Raar probleem realtek netwerk

Pagina: 1
Acties:

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 22:45
Sinds vanochtend heb ik een raar probleem, die ik zelf niet opgelost krijg.

Probleem is als volgt, lan verbinding schakkeld tussen wel kabel aangesloten en niet aangesloten, wat ik ook doe hij blijft dit doen.

Wat ik al gedaan hebt:
Lankabel vervangen
Met en zonder router(andere pc's werken wel gewoon(ook alle lan porten)
Andere kaart niet geprobeert aangezien dat geen optie is(geen pci/pci-e sloten vrij)
Windows 7 opnieuw geinstaleerd, ook live cd van ubuntu geprobeert met zelfde probleem
handmatig op 10/100/1Gbit gezet ook dan blijft het klapperen.

Specs:
Asus P7P55D-le met laatste 2003 firmware
2x500GB wd hdd's
Core i5 750 watergekoelt
2x2GB ddr3 1600Mhz ram

Moederboord is jaar oud en nog garantie, eenigste nadeel is dat ik de pc hard nodig hebt voor me werk dus kan hem eigenlijk niet missen(andere 2 zijn HTPC's), Computerland werkt op dit gebied ook niet echt mee jammer genoeg, eenigste is rma sturen maar dat betekend vaak 3weken zonder.

Wie o wie heeft meschien nog een tip wat ik kan proberen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 23:41

M2M

medicijnman

tijdelijk voor een paar euro een netwerkkaartje aanschaffen en iets anders uit je pc gooien. Dan kun je in ieder geval nog even door met werken.

Het ziet er overigens wel naar uit dat je netwerkchippie hardwarematige problemen heeft. Alle software problemen heb je al uitgesloten, en de andere kant van het netwerk werkt ook prima.

edit: wifistick misschien iets?

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 24-02-2011 15:20 ]

-_-

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:13
Klinkt inderdaad als een brakke netwerkkaart.

• devil-strike
M2M schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:20:
tijdelijk voor een paar euro een netwerkkaartje aanschaffen en iets anders uit je pc gooien. Dan kun je in ieder geval nog even door met werken.

Het ziet er overigens wel naar uit dat je netwerkchippie hardwarematige problemen heeft. Alle software problemen heb je al uitgesloten, en de andere kant van het netwerk werkt ook prima.

edit: wifistick misschien iets?
Tijdelijke netwerkkaartje zit er nu idd in, maar dit kan iedergeval niet zo blijven(dvb-s2 kaart en geluidskaart vaak nodig en de pci-e 1x zit net onder de videokaart), wifi is voor mijn niet stabiel en snel genoeg heb echt Gbit nodig voor dingen die ik doe veel backuppen van grote hoeveelheden data.

Zat ook tekijken naar usb lan adaptor, maar ook dat gaat naar mijn idee niet sneller dan 200Mbit/s.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
Zou inderdaad kunnen zijn dat je NIC defect is.
2 vragen:
Heb je dit probleem sinds dat je SP1 voor Windows 7 hebt geinstalleerd?
Deed je NIC hetzelfde nadat je windows 7 opnieuw hebt geinstalleerd (zonder alle updates binnen te halen).

Seriously? Nope, not a bit...

• devil-strike
Xessive schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:25:
Zou inderdaad kunnen zijn dat je NIC defect is.
2 vragen:
Heb je dit probleem sinds dat je SP1 voor Windows 7 hebt geinstalleerd?
Deed je NIC hetzelfde nadat je windows 7 opnieuw hebt geinstalleerd (zonder alle updates binnen te halen).
Had dit probleem nog niet tot vanochtend, windows 7 met sp1 had ik er al 2weken opstaan.

Windows die ik geinstalled was zonder sp1 en zonder updates ook daar zelfde probleem, ook met ubuntu live cd doet i het zelfde.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
Je zou voor de zekerheid je BIOS eens kunnen resetten naar defaults en opnieuw instellen.
Als het dan nog steeds voorkomt denk ik wel dat je NIC defect is.

Seriously? Nope, not a bit...

• devil-strike
Ga dat nog eens proberen, je hoort het later wel.

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-02 21:31
Zit er stof of zooi in de poort? Brakke netwerkkabel?

