Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

XP op DV7-3130ED bsod

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag Windows XP installeren op mijn HP laptop. Het gaat om een DV7-3130ED.

Als ik Windows XP klaar is met het lezen van alle data krijg ik een BSOD!
Waarschijnlijk heeft het iets te maken met de 2 S-ATA harddisks.

Iemand ervaringen hiermee?

Dit is de gehele stop code die ik krijg:
Stop 0x0000007e 0xc0000005 0xf78d1ea0 0xf78d1b9e
Acpi.sys
Adres f73b8d66 base at f73ad000 datestamp 480252b1

De algemene reden die fora geven voor het BSOD is dat het sata native support aanstaat. Ik heb in mijn bios gekeken en kon daar niks over vinden.
Dus ik kan dit niet uit zetten, waarschijnlijk een marketing truck van HP en Microsoft Zodat je boven alles Windows 7 gebruikt

Volgende geprobeerd:

Windows zonder service pack
Windows met SP3 en sata drivers in gelijmd
Andere harddisk
Van 4 naar 2 gb ram
Bios update
Windows XP 64 bit
Vista werkte wel
Andere Windows SP3 gedownload

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:43:

waarschijnlijk een marketing truck van HP en Microsoft Zodat je boven alles Windows 7 gebruikt
Ja.
Het is inderdaad een complot zodat ze een 10 jaar oud besturingssysteem niet meer hoeven bijwerken.

Even serieus: als je leverancier spullen aan je verkoopt waar duidelijk bij is dat er geen ondersteuning voor besturingssysteem XYZ wordt geleverd, dan komt het gewoon op een kwestie geluk aan.

Of je moet voldoende kennis hebben zodat je in ieder geval naar technische specificaties kijkt en op die basis nog een compatible systeem kiest. De kans is wel aanwezig dat je dan dieper in de buidel moet tasten, dan de 800 euro die je nu kwijt was voor een basic 'Designed for Win7' consumenten laptop.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:59
Zet je S-ata modus in de bios eens op compatible ipv AHCI of RAId...

try again

Edit: Volgende keer lezen dus..

Probeer anders eens of je drivers voor je chipset en XP kan vinden zodat je je controller kan voorzien van de juiste drivers in windows

[ Voor 51% gewijzigd door Pinooo op 24-02-2011 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de sata drivers slipstream en tijdens het installeren op F7 druk doet hij het wel :)

Ik vermoed alweer een marketing truck, amd heeft geen notebook drivers meer, je wordt doorverwezen naar de HP site, die ook weer geen videokaart drivers voor XP heeft.

Waar vindt je die drivers?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 19:54:

Ik vermoed alweer een marketing truck
Een truck is een vrachtwagen.

Maar nu even serieus, en zonder echt lullig te willen doen: Je koopt een relatief goedkope laptop (zeker gezien het formaat) uit een standaard consumentenlijn.

De trade-off die je daarbij maakt is dat je een keuze maakt voor een produkt waarbij om de prijs laag te houden vanuit de ODM (zoekterm) een aantal features en beperkingen bij je hardware zitten.
Een deel daarvan is dat bijvoorbeeld je BIOS en chipsetkeuze afgemeten wordt naar het standaard OS wat als een combinatiepackage aangeboden gaat worden - het totale produktdesign.

Dus als jij voor 700 euro nogwat een laptop koopt die geheel targeted is op gebruik met Windows 7 en ook als zodanig als compleet produkt verkocht wordt, dan is dat geen marketing truuk.

Het staat je vrij om een keuze te maken voor een produkt wat wél anders in elkaar zit en waar je wél een legacy OS op kan installeren. Dat je dat niet doet of wil kun je HP niet verwijten - dat is geen liefdadigheidsinstelling maar een bedrijf.
Wil je gegarandeerde mogelijkheid om XP te draaien, dan kun je bijvoorbeeld voor een ProBook of EliteBook series kijken : http://h41111.www4.hp.com/notebooks/nl/nl/index.html

Die hebben namelijk wel driverondersteuning tot en met XP terug.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:44
waarvoor wil je xp dan gebruiken?
want in sommige gevallen is het mischien een idee om te gaan virtualiseren met bijvoorbeeld VMware of virtual box.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik XP nog steeds omdat het gewoon lekker werkt.

