip wat uit het mx-record volgt. Maar zoals ik zeg: de nameserver van domeinboer.nl geeft nog het verkeerde/foute mx-record door. Dat merkt eigenlijk niemand op internet, behalve wellicht andere klanten van domeinboer.nl (dat zijn namelijk de enigen die wellicht gebruik maken van deze nameserver die foute records blijft doorgeven).

De oude records kán ik niet veranderen. Die zitten in de nameserver van domeinboer.nl en daar heb ik geen toegang toe.

[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 24-02-2011 22:12 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

woekele schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:11:
Volgens mij praten we nog al langs elkaar heen. Ja, de mail wordt verstuurd naar het ip wat uit het mx-record volgt. Maar zoals ik zeg: de nameserver van domeinboer.nl geeft nog het verkeerde/foute mx-record door. Dat merkt eigenlijk niemand op internet, behalve wellicht andere klanten van domeinboer.nl (dat zijn namelijk de enigen die wellicht gebruik maken van deze nameserver die foute records blijft doorgeven).
Dat is enkel wanneer die nameservers van hun ook worden gebruikt voor eigen resolving.

Er zijn maar weinig hostingbedrijven die ook hun eigen nameservers gebruiken voor DNS resolving, zelf heb ik dit jaar of 3 geleden gehad en zij hebben alsnog alles verwijderd uit hun nameservers.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• woekele
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:17:
[...]

Dat is enkel wanneer die nameservers van hun ook worden gebruikt voor eigen resolving.

Er zijn maar weinig hostingbedrijven die ook hun eigen nameservers gebruiken voor DNS resolving, zelf heb ik dit jaar of 3 geleden gehad en zij hebben alsnog alles verwijderd uit hun nameservers.
Okay, ik begin het te begrijpen ;) Alleen nu moet ik er nog achter zien te komen hoe ik kan achterhalen of ze hun eigen nameservers wel of niet gebruiken voor dns-resolving... Het gaat mij vooral om deze aanbieders: hosters.nl , domainclaim.be (aka nederhost) en hostnet.nl.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als ik ze hier over mail
Mail ze vanaf een van de verhuiste bewuste domeinen, dan merk je het gauw zat elk antwoord van hun uit is goed toch ?

Iperf

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
irritante situatie ja...

Heb het vaak genoeg meegemaakt. Vooral planet had er vroeger (nu weet ik niet) een handje van.

Domein verhuizen, en hun laten m lekker in de dns staan. Gevolg: Alle klanten van planet konden de betreffende domeinnaam dus niet bereiken, omdat die dns 'm zelf al kende ging ie dus niet te rade bij de nieuwe dns server, en bleef ie vrolijk het ip geven uit de tijd dat planet nog de registrat was....

• woekele
  • Niet online
fish schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:25:
[...]

Mail ze vanaf een van de verhuiste bewuste domeinen, dan merk je het gauw zat elk antwoord van hun uit is goed toch ?
Dat is wel een leuk idee ja :P Maar ik weet dan uiteraard nog niet zeker of ze zelf dezelfde omgeving/instellingen etc. als hun klanten gebruiken. Alhoewel je daar dan misschien maar vanuit moet gaan. Maar als er mensen zijn die bij een van de bewuste aanbieders een mail-accountje hebben en het voor mij willen testen, mogen ze me ook altijd pm'en ;)
DJSmiley schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:30:
irritante situatie ja...

Heb het vaak genoeg meegemaakt. Vooral planet had er vroeger (nu weet ik niet) een handje van.

Domein verhuizen, en hun laten m lekker in de dns staan. Gevolg: Alle klanten van planet konden de betreffende domeinnaam dus niet bereiken, omdat die dns 'm zelf al kende ging ie dus niet te rade bij de nieuwe dns server, en bleef ie vrolijk het ip geven uit de tijd dat planet nog de registrat was....
Dat dus... precies waar ik bang voor ben :'(

[ Voor 33% gewijzigd door woekele op 24-02-2011 22:35 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je in ieder geval wel weet, is dat je nu bij je eerstvolgende registratie een dns hoster moet nemen waarbij de servers niet voor resolving gebruikt worden, of waar je zelf beheer hebt. Ik heb dit probleem zelf ook een aantal keer gehad, vooral bij domeinverhuizingen waarbij ook de oude nameserver eerst niet opgegeven werd (en records van de nieuwe server dus niet gebruikt waren), en toen de nameserver veranderd was voor het domein bleef de oude doodleuk resolven met de oude records. Dacht dat lycos of strato dat had. Maargoed, misschien tijd dat een van de tweakers hier een registrar wordt en zelf DNS services gaat aanbieden? :D
Pagina: 1