• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hoi,

Ik ben op me 16e begonnen met MBO elektrotechniek en na 5 jaar had ik er genoeg van en heb toen deze opleiding niet afgemaakt. Ik ben gaan werken maar door lichamelijke klachten moest ik met dat werk stoppen.
Dit was 2 jaar geleden en toen ben ik aan een voltijd MBO studie begonnen (bouwkunde), dit kon allemaal versneld omdat ik nog een aantal certificaten van me elektrotechniek kon gebruiken.
In juli krijg ik hiervan me MBO diploma.

Dit diploma is een MBO Bouwkunde, dus hier heb ik in deze tijd weinig aan omdat er hier in het oosten van het land geen werk is en het vooruitzicht ook slecht.

Nu ben ik op de open dag op het Saxion geweest en de studie Bouwtechnische bedrijfskunde spreekt mij erg aan, en wil deze graag volgen.

Ik ben dan 31 als ik met de opleiding begin.

Nu was mijn vraag, hou kijken jullie aan tegen oudere studenten?

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik kom regelmatig oudere mensen tegen. Een man van 40 die nog aan een MSc opleiding begint bijvoorbeeld. Die wat ik ken doen het allemaal parttime, aangezien ze natuurlijk ook werken. Voltijd zou ik er raar van opkijken, maar deeltijd zijn er genoeg oudere mensen.

• Ernemmer
  • Niet online
Ja deeltijd zat ik eerst ook aan te denken, maar ik krijg voor me studie nog studiefinanciering, dus ik zit nog even te overdenken wat ik ga doen.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Er zat bij mij op de opleiding destijds iemand van 28-29 jaar oud. Je kijkt er wel even van op, maar als je zelf met wat jongere mensen om kan gaan en je je niet te min voelt om als gelijkwaardig gezien te worden dan zie ik het probleem niet.
Groter probleem is wellicht de kansen op de arbeidsmarkt naderhand. Maar als je al wat werkervaring hebt en kunt verantwoorden waar je mee bezig bent geweest hoeft dat ook geen probleem te zijn.

Waar je rekening mee moet houden is dat jij met soms behoorlijk jongere mensen moet samenwerken, wat de een wat makkelijker afgaat dan de ander. Ook met mensen die helemaal niets weten over de praktijk, waar jij dan weer ervaring mee hebt (waarschijnlijk).

Raku

Anoniem: 387792

Lijkt me dat je veel meer voordeel hebt met deeltijd de opleiding doen. Studiefinanciëring stelt niet zoveel voor in vergelijking met 3 tot 5 dagen 8 uur werken + relevante werkervaring op doen + evt. geld sparen/luxer gaan leven.

Bij mij op de voltijd opleiding (HBO Informatica) is een groot deel 25 jaar of ouder. Er zitten ook een aantal studenten tussen de 28 en 30 jaar. Deze studenten zitten circa 1,5 jaar bij mij in de klas en zowel mijn klasgenoten als ik hebben eigenlijk nooit door gehad dat zij zoveel ouder waren. Ik weet dan ook pas sinds deze week hoe oud ze zijn.

Ik was echter wel heel nieuwsgierig hoe het komt dat ze op hun leeftijd alsnog HBO zijn gaan doen en voor voltijd hebben gekozen ipv deeltijd. De redenen zijn echter uiteenlopend; de één komt uit het buitenland om hier te studeren, de ander heeft een verkeerde studiekeuze gemaakt weer een ander heeft MBO gedaan, etc. De meeste kiezen voor een voltijd opleiding omdat ze nog niet willen werken of geen baan na hun MBO konden vinden.

Wat ik wel merk is dat ze qua ontwikkeling iets verder zijn, beter gemotiveerd zijn en ik merk wel dat ze minder hard hoeven te studeren (waarschijnlijk speelt voorkennis, MBO, werkervaring, stage, e.d. ook nog mee) en vindt ze toch wel geschikter om de opleiding in deeltijd te doen icm 3 dagen werken.

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zit met het probleem dat er hier eigenlijk bijna geen werk is, en als er eens een vacature vrij is dan zijn er genoeg mensen die vorig jaar hun baan verloren zijn.
Ik heb de afgelopen 2 weken ongeveer 20 sollicitaties gedaan en heb alleen nog maar nee gehoord.

Ook een paar baantje (productiewerk ed.) via een uitzendbureau op gesolliciteerd, maar daar nemen ze dan weer graag iemand van 18 voor.

Ik heb met een voltijd opleiding wel het voordeel dat ik er niet ouder uit zie dan 22 ofzo en de afgelopen 2 jaar al bij veel jongeren in de klas heb gezeten, ik denk dat het voor mij niet echt een probleem zal worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 24-02-2011 21:10 ]

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kunt wellicht ook starten met een voltijd-opleiding. Mocht je na verloop van tijd toch een baan vinden, dan is het misschien mogelijk te switchen naar deeltijd.

