[testcase] Rockband Toman zw Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vorig jaar zo rond deze tijd ben ik een tijdje met de Gentse rockband Toman mee geweest
naar een aantal concerten. Dit voor een opdracht van mijn toenmalige opleiding (KASK, Gent)
om een groep mensen fotografisch te volgen.

Over het resultaat was mijn opleiding destijds absoluut niet te spreken (en ik overigens ook niet).
Als beginnend fotograaf denk ik dat ik teveel hooi op m'n vork had genomen om te gaan fotograferen in situaties waar 't licht 3 keer per seconde verandert en sowieso vaak érg zwak is (ze stonden doorgaans echt in donkere ruimtes), met gear die er gewoon niet geschikt voor is.

Al met al is destijds het hele project volledig mislukt,
wat er toe heeft geleid dat ik op basis van dit project mijn eerste jaar niet gehaald heb
en met de opleiding ben gestopt.

Mijn eerdere testcase over dit onderwerp: [testcase] Rockband Toman

werd ook niet goed ontvangen.

Ik heb vandaag toch nog eens kritisch door al mijn foto's van ze gekeken
gewoon omdat ik zo ontevreden was en dacht dat er meer uit te halen was
en ben tot een nieuwe serie gekomen, die voor 90% bestaat uit foto's die ik in de eerste instantie niet had geselecteerd (ook niet voor mijn jurybeoordeling op de opleiding).

De volledige nieuwe serie is hier te bekijken.

Bij deze een selectie van 12 foto's:

01
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/01.jpg

02
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/02.jpg

03
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/03.jpg

04
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/04.jpg

05
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/05.jpg

06
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/06.jpg

07
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/07.jpg

08
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/08.jpg

09
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/09.jpg

10
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/10.jpg

11
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/11.jpg

12
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/toman/2/12.jpg

Ik vind zelf dat ik deze keer tot een sterkere selectie ben gekomen
die als serie veel consistenter is en versterkender werkt dan de oorspronkelijke serie.
En ik ben erg benieuwd wat anderen van deze serie vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter op 24-02-2011 17:57 ]

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:19

Wish

ingwell

Wouter, ik vind ze prachtig. Op 1 uitzondering na, nummer 9, die is net iets te donker op de voorgrond.

Je hebt alleen de titel verkeerd gekozen, dat moet namelijk zijn [Showcase]

Iets meer commentaar: de serie vind ik consistent. Zowel in beeld als in sfeer die hier wordt neergezet. Het is duidelijk dat deze band gevolgd wordt. Iets wat ik een verfrissende blik vind naast bijvoorbeeld de meer standaard series van de daadwerkelijke optredens.

[ Voor 46% gewijzigd door Wish op 24-02-2011 17:54 . Reden: iets voorbij de eerste emotie :) ]

No drama

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Met Wish eens! Het is zeker wel Showcase waardig! Prachtige foto's! Nummer 5 is alleen jammer dat de gitarist er niet volledig op staat.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 11:54

ALF

@Wish, daar ben ik niet mee eens. Ik denk dat het de bedoeling is om een soort van een silhouet te laten zien.

Mooie reeks platen. Alleen de laatste lijkt onscherp? Maar ik kan het verkeerd hebben.

• Wouter
  • Niet online
Het klopt dat op foto 9 de bandleden nauwelijks te zien zijn,
maar dat is ook wel kenmerken voor de concerten die ze gaven.

Het is een soort verhalende post-rock wat ze spelen,
waarbij ze veel gebruik maken van eigen visuals die worden geprojecteerd
en het verhaal ondersteunen.

Er is tijdens de concerten van ze écht ontzettend weinig licht. De bandleden zitten / staan meestal in het donker. Ik heb tientallen foto's op iso1600, F/1.4 met sluitertijden van 1/5 tot 1/20 die onderbelicht zijn... en dan heb je nog te maken met veel beweging; ik heb nauwelijks scherpe platen overgehouden.
Het was wat dat betreft amper te doen, want flitsen mocht sowieso niet van de opleiding.

En juist bij foto 9 vind ik het wat toevoegen, omdat de aandacht meer uitgaat naar de verhalende visuals die ze gebruikten.

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Inderdaad een erg mooie serie, het zwart wit doet het goed in de reeks.
Enige opmerking is de rangschikking van je foto's. Foto 8 en 12 kun je beter aan het begin zetten, dan lijkt het iets meer een verhaal.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:03

samo

yo/wassup

Het is een aardige serie maar probeer hem eens te bekijken hoe de foto's achter elkaar een verhaal vertellen. Het zijn voornamelijk randfoto's en geen enkele foto spreekt muziek. Het zijn foto's van de momenten tussen dat de muziekanten iets doen. Dat maakt de hele serie iets saaier.

Het is wel een betere selectie en bewerking dan de vorige serie.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:19

Wish

ingwell

ALF schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:55:
@Wish, daar ben ik niet mee eens. Ik denk dat het de bedoeling is om een soort van een silhouet te laten zien.
Je bent het niet eens met wat precies? Alles wat ik zeg? Of alleen mijn commentaar op n#9?

No drama

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 11:54

ALF

Wish schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 19:37:
[...]

