Toon posts:

[Modem op router aansluiten]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik een nieuwe provider (UPC Fiber), en is het tijd om mijn netwerk eens goed in te richten,
voorheen had ik 1 pc, dus had ik voldoende aan de modem van de provider.

Nu heb ik er meerdere en heb dus een linksys wireless router gekocht WRT54GC met meerdere poorten.
Dit situatie is nu, als ik op de Cisco modem een touwtje prik naar mijn pc heb ik internet,
als ik in de ipconfig kijk krijg ik een 23.x.x.x adres en staat er iets van chello bij de dns.
Dit werkt prima.

Nu wil ik de linksys w-lan router op het cisco modem aansluiten.

Linksys config, ik heb de configuratie zo ingesteld:
Hij zelf is: 192.168.160.254
DHCP staat uit (dit heb ik hier gelezen om te doen)
Op de pc's : ipinstellingen DHCP gezet gewoon

Vervolgens heb ik een netwerkkabel van de lanport van de cisco op een lanport van de linksys geprikt.
(gewoon in 1 van de 4 poorten, dus niet op het "internet" poortje)

Nu krijgt deze clientpc ook het 23.x.x.x adres.
Volgens mij is dit niet de bedoeling want nu kan ik nog maar met 1 pc tegelijk het internet op.

Je zou denken dat ik DHCP moet inschakelen dus.
Ook dit heb ik nog geprobeerd zojuist,
ik heb DHCP op de 192.168.160 reeks actief gezet,
maar dan kan ik niets pingen op het internet helaas.
De clients krijgen wel een ip adres van mijn linksys nu.

Wat zie ik over het hoofd?

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:09
Sluit die kabel van je modem eens aan op de internet/uplink poort op je linksys router.
Denk dat je dan meer succes hebt :)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
Dat denk ik ook :)

Roomba E5 te koop

• pillenboer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-02 14:38
dat dus....

Verwijderd

Topicstarter
Met of zonder DHCP op de linksys dan?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
DHCP aan lijkt me het handigst

Roomba E5 te koop

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 19:05:
Met of zonder DHCP op de linksys dan?
Aan..

Ik denk dat je een of andere how-to hebt gelezen waarbij mensen een TWEEDE router in hun netwerk aansluiten (sukkels dat het zijn)...

In jouw geval moet je je Linksys gewoon standaard laten, DHCP aanlaten, gewoon NIET aan kloten en je Cisco in het WAN/Internet-poortje prikken.

Zonder DHCP op je LAN krijgen alle PC's die ingesteld staan op automatisch een IP verkrijgen via DHCP, geen IP uitgedeeld.. Want die taak heeft je Linksys overgenomen van je Cisco/ISP.

Vervolgens zie je bij de informatie in je Linksys wel ergens bij internet-toegang ofzo je 23.x.x.x-adresje terug. (Die de Linksys aan z'n WAN-kant opgevraagd heeft via DHCP en zo dus net doet alsof het een reguliere PC is)

[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 24-02-2011 19:08 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13
Meestal moet je kabelmodems ook even rebooten voordat je een nieuw apparaat aansluit, tenzij dat bij UPC anders is geregeld krijg je meestal maar één IP (gekoppeld aan het MAC) per modem.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm @ Osiris

Dat is nu het probleem,
bij de status staat dat hij geen dhcp adres krijgt van de server.

Lijkt wel of dit geblokt wordt ofzo.
Ik heb op de linksys de dhcp range al veranderd van 160.x naar 100.x maar bij beide komt er niets bij..
Ook meerdere keren al de apparaten herstart.

Vreemd .

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het, heb hem een harde reset gegeven
bedankt mensen!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 19:34:
Hmm @ Osiris

Dat is nu het probleem,
bij de status staat dat hij geen dhcp adres krijgt van de server.

Lijkt wel of dit geblokt wordt ofzo.
Ik heb op de linksys de dhcp range al veranderd van 160.x naar 100.x maar bij beide komt er niets bij..
Ook meerdere keren al de apparaten herstart.

Vreemd .
"De DHCP range"? De range van IP's die de Linksys aan je interne PC's uitdeelt?

Die range moet je op een range laten staan welke in RFC 1918 gespecificeerd zijn (10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 of 192.168.0.0/16).

Verder heeft de DHCP-server niets te maken met de DHCP-client in de Linksys. Die werken immers respectievelijk op de LAN- en WAN-zijde, los van elkaar.

Verder wil het inderdaad nog wel eens dat een IP bij je ISP gekoppeld wordt aan een MAC-adres. Zo ook bij voormalig Demon waarbij je soms 2 uur moest wachten totdat de DHCP-lease (aan de zijde van de ISP dus, niet te verwarren met de DHCP-server in je Linksys) verlopen was indien je zomaar een ander MAC-adres aansloot. Of je moest expliciet de lease beëindigen, dan ging 't wel goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 24-02-2011 22:34 ]

Pagina: 1