Virtualisatie Cluster

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb thuis nu een leuk vmware lab draaien puur voor de hobby. Nu is dit gewoon een vSphere 60 day evaluation en deze is bijna ten einde. Nu vraag ik mij af wat de beste manier is om mijn setup na te maken met KVM en/of XEN. XenServer is geen optie, omdat de HA mogelijkheden alleen in de betaalde versie zit. Nu kan ik hier ook wel een evaluation voor aanvragen, maar ik wil nu een setup neerzetten dat niet kan verlopen. VMware was meer een interesse, maar ik word gek van alle windows benodigdheden. Proxmox vind ik net weer te simpel :-). Moet wel uitdagend blijven. Dit zal ook mogen met Red Hat Enterprise Linux 6, hier heb ik 3 entitlements van. (Academic). Dit heeft alleen geen ondersteuning voor Xen, maar wel de "leading" vendor in KVM.

Huidige Situatie

Netwerk:

1x Simpele Sitecom GIGE Router (WAN)
1x HP ProCurve 1610 24 Port Managed Switch (LACP/Trunking/VLAN)

PC's ("Servers")

Systeem 1: ESXi 4.1

1x i7 920
12GB DDR3
Highpoint Rocketraid 3520 (8x 2TB RAID50) --> 1x SAN Virtual Machine voor iSCSI/NFS (VMDirectPath)
2x 750GB (System/Local Disks)
2x Intel E1000 PCIe 1x (LACP)

Systeem 2: ESXi 4.1

1x Core i5
8GB DDR3
2x 750GB (System/Local Disks)
2x Intel E1000 PCIe 1x (LACP)

Systeem 3: Windows Server 2008 R2 Standard
(vCenter 4.1 Management Server)

1x Pentium D 830
3GB DDR2 Ram
2x 250GB (RAID1)
1x Intel E1000 PCI

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je nu precies weten? Welke gratis hypervisors er zijn welke een vorm van HA ondersteunen? Wat zijn je evt. aanvullende eisen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil weten wat de mogelijkheden zijn met Linux (KVM/Xen) om precies dezelfde mogelijkheden te krijgen als deze vmware setup.

(Distributie, iSCSI / NFS, Cluster Filesystem, HA technieken)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 16:45 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:44:
Ik wil weten wat de mogelijkheden zijn met Linux (KVM/Xen) om precies dezelfde mogelijkheden te krijgen als deze vmware setup.

(Distributie, iSCSI / NFS, Cluster Filesystem, HA technieken)
Ik neem aan dat je zelf de documentatie al hebt doorgelezen? Verder is het nogal onduidelijk wat je onder distributie bedoelt en wat voor eisen je bv aan HA hebt. HA heb je bijvoorbeeld al in veel verschillende gradaties.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 23:31

erwinb

Cloud addict

Ik zou ik dit lijstje ook SUN's virtual box meenemen. Das ook leuk om thuis een virtuele omgeving op te bouwen.
Ik weet echter niet hoe goed de HA eigenschappen zijn.

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 13:38

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Proxmox Virtual Environment, is misschien ook iets om naar te kijken ;)

http://pve.proxmox.com/wiki/Main_Page

edit... Te snel gelezen...

[ Voor 11% gewijzigd door Crazymonkey op 24-02-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even duidelijk uitleggen wat ik precies probeer te bereiken.

- Live migrate van VM's (Host, Datastore & Beide)
- Resource Pool (Balanceren van Memory/CPU voor de VM's tussen beide hosts)
- HA Tussen de Nodes zelf. (1 Server down, alle VM's naar de andere) (Heartbeat)
- Opslag voor de VM's (Moet dit iSCSI met een cluster filesystem zijn of gaat dit anders voor Xen/KVM?)

Wat ik graag wil weten is wat ik nodig hiervoor heb om Xen/KVM te gebruiken. Zoals welke linux distro is het beste hiervoor (CentOS/RHEL6/Debian/Ubuntu Server/Fedora etc etc) en welk stukje software voor clusteren en welk stukje voor HA. Wat is een goede best practise oplossing? Het idee hoe dit het beste gerealiseerd kan worden op linux :-). Wellicht is het wat te veel gevraagd en zal ik meer research moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 20:33
Kijk ook eens naar Ganeti, een door Google opgestart initiatief, dat ze zelf voor hun kantoorautomatisering gebruiken. Inmiddels wordt het project een stuk groter en zijn er projecten die tot 1000 nodes gaan.

http://code.google.com/p/ganeti/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Moet het linux zijn, of mag het ook een Windows omgeving zijn? Hyper-V kan best interessant zijn als je ervoor openstaat.

Ingredienten nodig voor een HA setup:

1 * domeincontroller (niet vereist maar maakt het verdomd makkelijk)
2 * Hyper-V 2008r2 host
1 * Iscsi shared storage (Open-E voldoet prima zelfs in de gratis versie)

Je configureert de beide nodes als CSV op de DC en na wat settings goedzetten (preferred node, auto fail over en dergelijke) ben je er.

Enige nadelen die ik zie : niet zo veel guest ondersteuning (linux dan) en een procentje of twee minder performance tov VMware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > SWS

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1