Je bent het niet eens met wat precies? Alles wat ik zeg? Of alleen mijn commentaar op n#9?
Enkel met het commentaar van nr 9 ;)

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Je vorige serie vond ik helemaal niks. Deze is supervet. 1 en 7 zijn m'n favoriet. Goed werk :) 6 had ik er niet in gedaan, 8 vind ik ook niet echt interessant en is een beetje een onderbreking van de serie.

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:35
Mijn favo is 10. Super reeks.
Mooie z/w!

This space intentionally left blank.

• Wouter
  • Niet online
Goh ik baal eigenlijk wel een beetje van de erg positieve reacties :')

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Ik weet niets van fotografie maar deze foto's hebben wel wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 10:31

Mon0lith

Yes Herr Flick

Mooie reeks! d:)b
Mag ik vragen welke gear je hebt gebruikt voor het schieten van deze plaatjes??

PSN: Von_Smallhausn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord
Beter, veeel beter! Wel jammer dat het een jaar heeft geduurd om tot deze keuze te komen :P En eigenlijk had ik na het inleidende verhaal verwacht dat je nu een nieuwe shoot had gedaan. Ben benieuwd wat daar uit zou komen, na een jaar tijd, en of je dan wezenlijk op een andere manier zou fotograferen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Ja het is wel een beetje een pijnlijke gedachte dat ik het met deze serie misschien wél gehaald zou hebben...

aan de andere kant is het selecteren van foto's en het neerzetten van een goede serie (dus niet alleen losse goede beelden) het halve werk van een fotograaf... dus moet maar gewoon genoegen nemen met de conclusie dat ik het terecht niet heb gehaald.

Ohja; wat betreft gear; Canon 30D + Canon 17-55mm F/2.8 & Sigma 30mm F/1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

Ik vind het ook een heel mooie serie.

voor je "concrete" serie weet ik nog wel een paar bruggen in Gent die interessant kunnen zijn. Ben zelf ook al eens van plan geweest om de E17 + op en afritten als thema te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
Wouter schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:18:
aan de andere kant is het selecteren van foto's en het neerzetten van een goede serie (dus niet alleen losse goede beelden) het halve werk van een fotograaf...
Zo, dat heb je wel bewezen in elk geval. Ik heb beide series bekeken en de eerste serie is een stel snapshots die je hebt gekozen omdat je ze technisch waarschijnlijk het beste vond terwijl dit echt een serie is. Bovendien zijn deze bewerkingen gewoon geschikt voor het doel. Het is cliche, maar rock & zwart-wit gaat samen. Rock is ook cliche op zich dus het is niet erg :P.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik vind het op zich leuke foto's, paar ertussen die ik heel geslaagd vind, paar die wat minder zijn. Zwart/wit-omzetting is netjes en heel constant, dat doe je wel vaker goed.

Maar toch... ik mis de foto's waarop ze écht aan het spelen zijn wel. Foto 3 t/m 6 zijn allemaal foto's waarop ze net niks aan het doen zijn of een beetje aan het uitproberen zijn.

Eigenlijk bij heel de reeks van 3 t/m 11 heb ik het idee te kijken naar hoe ze aan het opzetten zijn, waarna het opeens afgelopen is (?) op foto 12, terwijl ik niks van het optreden zelf heb gezien. De serie geeft het idee dat je naar het optreden toe opbouwt, maar eindigt voor mij dus redelijk als een anti-climax :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Foto 8 en 9 doen me eerlijk gezegd het minst omdat er weinig interessants te zien is. Ook wat Hahn al zegt (en ook in je vorige testcase topic) mis ik tevens wat shots waar ze daadwerkelijk optreden :p.

Dat gezegd hebbende vindt ik het een leuke serie, vooral omdat het consistent is in de kleuren en er is speels contact met de mensen in de foto's. Thumbs up van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
3,4,7,9,10,11 zijn genomen tijdens de concerten
en in de volledige reeks staan nog 3 concertfoto's meer

[ Voor 94% gewijzigd door Wouter op 26-02-2011 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
#3: hij is aan het drinken, dus speelt 'ie niet.
#4: hij zit aan een knopje te draaien, kan best dat 'ie aan het spelen zijn, maar dat idee krijg ik er niet bij.
#7: is inderdaad een foto waarop je wel kan zien dat ze aan het spelen zijn, maar door het ontbreken van publiek lijkt dit toch ook weer een try-out en niet echt tijdens het optreden zelf te zijn gemaakt.

De overige foto's die je noemt zijn bij nader inzien inderdaad wel foto's van het optreden, alhoewel ik bij #10 dacht dat 'ie z'n gitaar aan het bijstellen was (doordat z'n hand los van z'n gitaar is) en bij #11 valt me nu pas die persoon voor het podium op.

Ik denk dat ik voornamelijk publiek mis bij de foto's, om een idee te krijgen van dat ze echt aan het optreden zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:03

samo

yo/wassup

Ik vind eigenlijk foto 3 t/m 11 meer lijken op de warmup / soundcheck. Ik zie nergens foto's waaruit blijkt dat ze echt actief muziek maken. Het maken van muziek houdt namelijk meer in dan een instrument vasthouden. Het gaat om de interactie met het instrument, met elkaar, met het publiek en met hetgeen wat zij wel horen maar je op de foto niet ziet. Op het moment dat je dát vast weet te leggen maak je muziekfoto's.
Hierdoor is het wel een beetje een serie foto's zonder onderwerp; je ziet de lui bezig met de instrumenten maar je ziet ze geen muziek maken.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Pagina: 1