• Ernemmer
  • Niet online
Naar die mogelijkheid had ik ook gevraagd en dat sluit goed op elkaar aan op het Saxion zeiden ze.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 10:30
Ernemmer schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:11:
Ja deeltijd zat ik eerst ook aan te denken, maar ik krijg voor me studie nog studiefinanciering, dus ik zit nog even te overdenken wat ik ga doen.
Als je 31 bent wanneer je je studie begint dan krijg je toch geen stufi meer?
Leeftijd
Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.

bron: DUO

• Ernemmer
  • Niet online
Ik ben voor me 30e aan het MBO begonnen en als er dan niet meer als 2 maanden tussen MBO en HBO zit dan krijg ik ook na me 30e stufi.

Ik heb dit na gevraagd bij het stufi kantoor in Zwolle en de vrouw die daar werkte kon mij er alles over uitleggen dus ga er vanuit dat het ook klopt.

Ik zal ze morgen eens mailen voor de zekerheid.

dit komt ook van DUO

Aanvragen voor je 30ste
Je moet studiefinanciering voor je 30ste verjaardag aanvragen en er dan ook recht op hebben. Je studiefinanciering loopt na je 30ste gewoon door, als je aan alle voorwaarden blijft voldoen. Zet je je studiefinanciering stop na je 30ste? Dan kun je niet meer opnieuw aanvragen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 24-02-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:26

-tom-562

Oliesjeik

Tijdens mijn studie Autotechniek op de HTS zat er ook een gast van 38 in de klas. Die deed het ook fulltime. Z'n vrouw was advocaat o.i.d, hadden geen kinderen, dus geld zat. Hij is toen gewoon 3 jaar lang fulltime student geworden. Voordeel was wel dat hij een babyface had, dus hij zag er eerder uti als 25 :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 21:17
Leuk toch, al die jonge chickies in de klas... o wacht elektrotechniek :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Elektrotechniek is al weer een tijdje geleden.

Qua geld kan ik alles ook wel betalen dus dat is niet echt een probleem.

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 25-02-2011 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat betreft de stufi-info die je van die vrouw gekregen hebt: ik heb hier meerdere ervaringen gelezen dat de mondelinge info van medewerkers niet betrouwbaar hoeft te zijn. Zorg dus dat je het zwart op wit hebt.

Verder, 'k ben zelf begonnen met full-time HBO op m'n 27e, was dus bijna 31 toen ik klaar was. Het is mij prima bevallen, alleen het leeftijdsverschil vereiste soms enige aanpassing in je gedrag/houding, zeker als zo'n klasgenoot dan nog thuis woont.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb vandaag de DUO gebeld en die gaven aan 4 maanden.
Daarna ben ik nog even naar Zwolle, naar het DUO loket gegaan en die zei ook 4 maanden, dus ik moet ingeschreven staan bij me huidige MBO opleiding tot 2 mei.

Toen jij met je 27e begon, keken de andere leerlingen je niet raar aan? en leg je eigenlijk wel wat contacten?
Nu is dat natuurlijk niet nodig om een opleiding te volgen maar het wordt er wel een stuk gezelliger van.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 28-02-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:04
Het lastigste qua leeftijdsverschil lijkt me met name de gevallen waarbij er in groepsverband iets gedaan moet worden. Ik kan me uit mijn HBO-tijd herinneren dat dat met name de eerste 2 jaar zeer veel voorkwam. Dan zaten wij als 18/19-jarigen met allerlei "studentenbezigheden" en maar niet snappen dat die groepsgenoot van 27 het verslag niet op de laatste avond in elkaar wilde flansen en om een of andere reden haast had met haar studie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:15:
Ik heb vandaag de DUO gebeld en die gaven aan 4 maanden.
Daarna ben ik nog even naar Zwolle, naar het DUO loket gegaan en die zei ook 4 maanden, dus ik moet ingeschreven staan bij me huidige MBO opleiding tot 2 mei.

Toen jij met je 27e begon, keken de andere leerlingen je niet raar aan? en leg je eigenlijk wel wat contacten?
Nu is dat natuurlijk niet nodig om een opleiding te volgen maar het wordt er wel een stuk gezelliger van.
Iets minder, maar ik had iemand in mijn jaar die aan WO elektro op zijn 25ste begon, ik was zelf relatief jong begonnen, maar dat ging allemaal prima, het is nou niet alsof een 25/27/31 jarige met grijze haren rondloopt. Tuurlijk zal je dan wel de vraag krijgen hoe dat nu zo gekomen is enzo, maar veel meer dan dat was het bij ons niet iig. Hij paste prima in de groep verder.