Verwijderd

Er zijn ook USB naar Ethernet blokjes. Plug je zo een USB poort in, en aan de andere kant een LAN kabel. Werkt perfect. Hoef je ook geen PCI kaarten te missen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:43:
Er zijn ook USB naar Ethernet blokjes. Plug je zo een USB poort in, en aan de andere kant een LAN kabel. Werkt perfect. Hoef je ook geen PCI kaarten te missen.
Vast wel, maar die halen de 1Gbit/sec niet die TS nodig heeft ;)

Eerlijk gezegd: bij het lezen van de topictitel stopte ik al na het woord Realtek. Da's gewoon softwarematig, pikt IRQ's en weet ik wat meer in. Haal voor een paar centen een Intel /Netgear / 3Com kaart op Gbit en hang die in je PC. Dikke kans dat het dan opgelost is.

Ik vraag me wel af of je dit probleem ook hebt als je een andere netwerkkabel probeert. Ik neem aan dat je vanwege die Gbit Cat5e of Cat6 kabel gebruikt (staat er op als het goed is). Toevallig ergens een knik in dekabel? Kan ook zomaar namelijk. Switch aan het overlijden? Of hangt ie rechtstreeks aan je kabelmodem (gok van niet). Nieuwe Cat6 er tussen lost misschien zelfs al meer op dan je denkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• devil-strike
The Eagle schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:55:
[...]

Vast wel, maar die halen de 1Gbit/sec niet die TS nodig heeft ;)

Eerlijk gezegd: bij het lezen van de topictitel stopte ik al na het woord Realtek. Da's gewoon softwarematig, pikt IRQ's en weet ik wat meer in. Haal voor een paar centen een Intel /Netgear / 3Com kaart op Gbit en hang die in je PC. Dikke kans dat het dan opgelost is.

Ik vraag me wel af of je dit probleem ook hebt als je een andere netwerkkabel probeert. Ik neem aan dat je vanwege die Gbit Cat5e of Cat6 kabel gebruikt (staat er op als het goed is). Toevallig ergens een knik in dekabel? Kan ook zomaar namelijk. Switch aan het overlijden? Of hangt ie rechtstreeks aan je kabelmodem (gok van niet). Nieuwe Cat6 er tussen lost misschien zelfs al meer op dan je denkt :)
Dus omdat het software matig is moet het ook gelijk bagger zijn, nee want met 1gbit doet me cpu amper wat.
En dan nog lees me TS eens opnieuw, alles wat jij zecht al 100x gedaan.

Nieuwe kabels(allemaal cat5e) zelfde probleem met of zonder router zelfde probleem, port is stof vrij probleem is er nogsteeds, nu tijdelijk pci kaartje erin met zelfde kabels routers en modems en dit werkt wel gewoon.

Probleem is alleen dat ik die pci slot nodig hebt waar nu dus pci netwerk kaart inhangt, usb is geen optie die gaan maar tot 425Mbit/s/

• M2M

M2M

medicijnman

devil-strike schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:30:
[...]

Dus omdat het software matig is moet het ook gelijk bagger zijn, nee want met 1gbit doet me cpu amper wat.
En dan nog lees me TS eens opnieuw, alles wat jij zecht al 100x gedaan.

Nieuwe kabels(allemaal cat5e) zelfde probleem met of zonder router zelfde probleem, port is stof vrij probleem is er nogsteeds, nu tijdelijk pci kaartje erin met zelfde kabels routers en modems en dit werkt wel gewoon.

Probleem is alleen dat ik die pci slot nodig hebt waar nu dus pci netwerk kaart inhangt, usb is geen optie die gaan maar tot 425Mbit/s/
We moeten wel eerlijk zijn, realtek chips staan niet bekend om hun snelheid op gigabit nivo. Wil je een echt goede netwerkkaart die de beloofde gigabit ook echt haalt, zul je op intel chips moeten overstappen. Overigens maakt de switch kwa snelheid niets uit. Zie het grote switch test artikel op onze hardware.info buren.

Je zit dus met een paar mogelijkheden: of je bent je mobo kwijt voor een week of 3. Of je schaft jezelf een nieuw aan en stuurt de huidige met RMA mee, die je later weer verkoopt. Of je kijkt tweedehands naar een tijdelijk moederbord en stuurt het huidige terug.

-_-

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, als andere kabels geen verschil maken en het met een andere NIC wel goed werkt dan is het dus duidelijk je interne NIC (netwerkkaart dus) die moeilijk loopt te doen.
Je zou nog kunnen proberen of je wat met IRQ's en DMA's voor je Realtek NIC kunt spelen. Wellicht dat er met het delen van IRQ's iets fout gaat. Als je een vrij IRQ kunt toewijzen, zeker doen, desnoods wat met de andere instellingen lopen spelen.
Als dat niet werkt zul je idd naar Computerland terug moeten voor een mobo swap of een oplossing moeten verzinnen waardoor je het PCI slot wel kunt gebruiken. Toevallig een PCI geluidskaart die je kunt omwisselen voor de onboard? Als je een digitale uitgang gebruikt zul je daar niet zoveel last van hebben:)
Mogelijk ook een optie door wat kaarten op andere plaatsen in te bouwen?

