Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maradesign
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 14:06
Ik heb vandaag veel gelezen over een tot nu toe nog steeds mysterieus probleem. Tot nu doet het zich alleen nog voor met Metro 2033. Maar ik wil nog niet zeggen dan het aan het spel ligt en daarom plaatst ik het ook in dit forum.

Overige spellen die ik geïnstalleerd heb zijn Crysis en DeadSpace.

Ik wil voor de hand opstellen dat ik deze games legaal heb verkregen, er is dus geen sprake
van vage hacks of outdated versies die een patch nodig hebben.

Ik kreeg last van "micro stuttering" nadat ik mijn Saphire 4890 (2gb) had vervangen met mijn Saphire 6950 (2gb)
Mijn systeem is verder niet aangepast en heeft de volgende eigenschappen.

AMD Phenom II 950
8GB DDR3 Geheugen Kinston Value ram
vertex 2 60 GB SSD ( primairy )
Baracuda 640 GB SATA 2 7200RPM
Asrock 870 Exteme 3
Windows 7 64bit
Monitor zit vast aan videokaart met HDMI en mode staat op PC. Refreshrate staat op 60hz

In game maakt het aan en uit zetten van de Vsync niets uit. Het spel staat op zijn max met dx11
Ik heb ook getest of het met dx10 voor problemen zorgde. Het is met dx10 wel minder maar dat is denk
ik omdat ik dan een hogere FPS heb, en dat hij daar minder vaak onder mijn refresh rate zakt ( 60hz )

Voorheen had ik met mijn 4890 die max dx10 doet geen problemen met stutteringen. Het lijkst haast wel alsof iets in mijn systeem de GPU niet bij kan houden oid. Maar heel veel verstand heb ik niet van de technische kant van het verhaal. Ik post hier alleen mijn bevindingen.

[ Voor 10% gewijzigd door maradesign op 23-02-2011 23:36 ]

Ryzen 7800x3d - Gigabyte 4090 - Gigabyte Aorus AX Elite x670 - gskill ripjaws 6000 cl 30 32gb - phanteks nv9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn weten komt microstuttering alleen voor bij 2 videokaarten. Wel de laatste drivers geinstalleerd voor nieuwe kaart?

• maradesign
Ja bij mijn weten komt die stuttering dus ook alleen voor bij 2, maar ik heb het nu bij 1. Ik heb meteen de nieuwste drivers gedownload van de site. Hiervoor heb ik overigens nog wel alle oude ati drivers verwijderd, een reboot gedaan en het spel in dx9/10 en 11 getest en het blijft af en toe stutturen. Tot overmaat van ramp zorgden de drivers ook nog eens voor een "AMD display driver has stopped responding" melding waar door metro 2033 vast liep en ik deze geforceerd moest afsluiten.

Om het met een andere engine te testen dx11 heb ik Heaven Benchmark v2.1 (unigen?) benchmark laten draaien waar dit zelfde stutteren ook voorkomt.

[ Voor 0% gewijzigd door maradesign op 24-02-2011 01:01 . Reden: typo's en toevoegingen ]

Ryzen 7800x3d - Gigabyte 4090 - Gigabyte Aorus AX Elite x670 - gskill ripjaws 6000 cl 30 32gb - phanteks nv9

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

micro stuttering is de variatie in framerate tussen twee videokaarten. Jij hebt dus een ander probleem.

en "display driver stopped responding" zegt mij dat het probleem veel groter is, ik zou beginnen met windows opnieuw te installeren.

[ Voor 39% gewijzigd door neliz op 24-02-2011 07:46 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
neliz schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 07:44:
micro stuttering is de variatie in framerate tussen twee videokaarten. Jij hebt dus een ander probleem.

en "display driver stopped responding" zegt mij dat het probleem veel groter is, ik zou beginnen met windows opnieuw te installeren.
Ik snap niet dat mensen dit altijd aanbevelen, ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik kan bijvoorbeeld mijn Windows maar 1x installeren (Legaal via school) dus ik ben niet zo blij als ik een herinstallatie moet doen aangezien mijn Windows dan niet meer legaal is. (En ik gebruik liever geen loaders of wat dan ook).

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33
Er zijn een paar dingen waar je mogelijk aan kunt denken:
• Je voeding heeft het zwaar gekregen en is op het randje van stabiel en onstabiel. Hierdoor zit je videokaart ook op het randje van stabiel en onstabiel. Soms resulteert dat in een driver error.
• Er is iets mis met de videokaart. Misschien is er iets mis met het geheugen. Ik acht dit niet zo waarschijnlijk, omdat je dit probleem dan ook bij andere spellen zou hebben.
• Het ligt gewoon aan Metro 2033. Misschien kan je een oudere driver versie proberen, om er zeker van te zijn dat het niet toevallig een drivers is die problemen heeft met Metro 2033. Staat er niks bij de 'known issues' van deze driver?

Defecte hardware (punt 1 en 2) lijken me onwaarschijnlijk, omdat je dat dat bij alle spellen zou moeten hebben, tenzij Metro 2033 net even een stuk zwaarder is dan andere spellen en meer vraagt van je systeem.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Dylan93 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:10:
[...]

Ik snap niet dat mensen dit altijd aanbevelen, ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik kan bijvoorbeeld mijn Windows maar 1x installeren (Legaal via school) dus ik ben niet zo blij als ik een herinstallatie moet doen aangezien mijn Windows dan niet meer legaal is. (En ik gebruik liever geen loaders of wat dan ook).
Jij gebruikt windows in Licentie, dat je niet kunt installeren is het probleem van diegene die jou de licentie verschaft (jouw school in dit geval)

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33
Dylan93 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:10:
ik kan bijvoorbeeld mijn Windows maar 1x installeren
Ik neem aan dat je 'm maar op één computer mag installeren en niet maar één keer mag installeren. Gewoon even bellen met Microsoft (mocht je je computer inderdaad opnieuw gaan installeren en de automatische activatie werkt niet) en je kan 'm gewoon via de telefoon activeren. Dat gaat gewoon middels een menu, je hoeft niet eens een medewerker te spreken als je dat niet wilt.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• maradesign
Bedankt voor de reacties. Ik heb een 520Watt Voeding. Met mijn vorige kaart die een 6 en 8 pin aansluiting had heb ik nooit problemen gehad. Misschien is het verkeerd om te zeggen dat mijn nieuwe 6950 minder stroom verbruikt omdat hij 2 6pins heeft en niet 1 x6pins en 1x 8pins? Ik weet ook dat deze kaarten cpu onafhankelijk zijn en dus minder stroom verbruiken. Als dit allemaal waar is dan blijft alleen het punt staan dat metro 2033 gewoon een error veroorzaakt.

Heeft iemand weet van of er software bestaat die je wattage uitleest? zodat ik kan zien hoeveel ik heb gebruikt na het spelen van bijvoorbeeld metro?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:49

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

iets dergelijks zal wel met rivatuner of atitools te monitoren zijn, is het niet dat je een nvidia kaart hiervoor had, en dat de driverresten wat roet in het eten gooit hier?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1