Wat is precies vmware of virtiual box. Gewoon een XP in Windows 7?

Wat betreft de drivers, ik denk dat ik maar wacht totdat er ondersteuning is voor de DV7 en XP.

Die moet er wel komen, althans dat zeggen de gebruikers op de HP forums.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:42
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 20:30:

Wat betreft de drivers, ik denk dat ik maar wacht totdat er ondersteuning is voor de DV7 en XP.

XP gaat hier gewoon op werken, alleen zul je gewoon simpelweg de juiste drivers moeten slipstreamen, dat doe je nu namelijk niet :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Aangezien XP SP3 al geen mainstream support meer heeft van Microsoft (het is immers een 10 jaar oud OS en er zijn twee nieuwere Windows versies) schat ik die kans laag in.

Je kan eventueel gaan kijken bij vergelijkbare hardwarecompatible laptops of er drivers voor beschikbaar zijn.
Met name chipset support en netwerk, video en audio.

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11 00:35
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 19:54:
Als ik de sata drivers slipstream en tijdens het installeren op F6* druk doet hij het wel :)

Ik vermoed alweer een marketing truck, amd heeft geen notebook drivers meer, je wordt doorverwezen naar de HP site, die ook weer geen videokaart drivers voor XP heeft.

Waar vindt je die drivers?
Totaal negerend waarom iemand ooit XP boven 7 x64 zou verkiezen buiten bedrijf situaties. Zeker als hij niet bepaald volledig weet waar hij mee bezig is of waarom hij precies deze keuze maakt.. De conspiracy theories daarboven buiten gelaten. (Ik wil osx 9 op mijn Imac 27" en ik kan dat niet. ahum).

Kun je proberen om de standaard desktop drivers te modden met bv de HH mobility modder.net. Dit kan lukken.. of niet. Ook kun je proberen gewoon drivers te zoeken via andere fabrikanten (ik denk aan lenovo of HP business/pro lines). Uit ervaring kan ik zeggen dat er met wat google werk icm hardware id's of namen het meeste wel te vinden ergens op de support site van Lenovo.

Ik denk dat je lang zult kunnen wachten op XP drivers voor een huidige mid-range standaard consumer notebook.

Lang verhaal kort.
Ik stel voor dat je windows 7 eens mooi de kans geeft als je niet bepaald echt zeker weet waarom je xp in the first place wilt? Doe eens een clean win7 x64 install zonder al die HP pre-installed crap erop en je zult niet meer terug willen naar dat kleurboek blauwe trage antiek OS.
En als win7 dan echt echt echt echt echt echt niet je ding is (nogmaals... ahum) zou je met bovenstaande en vorige posts toch ongeveer je weg moeten vinden zonder alles voorgekauwd te krijgen.

/sidenote

Herinner me de periode dat er bij een Vista systeem een gratis upgrade naar 7 geleverd werd als de klant zich registreerde (Acer). Hoeveel mensen niet kozen voor een XP downgrade installatie toen en dan 3-16 maanden later - toen de dochter, zoon, buurman, kennis... een win7 systeem had en ze effectief zagen hoe dit in z'n werk ging - dan furieus waren als ze die upgrade niet meer konden aanvragen. (periode was beperkt tot 2 maanden ofzo).
Luisteren naar raad van mensen kan moeilijk zijn als je alleen je eigen drang wilt doen :).

/edit

Deze post komt misschien iets agressiever over dan ik bedoeld had en zou zeker iets genuanceerder geschreven kunnen worden. Lees dat dit puur informatief bedoeld is en niet een directe aanval op je keuzes zoals het een beetje gelezen kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door foetus_ op 02-03-2011 21:24 ]

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:44

VM ware en virtual box maken het mogelijk om binnen je windows 7 computer nog een virtuele computer aan te maken.
in dit geval kan je dan een virtuele computer met xp aanmaken in je windows 7.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu de XP mode voor Windows 7. Ben nog aan het downen!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan bij amd embedded graphics downloaden, is dit de juiste voor deze laptop?
Pagina: 1