• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Binnenkort komt waarschijnlijk onze nieuwe HD tv en ik vind het daarom tijd worden om ook de standaard decoder van ziggo (Humax IR-FOX) te gaan vervangen. Eigenlijk gebruik ik de Humax op dit moment alleen voor radio omdat ik me kapot erger aan de traagheid van het zappen bij de TV uitzendingen en ik kijk dus ook nog vrolijk analoog op m'n hd ready tv.
Nu heb ik op de site van Ziggo gekeken voor ondersteunde HD receivers en kwam bij het onderstaande lijstje. Ik zou graag willen weten welke HD receiver nou het snelste van kanaal kan wisselen. Het moet natuurlijk wel fatsoenlijk HD beeld doorgeven, maar ik ga er van uit dat dat niet zo gek veel uit maakt per receiver.
  • Humax iHDR-5200c
  • Humax iRHD-5100c
  • Samsung DCB-H380R
  • Samsung SMT-C7140
  • Samsung DCB-H360R
  • Humax iRHD-5050c
  • Humax iRHD-5000c
  • Homecast - HD Colorado
Extra opties zijn leuk, maar ik heb er een Playstation naast staan voor bluerays en het streamen van films, dus ik zal de receiver alleen gebruiken voor het kijken van HD tv. Ik verwacht niet dat ik veel wil opnemen en ook dat ik later geen gebruik ga maken van interactieve tv, dus die opties hoeven er allemaal niet op te zitten. Wie o wie behoedt me voor een miskoop.

Alternatieven die niet door Ziggo worden ondersteund vind ik overigens ook prima.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Waarom niet kiezen voor een TV met ingebouwde HD DVB-C tuner ? Heb je helemaal geen tuner meer nodig

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:43

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik heb de iHDR 5050C en ik kan gewoon snel doorklikken zonder dat de zender getoond wordt. Zo zit je binnen luttele seconden 10 zenders verder, ik verwacht dat andere decoders dat net zo goed doen.

Ik zou dit overigens nu niet als belangrijkste feature willen betitelen waar je op moet letten als je koopt.
Ik zou meer kijken naar, capaciteit (indien je wilt opnemen), kwaliteit signaal, extra features zoals het kunnen afspelen en kopieren van media op je apparaat en last but not least. De ondersteuning. Zo is de 5050c een fantastisch apparaat met potentie, alleen wordt dat er niet door de maker en ziggo uitgehaald.

Voor meer info kun je terecht in de diverse topics over decoders

discogs

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 08:41

RMX

Ik heb ervaring met de Humax iRHD-5050c en 5000c.
Ik kan die iedereen aanraden!!

Lees de reviews hier maar in de pricewatch!

• theHoff
  • Niet online
DaWaN schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:08:
Waarom niet kiezen voor een TV met ingebouwde HD DVB-C tuner ? Heb je helemaal geen tuner meer nodig
Dat is inderdaad ook nog een goede optie. Alleen kan ik daar niet overstappen naar analoog als de snelheid me niet bevalt.
Ik irriteer me echt kapot als ik wel de programmagids zien maar geen beeld, of dat de decoder blijft hangen totdat het beeld wordt getoond. Klikken is zien, net zoals bij analoog. Dat wil ik graag, tenzij het natuurlijk een technische onmogelijkheid is, maar dat kan ik me toch niet voorstellen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
Heb zelf persoonlijk de Samsung decoder h360 ( simpeler dan H380 ).
En het zappen viel mij in het begin ook erg tegen, totdat ik een logitech harmony kocht :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:48
Het is moeilijker voor DVB-C om te zappen, dan analoog. Bij analoog is het gewoon frequentieband veranderen en gaan met die banaan.
Bij digitaal moet er eerst een key opgezocht worden... Dat is toch ff wat lastiger.
Maar met een beetje dikke decoder zou het mijns inziens moeten lukken...

Even niets...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:15

M2M

medicijnman

theHoff schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:15:
[...]

Dat is inderdaad ook nog een goede optie. Alleen kan ik daar niet overstappen naar analoog als de snelheid me niet bevalt.
Ik irriteer me echt kapot als ik wel de programmagids zien maar geen beeld, of dat de decoder blijft hangen totdat het beeld wordt getoond. Klikken is zien, net zoals bij analoog. Dat wil ik graag, tenzij het natuurlijk een technische onmogelijkheid is, maar dat kan ik me toch niet voorstellen.
met digitale tv? Inderdaad een technische onmogelijkheid. Je zit gewoon vast aan een langzame kanaalswitch. Daar is ook niets aan te doen. Sommige decoders zijn ietsje sneller dan de ander, maar het scheelt allemaal niet veel, als je het vergelijkt met analoge tv.

Als je dan toch persé wilt overstappen op digitale tv, kijk dan naar een ingebouwde ontvanger. Scheelt afstandsbedieningen en kastjes. Zie de website van ziggo voor de lijst met ondersteunde tv's.

Overigens zappen wij hier met de electronische gids. Dat gaat tenminste wel snel :) (en je kunt ook nog eens zien wat er zometeen op de tv verschijnt)

-_-

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:53

Just_I

What did you just say?

