Bezoekers statistieken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 162529

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met een onderzoek met betrekking tot bezoekersstatistieken van een website. Dit onderzoek moet leiden naar een overzicht van informatie waarin de gebruiker van het bezoekersstatistieken systeem inzicht wil verkrijgen. Te denken valt aan diverse trends over bezoekers etc.

Deze aspecten dienen uit het oogpunt van de gebruiker en eigenaar van de website te komen en niet vanuit de websiteontwikkelaar van de website.

Natuurlijk heb ik zelf al een overzicht van verschillende aspecten maar ik zou graag vanuit jullie oogpunt willen weten welke informatie relevant is voor de eigenaar van een website met betrekking tot de bezoekers.

Alvast bedankt!

Anoniem: 96523

Misschien is het handig om een samenvatting neer te zetten van punten die je zelf al hebt, anders krijgen we het Speurders effect (heb ik al, heb ik al, heb ik al, HE!)

Voor de eigenaar is het zeer afhankelijk van het soort site; bij een webshop wil je precies weten waarom iemand het order niet heeft afgemaakt, terwijl dit helemaal niet interessant is op een weblog.

Maar hier een lijstje met dingen die ikzelf belangrijk vind:
- referrers (hoe heeft een bezoeker je gevonden; zoekmachine, advertentie, direct, mailing, etc)
- clickflow (hoe komt een bezoeker op bepaalde lokaties)
- terugkomende bezoekers (nieuwe bezoekers zijn toch/nog niet interesant)
- toClient action (bezoeker word klant, weet ik nog wat hij heeft gedaan?)

En door deze waarden aan elkaar te koppelen kan ik bepalen hoe belangrijk een bezoeker is. En wanneer iemand erg belangrijk is dan zorg ik ervoor dat ik daarmee in contact kan komen (mits hij/zij dat zelf al doet).

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 08:57
Belangrijk:
- Bounce rate
- Zoekwoorden vanuit zoekmachine
- Aantal conversies (bezoeker heeft product aangeschaft)
- Aantal behaalde doelen (bezoeker heeft zichzelf geregistreerd)
- Referrer sites
- Aantal kliks naar een bepaalde pagina
- Als het even kan, een heatmap van de belangrijkste pagina's om te kijken waar de focus van de kliks ligt

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:44

André

Analytics dude

Het succes van een site wordt bepaalde door de formule campagne*site*product, dus je moet goede campagnes hebben die aansluiten op de site. Vervolgens moet de bezoeker gemakkelijk zijn doelen kunnen halen (omzet, informatie, etc.). En de laatste schakel is het product, als je prijzen 3 keer te hoog zijn zal de effectiviteit van je site ook dalen.

Voor al deze schakels wil ik die informatie kunnen zien die leidt tot actie: ik moet er dus mee aan de slag kunnen zodat het algehele succespercentage verbeterd. Welke informatie dat is ligt maar helemaal aan wat je site te bieden heeft.

Bouncerates kunnen bijvoorbeeld handig zijn, maar als jij alle info op 1 hele lange pagina aanbied zal bijna niemand naar een volgende pagina gaan en je bouncerate dus heel hoog zijn. Alle metrics hebben dus een context nodig waarbinnen je kunt handelen.

Van te voren een lijst met metrics bedenken heeft eigenlijk weinig zin :)