Snap dat het vervelend voor je is en je eigenlijk zsm een oplossing wilt, maar we denken maar met je mee :)

Edit: Opmerking bij het verhaal van M2M: hou er rekening mee dat als je een andere mobo koopt, de kans vrij groot is dat je een reinstall moet doen van je PC. Tenzij je exact hetzelfde mobo terug weet te krijgen natuurlijk (chipset etc).

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 25-02-2011 11:39 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• M2M

M2M

medicijnman

The Eagle schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:35:
Edit: Opmerking bij het verhaal van M2M: hou er rekening mee dat als je een andere mobo koopt, de kans vrij groot is dat je een reinstall moet doen van je PC. Tenzij je exact hetzelfde mobo terug weet te krijgen natuurlijk (chipset etc).
In de TS staat dat hij z'n windows opnieuw geinstalleerd heeft. Blijkbaar is verse software dus niet zo'n groot punt :). Maar je hebt helemaal gelijk dat je meestal de pineut bent als je van mobo wisselt. En niet alleen omdat windows begint te zeuren over activatie enzo...

-_-

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:45
Dit "euveltje" hebben wel meer asus borden. Reset je bios (batterijtje eruit halen!), bios opnieuw instellen en dan windows er opnieuw op hielp meestal wel.

• Dinnesch
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-01 20:21
Ik heb zelf een P7P55D(zonder le/deluxe/x etc achtervoegsel, gewoon P7P55D), en ongeveer een jaartje geleden kreeg ik precies hetzelfde probleem. Ik zette mijn PC aan en kreeg het internet niet meer aan de praat(bij windows 'troubleshoot' kreeg ik een BSOD).
Toen was het moederbord ongeveer 3 maanden oud, nu is dat inmiddels al ongeveer 15 maanden en er zijn voor mij geen nieuwe problemen bij gekomen. op Google kun je ook genoeg mensen vinden met ditzelfde probleem.

Ik zou persoonlijk dus zeggen: Doe geen moeite om een RMA aan te vragen omdat de nieuwe waarschijnlijk ook snel kapot gaat, en gebruik een PCI(e) netwerkkaart waarbij je een USB vervanger voor één van de andere kaarten(geluidskaart en dvb kaart zoals je zei) zoekt

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

M2M schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:36:
[...]

We moeten wel eerlijk zijn, realtek chips staan niet bekend om hun snelheid op gigabit nivo. Wil je een echt goede netwerkkaart die de beloofde gigabit ook echt haalt, zul je op intel chips moeten overstappen. Overigens maakt de switch kwa snelheid niets uit. Zie het grote switch test artikel op onze hardware.info buren.

Je zit dus met een paar mogelijkheden: of je bent je mobo kwijt voor een week of 3. Of je schaft jezelf een nieuw aan en stuurt de huidige met RMA mee, die je later weer verkoopt. Of je kijkt tweedehands naar een tijdelijk moederbord en stuurt het huidige terug.
Realtek stond vroeger bekend om de cheap ass NIC's en bijbehorende prestaties. De huidige Realtek on board chipsets doen echter niet veel onder voor de Intel chipsets cq losse Intel NIC's. Het plaatsen van een aparte Intel (GT) NIC geeft geen enkele snelheidsverbetering ten opzichte van mijn onboard gigabit Realtek RTL8168. Dus zo zwart wit als vroeger is het niet meer.

[ Voor 0% gewijzigd door Edgarz op 27-02-2011 20:55 . Reden: typo ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Edgarz
Ben ik niet met je eens. Ik ben ook overgestapt van een onboard Realtek naar een Intel CT, puur omdat de Realtek onder Linux belabberd werkte. Ongeacht het gebruikte protocol kwam ik nergens in de buurt van de maximale snelheden die de andere kant aan zou moeten kunnen. Met de Intel zit ik gewoon op de maximale snelheid die mijn NAS en media-player aankunnen (en dat is nog verre van 1Gb, maar meer dan 100Mb).

Zoek maar eens op problemen met Realtek nics en met Intel nics, en het zal je direct duidelijk worden dat die eerste veel meer problemen geven en dat die vrijwel altijd opgelost worden met het plaatsen van een andere (Intel) nic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1