Even voor de duidelijkheid. Bedoel je dat het lang duurt voordat je daadwerkelijk beeld hebt bij het veranderen van kanaal of bedoel je dat het lang duurt voordat je ziet dat je van kanaal wisselt?

Zelf heb ik een Samsung DCB H380R en die voldoet voor mij prima als het gaat om wisselen van kanaal. Echter zoals bij elke tuner (voor Ziggo) die ik heb meegemaakt duurt het een paar seconden voordat ik daadwerkelijk beeld heb.
Mijn ouders hebben een TV met ingebouwde tuner en die zapt net zo snel/langzaam als een normale tuner.

edit
@ Hierboven: een extra kastje hoeft niet persé een extra AB te betekenen. Ik heb een los kastje, maar kan gewoon zappen met de AB van de TV (Sharp LC-32DH77) op teletekst na dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Just_I op 24-02-2011 11:32 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-05 00:51
Heb er hier thuis twee: blijf in ieder geval uit de buurt van de Cisco DVB8455 PVR. Buggy software, traag, waardeloze ondertitels op HD kanalen met selecteerbare subs, compatibiliteitsproblemen met een aantal HDMI receivers en over het geheel genomen geen prettige gebruikerservaring. De Samsung DCB-H380R daarentegen is een vlotte decoder zonder franje.

Het is dat ik zo nu en dan iets op wil nemen, anders had de Cisco al lang het veld geruimd ten faveure van een tweede Samsung.

[ Voor 14% gewijzigd door HaveBlue op 24-02-2011 11:31 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• theHoff
  • Niet online
Inderdaad, het tonen van het digitale beeld, dat duurt te lang. Vaak is de tekst onderin met programmainfo al een tijdje aanwezig, maar daarna duurt het nog 2 sec voordat ik beeld heb. Dat wil ik niet. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat die sleutel niet van te voren kan worden aangeboden zodat het vorige en het volgende kanaal al klaar staat.
Overigens denk ik dat de ingebouwde tuner een beter idee is, had ik nog niet bewust naar gezocht.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:15

houthakker

Poehé

Tja, sinds de EPG hoef ik ook niet perse snel te zappen; ik toch wat er bezig is op de EPG.
maar als je persee beeld wil; Dreambox 8000 (al word die niet ondersteund). Ik heb nog nooit iets sneller zien zappen. Humaxen zijn meestal ook best snel. Ik gebruik zelf xbmc met tvheadend waarvan ik de zapsnelheid ook best prima vind. Verder ondervind een digitaal signaal altijd last van zappen om dat er maar een keer in de zoveel tijd een volledig frame word overgezonden (1x per 1 of 2 sec.).

Specs

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:33
Het grootste probleem bij digitale TV is de compressie methode, er moet gewacht worden op een zogenoemd keyframe waarin het complete beeld staat, alle frame's daarna staan alleen de wijzigingen tenopzichte van de vorige.

Bij een TV met ingebouwde digitale tuner kan je ook nog steeds wisselen naar het analoge signaal en met sommige tv's kan je zelfs met een externe harde schijf programma's opnemen.

Het is vooral veel zoeken en vergelijken van wat je wilt uiteindelijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door consolefreak op 24-02-2011 15:22 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

theHoff schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:50:
Inderdaad, het tonen van het digitale beeld, dat duurt te lang. Vaak is de tekst onderin met programmainfo al een tijdje aanwezig, maar daarna duurt het nog 2 sec voordat ik beeld heb. Dat wil ik niet. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat die sleutel niet van te voren kan worden aangeboden zodat het vorige en het volgende kanaal al klaar staat.
Het gaat niet om een sleutel, maar om een keyframe. Het digitale signaal bestaat uit een gecomprimeerde stream waarbij. Hierbij wordt het huidige beeld opgebouwd adhv het vorige beeld. Alleen af en toe wordt er een compleet beeld doorgegeven (het key frame). Zodra je zapt heb je geen vorig scherm, en kun je op basis van de binnengekomen data dus geen huidig scherm opbouwen.

Je zou technisch wel extra decoders toe kunnen gaan voegen die tegelijkertijd de naastgelegen kanalen ook bij gaan houden, maar dan wordt dat onderdeel 3x zo duur, terwijl je dan alsnog moet wachten wanneer je 2 zenders verder zapt.

Persoonlijk stoor ik me er niet aan. Ik ben er waarschijnlijk aan gewend omdat ik zelf al jaren digitaal heb (ziggo bij mij thuis, en canal+ bij mijn ouders). Wanneer ik weer eens analoog kijk erger ik me meer aan het missen van de EPG dan dat ik geniet van het snelle zappen (vandaar dat ik boven ook maar een decoder aan de slaapkamer TV gehangen heb).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:16

Tazzios

..

Ik zet persoonlijk m`n TV aan omdat ik wat wil kijken, niet om in de rondte te zappen.
een goede EGP is het enige wat ik dan nodig heb.
Pagina: 1