2 routers netwerk (bedraad) en

Pagina: 1
Acties:

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Beste iedereen,

Thuis heb ik alles bedraad, aangezien ik draadloos gewoon niet fijn vind.
Nu wil ik een netwerk aan leggen aangezien dit kosten bespaart we hebben op dit moment 2 internetverbindingen.
Zelf had ik al wat geprobeerd maar dat ging allemaal niet zo lekker, ik heb me verder al wat verdiept in de materie, maar ben dus zeker geen expert.

We hebben nu dus Ziggo alles in 1 extra, dus lekker hoge internetsnelheid daarom kan de andere internetverbinding eruit(ookal is het best handig als een provider plat ligt..

Het loopt als volgt Ziggo modem geval---draadje----Router op mijn kamer(linksys), deze geeft internet aan mijn pc en mijn broers laptop+ps3.
Mijn vader heeft op kantoor een andere internet verbinding van hetnet/kpn ofzo en de bijgeleverde @%^#router verdeelt het internet daar over 2pc's en over de camera's die we zo dus via het internet kunnen bekijken.
Nu heb ik al een kabel vanaf mijn kamer naar mijn vaders kantoor, alleen die craprouter daar kan niet worden ingesteld als accespoint enzo en werkt gewoon kut dus dat wil ik anders.

Wat ik wil is dus Ziggo modem geval ----- draadje ---- Router op mijn kamer ------draadje-----router bij mijn vader op kantoor -------camera's (en pc's natuurlijk)

Aangezien Ziggo dynamic ip zooi heeft, moeten die camera's dus via dyndns of iets dergelijks(zover ik weet) worden gekoppeld.

Hoe kan ik dit het beste netwerken en watvoor routers zou ik daarvoor moeten gebruiken. Ik kan best 2 nieuwe routers aanschaffen als het nodig is. In ieder geval die van het kantoor wil ik vernieuwen.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:09
De modemrouter bij de vader vervangen voor een switch zou moeten zorgen dat je één geheel krijgt.
Een tweede router kan ook als je daarvan de DHCP uitschakelt maar als het alleen om het verdelen van het verkeer gaat zou ik dat niet aanraden (tenzij je daar alsnog wireless zou willen).

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Juok
  • Niet online
Maar de camera's moeten dus wel worden aangesloten op dyndns of iets dergelijks zodat ik daarop vanaf het internet kan inloggen. Kan ik dat door linken vanaf kantoor router naar de router op mijn kamer. Of moet ik dat instellen op de router op kantoor?

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11-2025
Het handigst zal idd wezen om de KPN-router te vervangen door een simpele switch (oh ja, natuurlijk wel de switch nog met je Ziggo-modem verbinden), de camera's en de pc's krijgen dan gewoon een ip van je Ziggo-modem, die je daar wss wel zo kan instellen dat ze altijd dezelfde (interne) ip krijgen.
DynDNS kan je misschien instellen in je ZIggo-modem als er daar een optie voor is, anders zou je het via een pc kunnen doen. De camera's geef je dan allebei een ander poortnummer in je NAT-instellingen in je modem, zodat je bijvoorbeeld verbinding kan maken via xxx.dyn-dns.net:90 en xxx.dyn-dns.net:91 bijvoorbeeld (weet ff niet wat voor adres je dan krijgt, maar zo iets dus).

[ Voor 5% gewijzigd door TheMazzter op 25-02-2011 09:11 ]

• Juok
  • Niet online
Ja maar het kantoor is dus niet direct verbonden met het alles in 1 modem geval (weet ook niet of ik daarin iets kan instellen). Maar er loopt een lan kabel van kantoor naar mijn kamer (en dus de router daar) en via die router is het verbonden met het ziggo modem. Binnen het netwerk(m.b.v. routers) weet ik wel hoe ik de camera's een static ip kan geven. Alleen zit ik nog te denken hoe ik het beste die camera's via dyndns of iets dergelijks kan linken naar internet. Volgens mij kon ik de dns met de linksys router op mijn kamer(moet het van het weekend nog eff nakijken).

