Monitor aan het sterven? Is het nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hey mensen, ik heb een probleem.

Ik heb een Samsung 204B monitor. het is mijn 2e scherm naast een 22" samsung scherm.

De 204B is de laatste week erg traag met beeld geven. De backlight komt erg langzaam op gang en tijdens het oplichten flikkert het beeld. Na een minuut of 2-3 is het beeld wel gewoon helder en kan ik het scherm verder zonder problemen gebruiken. Het scherm is via een DVI kabel > hdmi verloop aangesloten op mijn videokaart (Asus 5770 als ik me niet vergis. Zit op mijn werk nu dus kan het niet controleren of het nou deze kaart is of niet.

Ik gok een beetje dat dit het begin van het einde is en dat ik opzoek mag naar een nieuw scherm... is er nog iets aan te redden of gaat dit alleen maar erger worden tot het moment dat het backlight niets meer doet?
Was wel erg tevreden met het scherm, weinig 20" 4:3 schermen die 1600x1200 aan kunnen (en betaalbaar waren).

scherm is wel al een paar jaar oud dus RMA zit er niet in. Op dit moment niet erg veel centen over om een nieuw scherm te kopen (afstuderende student = nauwelijks inkomen en geen tijd voor bijbaan...) dus mocht er een reparatie mogelijkheid zijn, kom maar op! ;)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Klinkt als een weigerende CCFL backlight. Is de moeite niet meer van het fixen als je het mij vraagt. Voor een paar tientjes extra op de reparatiekosten (als het al te fixen valt voor dat geld) heb je een nieuwe.

https://discord.com/invite/tweakers

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als je 'm opgeeft wil ik 'm wel overnemen van je ;)

Je kan 'm eens openmaken en kijken of je zichtbare schade ziet. Condensatoren willen nog weleens bol gaan staan, en dan kan je zulke dingen ook krijgen. Dat is op zich wel te repareren voor weinig, als je wat handigheid hebt.

Hier stond een dode link.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Reparatie is mogelijk als je zelf wat handig bent. Een CCFL kost zo'n 20-30€.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
hmmm ergens meer informatie over te vinden? hoe weet ik of een ccfl stuk is of de voeding of iets dergelijks? condensatoren kan je idd zien, gaan lekken of bol staan.

vind het wel een poging waard dus ga em dit weekend wel ff open schroeven, thnx voor het idee iig, wist niet dat dit mogelijk was. ben technisch genoeg, moet wel lukken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Precies hetzelfde hier, ook met een 204B. Heb weinig zin om het scherm daarom te dumpen. Dan maar 3-5 minuten klote beeld en even wachten.
Je kan YouTube: Samsung 204B Monitor Backlight Repair proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Aah, kijk, super handig! ga straks maar even sleutelen dan! bedankt voor de link (dat ik daar zelf niet op kwam........!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
eergister de monitor open gemaakt, 3 lekkende condensatorern gevonden.

gister middag nieuwe gehaald en aan het solderen geslagen, 20 min later zat alles er in en getest: monitor werkt weer.

Vervolgens alles weer in elkaar gezet en mezelf beloond met een biertje!

2.40 kwijt aan condensatoren, stuk beter dan 240 voor een nieuw scherm. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mooi dat je het nog even meldt.
3 zelfs...misschien moet ik dan ook maar eens aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdv05
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08-2024
Grappig, ik heb ook last van hetzelfde probleem. Alleen flikkert mijn scherm maar een seconde of 5. Wellicht is er bij mij maar 1 condensator kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Zojuist ook tot vervanging van de caps overgegaan en de monitor doet het weer perfect.
Pagina: 1