Wat jij natuurlijk dan wel moet accepteren is dat een 'snotneusje' van 17 jaar op het HBO het misschien wel een stuk makkelijker snapt en daarom ook jouw verteld hoe je dingen het beste kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat die snotneus het beter weet vind ik niet erg, krijg je tenminste leuke discussies van :D
Aan de reacties hier te lezen valt het dus nog wel mee als ik daar met me 31 jaar zit, binnenkort maar eens inschrijven daar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Een dappere keuze.

Het lijkt mij sowieso dat je je niet veel moet aantrekken wat mede-studenten denken van je keuze om weer te gaan studeren. Dat doe je uiteindelijk toch voor jezelf. Alleen kan het inderdaad op het HBO lastig zijn met projectwerk, aangezien ik daar veel van gehoord heb dat er toch wel heel weinig ondersteuning is als het in een groep niet loopt. En dat zal jij met je werkervaring als eerste 'voelen' dat het niet loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De opleiding die ik ga doen is veel in groepen werken ed.
Er zullen best leerlingen zijn die niks doen en de rest van de groep laten werken.
Ik denk dat mijn leeftijd hier dan juist weer een voordeel kan zijn om die mensen dan toch wat te laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 01-03-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Over de leeftijd zou ik me niet al teveel zorgen maken. Als je het echt wil doen en je hebt de mogelijkheden (financieel b.v.): gewoon doen.
Houd wel rekening met het feit dat je zonder verlies van stufi en ov-kaart slechts € 13k mag verdienen in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De andere kant op is ook geen probleem lijkt mij: ik ben noodgedwongen in de deeltijd een studie gaan afmaken waar ik veruit de jongste was (23 tov 35+ ). Werd er niet anders door aangekeken, mensen vonden het wel leuk geloof ik.

Ik zou mij er niet al te veel zorgen over maken als ik jouw was. Enige wat lastig is, is dat je wellicht door leeftijdsverschil je wat anders moet opstellen kwa interesses en stof om over te praten.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb een sociale *kuch* opleiding gedaan (SJD, welliswaar de "harde" kant van het sociale spectrum, maar toch) en daar merkte ik wel degelijk het verschil in leeftijd. Niet de jaren, maar wel de levenservaring. Zo reageer je heel anders op een geval van huiselijk geweld op je 17e of 18e, dan op je 28e, als je zelf al 'n keer 'n uit de hand gelopen relatie achter de rug hebt. Daarnaast zijn je klasgenootjes vaak nog bezig met stappen, kleding, vakantie, en vakantiebaantje, terwijl jij misschien de eindjes aan elkaar moet knopen, en dagelijks bezig bent met je huishouden.

Hierdoor voelde ik me in het begin nogal 'n buitenbeentje en viel ik wat buiten de groep. Ik heb toen het advies gekregen dat ik vooral moest kijken naar de overeenkomsten, en niet naar de verschillen. Vanaf het moment dat ik dat deed, had ik veel meer en leuker contact met m'n groeps- en klasgenoten.

't Leeftijdsverschil leverde trouwens ook nog 'n grappige annecdote op: we moesten met onze groep (leeftijd 17-21, met mij als 28-jarige) naar de rechtbank om te kijken hoe dat ging, en we hadden nogal 'n zware zitting uitgekozen (moord/doodslag). Onze groep was nogal giebelig (dat krijg je met meiden van die leeftijd als ze zenuwachtig zijn) en op 'n gegeven moment kwam de provoost (zaalwacht) naar ons toe met de vraag of wel al 18 waren. 'k Kijk hem aan en zeg "Ik ben 28, is dat oud genoeg?". Hij droop af en m'n groepje vond 't 'n strakke actie :). De zitting zelf duurde overigens nog geen 5 minuten: toen kwam de rechter er achter dat de verdachte geen Nederlands sprak en dat het OM of de advocaat geen tolk geregeld had... tsja, dan houdt het op. We hebben dus niet veel verstoord uiteindelijk :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ja qua interesses zal het natuurlijk wel anders liggen, maar een avondje stappen op ze tijd vind ik helemaal niet erg hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397838

Heb in mijn studententijd (informatica studie) met iemand van 30 en iemand van 40 in de klas gezeten.

Die van 30 was een aardige gozer, samen met de vriendin een huis aan het opknappen etc, al een stap in het leven gezet dus. Maar afgezien van dat eigenlijk weinig verschil. Tuurlijk hij zit niet op kamers, blijft niet iedere donderdag/vrijdag met de rest van de studenten in de kroeg hangen, maar eigenlijk ging de omgang allemaal best vlot en was er niet een enorme kloof. Zijn perfectionisme (mede door zijn werkervaring) en motivatie was juist erg motiverend, het legde de lat net wat hoger dan normaal voor de anderen. Plus hij was een van de weinigen die een auto had, wat wel zo handig was :D

Die van 40, een vrouw met 2 kinderen, getrouwd, eigen huis, auto etc ... toegegeven daar was de kloof een stuk groter, bleef wel eens smiddags met ons eten enzow, maar verder hadden we er niks mee. Hoefde ook niet alle klassen te volgen dus echt een band was er niet. Maar iedereen liet haar met rust afaik.

