• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik ben van plan mijn geheugen wat uit te breiden. Hoeft niet gelijk de max (misschien wel), maar wel een stuk beter. 4 x 4GB (=16GB) is maximaal. Ik heb 2 x 2GB (zie onderaan). Zal ik 2 x 4GB Corsair bijkopen? (dual setje dus) Dan kan ik later weer 2x4GB bijkopen en zit ik aan de max.

Wat raden jullie aan?

Specs:
Moederbord: GA-MA790XT-UD4P, max 16GB geheugen DDR3, 4 slots, 1666MHz (bij overklokken, is niet overgeklokt) en anders 1333MHz.
Windows 7
Huidig geheugen: Corsair 2GB dual channel DDR3 1333MHz

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 15:12

Joostk

Barkrukprofeet

Een setje van 2x4GB is meer dan genoeg tegenwoordig.
Let wel op dat je een 64 bits besturings systeem moet hebben om al dat geheugen te kunnen gebruiken.
Maar als jij de behoefte aan veel geheugen kan ik me niet voorstellen dat een totaal van 10GB aan geheugen te weinig is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eerst eens hoeveel mem je daadwerkelijk nodig hebt. Is die 4GB echt te weinig, dan kun je er wat bijprikken, hoeveel is natuurlijk compleet afhankelijk van wat je op dat systeem draait.
Pak de QVL erbij om te weten wat compatible is (hoewel deze bordjes meestal niet bijzonder moeilijk doen met geheugen).

• JuuL20
Bedankt.

Het probleem is met name dat firefox icm plugins freezed (laatste versies). Geheugen is ongeveer 65% gebruikt.
Heb mijn pagefile verhoogd naar 10GB. Misschien toch nog even wachten met upgrade (en FF plugins uitschakelen/testen).

Wat is de QVL trouwens?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33

D4NG3R

kiwi

:)

Je gebruikt ietsje meer als de helft van je geheugen, dus uitbreiden is echt niet nodig. Lijkt mij eerder plugin-related dat firefox freezed, niet het gebrek aan geheugen.

QVL = Qualified Vendor List. Op deze lijst kan je zien welk geheugen met 100% zekerheid werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 24-02-2011 12:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Qualified Vendors List

• JuuL20
Oke, bedankt allen :)
Scheelt weer wat €

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Meer geheugen vraagt vooral video-bewerkingssoftware en fotobewerkingssoftware en dan vaak ook nog de "zwaardere" programma's. Internetbrowsers zoals bv Firefox vragen normaal gesproken niet zoveel geheugen en is het inderdaad zoals al geschreven een kwestie van uitzoeken welke plugin de freeze veroorzaakt.

Enigste wat je wel nog eens zou kunnen nakijken is of de 2 dimms nog wel fris zijn en er misschien 1 van de 2 niet meer helemaal goed werkt. Beste kan je dan eens memtest laten draaien en kijken of je geen errors krijgt zodat je in elk geval zeker weet dat het geheugen verder in orde is.
Pagina: 1