Kan iemand een goede switch aanraden waarmee ik dus de camera's (die aangesloten zitten op een harde schijf opname geval, die ik dus op het moment heb aangesloten op de kpn router om zo via internet in te kunnen loggen op mijn ip adres en de camera's te bekijken) door kan linken naar mijn linksys router en daarin de dyndns kan instellen zodat ik altijd een vast punt heb om in te loggen i.v.m. dynamisch ip adres van ziggo?

B.v. deze switch?? of kan ik beter iets anders nemen.
Het moet een goed ding zijn waar ik geen omkijken naar heb.

Groeten

[ Voor 37% gewijzigd door Juok op 25-02-2011 13:39 ]

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 20:42
zoek je niet gewoon een dual wan oplossing ?
neem een pc met 3 netwerk kaarten 1 voor kpn 1 voor ziggo en 1 voor je lan.
gooi vervolgens pfsense er op.

• Juok
  • Niet online
DUDE,

Lees eerst mijn topic...
Dan had je geweten dat ik dus niet KPN en Ziggo wil.
En dat mijn vraag over iets anders gaat..

Dus welke switch kan ik het beste gebruiken en verder portforwarden op de linksys naar een dynds?

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-02 16:54

Yintha

We'll stay gold forever

Mensen proberen je te helpen :)
Maar denk ook dat een switch het handigste is voor jouw situatie zoals Juok je heeft beschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door Yintha op 28-02-2011 12:22 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

Nog een paar opmerkingen:

- oplossing met switch is het meest betrouwbare (en eenvoudigste), let op cross cables of Gigabit.
- bespreek of je één of twee gescheiden netwerken wil hebben (VLAN is een optie, wordt OpenWRT/DD-WRT ondersteund door je router?).
- dyndns is erg handig (maar is niets meer dan een vaste naam voor je dynamische IP adres.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Juok
  • Niet online
Oke een switch dus.

-Is de switch die ik had gelinkt een kwalitatief goede of zijn er aanbevelingen van jullie?
-Het moet één netwerk worden, (VLan, open wrt/dd-wrt?? wtf :P)(kweet dus niet wat dat is, of ik het heb en of ik het nodig heb)
-Het gaat erom dat ik kan van extern internet kan inloggen op mijn camera, het liefst via de beste optie( ik ken alleen dynds). Ik heb ziggo internet dus, dynamisch ip-adres, anders was t simpel geweest. Op het moment doe ik het met statisch ip.

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 20:42
router bij pa vervangen door switch (aangegeven switch is prima) poort forwarden in je modem op de ziggo lijn. dyndns is handig maar mijn ervaring is dat het niet vaak veranderd.

in veel gevallen kan je dyndns ook instellen op het modem met een ttl van 30 sec.

• Juok
  • Niet online
Mijn ervaring is dus dat het ip redlk vaak veranderd. Plus mijn vader moet ik iedere keer opnieuw uitleggen hoe die een bijlage aan een email vastmaakt, dus ik het moet gewoon één adres zijn die ik met een shortcut op z'n lappie zet. Anders blijft ie lastig.

Maar wat is een ttl en bedoel je met het modem op de ziggo lijn, mijn linksys router of het ziggo modem zelf?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

Juok schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:41:
Maar wat is een ttl en bedoel je met het modem op de ziggo lijn, mijn linksys router of het ziggo modem zelf?
TTL = time to live (hoe lang is de lease geldig)

Welk type router is het, veel routers hebben al ondersteuning om dyndns automatisch te updaten bij een wijziging van het IP adres.

Als je het nog "leuker" wil doen regel je een nette domeinnaam (CNAME laten verwijzen naar je dyndns account), dan kan je iets moois uitzoeken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1