Die van 30 kwam uit de bouwsector en wilde van zijn hobby werk maken wat zag er geen toekomst meer in voor hem, de vrouw van 40 wou een papiertje behalen van haar kunnen om zo wat meer gewicht in de weegschaal te kunnen leggen met dito salarisverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 23:28
Ernemmer schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:02:
Ik ben dan 31 als ik met de opleiding begin.
En 35 als je klaar bent?
De volgende vraag zou ook moeten zijn: hoe kijken potentiële werkgevers hier tegenaan?

Ik denk dat je jezelf te kort doet door je studie voltijd te doen.
Zoek een leuke baan voor bijvoorbeeld 4dgn (of 36uur), doe enerzijds werkervaring op en anderzijds je studie.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ja een baan zoeken met mbo en 30 jaar, in de bouw nu, gaat een beetje erg moeilijk.
In dit deel van het land is weinig te doen en zijn er veel bouwkundigen ontslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Anoniem: 397838 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 02:22:
de vrouw van 40 wou een papiertje behalen van haar kunnen om zo wat meer gewicht in de weegschaal te kunnen leggen met dito salarisverhoging.
Dat soort lieden zijn trouwens vaak wel rete-irritant in de collegezalen. Zijn totaal niet geïnteresseerd in wetenschap of in de studie zelf, maar moeten gewoon een WO-papiertje hebben "omdat ze anders volgens de HR-afdeling niet van schaal 12 naar schaal 13 mogen gaan".

Prima dat mensen zoveel later nog een keer een master willen doen, maar doe dat dan a.u.b. aan de OU.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:04
nare man schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:15:
[...]

Dat soort lieden zijn trouwens vaak wel rete-irritant in de collegezalen. Zijn totaal niet geïnteresseerd in wetenschap of in de studie zelf, maar moeten gewoon een WO-papiertje hebben "omdat ze anders volgens de HR-afdeling niet van schaal 12 naar schaal 13 mogen gaan".

Prima dat mensen zoveel later nog een keer een master willen doen, maar doe dat dan a.u.b. aan de OU.
Gelukkig zit de gemiddelde student er uit liefde voor de wetenschap en niet omdat hij een flitsende baan met dik salaris en grote leasebak wil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 23:28
Ernemmer schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:11:
Ja een baan zoeken met mbo en 30 jaar, in de bouw nu, gaat een beetje erg moeilijk.
In dit deel van het land is weinig te doen en zijn er veel bouwkundigen ontslagen.
Ok, maar 35 en een startersalaris?
Nu zeg je prima, maar denk eens aan huisje boompje beestje?

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Sempy schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:58:
[...]

Gelukkig zit de gemiddelde student er uit liefde voor de wetenschap en niet omdat hij een flitsende baan met dik salaris en grote leasebak wil. ;)
Volgens mij zitten er maar heel weinig studenten uit liefde voor de wetenschap, ik kan het mis hebben, maar het overgrote deel ambieert gewoon een kantoorbaan en geen Ph. D (etc).
Hierdoor voelde ik me in het begin nogal 'n buitenbeentje en viel ik wat buiten de groep.
Hier herken ik me wel een beetje in. Ik wil best graag met de rest meedoen, maar ze zijn over het algemeen allemaal rond de 18-19 jaar en voor hen is het allemaal nog relatief nieuw, terwijl ik er al een behoorlijk doorleefde jeugd op heb zitten en met andere dingen bezig ben.
Ik heb echt geen zin om elke keer aan het bier te gaan en dat soort dingen, waardoor ik maar een redelijk beperkt groepje om me heen verzamel.
Nu vind ik dat verder niet erg, ik heb thuis ook een leven en helemaal geen zijn om woensdag, donderdag en vrijdag in Utrecht te zijn, maar soms is het ook wel jammer. Ver van de uni vandaan wonen helpt overigens ook niet mee.

Maarrrrr, daar moet je jezelf niet door in de weg laten zitten, je doet het om een betere toekomst voor jezelf op te kunnen bouwen en aangezien je nog 35+ jaar mag werken, heb je nog genoeg toekomst om in te investeren lijkt me.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 03-03-2011 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
35 en een starterssalaris of met 4 jaar ervaring, werk doen wat je niet leuk vind.

Ik denk dat ik toch gewoon ga studeren en als ik dan een leuke baan tegenkom, dan vervolg ik mijn studie in deeltijd.
Pagina: 1